- Samochody elektryczne w Niemczech stanowią 3,5 proc. rynku, a ich liczba wzrosła pięciokrotnie od 2021 r.
- Koszty napraw pojazdów elektrycznych wciąż są wyższe niż spalinowych, ale różnica ta zmniejsza się
- Samochody elektryczne generują mniej roszczeń ubezpieczeniowych niż modele spalinowe, chociaż ich udział w zdarzeniach drogowych rośnie
- Rozwój infrastruktury i doświadczenie mechaników mogą dalej obniżać koszty napraw, wspierając transformację transportu
Rosnące doświadczenie warsztatów w naprawach pojazdów elektrycznych zmniejsza różnicę w kosztach usuwania szkód powypadkowych w porównaniu do samochodów spalinowych. Stowarzyszenie Niemieckich Ubezpieczycieli (GDV) przeanalizowało ten trend, wskazując, że choć naprawy nadal są droższe, zmiany są zauważalne.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTo decyduje o coraz niższych różnicach w kosztach napraw
Koszty odszkodowań za wypadki, obejmujące kompleksowe roszczenia ubezpieczeniowe, w przypadku samochodów elektrycznych wciąż przewyższają koszty dla pojazdów spalinowych. Według danych GDV obecnie są one średnio o 15-20 proc. wyższe. Ale jeszcze rok temu różnica ta wynosiła między 20 a 25 proc. Na zmniejszający się koszt wpływa większe doświadczenie warsztatów, straży pożarnej, służb holowniczych oraz rzeczoznawców, którzy coraz lepiej radzą sobie z uszkodzonymi pojazdami elektrycznymi.
Mimo wyższych kosztów napraw samochody elektryczne charakteryzują się niższą częstotliwością roszczeń w przypadku pełnych kompleksowych odszkodowań. W ostatnim czasie przeciętny pojazd elektryczny generował ich o 10-15 proc. mniej niż porównywalny model z silnikiem spalinowym. Dla porównania, wcześniej różnica wynosiła od 15 do 20 proc.
- Przeczytaj także: Drakońskie kary za wyrzucanie śmieci z samochodu we Włoszech. 18 tys. euro, a nawet kara więzienia
Koszty napraw aut elektrycznych rosną wolniej niż modeli spalinowych
Anja Käfer-Rohrbach, zastępca dyrektora zarządzającego GDV, zauważa, że z biegiem czasu bilans uszkodzeń samochodów elektrycznych coraz bardziej upodabnia się do wyników osiąganych przez modele spalinowe. — Im więcej samochodów elektrycznych porusza się po drogach, tym mniej różnią się pod względem kosztów napraw od porównywalnych pojazdów spalinowych — wskazała Käfer-Rohrbach w rozmowie z mediami.
Według ekspertów GDV zmniejszająca się różnica w kosztach napraw jest korzystnym zjawiskiem dla procesu transformacji transportu. Jak podkreślono, w dłuższej perspektywie znacznie wyższe koszty napraw mogłyby zniechęcić do wyboru samochodów elektrycznych. Mimo to aktualne dane wskazują, że naprawy pojazdów elektrycznych wciąż są droższe, a koszty po prostu rosną w wolniejszym tempie niż koszty napraw samochodów spalinowych, co sprawia, że różnica stopniowo się zmniejsza.
Rozwój rynku samochodów elektrycznych może przynieść dalsze obniżki
Zgodnie z informacjami Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego, do 1 kwietnia 2025 r. w Niemczech zarejestrowanych było już ponad 1,7 mln samochodów elektrycznych, co stanowi ponad pięciokrotny wzrost w porównaniu z początkiem 2021 r. Obecnie udział tych pojazdów we wszystkich zarejestrowanych samochodach osobowych wynosi 3,5 proc. Na potrzeby analizy GDV zestawiono dane z 53 serii modeli samochodów elektrycznych i spalinowych, które pod względem parametrów i budowy były najbardziej podobne.
Rozwój infrastruktury oraz doświadczenie zdobywane przez mechaników mogą w przyszłości jeszcze bardziej wpłynąć na obniżenie kosztów napraw samochodów elektrycznych, co może pomóc w dalszym popularyzowaniu tego rodzaju pojazdów.