Wśród prezentowanych pojazdów znalazły się zarówno seryjne modele, jak i wersje zbudowane przez firmy specjalizujące się w dostosowywaniu samochodów do najbardziej wyszukanych potrzeb klientów. Najmniej wymagający klienci zadowolą się standardowym samochodem. Są jednak tacy, którzy od auta lub przyczepy oczekują nie tylko praktycznego wnętrza (z miejscami do spania, stolikami, toaletą czy prysznicem), lecz także życzą sobie odrobiny luksusu, w postaci skórzanej tapicerki, drewnianych obić mebli czy pluszowych dywanów.
Auto w aucie
To jeszcze nie koniec, największe pojazdy kryją bowiem w sobie garaż na samochód lub motocykl, którym właściciel może przemieszczać się po okolicy, bez konieczności ruszania kampera z kempingu. Na targach można zobaczyć samochody, w których da się zaparkować Smarta Fortwo, Mini czy nawet Porsche. Jest jeszcze jedna grupa klientów. To osoby, dla których sama podróż kamperem nie jest jeszcze wystarczającą przygodą. Takie osoby domem na kołach wybierają się w trudno dostępne rejony. A skoro tak, to niezbędny będzie pojazd z dużym prześwitem i uzbrojony w napęd na wszystkie koła.
W tej postaci przedstawione były zarówno nieduże kampery zbudowane na Mercedesie Sprinterze, lecz także ogromne modele, dla których bazą stały się ciężarówki. Oczywiście to, że auto jest w stanie wjechać w najtrudniejszy teren, nie wyklucza luksusowego charakteru wnętrza. W autach tego typu też można oczekiwać wykończenia szlachetnymi materiałami, wygodnych foteli oraz tapczanów, a także toalety i świetnie wyposażonej kuchni.
Volkswagen California 6.1 – targowy debiut
W trakcie tegorocznej edycji targów byliśmy dodatkowo świadkami debiutu Volkswagena Californii 6.1. W porównaniu z poprzednikiem zmodernizowany niemiecki kamper różni się reflektorami, które zachodzą na boki, a na ich końcu znalazła się nazwa modelu, inną atrapą chłodnicy oraz zmienionym wyglądem zderzaka. Z kolei we wnętrzu znajdziemy deskę rozdzielczą o nieco innym wzorze, a ponadto istnieje możliwość zamówienia cyfrowych wskaźników.
Bez zmian pozostały wygodne fotele, możliwość nocowania przez cztery osoby (dwie w otwieranej części dachowej), a także wyposażenie pojazdu w lodówkę, kuchenkę czy zlewozmywak (te elementy są dostępne w zależności od wybranej wersji wyposażeniowej).
W naszej galerii prezentujemy pojazdy przedstawione na targach oraz aranżację ich wnętrz. Przekonajcie się czym kuszą klientów poszczególne firmy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
Volkswagen California 6.1 ma odświeżony przód
Przestrzeń mieszkalna Californii jest całkiem duża
Na stoisku VW prezentowano także niedużego kampera zbudowanego na bazie modelu Caddy
Miejsce do spania w kamperze na bazie modelu Caddy
Mercedes Sprinter z zabudową firmy Frankia. Marka powstała w 1960 r. pierwotnie jako producent przyczep kempingowych, a kampery są w ofercie od 1983 roku
Firma Frankia zapewniła nie tylko miejsce do spania, lecz także kuchnię
Posiłek można spożyć przy stoliku
Jeżeli jest to konieczne, sedes można wysunąć. Nad nim jest ruchomy panel z umywalką
Propozycja firmy Hymer na bazie Mercedesa
Wnętrze wykończono materiałami wysokiej jakości
Jest też duże łóżko
Z prysznicem również nie ma problemu
Przednie fotele są oczywiście obrotowe
Rpido Distinction i 66 ALDE zbudowano na bazie Fiata Ducato, a do napędu przewidziano silnik Diesla o mocy 160 KM
W nadwoziu o długości 7,5 m wygospodarowano miejsce na duże łóżko
W standardowej wersji kamper Rapido kosztuje 91 900 euro, a po doposażeniu jego cena rośnie do 110 000 euro
Carado T 337 powstało na bazie Fiata Ducato i ma silnik o mocy 140 KM.
W przypadku tego kampera do urządzenia części mieszkalnej wystarczyło nadwozie o długości 6,9 m
Bazowa cena auta to 44 400 euro, a po doposażeniu – 53 365 euro
Są też szuflady na sztućce czy inne drobiazgi
Renault Alaskan z namiotem na dachu
Citroen Jumper może przewieźć quada. Auto ma silnik o mocy 165 KM i kosztuje 60 800 euro
Ford Ranger też może być kamperem
W nadbudówce Rangera jest całkiem dużo miejsca
Hymer Exsist - t 850 powstał na bazie Fiata Ducato i ma silnik o mocy 120 KM
Kamper Hymera kosztuje 68 840 euro
Przyczepa Eriba Nova 555 to wydatek 43 235 euro
Wnętrze przyczepy kempingowej jest bardzo przestronne
Tak jak w kamperach jest tu też kuchnia i szafki
W takim otoczeniu jest całkiem przytulnie
Nie zabrakło miejsca na łazienkę
Eriba Troll 530 Ocean Drive to przykład przyczepy wzorowanej na historycznych modelach
We wnętrzu też nie zabrakło nostalgicznych akcentów. Koszt takiej przyczepy to 30 065 euro
Hymer zbudowany na Mercedesie Sprinterze 414 CDI ma silnik o mocy 143 KM i napęd 4x4. Cena – 109 545 euro
Na targach nie zabrakło również ekspozycji namiotów
Kamper bazujący na Mercedesie Atego
Firma Chausson zbudowała kamper na bazie Ducato. Auto ma 140-konny silnik i kosztuje 62 225 euro.
Druga część sypialna znajduje się z tyłu pojazdu
Dethleffs Globetrotter XXL powstał na bazie Iveco z silnikiem o mocy 210 KM
Pomysłowo rozwiązana część mieszkalna
Dethleffs bazujący na Iveco ma nadwozie o długości 8,9 m
…a po doposażeniu jego cena rośnie o 50 000 euro
Panel sterowania najważniejszymi urządzeniami pokładowymi
Na podbój Afryki – ekspedycyjny pojazd na bazie ciężarówki firmy MAN. Z tyłu miejsce na motocykl
We wnętrzu są afrykańskie akcenty
Pościel też w afrykańskim stylu
Volkner został zbudowany na bazie Volvo z silnikiem o mocy 460 KM. W aucie można zaparkować Mini, a cena tego kampera to… 1,5 mln euro!
W innym modelu Volkner wozi w swych czeluściach Porsche
Vario Alkover 900 z silnikiem o mocy 300 KM
Auto o długości 9 m kosztuje 404 400 euro
Concorde Centurion z garażem na Smart. Kamper powstał na bazie Mercedesa Atego i kosztuje 515 025 euro
Przestronna toaleta
Tutaj można się poczuć jak w domu
Rozkładany stolik i obrotowe fotele
Całkiem wygodna sofa
Jak widać, istnieją również 3-osiowe kampery. Tutaj model firmy Hymer zbudowany na Mercedesie Sprinterze 414 CDI
Koszt takiego samochodu w wersji Masterline 880 to 150 795 euro
W tym przypadku też można cieszyć się dużą przestrzenią
Mini kamperem? Może nie całkiem, ale z namiotem na dachu może służyć jako auto do turystyki