Kupujemy używanego SUV-a. Mamy do wydania maksymalnie 60 tys. zł, a na celowniku pięć modeli
SUV-y i crossovery zdominowały praktycznie każdy segment rynku. Auto miejskie, segment B, kompakty, klasa średnia, czy luksusowe limuzyny — każdy. kto szuka SUV-a ma z czego wybierać. Dotyczy to również rynku aut używanych. Tym razem zajmujemy się SUV-ami i crossoverami z różnych segmentów, w cenie od 40 do 60 tys. zł. Zatem możecie liczyć na skondensowane opisy wad i zalet aut marek premium, jak i młodszych popularnych budżetowych modeli.
Mercedes GLK — cena od 40 tys. zł
Foto: Onet.pl
Mercedes GLK
Nieco kanciasta sylwetka Mercedes GLK nawiązuje stylistyką do klasy G, ale pod względem budowy znacznie bliżej tu do klasy C. Decydując się na Mercedesa GLK, trzeba pogodzić się z przeciętną przestronnością kokpitu, bagażnik również nie imponuje pojemnością (450 l), ale całość jest wygodna i przyjemna w eksploatacji, a znakomita większość aut ma napęd 4x4 i automatyczne skrzynie.
Silniki w Mercedesie GLK ustawione są wzdłużnie, firma zadbała o solidną technikę, np. w wersjach 4x4 pracuje centralny dyferencjał. Na oszczędność nie ma co liczyć w pierwotnie stosowanych benzyniakach V6, trochę się poprawiło w 3.5/306 KM (wtrysk bezpośredni) i w dwulitrówkach debiutujących dopiero w 2013 r. Większość oferty stanowią jednak diesle 2.1 – może nie imponują kulturą pracy (szczególnie na zimno), ale można liczyć na rozsądne spalanie (ok. 8 l/100 km). Mechanicy dobrze znają ten motor, dość łatwo też o części, ale nie jest on idealny.
Mercedes GLK usterki karoserii — nie powinno być większych kłopotów z korozją. Przeciekanie wody do wnętrza w okolicy przednich słupków (problem z odprowadzeniem wody z szyberdachu).
Mercedes GLK usterki elektryki — uszkodzona wiązka przewodów (problemy z oświetleniem oraz wycieraczkami), kłopoty z fabrycznym audio i elektrycznym zamykaniem klapy bagażnika.
Mercedes GLK usterki układu napędowego — diesel 2.1 miał bardzo awaryjne wtryskiwacze Delphi, problemy z pompą cieczy chłodzącej (wycieki), zaworem EGR oraz łańcuchem rozrządu (od strony skrzyni biegów) i/lub z napinaczem (wycieki oleju). Zużycie łańcucha również w silnikach benzynowych. W dieslu V6 zdarza się przegrzanie i uszkodzone panewki. Stuki na tylnych przegubach (luz montażowy).
Mercedes GLK usterki zawieszenia — przeciętna trwałość elementów zawieszenia.
Mercedes GLK naszym zdaniem — model GLK pozostaje trochę w cieniu konkurencji, ale nie wypada źle – jest dość solidny, funkcjonalny i na pewno wygodny. Niestety, nie ma co liczyć na atrakcyjne koszty eksploatacji (droga obsługa, nie brakuje usterek).
Nasze pozostałe propozycje wraz z dokładnymi opisami, polecanymi silnikami, potencjalnymi awariami, etc. dostępne są dla subskrybentów Onet Premium.
Peugeot 3008 (II) — cena od 58 tys. zł
Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Peugeot 3008
Peugeot podąża za modą – pierwsza generacja Peugeota 3008 klasyfikowana była jako kompaktowy van, ale druga, debiutująca w 2016 r., to już prawdziwy SUV. Choć nie przewidziano klasycznego napędu 4x4, to podwyższony prześwit (według Peugeota aż 219 mm) i sylwetka nie pozostawiają złudzeń co do segmentu.
Niektóre egzemplarze Peugeota 3008 mogą mieć system Advanced Grip Control, wspomagający jazdę po kiepskich drogach, zaś amatorzy 4x4 mogą sięgnąć po topową hybrydę, w której dodatkowy silnik obsługuje tylną oś. Takie wersje znajdziecie w ogłoszeniach, ale ceny zniechęcają – to grubo ponad 100 tys. zł.
Peugeot 3008 i tak nie jest tani, uważajcie, bo mnóstwo egzemplarzy trafiło na nasz rynek po przejściach. Zadbane 3008 warte są rozważenia, chociaż nie zabrakło wpadek jakościowych – akcje serwisowe nie są niczym nadzwyczajnym, warto dowiedzieć się w ASO, czy dany egzemplarz nie ma potencjalnych kłopotów.
Peugeot 3008 usterki karoserii — problemy w niewielkich partiach aut z zaczepem holowniczym lub ramą przedniego fotela (akcje naprawcze), usterka klapy wlewu paliwa (początek produkcji), wyciek czynnika chłodzącego z klimatyzacji, nie działa żaluzja chłodnicy.
Peugeot 3008 usterki elektryki — kłopoty z oprogramowaniem (aktualizacje), uszkodzenie wiązki elektrycznej rozrusznika, brak styku na czujniku położenia wału (diesel 1.6).
Peugeot 3008 usterki układu napędowego — problemy z filtrem cząstek stałych w dieslach (może pękać, kłopoty z wypalaniem), w dieslu 1.5 uwaga na łańcuszek łączący wałki rozrządu, wyciek oleju w dieslu 2.0, w benzyniaku 1.2 możliwe łuszczenie się paska rozrządu (uszkodzenie silnika) oraz pobór oleju, zużycie silnika oraz łańcucha rozrządu i usterki turbo w 1.6.
Peugeot 3008 usterki zawieszenia — brak poważnych awarii.
Peugeot 3008 naszym zdaniem — kompaktowy SUV Peugeota to auto odważnie stylizowane, pełne ciekawych rozwiązań, dające sporo przyjemności z jazdy. Nie wszystko układa się jednak po myśli inżynierów, co kończy się akcjami naprawczymi.
Hyundai Tucson (III) — cena od 50 tys. zł
Foto: archiwum / Auto Świat
Hyundai Tucson III (2015-20)
W czym upatrywać tej wysokiej renomy, którą Hyundai Tucson cieszy się na rynku wtórnym? Pod wieloma względami, takimi jak przestronność wnętrza, wyposażenie czy własności jezdne, to wysoka średnia w segmencie.
Wybór silników? Niby niewielki, bo w Europie mamy tylko benzyniaka 1.6 (wolnossący lub turbo) oraz diesle (1.7 lub – później – 1.6 oraz duży i mocny 2.0), ale tak naprawdę większość kierowców znajdzie wariant dla siebie. Ze względu na wtrysk bezpośredni instalacja LPG jest mniej opłacalna, również auta z USA (choć z większymi motorami 2.0 i 2.4) mają silniki GDi.
Skoro jesteśmy przy imporcie – auta zza oceanu (czy też rozbitki europejskie) to pokaźna część rynku, do zakupu należy podchodzić ostrożnie. Na plus przemawia długa gwarancja (5 lat bez limitu km!), ale trzeba potwierdzić, czy obowiązuje. Niestety, model miał kilka wpadek, polecamy diesle 2.0, najlepiej serwisowane częściej, niż wymagał Hyundai.
Hyundai Tucson usterki karoserii — usterka blokady maski (może się otworzyć w czasie jazdy).
Hyundai Tucson usterki elektryki — awaria modułu sterującego m.in. ABS-em, kłopoty ze światłem stopu.
Hyundai Tucson usterki układu napędowego — podwyższone zużycie oleju w 1.6 GDi (zapieczone pierścienie, uszczelniacze w głowicy). Poważne uszkodzenia mechaniczne silnika 1.7 CRDi (zbyt rzadka wymiana oleju). Usterki zaworu EGR (2.0 CRDi). Zablokowany napinacz paska wielorowkowego w wersjach 48V. Przyspieszone zużycie tarczy sprzęgła, uszkodzenie synchronizatorów (przekładnia manualna), kłopoty ze sprzęgłami lub zatarte łożyska igiełkowe (skrzynie dwusprzęgłowe). Uszkodzenie wieloklinu (w 4x4).
Hyundai Tucson naszym zdaniem — jeśli oczekujecie ponadprzeciętnej trwałości, do jakiej przyzwyczaił Hyundai, możecie być zawiedzeni. Tucsony nie psują się co prawda nagminnie, jednak lista typowych usterek nie jest krótka. Ale nie brak mu też zalet!
Honda CR-V (IV) — cena od 49 tys. zł
Foto: archiwum / Auto Świat
Honda CR-V IV
Szukacie trwałego SUV-a, oglądającego warsztat zazwyczaj raz w roku? Świetnie trafiliście! Honda CR-V to przykład naprawdę dobrej szkoły mechanicznej. W miarę prosty benzyniak, solidne diesle (1.6/120 KM raczej do "turlania się", ale wielu kierowcom i tak wystarczy), bez wpadek mechanicznych – należy się najwyższa ocena.
Honda CR-V wymaga jednak regularnego serwisu, wymiany olejów w dyferencjałach, skrzyniach biegów itp. Mniej więcej połowa aut w ogłoszeniach ma napęd 4x4 (konstrukcja typowa dla segmentu lekkich SUV-ów, Honda nigdy nie aspirowała do miana offroadera).
Czwarta generacja Hondy CR-V przyniosła jeszcze bardziej pojemne i funkcjonalne wnętrze, duży bagażnik i bogate wyposażenie (w wielu egzemplarzach np. systemy wspomagające jazdę). Minusem może być wąska paleta wersji, np. benzyniak był tylko jeden, dwulitrowy (nie licząc aut z Ameryki, które jednak najczęściej przypłynęły rozbite).
Honda CR-V usterki karoserii — na razie brak kłopotów z korozją. Hałas z okolic lewego zaczepu oparcia kanapy (auta z początku produkcji, naprawa na gwarancji).
Honda CR-V usterki elektryki — problemy z czujnikiem tlenu (diesel 1.6), błędy w oprogramowaniu przekładni (napęd wszystkich kół się nie załącza) lub diesli (pracują nierówno lub w trybie awaryjnym, świeci się kontrolka awarii silnika).
Honda CR-V usterki układu napędowego — spada przewód od turbiny do intercoolera (diesel 1.6), drobne wycieki oleju (okolice intercoolera). Hałasy (piski) z tylnego dyferencjału (bez wpływu na działanie).
Honda CR-V usterki zawieszenia — hałas z okolicy piast tylnych kół. To typowy problem aut z początkowych lat produkcji, spowodowany zużyciem tylnych łożysk (odpowiada za to dostająca się do nich woda w okolicy czujnika ABS-u).
Honda CR-V naszym zdaniem — pod wieloma względami – idealna propozycja! W końcu model bez wpadek silnikowych, z trwałymi skrzyniami itp. Oczywiście, są też auta o wątpliwej kondycji, powypadkowe itp. Dobra funkcjonalność kokpitu i kufra.
Dacia Duster II — cena od 37 tys. zł
Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Dacia Duster II
Pierwsza generacja Dacii Duster musiała kusić ceną, żeby w ogóle przyciągnąć klientów. Druga już tak tania nie jest, ale też oferuje znacznie więcej. Przede wszystkim wyraźnie poprawiono jakość i stylistykę detali – kokpit Dustera może i odbiega od SUV-ów z górnej półki, ale też jazda nie wymaga szczególnych wyrzeczeń.
Pojawiły się nowe, bardziej nowoczesne silniki. Co prawda początkowo bazową jednostką było 1.6 SCe (z Nissana), ale coraz większą rolę odgrywał 1.2 TCe (jako że w 2016 r. go poprawiono, nie powinien tu mieć już kłopotów ze spalaniem oleju i rozrządem), a potem 1.0 (3-cylindrowy) oraz 1.3 TCe. Wtrysk bezpośredni i doładowanie poprawiły dynamikę i oszczędność.
Jest też stary (dobry!) znajomy – diesel 1.5 K9K. Polecamy warianty 4x4, ale w obecnej generacji jest ich nawet może nieco mniej niż w pierwszej. Uwaga, bo na rynku znajduje się też sporo rozbitków, które powrócą po naprawie.
Dacia Duster usterki karoserii — brak problemów z korozją, drobne niedostatki wykończenia: chyboczący się fotel kierowcy, zacinający się mechanizm klapki wlewu paliwa, pęknięcia mastyki wykańczającej w tylnej części dachu.
Dacia Duster usterki elektryki — uszkodzenia stacyjki (rozrusznik nie chce się wyłączyć), sporo modyfikacji oprogramowania, kontrolki informujące o błędach (przy braku usterek), uszkodzenia multimediów (radio gubi stacje), szwankuje rezystor dmuchawy kabiny.
Dacia Duster usterki zawieszenia — stuki z zawieszenia (głównie przedniej osi) – mimo braku wyczuwalnych luzów.
Dacia Duster naszym zdaniem — kiedyś można było kupić taniej nowego Dustera niż teraz auta 2. generacji modelu. Ale nic dziwnego, ceny poszły w górę. Dacia Duster II jest ładniejsza, znacznie lepiej wykończona (choć nie idealna) i świetna w terenie (4x4).