Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.494.281.99
Średnio4.674.804.562.15
Najdrożej4.895.084.792.29

Ile poświeci żarówka samochodowa. Od czego to zależy?

14 paź, 15:01
Udostępnij
0
Skomentuj
Czy wymiana żarówek to „pikuś”? Czy wymiana żarówek to „pikuś”? Foto: Auto Świat

Teoretyczna trwałość żarówki to co innego niż jej trwałość w praktyce. W ekstremalnych sytuacjach właściciele samochodów muszą wymieniać żarówki co kilka tygodni

  • Im wyższe napięcie ładowania w aucie, tym szybciej przepalają się żarówki
  • Do najmniej trwałych żarówek należy typ H7
  • Drogie żarówki o zwiększonych osiągach świecą krócej niż standardowe

Trwałość żarówek samochodowych określa się parametrami B3 i Tc. Pierwszy mówi o tym, kiedy przepali się 3 proc żarówek z badanej puli, a drugi – po jakim czasie przestanie świecić 63,2 proc. z nich. Jest jasne, że parametr Tc jest bliższy życiu niż B3, ale i tak dalece nieprecyzyjny: nasza żarówka ma prawo przepalić się wcześniej, choć oczywiście zdarza się, że świeci dużej.

Żarówki samochodowe w najlepszych cenach - sprawdź teraz!

Wybór dobrej żarówki to trudne zadanie. Specjalnie dla Ciebie zebraliśmy w jednym miejscu najelepsze oferty sprawdaży żarówek samochodowych ze sklepów internetowych. Sprawdź ceny i kup te, które są dla Ciebie najlepsze!

To jednak nie wszystko: badania laboratoryjne żarówek odbywają się przy napięciu 13,2 V, co jest napięciem niższym niż to, które występuje w samochodzie. W instalacji samochodu optymalne napięcie wynosi 13,8-14,4 V, tymczasem wzrost napięcia o 5 proc. powoduje jaśniejsze świecenie żarówek, ale też skraca ich żywotność o połowę. Żywotność żarówek przy 13,8 V jest już o połowę niższa niż trwałość deklarowana przez producenta, a przy 14,4 V to może być już tylko 25 proc. deklarowanej trwałości fabrycznej.

A jaka jest deklarowana trwałość markowych żarówek samochodowych? Różna dla każdego modelu, ale można przyjąć, że w przypadku typu H4 (jeden z trwalszych typów żarówek halogenowych) jest to 700-900 godzin, H1 – 500-600 godzin, a H7 – ok. 500 godzin. Teraz, w zależności od napięcia w instalacji auta, które możemy sami zmierzyć multimetrem, możemy podzielić wspomniane liczby godzin przez 2 albo przez 4. Realna trwałość na poziomie 150 godzin oznacza, że jeżdżąc po mieście będziemy wymieniać żarówki co 3-5 tys. km.

Deklarowana trwałość żarówek Deklarowana trwałość żarówek Foto: Archiwum / Auto Świat

Oczywiście, żarówka żarówce nierówna. Najkrócej będą świecić żarówki tuningowe z ciemnoniebieską bańką, ich producenci nawet nie podają (zazwyczaj) trwałości. Producenci markowych żarówek podają trwałość Tc w katalogach, a na pudełkach najwyżej ostrzegają, że trwałość danego modelu jest niższa niż  żarówek standardowych.

Spośród żarówek markowych najkrótszą żywotność mają żarówki najbardziej wyżyłowane (np. +150 proc.) – im bardziej wyżyłowana żarówka, z cieńszym żarnikiem, tym krócej będzie świecić; nieco wyższą, ale też zmniejszoną trwałość mają żarówki dające chłodne (udające ksenonowe) światło. Żarówki standardowe świecą „standardowo”; żarówki „ultra life” świecą od 2 do czterech razy dłużej niż zwykłe, co może mieć skutki uboczne w postaci nieco słabszych osiągów.

Żarówki „ultra life” mają sens w samochodach z wysokim napięciem ładowania (np. 14,4 V) i w takich, które z innych przyczyn niszczą żarówki. Żarówki nie lubią bowiem skoków napięcia, które w jednych samochodach pojawiają się częściej, w innych rzadziej. Rada: by przedłużyć życie żarówek, należy włączać światła dopiero po kilku sekundach od włączenia silnika, a wyłączać przed wyłączeniem silnika – tak zmniejszymy narażenie ich na skoki napięcia.

Żarówki samochodowe Osram w najlepszych cenach - sprawdź tutaj!

Żarówki samochodowe Osram H4 w najlepszych cenach - sprawdż tutaj!

Żarówki samochodowe Osram H7 w najlepszcych cenac - sprawdź tutaj!

Żarówki samochodowe Philips w najlepszych cenach - sprawdź tutaj!

Żarówki samochodowe Philips H4 w najlepszych cenach - sprawdź tutaj!

Żarówki samochodowe Philips H7 w najlepszych cenach - sprawdź tutaj!

Żarówki samochodowe H4 w najlepszych cenach - sprawdź tutaj!

Żarówski samochodowe H7 w najlepszych cenach - sprawdź tutaj!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (56)

No photo
No photo ~Wit Użytkownik anonimowy
~Wit :
No photo ~Wit Użytkownik anonimowy
Producenci specjalnie robią teraz gorszej jakości żarowki, bo co to za interes, że będą świecić bardzo długo. Mam 2 auta. Jeden 20 letni i w nim połowa żarówek działa od początku. Drugi samochód 5 letni i w nim wymieniam co parę miesięcy. Szczególnie H7 i przednie postojowe. Kupuję markowe, niby bardzo dobre, żeby co rusz nie babrać się. ... Bo wiecie, że w nowych aut jak producenci potrafią utrudniać życie jeśli chodzi o wymiany żarówek. W tym starym aucie wymienię każdą żarówkę w ciągu 1-2 minut i to bez narzędzi. A w nowym... szkoda gadać.
14 paź 20:56 | ocena: 93%
Liczba głosów:28
93%
7%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Pat Użytkownik anonimowy
~Pat :
No photo ~Pat Użytkownik anonimowy
Z tym napięciem to chyba prawda, ja mam Fiata, który słynie z niskiego napięcia, po 10 latach i 134 tys km jazdy na światłach przepaliła się w końcu pierwsza żarówka, teraz zamontowałem nowe niby o wysokich parametrach, zobaczymy ile wytrzymają. Akumulator wytrzymał 9 lat.
14 paź 17:52 | ocena: 100%
Liczba głosów:24
100%
0%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dfgh Użytkownik anonimowy
~dfgh :
No photo ~dfgh Użytkownik anonimowy
Co to za pierdoły ? "Realna trwałość na poziomie 150 godzin oznacza, że jeżdżąc po mieście będziemy wymieniać żarówki co 3-5 tys. km." Nigdy nie wymieniałem żarówki co 3-5 tys km. Żarówki u mnie padały mniej więcej co 2 lata i to zwykle obie jedna po drugiej w bardzo krótkim odstępie czasu. Czyli po ok 30-50 tys km. W dodatku właśnie żarówki H7 które podobno padają najszybciej i to żarówki bardzo wydajne które wg autora powinny padać od samego patrzenia na nie. Okres 2 lat życia i przebieg pochodzi z wielu lat, kilkuset tysięcy km, i kilku kompletów żarówek różnych producentów więc nie ma mowy o błędzie pomiaru.
14 paź 16:02 | ocena: 62%
Liczba głosów:21
62%
38%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Zygmunt Modrzejewski Zygmunt Modrzejewski Facebook
Zygmunt Modrzejewski :
Zygmunt Modrzejewski Zygmunt Modrzejewski Facebook
Świecimy jak głupi w dzień światłami mijania to i efekty są .Jak miałem samochód z H4 nie było problemu jak z H7 co 2 miesiące wymiana .
Fajnie jeszcze jak jest dostęp to możemy zaoszczędzić , jak trafimy na auto z trudnym dostępem do żarówek koszt wymiany z żarówką 100 zł .
Biznes musi się kręcić .
14 paź 19:00 | ocena: 85%
Liczba głosów:33
85%
15%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~JARASS Użytkownik anonimowy
~JARASS :
No photo ~JARASS Użytkownik anonimowy
Jak w Europie homologację otrzymają żarówki ledowe,do problem z trwałością zniknie sam.
Gorzej ,że chyba ma ktoś w tym interes,by szybko się to nie stało.
14 paź 19:46 | ocena: 93%
Liczba głosów:15
93%
7%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Zygmunt Modrzejewski Zygmunt Modrzejewski Facebook
Zygmunt Modrzejewski
Zygmunt Modrzejewski Zygmunt Modrzejewski Facebook
do ~obserwator cyrku:
No photo ~obserwator cyrku Użytkownik anonimowy
14 paź 17:12 użytkownik ~obserwator cyrku napisał
Jestem przeciwnikiem jazdy na światłach w dzień!
Co z tego większość wie że jazda w korku z zapalonymi światłami to bzdura i emisja większej ilości spalin . Co z tego nasi " wybrańcy " wiedzą lepiej . Jesteśmy własnością państwa i na każdym kroku przypominają nam o tym . Nie mamy nic do gadania .
14 paź 19:04 | ocena: 74%
Liczba głosów:23
74%
26%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~iou Użytkownik anonimowy
~iou
No photo ~iou Użytkownik anonimowy
do ~obserwator cyrku:
No photo ~obserwator cyrku Użytkownik anonimowy
14 paź 17:14 użytkownik ~obserwator cyrku napisał
Lekarz to jest potrzebny wszystkim zwolennikom jazdy na światłach w dzień!
Porąbany jesteś, sorry ale tak. Masz auto, to i na żarówki Cie powinno stać, nie zbankrutujesz i nie przeżywaj. A jazda na światłach w dzień poprawia bezpieczeństwo, np. jedziesz ulicą albo przez parking i widzisz, że w jakimś zaparkowanym aucie ZAPALAJĄ SIĘ ŚWIATŁA, i co ? i już wiesz, że powinieneś na nie uważać. Wyprzedzanie "tira", szybciej dostrzeżesz auto z naprzeciwka, w którym są ZAPALONE ŚWIATŁA. To tylko kilka sytuacji, a teraz pomyśl, czy warto zaoszczędzić na żarówkach, ryzykując zdrowie.
14 paź 21:25 | ocena: 65%
Liczba głosów:26
35%
65%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~macher Użytkownik anonimowy
~macher :
No photo ~macher Użytkownik anonimowy
żarówka żarówce nierówna ale jeszcze bardziej od żarówki i napięcia liczy się lampa w której pracuje
o której tu ani słowa
czyli krótko mówiąc bzdety
14 paź 16:00 | ocena: 75%
Liczba głosów:20
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mało swiatła = długie życie Użytkownik anonimowy
~mało swiatła = długie życie
No photo ~mało swiatła = długie życie Użytkownik anonimowy
do ~Andrzej:
No photo ~Andrzej Użytkownik anonimowy
14 paź 19:41 użytkownik ~Andrzej napisał
Jeżdżę Aurisem 10 lat - jeszcze nie wymieniłem żadnej żarówki
Te co świecą najgorzej świecą najdłużej.
14 paź 19:55 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~obserwator cyrku Użytkownik anonimowy
~obserwator cyrku
No photo ~obserwator cyrku Użytkownik anonimowy
do ~sdfg:
No photo ~sdfg Użytkownik anonimowy
14 paź 16:01 użytkownik ~sdfg napisał
lecz się matole.
Lekarz to jest potrzebny wszystkim zwolennikom jazdy na światłach w dzień!
14 paź 17:14 | ocena: 73%
Liczba głosów:48
73%
27%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej