CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.294.404.001.95
Średnio4.594.794.442.13
Najdrożej4.944.994.922.38

Awaryjny rozruch samochodu - jak zrobić to dobrze?

9 lis 16 12:28
Udostępnij
0
Awaryjny rozruch samochodu - jak zrobić to dobrze? Awaryjny rozruch samochodu - jak zrobić to dobrze? Foto: Auto Bild

Zapomnijcie o uruchamianiu auta z niesprawnym akumulatorem na pych – w przypadku nowych modeli ta metoda bardzo często nie działa i może być niebezpieczna dla silnika. Pozostaje tylko pożyczka prądu

Problemy z rozruchem spowodowane rozładowanym akumulatorem mogą się zdarzyć w każdym aucie. Wbrew pozorom najbardziej narażone na nie są stosunkowo nowe, nafaszerowane elektroniką modele, bo wiele zamontowanych w nich układów zużywa prąd nawet w trakcie postoju, a w czasie jazdy na krótkich odcinkach z włączonymi licznymi odbiornikami akumulator może być niedoładowywany.

Warto też wiedzieć, że w wielu nowych autach elektronika jest tak skonfigurowana, że jeśli rozrusznik będzie zbyt powoli kręcił i wał korbowy nie osiągnie właściwej prędkości progowej (typowy objaw słabej baterii), to sterownik może nie pozwolić na otwarcie wtryskiwaczy. Ta funkcja ma chronić katalizator przed dostaniem się do niego niespalonego paliwa, jednak często jej efektem ubocznym jest to, że nie ma możliwości, żeby silnik zapalił ostatkiem sił.

W przypadku nowych modeli jedyną zalecaną przez producentów metodą awaryjnego rozruchu jest pożyczka prądu z innego auta za pomocą przewodów rozruchowych lub zastosowanie zewnętrznego akumulatora rozruchowego. Sprawdziliśmy jak działają takie urządzenia i ku naszemu zaskoczeniu powerbank który mieści się w kieszeni bez problemu uruchamia auto z rozładownym akumulatorem.

Sprawdź, co radzi instrukcja

Na wszelki wypadek warto jednak sprawdzić, co o awaryjnym rozruchu konkretnego modelu mówi jego instrukcja obsługi. Może się np. zdarzyć, że zalecanym miejscem podłączenia przewodów nie są klemy akumulatora, który znajduje się w bagażniku, lecz specjalne zaciski, umieszczone pod maską, tuż przy silniku.

Awaryjny akumulator do kieszeni: na rynku pojawiły się niewielkie, kieszonkowe power banki (akumulatory zewnętrzne) z funkcją wspomagania rozruchu. Sprawdziliśmy – naprawdę działają! Awaryjny akumulator do kieszeni: na rynku pojawiły się niewielkie, kieszonkowe power banki (akumulatory zewnętrzne) z funkcją wspomagania rozruchu. Sprawdziliśmy – naprawdę działają! Foto: Bosma / Auto Świat

Jak podłączyć przewody podczas awaryjnego rozruchu auta?

Foto: Johnson Controls

Procedura awaryjnego rozruchu, bezpieczna dla większości aut:

- Połącz czerwonym przewodem „plusy” akumulatorów obu aut .

- Połącz czarnym przewodem „minus” akumulatora „dawcy” z masą (najlepiej z uchwytem na bloku silnika) auta „biorcy”. Nie podpinaj czarnego kabla wprost do klemy rozładowanego akumulatora – grozi wybuchem!

- Uruchom silnik „dawcy” prądu.

- Spróbuj uruchomić silnik auta „biorcy” prądu.

- Jeśli silnik zapali, odczekaj kilka sekund i włącz w aucie „biorcy” duże odbiorniki elektryczne (światła, ogrzewanie szyby).

- Odłącz czarny przewód od bloku silnika „biorcy” i baterii samochodu „dawcy”.

- Odłącz czerwony przewód.

Materiał powstał we współpracy z firmą Bosma - dystrybutorem powerbanków ułatwiających rozruch auta.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej