Podobnie jak przed rokiem, także podczas tegorocznych wakacji kierowcy samochodów ciężarowych i autobusów musieli liczyć się ze wzmożonymi kontrolami Inspekcji Transportu Drogowego. Wszystko po to, by zapewnić bezpieczeństwo osobom jadącym na wakacyjny wypoczynek. Ale choć media uprzedzały o większej liczbie patroli ITD na drogach, wielu kierowców i przewoźników informacje te najwyraźniej zignorowało.

W ciągu 9 wakacyjnych tygodni inspektorzy sprawdzili m.in. ponad 3250 autokarów turystycznych. Efekt? 310 kierowców ukaranych mandatami i 179 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych. Aż 47 pojazdów było w tak złym stanie technicznym, że nie zostały dopuszczone do dalszej jazdy. W porównaniu z 2009 r. było mniej mandatów karnych dla kierowców, ale niemal tyle samo pojazdów w kiepskim stanie technicznym. Wśród usterek można wymienić m.in.: uszkodzone układy hamulcowe i kierownicze, wycieki płynów eksploatacyjnych oraz niesprawne oświetlenie. Kierowców karano za przekraczanie dopuszczalnego czasu pracy, a nawet za jazdę bez wymaganych uprawnień!

Foto: Auto Świat
Bezpieczne wakacje na drogach z ITD: Lepiej, ale wciąż niedobrze

Pociesza jednak fakt, że w niektórych regionach Polski widać poprawę. W ramach akcji „Bezpieczny autokar” mazowiecka ITD skontrolowała ok. 270 autokarów turystycznych. Zatrzymano jedynie 5 dowodów rejestracyjnych, a 26 kierujących ukarano mandatami. Wszyscy skontrolowani kierowcy byli trzeźwi. W ub.r. przy podobnej liczbie sprawdzonych pojazdów zatrzymano 11 dowodów rejestracyjnych, 66 kierowców dostało mandaty, a aż 4 osoby złapano na prowadzeniu w stanie po spożyciu alkoholu.

Kontrolami ITD objęto również autobusy komunikacji miejskiej. Podczas akcji przeprowadzonej w 8 miastach województwa śląskiego na 58 sprawdzonych autobusów 26 proc. (15 pojazdów) nie spełniało wymagań technicznych. Nadmierna korozja, zużyte opony i przekroczenie norm czystości spalinto tylko niektóre usterki.

Niestety, wciąż dużo na sumieniu mają przewoźnicy i kierowcy samochodów ciężarowych. Podczas jednej z akcji zatrzymano pojazd,którego masa była większa od dopuszczalnej o ponad 10 ton! Kara za to naruszenie wyniosła niemal 13 tys. zł. Dużo więcej, bo blisko 500 tys. zł zapłacą przewoźnicy za fałszowanie zapisów w tachografach. W okresie wakacji inspektorzy ITD wykryli 38 takich przypadków.

Foto: Auto Świat
Bezpieczne wakacje na drogach z ITD: Lepiej, ale wciąż niedobrze

Co zrobić, aby ograniczyć ryzyko związane z łamaniem przepisów? Pamiętajmy, że zawsze, nie tylko w wakacje, można poprosić ITD lub policję o skontrolowanie kierowcy i autokaru. Dzięki temu uzyskamy pewność, że szofer jest wypoczęty i trzeźwy, a pojazd nie zagraża bezpieczeństwu podróżnych i innych kierowców. Wątpliwości można zgłaszać także w odniesieniu do pojazdów komunikacji miejskiej, gdy są podstawy do podejrzeń, że wyjechały na drogę w złym stanie technicznym.

Wszyscy powinniśmy też reagować na nietypowe zachowania kierujących ciężarówkami. Dziwny styl jazdy może świadczyć o tym, że za kierownicą siedzi pijany lub przemęczony człowiek. Równie istotne jest poinformowanie ITD lub policji o tym, że drogą porusza się np. samochód, w którego naczepie brakuje koła.