Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Targi Samochodowe > Goodyear AERO - opona jak śmigło

Goodyear AERO - opona jak śmigło

Motoryzacja zmienia się z dnia na dzień. Wielu producentów zaprezentowało już koncepcyjne pojazdy uniwersalne, które w zależności od warunków mogą jechać jak zwykły samochód, lub lecieć jak helikopter, czy też samolot. Z myślą o takich pojazdach Goodyear zaprezentował podczas Genewa Motor Show 2019 koncepcyjną oponę AERO

Goodyear AERO - opona koncepcyjna dla autonomicznych i latających samochodów
Goodyear AERO - opona koncepcyjna dla autonomicznych i latających samochodówŹródło: Auto Świat / Goodyear

Goodyear AERO to opona zaprojektowana z myślą o autonomicznych, latających samochodach przyszłości. Co ciekawe zaprezentowane podczas salonu samochodowego w Genewie rozwiązanie, sprawdzi się zarówno jako ogumienie do jazdy po zwykłej drodze, jak i jako śmigło napędzające pojazd latający.

„Przez ponad 120 lat Goodyear nieustanne dąży do innowacji i tworzy nowe wynalazki we współpracy z pionierami zmian i odkryć w transporcie” powiedział Chris Helsel, dyrektor techniczny Goodyear. „Firmy z branży mobilności patrzą w niebo, szukając odpowiedzi na wyzwania transportu miejskiego i korków. Nasze prace nad zaawansowaną architekturą opon i materiałami doprowadziły do pomysłu koła, które mogłoby służyć zarówno jako tradycyjna opona drogowa, jak i system napędu powietrznego.”

Koncepcyjna opona Goodyear AERO wykorzystuje wielofunkcyjną koncepcję odchylanego wirnika. W tradycyjnym zastosowaniu ma on służyć jako układ napędowy do przenoszenia i pochłaniania sił z drogi, a w alternatywnym ustawieniu jako system napędowy statku powietrznego. Zastosowany w odpowiednich pojazdach, koncept AERO mógłby zapewnić przyszłym pasażerom swobodę poruszania się, zarówno na drodze, jak i pod niebem.

Komfortowa opona bez powietrza – tak, to jest możliwe

Szprychy koncepcyjnego ogumienia utrzymują ciężar pojazdu, a jednocześnie mogą pełnić funkcję śmigieł zapewniających siłę wznoszącą, gdy opona znajdzie się w położeniu do lotu. Projekt wyróżnia też wyjątkowa struktura bez elementów pneumatycznych, która jest jednocześnie wystarczająco elastyczna, by amortyzować wstrząsy podczas jazdy i wystarczająco mocna, aby obracać się na tyle szybko, by śmigła wytworzyły siłę wznoszącą.

Napęd bez tarcia?

W sposobie przekazywania napędu też można wiele zmienić. Podczas prac nad koncepcyjną oponą Goodyear AERO zdecydowano się na wykorzystanie do jej napędzania pola magnetycznego. Celem takiego rozwiązania, jest zminimalizowanie tarcia, a co za tym idzie możliwość osiągnięcia przez koło wysokich prędkości obrotowych, nie tylko podczas tradycyjnej jazdy, ale przede wszystkim podczas poruszania się pojazdu w powietrzu. Co równie ważne, koncepcyjne ogumienie wyposażono w czujniki, które na bieżąco monitorują nie tylko warunki drogowe, ale również tak ważne parametry jak stan zużycia opony, oraz elementów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdu w powietrzu.

Goodyear AERO to projekt całkowicie koncepcyjny, jednak niektóre zastosowane w nim technologie, takie jak struktura bez elementów pneumatycznych i funkcje sztucznej inteligencji, są już dziś rozwijane przez Goodyear. Inne mogą stać się podstawą nowych pomysłów i potencjalnie nowych produktów w przyszłości.

„Koncepcyjne produkty Goodyear mają za zadanie wywołać debatę na temat opon i technologii transportowych dla nowego ekosystemu transportowego” wyjaśnił Helsel.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków