Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Odcinkowe pomiary prędkości już w Polsce

31 lip 14 15:12

...ale mandatów z nich na razie nie będzie, bo urządzenia nie mają jeszcze legalizacji. To dopiero testy prowadzone przez Inspekcję Transportu Drogowego. Kiedy trzeba się będzie zacząć bać odcinkowych pomiarów prędkości?

Udostępnij
0
Skomentuj
Odcinkowy pomiar prędkości Odcinkowy pomiar prędkości Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Zasada działania takich systemów jest bardzo prosta – odnotowywany jest czas wjazdu konkretnego auta na nadzorowany odcinek drogi, a następnie czas zjazdu z tego odcinka. Ponieważ dystans jest znany, wiedząc jak długo trwało jego pokonanie, można obliczyć średnią prędkość pojazdu. Żeby odcinkowy pomiar prędkości miał jakikolwiek sens, na całym odcinku powinno obowiązywać jednolite ograniczenie prędkości. Proste? Tylko teoretycznie, cały problem polega na stworzeniu systemu, który rzeczywiście w sposób nie budzący wątpliwości będzie identyfikował pojazdy. W polskich realiach sprawa jest jeszcze trudniejsza – ponieważ operatorem urządzeń ma być GITD, od urządzeń pomiarowych wymagana jest jeszcze kompatybilność z istniejącym już systemem fotoradarowym, a dane muszą bezprzewodowo trafiać do CANARD-u (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym). To oznacza, że nie da się u nas tak po prostu zastosować żadnego urządzenia produkowanego przez renomowanych producentów takiego sprzętu.

Pomiar odcinkowy Pomiar odcinkowy Foto: GITD / GITD

Jak uniknąć kary? Włosi znają sposób!

Zwolennicy odcinkowego pomiaru prędkości twierdzą, że jest on lepszy od fotoradarów, bo fotoradary działają wyłącznie punktowo i poza miejscem pomiaru wręcz stwarzają dodatkowe zagrożenie.

Dlaczego? Tuż przed miejscem pomiaru prędkości kierowcy z reguły ostro hamują , a mijając fotoradar, od razu przyspieszają. Nie służy to ani bezpieczeństwu, ani płynności ruchu. Takiej wady nie mają systemy pomiaru odcinkowego. Za to mają pewną lukę, z której potrafią korzystać piraci drogowi. Być może będąc we Włoszech widzieliście eleganckie auta, Ferrari, Maserati czy BMW, stojące na bocznym pasie autostrady na światłach awaryjnych, kawałek przed bramkami – niekoniecznie były zepsute! Metoda na oszukanie systemu jest banalna – przez większość trasy można pędzić nawet i 300 km/h, tyle że trzeba pamiętać, żeby zatrzymać się „na papierosa” przed bramką zjazdową. Proste i skuteczne!

Kiedy zaczną wystawiać mandaty?

Choć przedstawiciele GITD zapewniają, że system zacznie funkcjonować już wkrótce, nie jest to wcale takie pewne. To samo mówili już na początku 2014 roku. Później okazało się, że przetarg na sprzęt trzeba było unieważnić bo oferty (tylko dwie!) nie spełniały wymogów formalnych. Tym razem jest jeszcze śmieszniej – zgłosiła się tylko jedna firma, która twierdzi, że jest w stanie sprostać wymaganiom GITD.

Jedynym oferentem jest firma Sprint, która nie ma na swoim koncie żadnego zrealizowanego systemu odcinkowego pomiaru prędkości, ale trudno ją uznać za nowicjusza w branży, bo wcześniej stworzyła m.in. system monitoringu wizyjnego Warszawy oraz uruchamiała systemy informatyczne wspierające pracę służb ratunkowych. Na szczęście Sprint nie tworzy nowego systemu od podstaw – zaoferowane GITD urządzenia to zmodyfikowany czeski system UnicamVelocity firmy Camea, który działa m.in. w Pradze oraz Brnie.

GITD testuje urządzenia do pomiarów odcinkowych GITD testuje urządzenia do pomiarów odcinkowych Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Na razie trwają testy dostosowanych do wymagań Inspekcji urządzeń. Jeśli wypadną one pozytywnie i procedura zakupu sprzętu zakończy się sukcesem, to pierwsze odcinki pomiarowe mają powstać jeszcze w 2014 roku, a w 2015 roku ma ich być 29. Inspekcji bardzo się śpieszy – musi się ona rozliczyć z pieniędzy unijnych, za które system ma powstać.

Siedziba CANARD Siedziba CANARD Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Wiemy, gdzie będą mierzyć!

Jeśli wszystko pójdzie po myśli GITD, do 2015 roku system nadzoru obejmie 29 odcinków dróg krajowych, które wytypowano na podstawie badań dotyczących zagrożeń, kilka odcinków pozostaje w rezerwie. Poważnym ograniczeniem systemu jest to, że może on działać tylko tam, gdzie na całej trasie obowiązuje jednakowe ograniczenie prędkości i nie ma np. skrzyżowań wpływających na płynność ruchu. Na razie nie jest planowane wykonywanie takich pomiarów na autostradach.

Mapa odcinków Mapa odcinków Foto: GITD / GITD
Spis odcinków Spis odcinków Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat
spis lokalizacji section control-1-1 spis lokalizacji section control-1-1 Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat
spis lokalizacji section control-1-2 spis lokalizacji section control-1-2 Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat
spis lokalizacji section control-1-3 spis lokalizacji section control-1-3 Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 2/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowe elektryczne Mercedesy; wszystkie SUV-y na polskim rynku - poradnik kupującego; porównanie dużych kombi marek premium; test Skody Karoq; Citroen Grand C4 Picasso - podsumowanie testu długodystansowego; smartfon jako narzędzie do kontrolowania auta; wideorejestratory policyjne; polecane silniki Peugeota; używany Nissan Qashqai II.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (79)

No photo
No photo ~Paweł Użytkownik anonimowy
~Paweł :
No photo ~Paweł Użytkownik anonimowy
Przedstawiane zdjęcie przedstawia testowanie systemu na ul.Przyczułkowej w Warszawie-Wilanów, gdzie jak widzimy na zdjęciu, mamy pola, 2 pasy ruchu w obie strony rozdzielone pasem zieleni. To czego nie widać, to ścieżki piesze oddzielone kolejnym pasem zieleni i OGRANICZENIE PRĘDKOŚCI DO 60km/h !!! Tam dawno powinien być podniesiony limit do co najmniej 80km/h, ale jest wykorzystywany głównie przez drogówkę do łapania "piratów"!!! Dlaczego "piratów" w cudzysłowiu? Bo prawdziwymi piratami są polujący tam na kierowców policjanci!
3 sie 14 10:02 | ocena: 95%
Liczba głosów:78
95%
5%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zenada Użytkownik anonimowy
~zenada :
No photo ~zenada Użytkownik anonimowy
A jak juz kolesie dostano moc kasy za urzadzenie tych bramek polski dziwny karj przegra w sadzie i bedzie musial je demontowac. W Niemczech sady orzekly na przyklad, ze takie urzadzenia sa nie do pogodzenia z przepisami o ochronie danch osobowych. Powod: przy pierwszej bramce musi byc zarejestrowany numer rejestracyjny, dzien i godzina przejazdu. Przez czas przejazdu do koncowej bramki rejestrowane sa w ten sposob dane osob, z ktorych tylko jakas czesc popelni wykroczenie. I tu jest "pies pogrzebany". Przeisy o ochronie danych osobowych nie pozwalaja w Niemczech na rejestrowanie danych osoby ,ktora nie popelnila zadnego wykroczenia a dopiero moze jej popelnic. Nawet zarejestrowanie na kilka minut i skasowanie danych jesli dany pojazd nie popelnil wykroczenia jest w Niemczech nielegalne i przez sady zakazane, a prawo w Polsce pewnie nie jest duzo inne. W Polsce rowniez nie ma mozliwosci nadawania wszystkim, zbiorowo, statusu podejrzanego. Znow ktos sie oblowi za sprzet, a potem beda demontwac....
5 sie 14 11:06 | ocena: 97%
Liczba głosów:64
97%
3%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~basiorr Użytkownik anonimowy
~basiorr :
No photo ~basiorr Użytkownik anonimowy
no fajnie tylko, czy po takim odcinku zostanę zatrzymany????? bo jeśli nie to znowu będą jaja bo krokodyle nie mogą prowadzić spraw o wykroczenie gdzie sprawca nie jest znany.........znowu ktoś zacznie robotę a kończyć będzie musiała policja a ta zamiast pracować na ulicy będzie siedziała za biurkami i będzie za swoje pieniądze kończyć robotę za itd czy straż miejską......................dzięki temu będzie na pewno bezpieczniej
5 sie 14 09:30 | ocena: 100%
Liczba głosów:22
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kier Użytkownik anonimowy
~kier :
No photo ~kier Użytkownik anonimowy
Panowie ponad wszech.... a my was rozliczymy za bezprawnie pobrane opłaty na autostradach.
Predkosc na autostradzie znana, odcinek drogi do przebycia znany, a czasy stania w korkach? Zly system, Panienka od transoortu w rządzie "taki mamy klimat i autostrady..." dalej sie kielczy, blond fachowiec.
5 sie 14 10:37 | ocena: 96%
Liczba głosów:25
96%
4%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sema4 Użytkownik anonimowy
~sema4 :
No photo ~sema4 Użytkownik anonimowy
W uk taki odcinkowy pomiar prędkości jest wyłącznie na odcinku gdzie są przeprowadzane roboty drogowe na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu . Myślę że jak to przejdzie w POlandowie to będziemy mieli to na każdym kroku , wszystko w imię bespieczeństwa , nie mylić z łataniem dziury budżetowej
31 lip 14 22:54 | ocena: 88%
Liczba głosów:24
88%
13%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~co2 Użytkownik anonimowy
~co2 :
No photo ~co2 Użytkownik anonimowy
Czyli można mieć system czytający nr.rej a więc dlaczego firma Kapsch ma dostawać 1 mld rocznie za obsługe debilnego viatolla i wszyscy stoją na bramkach podczas gdy Węgrzy mają taki system czytający nr rej. i nie ma korków
5 sie 14 10:54 | ocena: 95%
Liczba głosów:22
95%
5%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~max Użytkownik anonimowy
~max :
No photo ~max Użytkownik anonimowy
a ile to kosztuje,znowu znajomi króliczka będa mieli profity,będzie tak jak z fotoradarami które musieli usunąc ale interes się kręci
tylko co ma z tego budżet i jak wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa ,bo radary niespecjalnie pomogły.
5 sie 14 09:54 | ocena: 94%
Liczba głosów:17
94%
6%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Sharac Użytkownik anonimowy
~Sharac
No photo ~Sharac Użytkownik anonimowy
do ~Damian:
No photo ~Damian Użytkownik anonimowy
31 lip 14 21:22 użytkownik ~Damian napisał
Nie wiedziałem, że mieszkam tak blisko Poznania :D

Chodzi mi o pkt. nr. 3 - (Złota znajduje się w woj. ŁÓDZKIM!) :D
Nie wiem kto "twórce" mapy geografii uczył ale Rumia k.Warszawy a Kalisz Pom. k.Krakowa ale Tomaszów Maz.w pomorskim to szczyt.... Pogratulować że się ujawnił i współczuć głupoty.
31 lip 14 21:45 | ocena: 100%
Liczba głosów:44
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Madzia Użytkownik anonimowy
~Madzia
No photo ~Madzia Użytkownik anonimowy
do ~Paweł:
No photo ~Paweł Użytkownik anonimowy
3 sie 14 10:02 użytkownik ~Paweł napisał
Przedstawiane zdjęcie przedstawia testowanie systemu na ul.Przyczułkowej w Warszawie-Wilanów, gdzie jak widzimy na zdjęciu, mamy pola, 2 pasy ruchu w obie strony rozdzielone pasem zieleni. To czego nie widać, to ścieżki piesze oddzielone kolejnym pasem zi
Drogi Pawle,
Wszędzie tam, gdzie masz ograniczenie w PL możesz spokojnie jechać 20 km/h więcej. Wszyscy dobrze wiedzą, że Polak i tak nie zastosuje się do przepisu, więc dla jego bezpieczeństwa specjalnie obniża się pewne progi.
Podobnie jest z masą innych rzeczy. Dlaczego Polacy uwielbiają kupować niemiecką chemię? Bo polska jest rozcieńczana, ponieważ producent wie, że Polak i tak użyje więcej niż powinien. Dużo więcej.
Kremy z filtrami do opalania - wszystkie faktory o nr 2, 4, 6 są zaniżane. Faktyczna ilość faktoru jest dużo wyższa. Ale to wszystko dlatego, że biedny Polak nie potrafi sam o siebie zadbać. W końcu tak bardzo lubimy przesadzać. Ze wszystkim :)
5 sie 14 16:44 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ekspert brd Użytkownik anonimowy
~ekspert brd :
No photo ~ekspert brd Użytkownik anonimowy
Wystarczy wnikliwie analizować ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI z dnia 9 listopada 2007 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, oraz szczegółowego zakresu badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych, czy też jego tegoroczną nowelizację, aby stwierdzić iż tego typu przyrządy sa w Polsce nielegalne. Jest parę kancelarii które czeka za możliwością wykazania niezgodności....
5 sie 14 14:14 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej