CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.484.353.961.66
Średnio4.394.584.201.84
Najdrożej4.694.894.592.12

Mistrzostwo Europy dla Polaków

18 wrz 16 22:49
Udostępnij
0
Skomentuj
Historyczny sukces Polaków Historyczny sukces Polaków Foto: Lotos Rally Team / Auto Świat

Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran zdobywają Rajdowe Mistrzostwo Europy i po raz drugi z rzędu potwierdzają swoje niekwestionowane możliwości.

W niedzielę, 18 września 2016 r., dokładnie 344 dni po ubiegłorocznym triumfie w Rajdowych Mistrzostwach Europy, Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran powtórzyli ten historyczny sukces i drugi raz z rzędu sięgnęli po tytuł najlepszej rajdowej załogi Starego Kontynentu. Warto podkreślić, że zespół Kajetanowicza ponownie zgarnął pełną pulę w FIA ERC, bowiem także i w tym sezonie LOTOS Rally Team zapisał na swoje konto zwycięstwo w klasyfikacji zespołowej. Rajdowa historia zatoczyła dziś na Łotwie piękne koło – Kajto i Jarek sięgnęli bowiem po triumf w FIA ERC w 6. rocznicę zdobycia ich pierwszego wspólnego tytułu Rajdowych Mistrzów Polski.

Kajetanowicz z Baranem, którzy przez cały sezon korzystali z Forda Fiesty R5,  przygotowanego przez polski oddział M-Sportu.

Kajetan Kajetanowicz po raz drugi z rzędu Mistrzem Europy Kajetan Kajetanowicz po raz drugi z rzędu Mistrzem Europy Foto: Lotos Rally Team / Auto Świat

W pierwszym rajdzie sezonu – na Wyspach Kanaryjskich - Kajto z Jarkiem wygrali najwięcej oesów, zdobyli 29 punktów a także byli szybsi i skuteczniejsi od Madsa Ostberga – norweskiego zawodnika mającego na koncie ponad 100 rund WRC. Już w kolejnych zawodach – asfaltowym Rajdzie Irlandii – Polacy po raz drugi z rzędu zajęli drugą lokatę i objęli prowadzenie w mistrzostwach. Na Zielonej Wyspie Kajetanowicz i Baran byli lepsi od wszystkich regularnych uczestników Mistrzostw Wielkiej Brytanii i do samej mety walczyli o zwycięstwo z Irlandczykiem Craigiem Breenem. Ozdobą legendarnego, arcytrudnego Rajdu Akropolu była szalona, ale efektywna pogoń Rajdowych Mistrzów Europy. Walka o powrót do punktowanej dziesiątki się opłaciła – Polacy awansowali aż o 26 pozycji i obronili pozycję liderów FIA ERC. Na egzotycznych Azorach Kajetan i Jarek byli najszybsi po pierwszym dniu zmagań, ale nawet późniejsza awaria układu przeniesienia napędu nie przeszkodziła im w ukończeniu tego malowniczego, choć kapryśnego rajdu na podium i to po raz drugi z rzędu. Dzięki tym wynikom, w pierwszej połowie sezonu załoga LOTOS Rally Team zgromadziła 92 punkty i prowadziła w klasyfikacji mistrzostw z 15-punktową przewagą.

Po udanym debiucie w Rajdowych Mistrzostwach Świata podczas Rajdu Polski, Kajetanowicz i Baran powrócili do skutecznej rywalizacji w FIA ERC, zdobywając drugą lokatę na oszałamiająco szybkich szutrach Estonii.  Na początku sierpnia reprezentanci LOTOS Rally Team zdominowali 25. Rajd Rzeszowski. Po niemal 1100 dniach od ich poprzedniego startu w tych zawodach Kajto z Jarkiem pokonali całą krajową czołówkę, a także Bryana Bouffier - czterokrotnego triumfatora Rajdu Rzeszowskiego. Liderzy FIA ERC odnieśli na Podkarpaciu bezapelacyjne zwycięstwo - wygrali 8 z 13 oesów i wywalczyli w Rzeszowie 39 na 39 możliwych do zdobycia punktów. W Rajdzie Barum Kajetanowicz i Baran od początku byli na dobrej drodze do powtórzenia świetnego rezultatu z 2015 r. Drogę do kolejnego podium w sezonie przerwała im awaria silnika, z którą mechanicy jednak się uporali i wrócili do rywalizacji w niedzielnym etapie zawodów, kończąc go na rewelacyjnym drugim miejscu.

Mistrzowie Europy w akcji Mistrzowie Europy w akcji Foto: Lotos Rally Team / Auto Świat

Na swoim koncie Kajetan i Jarek mają zwycięstwo na 29 ze 103 (28 proc.) odcinków specjalnych, do których wystartowali w tym sezonie europejskiego czempionatu. W pierwszej trójce załoga LOTOS Rally Team ukończyła 71 z 103 oesów (69. proc.).

Zwycięstwo w 9. rundzie FIA ERC padło łupem łotewskiej załogi Sirmacis/Simins, jadącej Skodą Fabią R5. Podium uzupełnili Rosjanie Aleksiej Łukjaniuk z Romanem Kapustinem (Mitsubishi Lancer Evo X) oraz Estończycy - Siim Plangi pilotowany przez Marka Sarapuu. Choć losy tytułu mistrzowskiego są już rozstrzygnięte, to nadal toczy się batalia o miano wicemistrzów Starego Kontynentu. Walka o puchar za drugie miejsce rozegra się pomiędzy Aleksiejem Łukjaniukiem, a Ralfsem Sirmacisem, który po zwycięstwie w rajdzie Lipawy zbliżył się do Rosjanina w punktacji mistrzostw.

Kajetan Kajetanowicz: - Od wielu lat każdy z moich dni jest podporządkowany rajdom samochodowym i przeżyty z myślą o tym, jak być jeszcze skuteczniejszym i szybszym. To wszystko nie tylko dlatego, żeby przeżywać takie chwile jak dziś, kiedy po raz drugi z rzędu zostajemy Rajdowymi Mistrzami Europy. Robię to także, a może przede wszystkim dlatego, że kocham to, czym się zajmuję. Mocno wierzę, że bez prawdziwego zaangażowania i oddania nie zdobylibyśmy zaufania Grupy LOTOS, Cube ITG oraz Driving Experience, czyli moich Partnerów, którzy umożliwili nam walkę o najwyższe cele, ale także niesamowite emocje i serca fanów. To niesamowite jak wielu wspaniałych, pomocnych ludzi poznałem przez te wszystkie lata rajdowej drogi i jak wiele wartościowych relacji mogłem zbudować. Dziś spełniłem marzenie o obronie tytułu, ale mam jeszcze jedno. Chciałbym, żeby Ci wszyscy ludzie - moi rodzice, bliscy, przyjaciele, partnerzy – zrozumieli moją wdzięczność, a także poczuli, że to nasz wspólny tytuł. Dla mnie oni też są Mistrzami Europy.

Droga Kajetanowicza i Barana do tytułu Rajdowych Mistrzów Europy 2016

Rajd Wysp Kanaryjskich (10-12 marca, asfalt): 2. miejsce w klasyfikacji generalnej, 29 punktów, zwycięstwo w I etapie rajdu, 6 wygranych odcinków specjalnych.

Rajd Irlandii (7-4 kwietnia, asfalt): 2. miejsce w klasyfikacji generalnej, 31 punktów, zwycięstwo w II etapie rajdu, 2 wygrane odcinki specjalne.

Rajd Akropolu (6-8 maja, szuter): 8. miejsce w klasyfikacji generalnej, 11 punktów, zwycięstwo w II etapie rajdu, 8 wygranych odcinków specjalnych.

Rajd Azorów (2-4 czerwca, szuter): 3. miejsce w klasyfikacji generalnej, 21 punktów, 4 wygrane odcinki specjalne.

Rajd Estonii (15-17 lipca, szuter): 2. miejsce w klasyfikacji generalnej, 29 punktów, 12 odcinków specjalnych ukończonych na podium.

Rajd Rzeszowski (4-6 sierpnia, asfalt): 1. miejsce w klasyfikacji generalnej, 39 punktów na 39 możliwych do zdobycia, zwycięstwo w obu etapach rajdu, 8 wygranych odcinków specjalnych.

Rajd Barum (26-28 sierpnia, asfalt): 47. miejsce w klasyfikacji generalnej (po awarii), 6 punktów, 2. miejsce w II etapie rajdu, 3 odcinki specjalne ukończone na podium.

Rajd Lipawy (16-18 września, szuter): 4. miejsce w klasyfikacji generalnej, 21 punktów, 4 odcinki ukończone na podium.

Tylko czterech kierowców (Zasada, Darniche, Rossetti i Kajetanowicz) w 63-letniej historii Rajdowych Mistrzostw Europy obroniło tytuł najlepszego kierowcy rajdowego Starego Kontynentu.

Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy po Rajdzie Lipawy – 9. rundzie FIA ERC 2016:

1. Kajetanowicz/Baran (Polska) 181 pkt.

2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 120 pkt.

3. Ralfs Sirmacis (Łotwa) 118 pkt.

4. Bryan Bouffier (Francja) 42 pkt.

5. Kołtun/Pleskot (Polska) 41 pkt.

6. Kopecky/Dresler (Czechy) 39 pkt.

7. Breen/Martin (Irlandia) 38 pkt.

8. Loix/Gitsels (Belgia) 38 pkt.

9. Jeets/Toom (Estonia) 38 pkt.

10. Moura/Costa (Portugalia) 37 pkt.

Do klasyfikacji mistrzostw liczy się siedem najlepiej punktowanych wyników. W ostatniej rundzie sezonu pozostało do zdobycia jeszcze 39 punktów.

Klasyfikacja zespołowa FIA ERC po Rajdzie Lipawy – 9. rundzie FIA ERC 2016:

1. LOTOS Rally Team 145 pkt.

2. Sports Racing Technologies 91 pkt.

3. C-Rally 76 pkt.

4. Tiger Rally Team 58 pkt.

5. Botka Rally Team 53 pkt.

6. Tlustak Racing 50 pkt.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 33/2017 już w sprzedaży a w nim - Nowości Audi – Q6 i e-tron oraz nowe generacje A1, A3 i A4; McLaren 570S Spider – pierwsza jazda superkabrioletem; Dacia Dokker, Hyundai i40 kombi, Mercedes klasy E kombi, Renault Grend Scenic, Seat Ibiza, Skoda Kodiaq, VW Golf Variant i VW Tiguan – porównanie możliwości aut obciążonych wakacyjnym bagażem; Cisza w kabinie – wygłuszanie auta: jak, gdzie i ile kosztuje; Z drugiej ręki: Skoda Octavia I (1996-2010); Top 5: pikapy za 30-40 tys. zł. Zapraszamy do lektury
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej