Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Oleje syntetyczne do nowoczesnych silników z turbo

1 paź 12 11:12

Obecnie rośnie zainteresowanie kierowców samochodami o dużej mocy i małym zużyciu paliwa. W odpowiedzi na ten trend producenci samochodów więcej uwagi poświęcają projektowaniu modeli wyposażonych w mniejsze silniki z turbodoładowaniem. Właściciele takich aut powinni zawsze sięgać oleje syntetyczne, które najlepiej chronią silnik przed zużyciem

Udostępnij
0
Skomentuj
Oleje syntetyczne do nowoczesnych silników z turbo Oleje syntetyczne do nowoczesnych silników z turbo Foto: Auto Świat

Turbosprężarki były początkowo kojarzone z samochodami wyścigowymi. Obecnie popularne „turbo” znajdziemy w szerokiej gamie aut poruszających się po naszych drogach. O ile wpływ turbosprężarek na zwiększenie mocy i oszczędność zużycia paliwa demonstruje zalety, to trzeba pamiętać, że turbodoładowane silniki pracują w ekstremalnie wysokich temperaturach. Elementy turbosprężarki są narażone na temperatury rzędu 800°C. Co za tym idzie potrzebują dobrej jakości olejów silnikowych, na przykład syntetyków z rodziny Mobil 1, które chronią serce pojazdu w szerokim zakresie warunków eksploatacyjnych.

Jeżeli stosujesz konwencjonalny olej silnikowy w silniku z turbo, możesz zauważyć, że nie radzi on sobie z nadmiarem ciepła wytwarzanym przez silnik. W rezultacie, na najważniejszych elementach turbosprężarki będą gromadzić się szkodliwe osady lakierowe, powodując zmniejszenie wydajności silnika. Wysokie temperatury w obszarze łożysk turbosprężarki mogą doprowadzić do lokalnego przegrzania oleju mineralnego i wystąpienia innych problemów, począwszy od szybkiego utlenienia, aż do zwęglenia oleju.

Syntetyczne oleje silnikowe cechuje doskonała odporność na utlenianie w wysokich temperaturach oraz zdolność do przeciwdziałania tworzeniu się osadów na najważniejszych częściach turbosprężarki i silnika. Tym samym turbodoładowane silniki otrzymują najlepszą ochronę. Wysokiej jakości olej syntetyczny skutecznie odprowadza ciepło z najważniejszych części silnika, poprawiając jego osiągi oraz niezawodność i trwałość. “Kiedy pomyślisz, jakie zmiany zaszły w motoryzacji przez ostatnie lata, szybko zrozumiesz, dlaczego kierowcy coraz częściej chcą korzystać z zalet olejów syntetycznych” – mówi Kevin Chinn, ekspert pracujący dla producenta olejów Mobil 1.

W pełni syntetyczne oleje silnikowe są opracowywane przy użyciu syntetycznych olejów bazowych, które powstają podczas syntezy chemicznej, surowej rafinacji lub innych złożonych reakcji chemicznych. Ich jednorodność cząsteczkowa i stopień czystości są nie do uzyskania w tradycyjnym procesie rafinacji. Wraz ze wzrostem spójności rozmiaru i kształtu molekuł, oleje syntetyczne lepiej znoszą cięższe warunki pracy. Zwykłe oleje mineralne, które posiadają mniej stabilną strukturę molekularną, pod wpływem wysokiej temperatury mogą utracić swoje właściwości, czego skutkiem będzie pojawienie się niepożądanego osadu i szlamu w silniku.

Zalety olejów syntetycznych (w porównaniu do mieszanek mineralnych) to nie tylko doskonała współpraca z turbosprężarką, ale również: lepsza ochrona w niskich temperaturach, ułatwiająca rozruch silnika w zimne dni (Mobil 1 i inne w pełni syntetyczne oleje silnikowe tolerują temperatury sięgające nawet poniżej -40°C), zwiększona tolerancja wysokich temperatur (cecha ta wpływa na redukcję utleniania i zużycia części silnika), mniejsza konsumpcja oleju i paliwa, lepsza ochrona silnika pod dużymi obciążeniami, zwiększona stabilność termiczna i lepsza czystość silnika.

Przykładem oleju syntetycznego, rekomendowanego do użycia w turbodoładowanych silnikach jest Mobil 1 ESP 0W-40. Olej ten posiada najnowszą aprobatę General Motors Dexos2, a to oznacza, że może być używany w nowoczesnych silnikach aut koncernu GM (m.in. Chevrolet i Opel). Specyfikacja Dexos2 jest zgodna z wcześniejszymi GM-LL-A-025 i GM-LL-B-025, a większość samochodów GM wyposażonych w silniki benzynowe lub Diesla może używać środków smarnych Dexos2. Olej Mobil 1 ESP 0W-40 zmniejsza ilość osadów, które mogą zatkać filtr, a nawet uszkodzić silnik. Dzięki temu zapewnia lepsze warunki pracy silnika oraz wydłuża żywotność filtrów redukujących emisję spalin.

To prawda, że oleje syntetyczne są droższe od semisynetyków i odchodzących w zapomnienie produktów mineralnych. Jednak, w porównaniu z mineralnymi środkami smarnymi, syntetyki szybciej docierają do punktów smarowania, a dzięki temu silnik jest lepiej zabezpieczony przed uszkodzeniami. „Tak więc, gdy wyższy koszt początkowy syntetyków może odstraszyć część kierowców, to długoterminowe korzyści są warte inwestycji” – mówi ekspert ExxonMobil.

Więcej informacji o środkach smarnych dla turbodoładowanych silników na stronie: www.mobil1.pl oraz www.mobil.pl.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej