CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.254.424.051.89
Średnio4.584.704.312.10
Najdrożej4.794.954.592.71

Dlaczego tak chętnie wybieramy SUV-y: wyżej siedzisz, więcej możesz?

27 lut, 10:50
Udostępnij
0
Skomentuj

Czy istnieje w ogóle coś takiego, jak idealna wysokość siedzenia za kierownicą? Nasze testy i obserwacje udowadniają, że tak!

Zaczniemy od końca: w ciągu całego zeszłego roku zmierzyliśmy 150 samochodów, które trafiły do nas do testów. Z naszych obserwacji wynika, że najwygodniejsze pod względem wsiadania i wysiadania oraz samej pozycji za kierownicą są te pojazdy, w których siedzisko umieszczono na wysokości od 620 do 650 mm (licząc od podłoża, na którym auto stoi). Kropka! Skąd taki wynik?

Najpierw oczywiste oczywistości – nasze wytyczne są wiążące dla wszystkich osób o średnim wzroście i proporcjonalnej budowie ciała, a więc po odrzuceniu skrajnych przypadków z obu stron skali (osób poniżej 170 i powyżej 192 cm wzrostu) oraz np. modelek z superdługimi nogami. Nie oznacza to jednak, że nie można ustalić idealnej wysokości siedzenia w aucie dla takich osób. Algorytm, który po latach doświadczeń i mierzenia samochodów udało nam się wypracować, jest bardzo prosty, pod warunkiem że wykonujecie pracę biurową. Jeśli tak, zmierzcie wysokość siedziska fotela, na którym przy biurku spędzacie przynajmniej kilka godzin dziennie. Do tej wartości należy dodać po prostu 70 mm i już macie idealną wysokość siedziska w samochodzie!

Jak zmierzyć auto?

W naszych testach Easy-Index, w których próbujemy określić, na ile wygodny, funkcjonalny i ergonomiczny jest samochód, podstawową wskazówką są pomiary wnętrza auta. Należy do nich także pomiar wysokości siedziska. Żeby prawidłowo go wykonać, maksymalnie opuszczamy fotel kierowcy i odsuwamy go o metr od pedałów (licząc między krawędziami pedałów i siedziska). Teraz mierzymy wysokość od podłoża, na którym stoi auto, do środka długości siedziska (w większości pojazdów nie jest ono równo w poziomie). Podane powyżej dane dla 150 aut to właśnie efekt pomiarów w taki sposób.

W testach Easy-Index auta, których siedziska są na wysokości od 620 do 650 mm, otrzymują maksymalną liczbę 10 punktów. Za odstępstwa w dwie strony odejmujemy 1 punkt za każde 30 mm. Przykład: VW Touareg (780 mm), do którego niższe osoby muszą się wspinać, otrzymuje 5 pkt, a Mazda MX-5 (430 mm) – 3 pkt. A tak między nami: gdy jedziesz Mazdą poza miastem, czujesz się królem drogi. Wystarczy jednak, że na parkingu marketu zaparkuje obok ciebie Touareg i pewność siebie znika...

Wysokośc siedziska - lista wybranych aut

400 mm - Honda NSX

405 mm - Corvette Stingray

430 mm - Mazda MX-5, Fiat 124 Spider

435 mm - Mercedes SLC

440 mm - Porsche 718 Cayman, Porsche 911 Carrera

450 mm - Mercedes SL

475 mm - BMW 420i cabrio

490 mm - BMW 118d, BMW 318d Touring, Mercedes C 200 cabrio, Mercedes C 300 coupé

495 mm - Audi A5 Sportback

500 mm - Alfa Romeo Giulia, Porsche Panamera 4S

515 mm - Audi A6

520 mm - Hyundai i30 blue, BMW M2 coupé, Ford Focus kombi, Mini Cooper cabrio

525 mm - Volvo V40, Audi A6 Avant

530 mm - Audi S4 Avant, BMW 520d, Nissan GT-R, Skoda Superb, VW Golf 1.4 TSI, Mini Cooper S, Volvo V60, Ford Mustang

535 mm - Volvo V90, Renault Mégane, Audi S8, Hyundai Genesis

540 mm - Kia Optima, Mercedes Klasy E, Peugeot 508, Seat Leon ST, Audi A3 Sportback, Toyota Prius Hybrid, Renault Talisman

545 mm - Renault Clio

550 mm - Skoda Rapid, Hyundai i20, Ford Focus, Opel Astra, Hyundai Ioniq Hybrid, Mazda 2, VW Beetle, Mercedes GLA

555 mm - Audi A4 Allroad, Renault Megane Grandtour, Ford Mondeo, Kia cee'd

560 mm - Opel Insignia, Kia Picanto, Peugeot 308 SW, BMW 750d, Peugeot 308 SW

565 mm - Volkswagen Polo, Citroen C1

570 mm - Skoda Fabia, Mitsubishi Space Star, Skoda Octavia Combi, Honda Civic

575 mm - Hyundai i10, Peugeot 208, Suzuki Baleno

580 mm - DS3, Opel Corsa, Fiat Tipo, Volkswagen up!

585 mm - Ford Ka+, Infiniti Q30

600 mm - BMW 225i Active Tourer, Citroen C3, Kia Niro

605 mm - Fiat Panda

615 mm - BMW X1, Łada Kalina

620 mm - SssangYong XLV, SsangYong Tivoli, Suzuki Ignis, Audi Q2

630 mm - Toyota C-HR, Skoda Yeti

640 mm - Opel Zafira, Nissan Juke, Mercedes GLC, Seat Ateca, Renault Captur

650 mm - Dacia Duster, Ford EcoSport

660 mm - Ford Galaxy, Ford S-Max, Volkswagen Sharan, Renault Twingo

670 mm - Suzuki Vitara, Audi Q5, Peugeot 3008, Renault Kadjar, Volkswagen Touran

675 mm - Nissan Qashqai

680 mm - Skoda Kodiaq, BMW X4, Mazda CX-5

690 mm - Tesla Model X, Hyundai Tucson, Renault Scenic

695 mm - Kia Sportage, Opel Mokka X

700 mm - BMW X3, Mitsubishi Outlander, Volkswagen Tiguan, Porsche Macan, Ford Kuga

705 mm - Hyundai Grand Santa Fe

715 mm - Toyota RAV4

725 mm - Ford Edge

735 mm - Volvo XC90

740 mm - Audi Q7

755 mm - Bentley Bentayga

760 mm - BMW X5, Mercedes GLE

770 mm - Mercedes GLS

780 mm - Volkswagen Touareg

980 mm - Dodge RAM

Naszym zdaniem: kultura siedzenia w fotelu

Wstajemy z łóżka i za chwilę siadamy do śniadania. Potem jedziemy do pracy (znów siedzimy), docieramy do firmy i siadamy przy biurku. Po pracy powrót do domu, znów siadamy – do lekcji z dzieciakami, przed telewizorem, komputerem czy z książką. Tak czy inaczej, większość dnia spędzamy w pozycji siedzącej, która nie jest dla naszego ciała optymalna. Nic więc dziwnego, że wygoda tego siedzenia okazuje się dla nas bardzo ważna. Poza tym dochodzą jeszcze kwestie wsiadania do samochodu i wysiadania z niego, kiedy to wysokość siedziska jest decydująca, niezależnie od wieku kierowcy.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (102)

No photo
No photo ~OM606 Użytkownik anonimowy
~OM606 :
No photo ~OM606 Użytkownik anonimowy
Moim zdaniem sruvy sa tylko dla szpanu.czesto to auto kompaktowe podwyzszone z 4x4 oraz duzymi kolami a z terenowka nie maja wiele wspolnego.nie zawsze wielki suv ma duzo miejsca w srodku np BMW X6 z zewnatrz dosc potezne auto a w srodku na tylnej kanapie jadac we trzech to udręka tak ciasno.to taki jeden tylko przyklad.fajnie tym sie jedzie tutaj nie moge zlego slowa powiedziec lecz nie kupie tak czegos nigdy bo to dla mnie nie ma sensu.wolalbym za ta sama cene jakas limuzyne z napedem 4x4 i mysle ze spokojnie starczyloby na Mercedesa 4matic lub jakies Audi z quattro i to z dosc bogatym wyposazeniem.temat dosc obszerny i nie ma o co sie tu klocic.pozdro
1 mar 06:46 | ocena: 68%
Liczba głosów:31
68%
32%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~prawda Użytkownik anonimowy
~prawda
No photo ~prawda Użytkownik anonimowy
do ~Adrian:
No photo ~Adrian Użytkownik anonimowy
27 lut 22:19 użytkownik ~Adrian napisał
Kiedyś byłem wielkim przeciwnikiem SUV zanim zrobiłem większa trasę i kupiłem sam. Wcześniej moja wiedza a raczej bez wiedza opierała się tylko na krótkich przejażdżkach z znajomymi bądź w komisach ale nigdy większych wypadów. Teraz już bym nigdy nie kupi
Widzisz co kraj to obyczaj,kiedys bardzo chcialem kupic suva, mialem sposobnosc niestety zrobic takim autem 1500 km w jedna strone po autostradach i po tej jezdzie postanowilem, ze nie pojde za moda, nie kupie suva dla siebie, glosne to jest powyzej 140 km, paliwo chleje jak smok, w utrzymaniu jest tragedia, oczywiscie nie pisze o suvach za 300 tys bo te zapewne sa ciche. Kupilem peugeota 508 2.0 hdi 163 km, za mniejsze pieniądze mam komfort, wygode, cisze, predkosci autostradowe nie drenuja kasy, suvy tak ale do masta i dla kobiet
28 lut 21:09 | ocena: 67%
Liczba głosów:36
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Adrian Użytkownik anonimowy
~Adrian :
No photo ~Adrian Użytkownik anonimowy
Kiedyś byłem wielkim przeciwnikiem SUV zanim zrobiłem większa trasę i kupiłem sam. Wcześniej moja wiedza a raczej bez wiedza opierała się tylko na krótkich przejażdżkach z znajomymi bądź w komisach ale nigdy większych wypadów. Teraz już bym nigdy nie kupił sedana czy jakiś mały samochodzik bez napędu 4x4, no chyba ze jako następne auto w domu. Po zakupie suva z stałym napędem 4x4 skończyło się odczepianie przyczepek, bagażników dachowych czy warzenie łopat w bagażniku bo kiedyś miałem tylko napęd na jedna oś. Wyższa pozycja za kierownica też jest ogromnym plusem a najbardziej cieszy się kręgosłup. Owszem są i minusy jak np. wieksze spalanie ale to są tak małe różnice ze z nawiązką typ samochodu mi to rekompensuje a czasem można zarobić czy zaoszczędzić np już nie pożyczam przyczepki na wakacje albo przewiezienie dla kogoś lodówki czy kuchenki. Pozdrawiam.
27 lut 22:19 | ocena: 61%
Liczba głosów:46
61%
39%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jac. Użytkownik anonimowy
~Jac. :
No photo ~Jac. Użytkownik anonimowy
Taka sama, rozbrajająca dyskusja przetoczyła się przez rowerowe czasopisma branżowe ponad 20 lat temu. "Po co ci rower górski, skoro nie mieszkasz w górach?? Jedyna racjonalna odpowiedź wówczas i obecnie, w kwestii wyboru samochodu, powinna brzmieć: "A co cię to, pajacu, obchodzi?!!"
1 mar 12:59 | ocena: 80%
Liczba głosów:10
80%
20%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Lak Użytkownik anonimowy
~Lak :
No photo ~Lak Użytkownik anonimowy
Niektóre komentarze rozmawiają do łez. Chyba tylko kilka osób tu jeździło dobrym SUVEM czy jak to nazywacie. Mieszkam od dawna w Los Angeles, USA i większość samochodów tu to SUV lub Pick-up. Sam jakieś 8 lat temu przesiadłem się z sedana na SUV ( mercedes GL450) i jestes zadowolony. Pakowny co przydaje się w czasie urlopów czy większych zakupów i wbrew temu co piszą cichy nawet na długich i pustych autostradach amerykańskich zdala od dużych miast przy większych prędkościach również, drogi całkiem dobrze się trzyma a jak raz w roku wyjeżdżamy na narty to napęd 4matic newet daje rady bo przestałem używać łańcuchów, wozić łopat w bagażniku a jeżdżę tylko na oponach całorocznych. W tym roku myśle już zmienić go bo jeżdżę nim 8 lat i przejechałem bez większych problemów prawie 200 000 mil. Myśle o minimalnie mniejszym samochodzie najchętniej też Mercedesa ale GLE(ML) lub BMW X5. Żona jeździ również Mercedesem E coupé (2011)ale tylko po mieście. Prawdopodobnie stać by nas było na jakieś samochody z jeszcze wyższej półki nowe ale po co, wole inwestować w dom, wyjazdy w ciekawe miejsca czy odwiedziny ojczyzny. Mazy mi się sprowadzenie do stanow jakiejś "legendy PRL" np Warszawa garbata
1 mar 02:09 | ocena: 53%
Liczba głosów:19
53%
47%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jaja Użytkownik anonimowy
~jaja
No photo ~jaja Użytkownik anonimowy
do ~ot i wszystko w temacie wad i zalet suvów:
No photo ~ot i wszystko w temacie wad i zalet suvów Użytkownik anonimowy
28 lut 13:37 użytkownik ~ot i wszystko w temacie wad i zalet suvów napisał
Comment removed due to violation of forum rules.
Najlepsze są TIR-y ,mocne,pakowne wysoka pozycja za kierownicą i dobra widoczność, na dodatek tylko w starciu z transporterem opancerzonym jest lekko w niekomfortowym położeniu
28 lut 21:24 | ocena: 88%
Liczba głosów:33
88%
12%
| odpowiedzi: 5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Robol za 1500 zł Użytkownik anonimowy
~Robol za 1500 zł :
No photo ~Robol za 1500 zł Użytkownik anonimowy
Ja uważam że ludzie wybierają suvy z wzgledu na brudne dziurawe drogi
1 mar 07:31 | ocena: 100%
Liczba głosów:9
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~simply clever Użytkownik anonimowy
~simply clever :
No photo ~simply clever Użytkownik anonimowy
Bo są w polskich warunkach praktyczniejsze od osobówki.
2 mar 22:32 | ocena: 100%
Liczba głosów:6
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~XC90 - szczęśliwy tester Użytkownik anonimowy
~XC90 - szczęśliwy tester
No photo ~XC90 - szczęśliwy tester Użytkownik anonimowy
do ~Jarek:
No photo ~Jarek Użytkownik anonimowy
1 mar 07:00 użytkownik ~Jarek napisał
Comment removed due to violation of forum rules.
Mój znajomy ma nowe XC90. Przejechałem się i nie dostrzegam żadnych wad. Jest wielki ale manewruje się wyjątkowo łatwo. Widoczność w każdą stronę idealna. Automat zaparkuje za Ciebie jeśli masz kłopot...Narty możesz wozić w środku bez najmniejszego problemu, miejsca jest aż nadto. więc zakładanie boxa ma ograniczony sens. W czasie jazdy w ogóle nie odczuwasz, że jedziesz prawie 5 metrowym kolosem. Wewnątrz jest niezwykle miło, cicho, przestronnie i elegancko. Czy jest dwa razy droższy od XC90 cross country? Otóż, w cenie nie ma właściwie żadnej różnicy...Co kto lubi. Jak porównasz nową BMW 5 x-drive i X5 to też nie ma właściwie różnicy w cenie...Do Volvo możesz wstawić rower i jechać pojeździć do lasu...Bagażnik jest zbędny. A jeśli bardzo chcesz masz automatyczny hak i super-wygodny bagażnik na rowery. Nie zmęczysz się podnoszą je na dach kombi...Podsumowując SUV nie ma żadnych wad, ma same zalety. Jeśli nie jesteś rajdowcem stawiającym na osiągi i pokonywanie zakrętów z ogromnymi prędkościami - jest dla Ciebie. Na tor, do ścigania się - to zły wybór. Poza tym super-uniwersalny, bezpieczny i komfortowy. Na śniegu stabilny, na śliskich nawierzchniach też...Prędkości nie czuć - osobiście uważam, że dla mnie nawet za szybki...Spalanie w mieście na poziomie 10-11 litrów uważam za bardzo niskie. Mój samochód pali tyle a nie jest SUVem...Z mojego punktu widzenia wadą jest jedynie cena. Twoje krytyczne uwagi odniósł bym raczej do "krosowerów" czyli aut udających SUVy.
1 mar 10:28 | ocena: 56%
Liczba głosów:9
44%
56%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~4x4 Użytkownik anonimowy
~4x4
No photo ~4x4 Użytkownik anonimowy
do ~ot i wszystko w temacie wad i zalet suvów:
No photo ~ot i wszystko w temacie wad i zalet suvów Użytkownik anonimowy
28 lut 13:37 użytkownik ~ot i wszystko w temacie wad i zalet suvów napisał
Comment removed due to violation of forum rules.
Jezdze duzymi suvami od 15 lat( 5 suvow), potwierdzma wszystko co tu zostalo napisane. Mieszkam w duzym miescie, jedyny problem to parkowanie w okolicy Rynku, jak jest ladna sobota czy niedziela , chociaz wtedy to i skuter ciezko gdzies upchnac. Do wad dodam "wychylanie " na ostrych zakretach przy wiekszej predkosci. Mam w domu 3 samochody,ale tylko suv sie liczy. Duzy pakowany, pewny w kazdych warunkach. Za kierownica czlowiek wiecej widzi i szybciej moze reagowac na niektorych " miszczow" kierownicy. Manewruje sie tym tak samo jak maluchami, spalanie wieksze raptem o 3-4 litry na 100 km w porownaniu z mieszczuchem. Nie pisze o komforcie i spokoju zeby innych nie denerwowac.
1 mar 13:59 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Wyżej siedzisz, więcej możesz?

Z perspektywy kierowcy sportowego oldtimera (Abarth Scorpione, 350 mm) prowadzący Mercedesa klasy G (910 mm) znajduje się dwa piętra wyżej.

Dlaczego tak chętnie wybieramy SUV-y: wyżej siedzisz, więcej możesz? (slajd 1 z 7)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego