- Kierowca w Zastowie zlekceważył czerwone światło na przejeździe kolejowym, uszkodził rogatkę i przejechał przez zamknięty przejazd
- Incydent spowodował opóźnienia 42 pociągów o łącznym czasie 300 minut
- Mężczyzna otrzymał mandat w wysokości 2 tys. zł, 15 punktów karnych oraz będzie musiał pokryć koszty naprawy infrastruktury
- Kolejny kierowca zlekceważył czerwone światło
- Niebezpieczne sytuacje na przejazdach kolejowych zdarzają się zbyt często
- Smutne statystyki wypadków na przejazdach kolejowych
- Jak bezpiecznie przejechać przez przejazd kolejowy?
- Co zrobić, gdy utkniesz na torach?
- Jaki mandat za wjazd na przejazd na czerwonym świetle?
- Podstawowe zasady bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych
Nieodpowiedzialne zachowanie kierowcy na przejeździe kolejowym w Zastowie w woj. małopolskim doprowadziło finalnie do poważnych konsekwencji. Mężczyzna zlekceważył czerwone światło, uszkodził rogatkę i postanowił przejechać przez zamknięty przejazd. W efekcie 42 pociągi zostały opóźnione, a kierowca otrzymał wysoki mandat i punkty karne.
Kolejny kierowca zlekceważył czerwone światło
Do zdarzenia doszło 13 czerwca, jednak nagranie z monitoringu zostało opublikowane przez Polskie Linie Kolejowe dopiero niedawno. Kamera zarejestrowała, jak kierujący vanem najpierw próbuje przejechać przez przejazd mimo czerwonego światła, a następnie zostaje uderzony przez zamykającą się rogatkę. Po krótkim cofnięciu, mężczyzna przez kilka minut czekał na podniesienie szlabanów, jednak ostatecznie zdecydował się ominąć zamknięte rogatki i przejechać przez tory.
Za swoje zachowanie kierowca został ukarany mandatem w wysokości 2 tys. zł oraz 15 punktami karnymi. Dodatkowo będzie musiał pokryć koszty naprawy uszkodzonej infrastruktury. W wyniku incydentu konieczne było wprowadzenie ograniczenia prędkości pociągów do 20 km na godz., co spowodowało łącznie niemal 300 minut opóźnień dla 42 składów przejeżdżających przez Zastów.
Niebezpieczne sytuacje na przejazdach kolejowych zdarzają się zbyt często
Nagrania z monitoringu coraz częściej pokazują, jak lekkomyślność i pośpiech kierowców prowadzą do groźnych incydentów na przejazdach kolejowych. W tym przypadku, jak podkreślają przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych, zarówno brawura, jak i brak cierpliwości doprowadziły do złamania przepisów i poważnych utrudnień w ruchu.
Takich zachować nie trzeba długo szukać — niestety. Tylko w ostatnim czasie pisaliśmy o podobnych przypadkach co najmniej klika razy:
- Zignorowała zasadę kąta prostego. Dopiero 17-latka wiedziała, co robić
- Chwile grozy na przejeździe kolejowym w Woli Filipowskiej. Kierowcy cudem nic się nie stało
- Wyjechał "na czołówkę" lokomotywie. Tylko cudem się uratował
Także eksperci ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego zwracają uwagę, że podobne sytuacje nie należą do rzadkości.
Smutne statystyki wypadków na przejazdach kolejowych
Kamery monitorują obecnie ponad 1,8 tys. przejazdów kolejowych w całym kraju, a każde niebezpieczne zachowanie jest rejestrowane i przekazywane odpowiednim służbom.
Według danych, średnio co dwa dni w Polsce dochodzi do kolizji lub wypadków na skrzyżowaniach torów z jezdnią. W ubiegłym roku odnotowano 157 takich zdarzeń, w których 43 osoby zginęły na miejscu, a 15 zostało ciężko rannych. Specjaliści podkreślają, że główną przyczyną tych tragedii jest lekceważenie przepisów oraz nadmierna pewność siebie kierowców.
PKP oraz policja przypominają, że czerwone światło na przejeździe kolejowym to bezwzględny zakaz wjazdu. Jak zaznaczają, nie jest to sugestia, lecz kategoryczny nakaz zatrzymania się przed torami. Tylko przestrzeganie tych zasad może zapobiec kolejnym niebezpiecznym incydentom i tragediom na przejazdach.
Jak bezpiecznie przejechać przez przejazd kolejowy?
Zbliżając się do przejazdu kolejowego, należy zachować wzmożoną czujność. Przed wjazdem na tory trzeba się zatrzymać, rozejrzeć i upewnić, że nie nadjeżdża pociąg. Nie wolno lekceważyć znaków oraz sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Wjazd na torowisko przy czerwonym świetle lub podczas opuszczania bądź podnoszenia rogatek jest zabroniony. Kierowcy powinni również pamiętać, by nigdy nie zatrzymywać się na torach — jeśli nie mają pewności, że zdążą przejechać na drugą stronę, powinni poczekać przed przejazdem.
Policja podkreśla, że omijanie pojazdów stojących przed przejazdem jest skrajnie niebezpieczne. Zignorowanie tych zasad może mieć tragiczne konsekwencje, ponieważ pociągi, ze względu na swoją masę, potrzebują nawet do 1000 metrów, by się zatrzymać. W takich sytuacjach szanse na uniknięcie wypadku są znikome.
Co zrobić, gdy utkniesz na torach?
W przypadku, gdy samochód zostanie unieruchomiony na przejeździe kolejowym pomiędzy zamkniętymi rogatkami, najważniejsze jest zachowanie spokoju i niepozostawanie na torach. Należy podjechać do szlabanu i popchnąć go pojazdem, co uruchomi mechanizm odblokowujący. Wyłamanie rogatki jest najmniej szkodliwym rozwiązaniem w takiej sytuacji. Nie warto próbować innych manewrów - może zabraknąć na nie czasu.
- Dowiedz się więcej: Są ich tysiące. Kierowcy nadal je ignorują, a mogą zapobiec tragedii
Jaki mandat za wjazd na przejazd na czerwonym świetle?
Wjazd na przejazd kolejowy przy czerwonym świetle, zarówno stałym, jak i migającym, należy do najpoważniejszych wykroczeń drogowych. Zgodnie z obowiązującym taryfikatorem, za takie przewinienie kierowca może otrzymać mandat w wysokości 2000 zł, a w przypadku recydywy — 4000 zł. Dodatkowo każde takie wykroczenie skutkuje przyznaniem 15 punktów karnych, co oznacza, że powtórzenie tego błędu może prowadzić do utraty prawa jazdy.
Podstawowe zasady bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych
- Zachowaj szczególną ostrożność, dojeżdżając do przejazdu kolejowego
- Zatrzymaj się przed przejazdem, rozejrzyj i upewnij, czy nie nadjeżdża pociąg
- Nie lekceważ oznakowania i wydawanych sygnałów
- Nie wjeżdżaj na torowisko przy czerwonym sygnale oraz gdy rogatki są w trakcie opuszczania lub podnoszenia
- Nigdy nie zatrzymuj się na torach. Jeśli nie jesteś pewien, że przejedziesz na drugą stronę, poczekaj przed przejazdem
- Nigdy nie omijaj pojazdów stojących przed przejazdem