Auto Świat Wiadomości Aktualności Nowe kolory na niemieckich ulicach. Taksówki zrywają z tradycją

Nowe kolory na niemieckich ulicach. Taksówki zrywają z tradycją

Niemcy powoli zrywają z odgórnym nakazem stosowania koloru taksówek. Od ponad pół wieku jedynie słuszną była barwa kości słoniowej. Część regionów już zezwoliła na odejście od tej reguły, a to oznacza, że turyści i odwiedzający naszych zachodnich sąsiadów na ulicach już teraz nie powinni dziwić się, gdy zamiast Mercedesa "w budyniu" podjedzie auto w innym kolorze.

Od lat 70. ub.w. niemieckie taksówki były obowiązkowo lakierowane w kolorze jasnej kości słoniowej
Auto Bild Klassik
Od lat 70. ub.w. niemieckie taksówki były obowiązkowo lakierowane w kolorze jasnej kości słoniowej
  • Niemcy odchodzą od obowiązkowego koloru kości słoniowej dla taksówek, wprowadzonego w latach 70. ub.w.
  • W sześciu krajach związkowych przedsiębiorcy mogą już wybierać dowolny kolor pojazdów
  • Taksówki w nowych kolorach muszą być odpowiednio oznaczone, aby zachować rozpoznawalność

W coraz większej liczbie regionów Niemiec odchodzi się od tradycyjnego koloru kości słoniowej, którym przez dekady wyróżniały się tamtejsze taksówki. Obecnie, w sześciu krajach związkowych, w tym w Saksonii-Anhalt, przedsiębiorcy mogą sami decydować, jaki kolor wybiorą dla swoich pojazdów. Zmiana ma przyczynić się do większej elastyczności i korzyści ekonomicznych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Tradycyjny kolor niemieckich taksówek pod presją zmian

Jeszcze w latach 70. ub.w. w Niemczech wprowadzono przepis wymuszający jednolity kolor taksówek w całym kraju. Ówczesny federalny minister transportu Georg Leber określił wtedy, że taksówki mają być malowane na jasny kremowo-żółty odcień, oznaczony jako RAL 1015. Wybór tego koloru nie był przypadkowy — miał on ułatwić rozpoznawanie taksówek w miejskim ruchu, dbać o bezpieczeństwo oraz maskować drobne uszkodzenia i zabrudzenia.

Londyńskie taksówki wyróżnia charakterystyczny kształt, niemieckie charakterystyczny kolor
Londyńskie taksówki wyróżnia charakterystyczny kształt, niemieckie charakterystyczny kolorAuto Bild Klassik / Auto Bild

Zgodnie z wypowiedzią Michaela Oppermanna z Niemieckiego Stowarzyszenia Taksówek i Wynajmu Samochodów, choć wiele krajów związkowych nadal zachowuje tradycyjny model, to w takich regionach jak Dolna Saksonia czy Badenia-Wirtembergia taksówkarze mogą już wybrać inny kolor. Saksonia-Anhalt, będąca jednym z tych innowacyjnych krajów związkowych, uzasadnia decyzję korzyściami, jakie zmiany przynoszą dla przedsiębiorców. Minister transportu tego regionu, Lydia Hüskens, stwierdziła, że nowe przepisy nie tylko tworzą bardziej sprawiedliwe warunki w konkurencji, ale także odzwierciedlają współczesne potrzeby rynku.

Różne kolory taksówek w Niemczech, ale z obowiązkowym oznakowaniem

Pomimo liberalizacji przepisów taksówki w tych częściach Niemiec, w których zrezygnowano z obowiązkowego koloru "budyniu", niezmiennie muszą być odpowiednio oznaczone, np. poprzez charakterystyczne światła na dachu. Jak informuje serwis t-online.de, powołując się na przykład z Magdeburga, władze podkreślają, że stosowanie takich oznakowań to gwarancja, by pojazdy pozostawały łatwe do zidentyfikowania. Krytycy liberalizacji w zakresie kolorystyki obawiają się jednak, że rozluźnienie przepisów dotyczących koloru może prowadzić do wątpliwości co do rozpoznawalności klasycznych taksówek przez pasażerów, w szczególności na tle usług takich jak Uber czy Bolt.

Michael Oppermann wyjaśnił, że zmiana przepisów nie oznacza natychmiastowego końca dominacji jasnej kości słoniowej, tym bardziej że preferencje związane z kolorami mogą różnić się w zależności od regionu. Na północy kraju dominacja tradycyjnego koloru pozostaje wyraźna, podczas gdy na południu rośnie liczba taksówek w kolorze czarnym.

Skąd pomysł na kolor jasnej kości słoniowej?

Jeszcze do 1971 r. taksówki w Niemczech miały głównie ciemne odcienie, w tym najczęściej czarne. Ze względu na brak klimatyzacji i nagrzewanie się takich pojazdów latem, wprowadzono jasny beż. Ten praktyczny wybór miał poprawić komfort użytkowania, a także sprawić, by samochody wyglądały dyskretnie i profesjonalnie.

Obecne zmiany prawne odzwierciedlają zmieniające się czasy i potrzeby rynku. W sumie 29 mln mieszkańców Niemiec ma teraz możliwość korzystania z taksówek w różnorodnych kolorach, podczas gdy 54 mln nadal mieszka w regionach, gdzie obowiązuje tradycyjny odcień. Wydaje się jednak, że w większości taksówkarze mimo wszystko pozostają wierni starym barwom — zarówno z przywiązania, jak i względów praktycznych.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: