Auto Świat Wiadomości Aktualności Naprawy aut elektrycznych wciąż droższe. Różnica zmniejsza się, bo drożeją naprawy modeli spalinowych

Naprawy aut elektrycznych wciąż droższe. Różnica zmniejsza się, bo drożeją naprawy modeli spalinowych

W Polsce samochody elektryczne wciąż stanowią niewielki ułamek wszystkich aut osobowych, a w Niemczech mają już 3,5 proc. udziału w rynku. Większy udział wiąże się również z większym ryzykiem zdarzenia drogowego z udziałem modelu elektrycznego. I tu dobra wiadomość, bo koszty napraw powoli, ale sukcesywnie, zbliżają się do kosztów napraw samochodów spalinowych.

Koszty napraw samochodów elektrycznych są coraz bliższe kosztom napraw aut spalinowych
Auto Świat
Koszty napraw samochodów elektrycznych są coraz bliższe kosztom napraw aut spalinowych
  • Samochody elektryczne w Niemczech stanowią 3,5 proc. rynku, a ich liczba wzrosła pięciokrotnie od 2021 r.
  • Koszty napraw pojazdów elektrycznych wciąż są wyższe niż spalinowych, ale różnica ta zmniejsza się
  • Samochody elektryczne generują mniej roszczeń ubezpieczeniowych niż modele spalinowe, chociaż ich udział w zdarzeniach drogowych rośnie
  • Rozwój infrastruktury i doświadczenie mechaników mogą dalej obniżać koszty napraw, wspierając transformację transportu

Rosnące doświadczenie warsztatów w naprawach pojazdów elektrycznych zmniejsza różnicę w kosztach usuwania szkód powypadkowych w porównaniu do samochodów spalinowych. Stowarzyszenie Niemieckich Ubezpieczycieli (GDV) przeanalizowało ten trend, wskazując, że choć naprawy nadal są droższe, zmiany są zauważalne.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

To decyduje o coraz niższych różnicach w kosztach napraw

Koszty odszkodowań za wypadki, obejmujące kompleksowe roszczenia ubezpieczeniowe, w przypadku samochodów elektrycznych wciąż przewyższają koszty dla pojazdów spalinowych. Według danych GDV obecnie są one średnio o 15-20 proc. wyższe. Ale jeszcze rok temu różnica ta wynosiła między 20 a 25 proc. Na zmniejszający się koszt wpływa większe doświadczenie warsztatów, straży pożarnej, służb holowniczych oraz rzeczoznawców, którzy coraz lepiej radzą sobie z uszkodzonymi pojazdami elektrycznymi.

Mimo wyższych kosztów napraw samochody elektryczne charakteryzują się niższą częstotliwością roszczeń w przypadku pełnych kompleksowych odszkodowań. W ostatnim czasie przeciętny pojazd elektryczny generował ich o 10-15 proc. mniej niż porównywalny model z silnikiem spalinowym. Dla porównania, wcześniej różnica wynosiła od 15 do 20 proc.

Koszty napraw aut elektrycznych rosną wolniej niż modeli spalinowych

Anja Käfer-Rohrbach, zastępca dyrektora zarządzającego GDV, zauważa, że z biegiem czasu bilans uszkodzeń samochodów elektrycznych coraz bardziej upodabnia się do wyników osiąganych przez modele spalinowe. — Im więcej samochodów elektrycznych porusza się po drogach, tym mniej różnią się pod względem kosztów napraw od porównywalnych pojazdów spalinowych — wskazała Käfer-Rohrbach w rozmowie z mediami.

Stacja ładowania samochodów elektrycznych
Stacja ładowania samochodów elektrycznychVolkswagen

Według ekspertów GDV zmniejszająca się różnica w kosztach napraw jest korzystnym zjawiskiem dla procesu transformacji transportu. Jak podkreślono, w dłuższej perspektywie znacznie wyższe koszty napraw mogłyby zniechęcić do wyboru samochodów elektrycznych. Mimo to aktualne dane wskazują, że naprawy pojazdów elektrycznych wciąż są droższe, a koszty po prostu rosną w wolniejszym tempie niż koszty napraw samochodów spalinowych, co sprawia, że różnica stopniowo się zmniejsza.

Rozwój rynku samochodów elektrycznych może przynieść dalsze obniżki

Zgodnie z informacjami Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego, do 1 kwietnia 2025 r. w Niemczech zarejestrowanych było już ponad 1,7 mln samochodów elektrycznych, co stanowi ponad pięciokrotny wzrost w porównaniu z początkiem 2021 r. Obecnie udział tych pojazdów we wszystkich zarejestrowanych samochodach osobowych wynosi 3,5 proc. Na potrzeby analizy GDV zestawiono dane z 53 serii modeli samochodów elektrycznych i spalinowych, które pod względem parametrów i budowy były najbardziej podobne.

Rozwój infrastruktury oraz doświadczenie zdobywane przez mechaników mogą w przyszłości jeszcze bardziej wpłynąć na obniżenie kosztów napraw samochodów elektrycznych, co może pomóc w dalszym popularyzowaniu tego rodzaju pojazdów.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji