Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Odcinkowe pomiary prędkości już w Polsce

31 lip 14 15:12

...ale mandatów z nich na razie nie będzie, bo urządzenia nie mają jeszcze legalizacji. To dopiero testy prowadzone przez Inspekcję Transportu Drogowego. Kiedy trzeba się będzie zacząć bać odcinkowych pomiarów prędkości?

Udostępnij
0
Skomentuj
Odcinkowy pomiar prędkości Odcinkowy pomiar prędkości Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Zasada działania takich systemów jest bardzo prosta – odnotowywany jest czas wjazdu konkretnego auta na nadzorowany odcinek drogi, a następnie czas zjazdu z tego odcinka. Ponieważ dystans jest znany, wiedząc jak długo trwało jego pokonanie, można obliczyć średnią prędkość pojazdu. Żeby odcinkowy pomiar prędkości miał jakikolwiek sens, na całym odcinku powinno obowiązywać jednolite ograniczenie prędkości. Proste? Tylko teoretycznie, cały problem polega na stworzeniu systemu, który rzeczywiście w sposób nie budzący wątpliwości będzie identyfikował pojazdy. W polskich realiach sprawa jest jeszcze trudniejsza – ponieważ operatorem urządzeń ma być GITD, od urządzeń pomiarowych wymagana jest jeszcze kompatybilność z istniejącym już systemem fotoradarowym, a dane muszą bezprzewodowo trafiać do CANARD-u (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym). To oznacza, że nie da się u nas tak po prostu zastosować żadnego urządzenia produkowanego przez renomowanych producentów takiego sprzętu.

Pomiar odcinkowy Pomiar odcinkowy Foto: GITD / GITD

Jak uniknąć kary? Włosi znają sposób!

Zwolennicy odcinkowego pomiaru prędkości twierdzą, że jest on lepszy od fotoradarów, bo fotoradary działają wyłącznie punktowo i poza miejscem pomiaru wręcz stwarzają dodatkowe zagrożenie.

Dlaczego? Tuż przed miejscem pomiaru prędkości kierowcy z reguły ostro hamują , a mijając fotoradar, od razu przyspieszają. Nie służy to ani bezpieczeństwu, ani płynności ruchu. Takiej wady nie mają systemy pomiaru odcinkowego. Za to mają pewną lukę, z której potrafią korzystać piraci drogowi. Być może będąc we Włoszech widzieliście eleganckie auta, Ferrari, Maserati czy BMW, stojące na bocznym pasie autostrady na światłach awaryjnych, kawałek przed bramkami – niekoniecznie były zepsute! Metoda na oszukanie systemu jest banalna – przez większość trasy można pędzić nawet i 300 km/h, tyle że trzeba pamiętać, żeby zatrzymać się „na papierosa” przed bramką zjazdową. Proste i skuteczne!

Kiedy zaczną wystawiać mandaty?

Choć przedstawiciele GITD zapewniają, że system zacznie funkcjonować już wkrótce, nie jest to wcale takie pewne. To samo mówili już na początku 2014 roku. Później okazało się, że przetarg na sprzęt trzeba było unieważnić bo oferty (tylko dwie!) nie spełniały wymogów formalnych. Tym razem jest jeszcze śmieszniej – zgłosiła się tylko jedna firma, która twierdzi, że jest w stanie sprostać wymaganiom GITD.

Jedynym oferentem jest firma Sprint, która nie ma na swoim koncie żadnego zrealizowanego systemu odcinkowego pomiaru prędkości, ale trudno ją uznać za nowicjusza w branży, bo wcześniej stworzyła m.in. system monitoringu wizyjnego Warszawy oraz uruchamiała systemy informatyczne wspierające pracę służb ratunkowych. Na szczęście Sprint nie tworzy nowego systemu od podstaw – zaoferowane GITD urządzenia to zmodyfikowany czeski system UnicamVelocity firmy Camea, który działa m.in. w Pradze oraz Brnie.

GITD testuje urządzenia do pomiarów odcinkowych GITD testuje urządzenia do pomiarów odcinkowych Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Na razie trwają testy dostosowanych do wymagań Inspekcji urządzeń. Jeśli wypadną one pozytywnie i procedura zakupu sprzętu zakończy się sukcesem, to pierwsze odcinki pomiarowe mają powstać jeszcze w 2014 roku, a w 2015 roku ma ich być 29. Inspekcji bardzo się śpieszy – musi się ona rozliczyć z pieniędzy unijnych, za które system ma powstać.

Siedziba CANARD Siedziba CANARD Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Wiemy, gdzie będą mierzyć!

Jeśli wszystko pójdzie po myśli GITD, do 2015 roku system nadzoru obejmie 29 odcinków dróg krajowych, które wytypowano na podstawie badań dotyczących zagrożeń, kilka odcinków pozostaje w rezerwie. Poważnym ograniczeniem systemu jest to, że może on działać tylko tam, gdzie na całej trasie obowiązuje jednakowe ograniczenie prędkości i nie ma np. skrzyżowań wpływających na płynność ruchu. Na razie nie jest planowane wykonywanie takich pomiarów na autostradach.

Mapa odcinków Mapa odcinków Foto: GITD / GITD
Spis odcinków Spis odcinków Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat
spis lokalizacji section control-1-1 spis lokalizacji section control-1-1 Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat
spis lokalizacji section control-1-2 spis lokalizacji section control-1-2 Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat
spis lokalizacji section control-1-3 spis lokalizacji section control-1-3 Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej