Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jak naprawić wentylację (wymienić filtr kabinowy)?

17 sty, 16:46

Jak naprawić wentylacje, by uniknąć kłopotów z zaparowanymi szybami i nieprzyjemnym zapachem? Często przyczyną powyższych objawów jest zapchany filtr kabinowy (przeciwpyłkowy). Podpowiadamy jak wymienić ten element w waszym samochodzie

Udostępnij
0
Skomentuj

Winowajcą za wymienione objawy bywa zazwyczaj zapchany filtr przeciwpyłowy (kabinowy), który jest odpowiedzialny za oczyszczanie zasysanego powietrza do wnętrza auta. Kierowcy lekceważą filtr kabinowy z dwóch powodów: po pierwsze nie wszyscy wiedzą o jego istnieniu, po drugie zwyczajnie o nim zapominają.

Mechanicy często mają do czynienia z samochodami, w których element ten nie był wymieniany od chwili wygaśnięcia gwarancji, a propozycja zamiany go na nowy traktowana jest jako próba naciągnięcia na „zbędny” wydatek. Jednak bagatelizowanie roli filtra nie tylko obniża komfort podróżowania i niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie, ale powoduje również przeciążenie silnika dmuchawy. W skrajnych przypadkach może nawet doprowadzić do jego przegrzania, co wiąże się z kilkakrotnie wyższymi kosztami naprawy niż wymiana filtra.

Filtr kabinowy - kiedy wymienić?

Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, filtr kabinowy powinno się wymieniać co 15 tys. km lub – w przypadku mniejszych przebiegów – raz w roku. Jeśli poruszamy się po drogach szutrowych, warto zajrzeć do niego wcześniej – w większości samochodów dostęp jest prosty. Filtr zazwyczaj znajduje się w podszybiu (dojście od strony komory silnika) lub w schowku po stronie pasażera, a demontaż nie wymaga użycia żadnych kluczy.

Niestety istnieją też auta, gdzie producent bezmyślnie (być może umyślnie) utrudnia wymianę tego podstawowego elementu. Np. w niektórych modelach Forda filtr znajduje się w tunelu środkowym od strony kierowcy. W efekcie do jego wymiany potrzebny jest klucz typu torx i... odkręcenie pedału gazu.

Filtr kabinowy - rodzaje:

Filtry kabinowy dobrej jakości składają się z kilku warstw o odmiennej strukturze włókien. Każda z nich zatrzymuje zabrudzenie innego typu. Włókienne bariery wyłapują większość pyłków roślin, sadzę i kurz.

Jeszcze bardziej efektywny jest filtr z węglem aktywnym. Do zadań dodatkowej warstwy węglowej należy pochłanianie szkodliwych dla człowieka gazów, przede wszystkich tych wydostających się z rur wydechowych innych pojazdów (m.in. węglowodory i związki siarki).

Gąbczasta struktura węgla, wytwarzana ze spalonych skorupek orzecha kokosowego, potrafi zatrzymać cząsteczki 500-krotnie mniejsze od średnicy ludzkiego włosa! Mimo iż, węglowe odmiany filtrów są zazwyczaj dwukrotnie droższe od standardowych, to naprawdę warto zastanowić się nad ich wyborem, zwłaszcza jeśli poruszamy się głównie po zatłoczonych arteriach miejskich.

Filtr kabinowy - objawy zapchania:

● Nadmierne zaparowanie szyb po uruchomieniu wentylatora – spowodowane kumulowaniem się wilgoci w kurzu i innych zanieczyszczeniach nagromadzonych w filtrze kabinowym.

● Zapach stęchlizny wydobywający się z kratek wentylacyjnych – pochodzi najczęściej z gnijących resztek organicznych zbierających się w filtrze.

● Obniżona wydajność nawiewu – spowodowana zmniejszeniem przepustowości zapchanego filtra przeciwpyłkowego. Długo niewymieniany, zanieczyszczony filtr kabinowy przepuszcza cztery razy mniej powietrza niż nowy!

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 7/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsze jazdy BMW X2 i zmodernizowaną Hondą Jazz; prezentacja Skody Fabii po liftingu; raport: VW po Dieselgate; porównanie: kompakty kontra crossovery; testy Volvo V90 i Porsche Cayenne; raport: jak kradną auta; ustawianie geometrii zawieszenia; co to jest eCall; używany Opel Zafira; Top 10: używane kombi klasy średniej; Nissan Leaf nowej generacji.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej