„Już dziś widać wyraźnie, że czyszczenie spalin silnika wysokoprężnego będzie ponadprzeciętnie drogie i po prostu trudne. Jednocześnie elektryczna technika napędu aut staje się coraz droższa. Mając to na uwadze, należy postawić pytanie, czy od pewnego momentu nie powinniśmy zacząć się zastanawiać nad dalszym kosztownym rozwojem jednostek wysokoprężnych” - powiedział Matthias Müller, szef Grupy Volkswagena w wywiadzie dla gazety „Handelsblatt”.
Do 2030 roku w wielu segmentach udział diesli zmniejszy się o połowę. Z samochodów segmentów A i B, a więc w najmniejszych autach, diesle ze względu na kosztowny proces czyszczenia spalin mogą zupełnie zniknąć.
Naszym zdaniem - Diesle jak dinozaury?
Wszystko wskazuje na to, że w autach osobowych tak właśnie będzie. Tyle że olbrzymi moment obrotowy w pojazdach użytkowych i ciężarówkach jeszcze długo pozostanie niezastępowalny przez inne źródła napędu. Dlaczego Polacy odwracają się od diesli? Mają dość wpadek producentów z „dwumasami”, wtryskami czy filtrami DPF.
W galerii prezentujemy udział silników benzynowych i wysokopręznych w samochodach sprzedawanych na wybranych rynkach z róznych części świata.
Galeria zdjęć
Roczna sprzedaż aut: 13,8 mln. Diesle długo nie mogły się przebić do świadomości Amerykanów, a teraz – po aferze z wysokoprężnymi silnikami Volkswagena – już się chyba nie przebiją...
Roczna sprzedaż aut: 2,8 mln. W Brazylii tani etanol napędzający auta z zapłonem iskrowym jest produkowany z trzciny cukrowej. Diesle w autach osobowych nie występują
Roczna sprzedaż aut: 12,5 mln. Udział samochodów z dieslami spada, ale nadal sprzedaje się ich więcej niż z silnikami benzynowymi. Na największym europejskim rynku, w Niemczech (3,2 mln aut rocznie), udział benzyny wynosi 52 proc., a diesli – 48 proc.
Roczna sprzedaż: ok. 300 tys. aut. Przez ostatnie 6 miesięcy (styczeń-czerwiec) udział samochodów z silnikami benzynowymi w sprzedaży aut wynosił 70 proc.
Roczna sprzedaż aut: 18,1 mln. Na całe szczęście w jednym z bardziej zanieczyszczonych państw na świecie w autach osobowych pracują prawie wyłącznie benzyniaki. Aż strach pomyśleć, co by się działo w chińskich miastach, gdyby udział diesli był większy
Roczna sprzedaż aut: 4,7 mln. Japończycy są oszczędni i wierni technologii hybrydowej. Diesle trafiają się tam niezmiernie rzadko