To warto wiedzieć o felgach aluminiowych

26 kwi, 14:36
Udostępnij
0
Skomentuj

Felgi aluminiowe nie tak dawno jeszcze uchodziły za luksusowy dodatek, a teraz niemal już nie wypada jeździć na „stalówkach”. Jak dobrać odpowiednie obręcze ze stopów lekkich, jak o nie dbać i co robić, gdy się zniszczą?

Największą zaletą felg aluminiowych jest bez wątpienia ich atrakcyjny wygląd, bo żaden inny dodatek nie upiększa samochodu tak skutecznie, jak dobrze dobrane koła. Opowieści o tym, że alufelgi poprawiają prowadzenie czy też zmniejszają zużycie paliwa, można włożyć między bajki.

Kiedyś rzeczywiście tak było, bo „alusy” ważyły znacznie mniej od felg stalowych, dzięki czemu auto miało mniejsze masy nieresorowane, co poprawiało właściwości jezdne. Teraz nowoczesne „stalówki” są często lżejsze od felg ze stopów lekkich, a naprawdę lekkie są tylko drogie obręcze przeznaczone do sportu. Poza wyglądem rzeczywistą przewagą felg aluminiowych nad stalowymi jest z reguły to, że są one bardziej ażurowe, dzięki czemu hamulce mogą być lepiej chłodzone.

Niestety, nie brakuje im też wad. Przede wszystkim są droższe i delikatniejsze od felg stalowych. Kupując nieoryginalne „alusy”, znacznie łatwiej można trafić na części o marnej jakości niż w przypadku „stalówek”.

Z reguły najbezpieczniejszym wyborem okazują się obręcze aluminiowe oferowane jako wyposażenie fabryczne. Zwykle są one stosunkowo trwałe i na pewno pasują do auta. Tyle że na wolnym rynku felgi wyglądające tak samo lub nawet lepiej można kupić za ułamek ceny z ASO. Pokusa jest więc duża – po co płacić np. 5000 złotych w autoryzowanym serwisie, skoro równie atrakcyjne koła kosztują u internetowego sprzedawcy np. 1200 zł?

Niestety, w wielu przypadkach takie oszczędności okazują się pozorne – piękne i tanie felgi gną się często niemal na sam widok dziur w jezdni i starzeją w zastraszającym tempie. Oczywiście, felg nie trzeba kupować w ASO, ale radzimy wybierać wyłącznie markowe produkty pochodzące ze znanego źródła, bo na rynku jest wiele podróbek i tzw. replik, czyli felg udających oryginalne. Dla dopełnienia iluzji sprzedawcy często montują na nich oryginalne dekielki, a w internetowych ogłoszeniach pokazują oryginalne, fabryczne felgi z niewielkim dopiskiem, że to tylko zdjęcie poglądowe.

Różnic między markowymi felgami a ich imitacjami nie widać zwykle na pierwszy rzut oka, a są one olbrzymie. Tanie felgi wykonuje się z innych stopów i według innych technologii, a to przekłada się na ich zupełnie inną wytrzymałość. Olbrzymie znaczenie dla parametrów wytrzymałościowych ma m.in. proces ich tzw. ulepszania cieplnego, polegający na wygrzewaniu i stopniowym ochładzaniu felg, który może trwać nawet kilkadziesiąt godzin.

Potrzeba na to mnóstwo czasu i energii, a to przecież kosztuje. Ponieważ efektów takich zabiegów nie widać na pierwszy rzut oka, producenci „taniochy” zwykle z nich rezygnują. Pod warstwą świeżego, błyszczącego lakieru odpowiednio utwardzony stop wygląda dokładnie tak, jak marny porowaty odlew, a klienci najczęściej kupują felgi oczami.

Jak odczytać rozmiar felg?

Jeśli zależy wam na dobrym prowadzeniu auta i komforcie jazdy, to podczas wyboru obręczy zachowajcie umiar i rozsądek. Oczywiście, duże koła w połączeniu z szerokimi, niskoprofilowymi oponami wyglądają często naprawdę świetnie i dodają autu sportowego charakteru, ale ta kombinacja ma mnóstwo wad. Na takich kołach świetnie jeździ się po suchym i gładkim torze, ale na normalnych drogach kierowca musi nieustannie uważać nawet na niewielkie dziury w jezdni lub na krawężniki – zwykłe parkowanie w mieście staje się wyzwaniem.

Przy wyższych prędkościach auto na zbyt szerokich kołach ma tendencję do myszkowania po koleinach. Najbezpieczniej jest ograniczyć się do rozmiarów felg zbliżonych do tych, które były w danym modelu montowane fabrycznie. Wtedy nie trzeba obawiać się, czy zmieszczą się one w nadkolach, czy po ich zamontowaniu nie zmniejszy się trwałość elementów zawieszenia lub czy nie pogorszy się prowadzenie samochodu.

Jak dobrać właściwy rozmiar obręczy? Najprościej skorzystać z katalogów specjalistycznych firm lub konfiguratorów na stronach producentów i sprzedawców felg. Każda obręcz ma określone parametry, np. 6Jx15H2 ET 49. Cyfra „6” oznacza szerokość felgi podaną w calach, litera „J” określa tzw. profil kołnierza obręczy, w tym przypadku jest to profil przeznaczony do osobówki. „15” to średnica felgi podana w calach, a „H2” oznacza profil jej przekroju, z kolei „ET 49” to tzw. offset (inaczej odsadzenie), czyli wyrażona w milimetrach odległość pomiędzy płaszczyzną montażu obręczy a płaszczyzną symetrii felgi.

Bardzo ważne są też parametry określające liczbę otworów na śruby i ich rozstaw (np. 5x112) – te wartości muszą być takie same, jak w przypadku kół montowanych fabrycznie. Ważna jest również średnica otworu centralnego, np. CH 57 – jeśli jest ona większa niż w fabrycznych obręczach, można ją łatwo skorygować za pomocą pierścieni centrujących. Poniżej podajemy tabelę ułatwiającą dopasowanie felg do określonej szerokości opon – to też ważny, a niedoceniany parametr.

Czym umyć i zabezpieczyć felgi?

Jest wiele środków do mycia kół, dzielą się one na zasadowe, kwasowe i mające neutralne pH.

Preparatów zasadowych lepiej unikać, gdyż zmywają wszelkie, nawet najtrwalsze powłoki ochronne. Z kolei wadą preparatów kwasowych (mimo że są bardzo skuteczne) jest wywoływanie korozji, która atakuje m.in. śruby kół, a także elementy zawieszenia i hamulców. Jedyne bezpieczne preparaty to takie, które mają neutralne pH (informację o tym zawsze znajdziecie na opakowaniu).

Żeby umyć felgi, nanosimy preparat na koło (ale nigdy gorące), pozostawiamy na kilka minut (im jest cieplej, tym krótszy czas reakcji) i spłukujemy dużą ilością wody, najlepiej pod ciśnieniem. Felgi po umyciu można zabezpieczyć woskiem albo specjalnym preparatem (w paście, w spreju) do felg, który jest odporny na wysoką temperaturę. Nie liczcie jednak na to, że wosk na kołach utrzyma się tak długo, jak na karoserii – wszystko zależy od sposobu mycia. Agresywne środki zasadowe zmyją wszystko!

Naszym zdaniem

Samochód ma nie tylko ładnie wyglądać, lecz także dobrze i bezpiecznie jeździć. Warto o tym pamiętać również przy zakupie felg. Nawet jeśli markowe są stosunkowo drogie, na dłuższą metę to znacznie korzystniejszy zakup. Zamiast kupować nowe tanie obręcze zwykle lepiej naprawić stare oryginalne.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (17)

No photo
No photo ~Motofun Użytkownik anonimowy
~Motofun :
No photo ~Motofun Użytkownik anonimowy
Co dobre dla samolotu, nie może być złe dla samochodu! Lakier zabezpieczony powłoką sx6000Rokpołysk wytrzymuje 50 myć mechanicznych (szczotki). Maska, zderzak zabezpieczone 5 - 6 warstwami praktycznie całkowicie zabezpiecza przed odpryskami, ponadto tworząc szczelną powłokę zapobiega starzeniu się lakieru, nie matowieje bo nie pęka. Produkt otrzymał certyfikat Bombardier'a - kanadyjski producent samolotów pasażerskich (oszczędność 5% paliwa). Felgi polerowane na wysoki połysk wyglądają po całym sezonie jak nowe, ponieważ sx6000Rokpołysk zapobiega wtapianiu się gorącego pyłu hamulcowego s x 6 0 0 0.p l Nałożenie paru warstw daje efekt głębokiego połysku. Nie stosuje się agresywnych środków myjących, wystarczy gąbka i tylko płyn np. do mycia naczyń. Jakiś czas temu na wystawie samochodowej w Frankfurcie nad Menem Mini-Morris swoim połyskiem lakieru wprawiał zwiedzających w zdumienie, przy nim lakiery innych samochodów wyglądały jakby stare i matowe! Preparat jest nieuciążliwy w zastosowaniu i bardzo wydajny. Super efekty w zabezpieczaniu kasków motocyklowych, okien, kabin prysznicowych, mebli ogrodowych i wszelkiego rodzaju wyrobów plastikowych.
29 kwi 15:04 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Garbaz Użytkownik anonimowy
~Garbaz :
No photo ~Garbaz Użytkownik anonimowy
Do miasta tylko stalusy i mówię to z mojego doświadczenia jak i żony. Jak kupowałem samochód 8 lat temu dobrałem sobie felgi aluminiowe piękne, błyszczące itp. Po roku 1 do wymiany druga do naprawy. Po 2 latach zniszczone... jak ktoś ma czas dbać i jeździ BARDZO uważnie czyli unika krawężników a u mnie w mieście NIE da się niestety tak jeździć to kupi stalowe. Kupiłem 4 za 300 zł, przez 6 lat wymieniłem tylko jedną z tym, że ucierpiała w wypadku. Ładny kołpak i się super prezentuje. PS Ciocia ma forda z stalowymi felgami i są tak fajnie zrobione, że wygląda jak felga aluminiowa jak jest oryginalny kołpak ;-)
18 maja 13:30 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~obserwator Użytkownik anonimowy
~obserwator :
No photo ~obserwator Użytkownik anonimowy
Redaktor zapomniał dokończyć opisu, jak odróżnić podróbki od firmowych ....
28 kwi 09:53 | ocena: 90%
Liczba głosów:10
90%
10%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Marek Kusinski Użytkownik anonimowy
~Marek Kusinski
No photo ~Marek Kusinski Użytkownik anonimowy
do ~Władysław:
No photo ~Władysław Użytkownik anonimowy
30 kwi 14:04 użytkownik ~Władysław napisał
Też potwierdzam swoje zadowolenie już po 2 latach od pokrycia 3 warstwami tym preparatem mojego Audi 80. Piękny połysk i auto wygląda dłużej czyste!
Potwierdzam, moj passat B5 TDI, pokryłem w 2014 roku 24 warstwami tego preparatu i do dzisiaj wystarczy poleciec szybciej tak ze 230 na godzine i bloto samo spada
6 maja 16:49 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
43%
57%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bez gwiazdy nie ma jazdy Użytkownik anonimowy
~bez gwiazdy nie ma jazdy
No photo ~bez gwiazdy nie ma jazdy Użytkownik anonimowy
do ~hurican:
No photo ~hurican Użytkownik anonimowy
28 kwi 11:45 użytkownik ~hurican napisał
Mam do swojego szerszenia dwa komplety felg z oponami za 72 000 zł , niestety lekkie to one nie są jak by się mogło wydawać ale za to wielkie i specjalne opony też ważą ,oczywiście oryginalne nie chińszczyznę bo pewnie by dziesięć kilometrów na tych dziur
z ceny za komplet 72tys/2 to daje 36 tys wraz z oponami wnioskuję że chyba masz na stanie te felgasy z wężami na ramionach które kiedyś były pokazywane na stronie onet.pl-dawno nie widziałem czegoś ciekawszego do auta.YUPI
28 kwi 17:47 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Władysław Użytkownik anonimowy
~Władysław
No photo ~Władysław Użytkownik anonimowy
do ~Motofun:
No photo ~Motofun Użytkownik anonimowy
29 kwi 15:04 użytkownik ~Motofun napisał
Co dobre dla samolotu, nie może być złe dla samochodu! Lakier zabezpieczony powłoką sx6000Rokpołysk wytrzymuje 50 myć mechanicznych (szczotki). Maska, zderzak zabezpieczone 5 - 6 warstwami praktycznie całkowicie zabezpiecza przed odpryskami, ponadto tworz
Też potwierdzam swoje zadowolenie już po 2 latach od pokrycia 3 warstwami tym preparatem mojego Audi 80. Piękny połysk i auto wygląda dłużej czyste!
30 kwi 14:04 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
25%
75%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gapa Użytkownik anonimowy
~gapa
No photo ~gapa Użytkownik anonimowy
do ~obserwator:
No photo ~obserwator Użytkownik anonimowy
28 kwi 09:53 użytkownik ~obserwator napisał
Redaktor zapomniał dokończyć opisu, jak odróżnić podróbki od firmowych ....
m.in. po cenie
29 kwi 08:19 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bvft6y7u Użytkownik anonimowy
~bvft6y7u
No photo ~bvft6y7u Użytkownik anonimowy
do ~Garbaz:
No photo ~Garbaz Użytkownik anonimowy
18 maja 13:30 użytkownik ~Garbaz napisał
Do miasta tylko stalusy i mówię to z mojego doświadczenia jak i żony. Jak kupowałem samochód 8 lat temu dobrałem sobie felgi aluminiowe piękne, błyszczące itp. Po roku 1 do wymiany druga do naprawy. Po 2 latach zniszczone... jak ktoś ma czas dbać i jeździ
Jak ktoś jeździ taczką po krawężnikach to lepiej od wozu do siana
10 cze 22:53
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~iuygbn Użytkownik anonimowy
~iuygbn
No photo ~iuygbn Użytkownik anonimowy
do ~Motofun:
No photo ~Motofun Użytkownik anonimowy
29 kwi 15:04 użytkownik ~Motofun napisał
Co dobre dla samolotu, nie może być złe dla samochodu! Lakier zabezpieczony powłoką sx6000Rokpołysk wytrzymuje 50 myć mechanicznych (szczotki). Maska, zderzak zabezpieczone 5 - 6 warstwami praktycznie całkowicie zabezpiecza przed odpryskami, ponadto tworz
To jest super ,de lux ,. Jeśli jeszcze zwiększa prędkość to ....kupuję
10 cze 22:44
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~vcdfrty Użytkownik anonimowy
~vcdfrty :
No photo ~vcdfrty Użytkownik anonimowy
Nanoszenie konserwacji w sprayu na aucie to chyba nie najlepszy pomysł ? Strumień wosku ,silikonu zatłuści tarcze hamulcowe i ....tragedia gotowa na pierwszym skrzyżowaniu !!!
10 cze 22:43
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Jak wybrać felgi do samochodu?

Nowe felgi ze stopów aluminiowych zawsze wyglądają doskonale. Prawdziwą jakość widać dopiero po dłuższym użytkowaniu.

To warto wiedzieć o felgach aluminiowych (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego