Auto Świat Wiadomości Targi Samochodowe Premiery Seata i Cupry w Genewie

Premiery Seata i Cupry w Genewie

Hiszpańskie marki zaprezentowały w Genewie aż trzy samochody koncepcyjne: kwadrycykl Seat Minimo, kompakt Seat el-Born, oraz sportowego SUVa Cupra Formentor. Zgodnie z trendem wszystkie pozwalają jeździć na energii elektrycznej

Seat el-Born
Seat el-BornAuto Świat

Genewskie stoisko Seata i wydzielonej rok temu sportowej sub-marki Cupra obfituje w ciekawe premiery, które pokazują w jakim kierunku hiszpańskie marki będą się rozwijać w najbliższych latach. Napęd elektryczny odkrywa tu kluczową rolę. I choć prezentowane modele nie są jeszcze wersjami seryjnymi, to producent podkreśla, że są one już bardzo bliskie finalnej formy.

Seat el-Born

Najważniejszym modelem, który zaprezentowano w Genewie jest Seat el-Born – to pierwszy w pełni elektryczny samochód tej marki, który trafi do sprzedaży w 2020 r. Jego nazwa nawiązuje do modnej dzielnicy Barcelony, jednak produkowany będzie w Zwickau w Niemczech.

Seat el-Born
Seat el-BornAuto Świat

Dlaczego akurat tam? Koncern VW, do którego należy Seat, wytypował fabrykę w Zwickau jako centrum kompetencyjne dla aut elektrycznych. Będzie tam też powstawał VW I.D. Neo, z którym el-Born dzieli technikę – 204-konny silnik elektryczny oraz akumulator 62 kWh. Ten układ pozwala el-Bornowi przyspieszać w 7,5 s od 0 do 100 km/h i przejeżdżać na jednym ładowaniu do 420 km (wg cyklu WLTP). Napęd trafia na 4 koła, Seat obiecuje też emocjonujące prowadzenie. Akumulator można doładować szybką ładowarką od 0 do 80 proc. w 47 minut.

Seat el-Born
Seat el-BornAuto Świat

Nadwozie el-Borna zaprojektowano z myślą o jak najbardziej korzystnym opływie powietrza (stąd brak klasycznego „grilla” i nisko umieszczone wloty powietrza), jednak z zachowaniem typowej linii dla Seata. Koncepcyjny kompakt ma przestronne wnętrze z czterema fotelami kubełkowymi. Na minimalistycznej desce rozdzielczej króluje wysoko umieszczony, 10-calowy, dotykowy ekran systemu inforozrywki. Tuż pod nim znalazły się również dotykowe „suwaki” do regulacji temperatury klimatyzacji. Auto wyposażono też w rozwiązania drugiego poziomu jazdy autonomicznej. El Born potrafi częściowo wyręczać kierowcę podczas jazdy oraz parkowania.

Seat el-Born
Seat el-BornAuto Świat

Seat Minimo

W 2021 r. z kolei na ulice metropolii ma wyjechać mały, czterokołowy pojazd o nazwie Minimo. To pomysł Seata na sprytną mobilność w mieście, także w postaci car sharingu – Hiszpanie mówią tu o „mikromobilności”, czyli pokonywaniu maksymalnie 10-kilometrowych dystansów. Minimo ma zaledwie 2,5 metra długości, 1,24 m szerokości i dwa fotele ustawione jeden z drugim. Na drodze zajmuje połowę powierzchni zwykłego auta, a zarazem oferuje wyższy komfort podróżowania niż motocykl. Otwierane do góry drzwi mają ułatwiać wsiadanie w ciasnych miejscach. Co ciekawe, z jednej strony są krótsze niż z drugiej.

Seat Minimo
Seat MinimoAuto Świat

Minimo ma akumulator, który zapewnia zasięg ok. 100 km w warunkach miejskich i daje się łatwo wymieniać. Dzięki temu po rozładowaniu zamiast tracić czas na ładowanie można po prostu włożyć pełną baterię. Co więcej, samochód ma być gotowy na 4 stopień autonomicznej jazdy, czyli będzie potrafił samodzielnie podjechać do kierowcy. Wbudowana technologia sieci 5G zapewnia komunikację między samochodem, otaczającą go infrastrukturą oraz innymi pojazdami. Pokładowy system inforozrywki jest wyposażony w system sterowania głosowego Google Assistant. Pozwala on bez odrywania rąk od kierownicy i odwracania uwagi od jazdy prowadzić rozmowy, dyktować wiadomości, wprowadzać cel nawigacji czy regulować radio.

Seat Minimo
Seat MinimoAuto Świat

Cupra Formentor

Ten samochód uświetnia pierwsze urodziny marki Cupra, która została wydzielona rok temu z Seata. Cupra Formento to SUV w stylu coupe. Wydłużony przód wygląda agresywnie, a linia nadwozia jest bardzo muskularna. Uwagę przyciągają szczególnie przetłoczenie na tylnych drzwiach i słupku C oraz szeroki pas świetlny na klapie bagażnika. Mocno pochylony tylna szyba nadaje sylwetce sportowego sznytu.

Cupra Formentor
Cupra FormentorAuto Świat

Cupra Formentor – to brzmi groźnie. Samochód został tak nazwany na cześć malowniczej zatoki na Majorce. Równie rozgrzewający jest zaawansowany napęd – zastosowano tutaj układ hybrydowy typu plug in o łącznej mocy 240 KM. Moc trafia do kół przez dwusprzęgłową skrzynię DSG. Zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami DCC i blokada mechanizmu różnicowego mają zapewniać dobry kontakt z nawierzchnią i precyzyjne prowadzenie. Na samym prądzie Formentor może pokonać do 50 km (wg cyklu pomiarowego WLTP).

W środku znajdziemy ten sam, 10-calowy ekran systemu multimedialnego co w Seacie el-Born. Sportowe fotele mają konstrukcję wykorzystującą włókno węglowe i zostały osadzone nisko, by kierowca mógł się dobrze zespolić z samochodem. Styliści ograniczyli się do minimum ozdób, stawiając na elementy wykończenia z ciemnego chromu i detali w typowym dla Cupry, miedzianym kolorze. Efektem jest sportowa, a zarazem elegancka deska rozdzielcza.

Cupra Formentor
Cupra FormentorAuto Świat

Przedstawiciele Cupry nie precyzują kiedy dokładnie Formentor mógłby pojawić na rynku. Biorąc jednak pod uwagę to, że ten samochód właściwie wygląda jak auto gotowe do produkcji i marka musi szybko rozwijać swoją paletę modelową możemy spekulować, że Formentor pojawi się w sprzedaży w przeciągu roku.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków