Samochód otrzymał nowe światła do jazdy dziennej i posiada standardowo całe zderzaki w kolorze nadwozia oraz srebrne relingi dachowe. Z tyłu pojawiły się odświeżone lampy z LED-owymi światłami stop. Oferta powiększyła się także o 18-calowe, lakierowane na srebrno, matowe felgi aluminiowe. Zmiany we wnętrzu są jeszcze bardziej kosmetyczne. W serii występuje teraz trójramienna kierownica i aluminiowe elementy ozdobne.
Na pokładzie XC90 z roku modelowego 2012 znalazł się ulepszony system Volvo On Call, który łączy się z telefonem komórkowym lub przenośnym odtwarzaczem muzyki za pomocą technologii Bluetooth i oferuje możliwością przesyłania muzyki. Nowością jest również specjalna aplikacja, która pozwala kierowcy na ciągły kontakt z zaparkowanym samochodem poprzez iPhone'a lub dowolnego smartfona z systemem Android. Dostępne funkcje to: lokalizator samochodu (mapa i kompas), zdalne włączanie ogrzewania postojowego oraz dostęp do komputera pokładowego pojazdu.
Nic nie zmieniło się w palecie jednostek napędowych, która składa się nadal z pięciocylindrowego turbodiesla 2.4 o mocy 163 KM (D3) lub 200 KM (D5) i z 243-konnego, sześciocylindrowego silnika benzynowego o pojemności 3,2 l. Słabsza wersja benzyniaka występuje tylko z napędem na przednie koła, natomiast wszystkie silniki współpracują z 6-stopniową, automatyczną skrzynią biegów.