Ford Ranger dostępny jest wyłącznie z silnikami Diesla o mocy 130 KM, 170 KM lub 213 KM. Do wyboru są skrzynie manualna lub automatyczna. Wszystkie odmiany w standardzie mają napęd 4x4, a do wyboru są kabiny: pojedyncza, przedłużona lub podwójna. Jednak dla debiutującej w tym roku wersji Raptor zarezerwowano wyłącznie to, co najlepsze. Zatem Ford Ranger Raptor występuje tylko z napędem na wszystkie koła, podwójną kabiną oraz topowym silnikiem, generującym 213 KM oraz 500 Nm, współpracującym z 10-biegową, automatyczną przekładnią.
Ford Ranger Raptor w porównaniu z mniej spektakularnymi wersjami ma nieco inną stylistykę nadwozia. To zasługa inaczej zaprojektowanych zderzaków, czarnych nakładek na nadkolach oraz atrapy chłodnicy wzorowanej na grillu Forda F-150 Raptora. Wprowadzone zmiany sprawiły, że samochód prezentuje się bardziej brutalnie.
Ford Ranger Raptor – dobre własności terenowe
Jednak stylistyka, to nie jedyny element, który uległ zmianie. Ranger Raptor ma także zmienione parametry nadwozia, a to będzie miało szczególne znaczenie dla kierowców, którzy myślą o tym aucie nie tylko dla szpanu, lecz także planują częste podróże poza ubitymi traktami. Lepsza dzielność w terenie to zasługa powiększonego o 51 mm prześwitu (283 mm) oraz lepszych wartości kątów natarcia oraz zejścia. W Raptorze wynoszą one odpowiednio: 32 i 24 stopnie i w obu przypadkach zostały poprawione o 3 stopnie.
Podczas pierwszych jazd, które przeprowadziliśmy po marokańskich bezdrożach oraz na pustyni, przekonaliśmy się, że inżynierowie świetnie wykonali swoją pracę. Samochód bez trudu radził sobie zarówno na skalistym podłożu, jak i w kopnym piachu.
Ford Ranger Raptor chwali się dobrą dzielnością terenową, ale nikt chyba nie wątpi, że przeważająca liczba egzemplarzy większą część samochodowego życia spędzi na ulicach. W takich warunkach Raptor również spisuje się całkiem dobrze, choć nie idealnie. W uzyskaniu perfekcji przeszkadza nieprecyzyjny układ kierowniczy oraz tendencja pojazdu do myszkowania. Żadnych zastrzeżeń nie mieliśmy natomiast do resorowania. Wszelkie nierówności tłumione są na tyle dobrze, że podróżujący nie powinni narzekać na nawet najmniejsze obniżenie komfortu jazdy.
Ford Ranger Raptor - ma dobrą dynamikę
Ważnym elementem auta, zapewniającym przyjemne prowadzenie, jest silnik. To 4-cylindrowy, podwójnie doładowany diesel, którego 213 koni mechanicznych dziarsko zabiera się do pracy. Po wybraniu sportowego trybu jazdy i mocnym wciśnięciu pedału gazu Ford Ranger Raptor sprawnie przyspiesza i już po 10,5 s jedziemy "setką". Co istotne, nawet podczas szybkiej jazdy uszy pasażerów nie są atakowane nadmiernym hałasem. Jedynie, gdy w pełni wykorzystujemy możliwości jednostki napędowej, słychać bardziej donośne, a przy tym złowrogie warczenie silnika – jednak taki dźwięk pasuje do charakteru pojazdu i z pewnością spodoba się kierowcy.
Osoby, które nie chcą w pełni wykorzystywać możliwości 213 KM, mogą podróżować w trybie Normal. Nie oznacza to wcale słabych osiągów, ale reakcja na wciskanie pedału gazu staje się mniej spontaniczna.
Dobre osiągi Raptora to nie tylko zasługa mocnego silnika, lecz także 10-stopniowej, automatycznej przekładni. Skrzynia sprawnie zmienia poszczególne biegi, a co ważne robi to na tyle delikatnie, że trudno zorientować się, w którym momencie włączony został kolejny bieg. Kierowcy, którzy chcą skorzystać z manualnego trybu, biegi mogą zmieniać za pomocą łopatek przy kierownicy.
Wnętrze Raptora zapewnia jadącym całkiem komfortowe warunki podróżowania jak na pikapa. To zasługa odpowiednio wyprofilowanych siedzeń oraz dużej ilości miejsca na nogi oraz nad głowami w obu rzędach siedzeń.
Ford Ranger Raptor dostępny jest za 199 050 zł. Samochód już można zamawiać, ale pierwsze egzemplarze do klientów w Polsce mają trafić we wrześniu.
Ford Ranger Raptor – nasza opinia
Ford Ranger Raptor to pikap, który kusi atrakcyjną stylistyką, dobrymi własnościami terenowymi oraz dynamicznym, a przy tym cichym silnikiem. Pasażerowie nie powinni również mieć zastrzeżeń do resorowania, bo jazda tym autem jest całkiem komfortowa. Powody do narzekania może dawać tylko nieprecyzyjny układ kierowniczy i tendencja do myszkowania w trakcie podróży po asfalcie.
Ford Ranger Raptor – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1996 cm3, R4, t.diesel |
Moc | 213 KM przy 3750 obr./min |
Moment obrotowy | 500 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | aut. 10/napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 170 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s |
Średnie zużycie paliwa (WLTP) | 8,9 l/100 km |
Wymiary części ładunkowej (dł./szer./wys.) | 1575/1560/561 mm |
Cena | 199 050 zł |
Kąt najścia wynosi 32 stopnie, a zejścia 24 stopnie
Wyróżnikiem Raptora są m.in. czarne nakładki na nadkolach
W wersji Raptor Ranger ma inne zderzaki oraz grill wzorowany na atrapie Forda F-150 Raptora
W samochodzie nie zabrakło również bocznych progów – oczywiście z napisem Raptor
Część ładunkowa ma wymiary (dł./szer./wys.) 1575/1560/561 mm
Ford Ranger Raptor występuje tylko z 213-konnym dieslem
Samochód osiąga setkę po 10,5 s, a maksymalna prędkość wynosi 170 km/h
Powody do zadowolenia daje wygodna pozycja za kierownicą
odpowiednio wyprofilowane fotele sprawiają, że nawet po długich podróżach nie odczuwa się zmęczenia
Z tyłu wygospodarowano dużo miejsca na nogi i nad głowami
W samochodzie zastosowano blokadę tylnego dyferencjału
Ford Ranger Raptor seryjnie ma 10-stopniową, automatyczną skrzynię