Dieslowskie wtryskiwacze marki Denso są drogie – za wymianę kompletu trzeba zapłacić nawet kilkanaście tys. zł.Regeneracja?Do niedawna była ona niemożliwa z prostego powodu: firma (należąca do Toyoty) nie dostarczała części zamiennych ani procedur naprawczych, bo nie widziała w tym interesu!

Można co prawda wtryskiwacz rozebrać, wyczyścić w myjce ultradźwiękowej, złożyć i udawać przed klientem, że część jest jako nowa, choć to zwykłe kłamstwo. Klient się cieszył, że auto po naprawie w ogóle było w stanie (przez jakiś czas) jechać, gdyż komplet nowych wtryskiwaczy kosztował nierzadko tyle, co cały, kilkuletni samochód. Kupno używanych wtryskiwaczy to też złe wyjście, bo nie wiadomo w jakim są stanie.

Polityka firmy Denso skutecznie uniemożliwiała profesjonalną naprawę. Warsztaty, które mimo wszystko oferowały naprawę japońskich wtryskiwaczy, rozbierały je, myły, składały jeden z kilku lub używały chińskich części niskiej jakości. Do tego nie mogły nadawać nowych kodów kalibracyjnych, więc „naprawiony” w ten sposób wtryskiwacz lał tyle paliwa, ile chciał i był zagrożeniem dla silnika.

Cena takiej „naprawy” była atrakcyjna, ale też nie tania: od 300 do 500 zł za jeden wtryskiwacz. Niestety, w jej następstwie silnik miał np. o 10 KM mniej, spalał więcej paliwa, a jego nadmiar wypalał denko tłoka.

Na szczęście polityka firmy Denso się zmieniła i jej oferta poszerzyła się o wtryskiwacze regenerowane fabrycznie. Ich cena waha się od 700 do 1400 zł. Lista aut, do których są dostępne, na razie obejmuje tylko kilka najpopularniejszych modeli Toyoty. Można je kupić w czterech autoryzowanych punktach Denso : w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i Bochni (dokładne informacje na stronie www.denso-diesel.pl). Mają do nich dostęp również ASO Toyoty, ale nie bardzo chcą się dzielić tą wiedzą ze swoimi klientami.

Dlaczego dopiero teraz Denso wprowadziło regenerację wtryskiwaczy i tylko dla nielicznych modeli? Ta opcja ma być przede wszystkim wsparciem dla ASO Toyoty, które mogą obniżyć koszty reklamacji. Klienci rynku wtórnego, zwłaszcza innych marek, nie są już tak istotni, niemniej warto sprawdzić: może da się naprawić auto taniej?

Mimo nazwy, regenerowane fabrycznie wtryskiwacze Denso wcale nie są naprawiane w fabryce w Japonii. Określenie fabryczna regeneracja w tym przypadku jest jedynie gwarancją, że naprawiony wtryskiwacz spełnia wszystkie wymagania stawiane nowym wtryskiwaczom Denso. Naprawa jest wykonywana w certyfikowanych warsztatach, które aby uzyskać zgodę na naprawę, muszą spełnić szereg niezwykle rygorystycznych wymagań.

Dotyczą one m.in. czystości sali, ubioru mechaników, systemów dezynfekcji przed wejściem do pomieszczenia w którym są montowane wtryskiwacze, odsysania kurzu z powietrza – właściwie miejsce to przypomina bardziej salę operacyjną niż warsztat (ta sama norma czystości ISO 6). W Polsce zgodę na naprawę wtryskiwaczy Denso ma tylko jedna placówka mieszcząca się w Poznaniu.

Tylko jej producent udostępnia oryginalne części umożliwiające naprawę i co najważniejsze, tylko ten warsztat ma możliwość nadania naprawianym wtryskiwaczom Denso nowych kodów sterujących. Bez nich wtryskiwacz pracuje nieprecyzyjnie i jest zagrożeniem dla silnika. Niestety, lista wtryskiwaczy Denso, które można naprawić, wciąż nie jest zbyt długa, a na szybsze poszerzenie oferty nie pozwala polityka firmy Denso.

Wtryskiwacze Denso po regenracji dostępne są do: Toyoty Corolli IX 2.0 D-4D, Toyoty Auris 2.0 D-4D, Toyoty Avensis II i III 2.0 D-4D, Toyoty RAV4 II i III 2.0 D-4D, Toyoty Hilux 2.5 D-4D, Toyoty Land Cruiser 3.0 D-4D. Wkrótce będą distępne do Mazdy 6 2.0 CD oraz Forda Transita 2.2 TDCI (tekst W. Denisiuk).