- Kia Ceed, do niedawna kluczowy model marki w Europie, wkrótce zniknie z oferty. Jego produkcja już została wstrzymana
- W sprzedaży dostępna jest limitowana wersja Tribute z silnikiem 1.5 T-GDI o mocy 140 KM
- Kię Ceed zastąpią w sumie dwa modele — elektryczny i spalinowy
Koniec trzech modeli z gamy Ceed jest bliski. Mowa o hatchbacku, kombi i stylowym ProCeedzie W ofercie pozostanie jeszcze crossover XCeed.
Do kiedy można kupić nową Kię Ceed?
Produkcja Ceeda w fabryce w Żylinie na Słowacji została już wstrzymana, jednak dilerzy mają do dyspozycji całkiem spore zapasy gotowych samochodów. Jak dowiedziałem się u polskiego importera, na stocku znajduje się około 3 tys. egzemplarzy różnych wersji. Taka pula powinna wystarczyć do końca roku.
W sprzedaży znajduje się m.in. Kia Ceed w limitowanej wersji Tribute (z ang. hołd). To pożegnalna edycja modelu, którą można zamawiać w wersjach hatchback i kombi. Wyróżnia się dodatkowym wyposażeniem w stosunku do poziomu M, które jest oferowane w niższej cenie. Tribute występuje wyłącznie z benzynowym silnikiem 1.5 T-GDI o mocy 140 KM. Hatchback kosztuje od 109 tys. 900 złotych, a kombi od 116 tys. 900. Dopłata do automatycznej skrzyni biegów DCT wynosi 8 tys. złotych.
Kia Ceed – kilka informacji z 19-letniej historii
Koreański kompakt zadebiutował w 2006 r. i początkowo nazywał się cee’d. Pierwszą generację oferowano do 2012 r. Do wyboru były trzy wersje nadwozia: pięciodrzwiowy hatchback, trzydrzwiowy hatchback (pro_cee’d) oraz kombi (SW). Druga generacja miała taką samą gamę i była produkowana w latach 2012-2018.
Trzecia i jak się okazało ostatnia, odsłona modelu, już pod nazwą Ceed, miała premierę w 2018 r. Zmieniła się nie tylko pisownia. ProCeed stał się stylowym, usportowionym kombi typu shooting brake. W 2019 r. gama powiększyła się o uterenowionego crossovera nazwanego XCeed. W 2021 r. przeprowadzono modernizację Ceeda.
Jaki model zastąpi Kię Ceed?
W sumie będą to dwa modele. Odpowiednikiem Ceeda z napędem elektrycznym jest Kia EV4, czyli pierwszy elektryk tej marki, który nie jest SUV-em i będzie powstawał w Europie. Miejscem produkcji hatchbacka została właśnie Żylina, skąd pochodził Ceed. Co ciekawe, fastback będzie do nas trafiał z Korei Południowej. Do wyboru będą dwa akumulatory: 58,3 lub 81,4 kWh.
Znane są już ceny EV4. 204-konny hatchback kosztuje od 173 tys. 900 zł (bez dopłaty w programu NaszEauto). Pierwsze egzemplarze pojawią się w polskich salonach już we wrześniu br.
Druga nowość nazywa się Kia K4 i będzie spalinowa. Poznaliśmy już odważnie zaprojektowanego sedana (patrz zdjęcia poniżej), który od zeszłego roku jest dostępny na rynku północnoamerykańskim. Według moich informacji to nie on trafi do Europy.
U nas w klasie kompaktowej Kia wprowadzi K4 w wersji hatchback, który będzie produkowany w Meksyku ze wspomnianym sedanem. Pierwsze auta powinny pojawić się jeszcze w tym roku. Nieco później, w I kwartale 2026 r., do gamy dołączy wariant kombi, który będzie produkowany na Słowacji.