Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Kiedy tak naprawdę trzeba wymienić opony? Sprawdzamy jak zmieniają się ich parametry wraz ze zużyciem

10 gru 17 18:49

Według większości fachowców opony zimowe i całoroczne przestają należycie spełniać swoją funkcję, kiedy ich bieżnik wytrze się do połowy. Sprawdziliśmy więc, jak pogarszają się osiągi ogumienia wraz z postępującym zużyciem

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Tylko Michelin twierdzi, że jego opon można bez obaw używać do minimalnej głębokości bieżnika
  • Cztery na sześć testowanych modeli opon rzeczywiście na półmetku testu wyraźnie osłabło
  • To, że opony są tanie, nie znaczy wcale, że koszt ich użytkowania będzie niski. To zależy od trwałości

Niemal wszyscy producenci opon zalecają, żeby gumy używane zimą wymieniać, kiedy głębokość ich bieżnika spadnie do połowy stanu wyjściowego. To trochę tak, jakby jabłko wyrzucać po zjedzeniu połowy albo wylewać drugie pół kufla piwa. Dlaczego więc opony zimowe i całoroczne powinno się wymieniać, kiedy ich bieżnik z wyjściowych 8-9 mm obniży się do 4 mm? Nie wymagają tego przepisy – minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, niezależnie od sezonu.

Renomowany fiński producent opon zimowych – firma Nokian – opatentował nawet Winter Safety Indicator, czyli umieszczone na bieżniku znaczniki, które przestają być widoczne, kiedy ten staje się płytszy niż wspomniane wcześniej 4 mm. Wtedy właśnie, zdaniem producenta, opony należy wymienić, żeby zagwarantować przyczepność na ośnieżonej, oblodzonej lub pokrytej wodą nawierzchni.

W kwestii bezpiecznej głębokości bieżnika niemal wszyscy producenci ogumienia są wyjątkowo zgodni. Od tej reguły od pewnego czasu jest jednak wyjątek. Przedstawiciele firmy Michelin twierdzą, że ich opony są skonstruowane w taki sposób, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby korzystać z nich do momentu osiągnięcia minimalnej dopuszczalnej przez prawo głębokości bieżnika. Firma wręcz prowadzi kampanię pod hasłem „Long Lasting Performance”, w której zwraca uwagę na to, jak długo opony tej marki zachowują właściwe osiągi.

Konkurenci Michelina z reguły nerwowo reagują na takie deklaracje. No bo skoro na właściwości Michelinów zużycie bieżnika ma mniejszy wpływ niż w przypadku konkurencji, to znaczy, że opony tej marki są lepsze, czyż nie? A może to tylko marketingowe przechwałki, obliczone na to, że klimat się ociepla i zimowe warunki zdarzają się sporadycznie? W każdym razie lobbyści firm oponiarskich zabiegają od pewnego czasu o to, żeby wprowadzić przepisy określające minimalną głębokość bieżnika opon zimowych i całorocznych na 3 mm – są kraje, w których takie unormowania już funkcjonują.

Zresztą my również przez długie lata zalecaliśmy, żeby z opon zimowych nie korzystać przesadnie długo. Postanowiliśmy więc możliwie obiektywnie zbadać, czy przedstawiciele francuskiego producenta opon nie wyprowadzają kierowców na niebezpieczne manowce. Do testu wybraliśmy opony całoroczne w rozmiarze 185/65 R 15, poddaliśmy je testom w zróżnicowanych warunkach – na śniegu, oraz na suchej i mokrej nawierzchni.

Wszystkie testy powtórzyliśmy z bieżnikiem o głębokości 8, 4 i 2 mm. Żeby zapewnić absolutnie powtarzalne warunki prób, właściwą głębokość bieżnika uzyskiwaliśmy przy użyciu specjalnej maszyny do docierania opon. W testach uczestniczyły też referencyjne opony letnie i zimowe. Kierowcy testowi musieli sprawdzić łącznie 24 warianty ogumienia – po osiem kompletów w trzech stanach zużycia.

Żeby zapewnić maksymalną czytelność wykresów, na każdym z nich przerywaną czerwoną linią zaznaczyliśmy wartości, przy których – naszym zdaniem – kończą się wyniki, które można uznać za bezpieczne. Na koniec oceniliśmy osiągi testowanych opon całorocznych – zarówno przy pełnej głębokości bieżnika, jak i w stanie zaawansowanego zużycia.

Wnioski? Generalizowanie, że wszystkie opony z bieżnikiem zużytym do 4 mm zimą nie nadają się do jazdy, to już nadużycie, a przedstawiciele Michelina nie bez powodu mają zaufanie do swoich opon. W przypadku czterech spośród sześciu testowanych modeli ogumienia całorocznego przy 4 mm głębokości bieżnika – ze względu na bezpieczeństwo jazdy – warto pilnie pomyśleć o ich wymianie. Za to całoroczne Micheliny oraz Goodyeary nawet ze stosunkowo płytkim bieżnikiem zapewniają co najmniej minimum bezpieczeństwa.

Opony całoroczne w najlepszych cenach - sprawdź teraz!

- Michelin CrossClimate+ 185/65 R15 - sprawdź cenę!

- Goodyear Vector 4Seasons 185/65 R15 - sprawdź cenę!

- Pirelli Cinturato All Season 185/65 R15 - sprawdź cenę!

- Hankook Kinergy 4S 185/65 R15 - sprawdź cenę!

- Vredestein Quatrac 5 185/65 R15 - sprawdź cenę!

- Nokian Weatherproof 185/65 R15 - sprawdź cenę!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (33)

No photo
No photo ~BobyX Użytkownik anonimowy
~BobyX
No photo ~BobyX Użytkownik anonimowy
do ~Gość Darek:
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
11 gru 17 09:44 użytkownik ~Gość Darek napisał
Hamowanie na suchej nawierzchni. Wniosek im mniejszy bieżnik tym lepiej. Co tu jest grane???
To logiczne. Im mniejszy bieżnik tym większa powierzchnia styku opony z nawierzchnia. lecz mniejsze odprowadzenie wody na mokrym. Stad takie wyniki. Dokładnie to widać na wyścigach, sucho - sliki, mokro - bieznik.
11 gru 17 11:49 | ocena: 100%
Liczba głosów:14
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~stary kierowca Użytkownik anonimowy
~stary kierowca :
No photo ~stary kierowca Użytkownik anonimowy
Teraz to jakoś szybko sie zużywają opony. Czeskie BARUM wytrzymały 100 tys. km i nadal jeszcze nie było zrównania bieżnika ze znakiem zużycia,ale to było w 90 latach,bo takie dobre opony produkowali,a teraz już po 50 tys. już niewiele bieżnika zostało i to renomowane firmy np: CONTINENTAL.
11 gru 17 15:32 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Pl Użytkownik anonimowy
~Pl :
No photo ~Pl Użytkownik anonimowy
A ostatnio czytałem że na suchej nawierzchni nie ma znaczenia głębokość bieżnika tylko na mojrej
11 gru 17 12:25 | ocena: 100%
Liczba głosów:6
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dodo Użytkownik anonimowy
~dodo :
No photo ~dodo Użytkownik anonimowy
Opony należy wymienić wówczas kiedy mają zjechany bieżnik do minimum jakie jest dozwolone w polskim prawie
11 gru 17 11:11 | ocena: 94%
Liczba głosów:18
94%
6%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
~Gość Darek :
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
Hamowanie na suchej nawierzchni. Wniosek im mniejszy bieżnik tym lepiej. Co tu jest grane???
11 gru 17 09:44 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~heniek Użytkownik anonimowy
~heniek :
No photo ~heniek Użytkownik anonimowy
4mm to wartosc umowna, da sie jezdzic ale warto pomyslec o wymianie, na calorocznych robie 60-70tys i kupuje nowe.. auto:-)
10 gru 17 20:11 | ocena: 82%
Liczba głosów:11
82%
18%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Anty/sponsor Użytkownik anonimowy
~Anty/sponsor :
No photo ~Anty/sponsor Użytkownik anonimowy
Testy sponsorujace ! Tylko wybrane firmy zostaly uwzglednione ! Dlaczego nie ma continetala ; jasne ze ten firmy nie trzeba reklamowac bo letnie i zimowe ma wygrywaja testy !
11 gru 17 11:54 | ocena: 70%
Liczba głosów:10
70%
30%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fajer Użytkownik anonimowy
~fajer :
No photo ~fajer Użytkownik anonimowy
Vredestein caloroczne wg testu przejada 37000km, w rzeczywistosci przejechalem 60000 i bieznik ma jeszcze 4mm:-)
10 gru 17 20:19 | ocena: 67%
Liczba głosów:12
67%
33%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Nie martwię się tym Użytkownik anonimowy
~Nie martwię się tym :
No photo ~Nie martwię się tym Użytkownik anonimowy
Nie zmieniam opon na zimę, zmieniam samochód w listopadzie co 12 miesięcy tak mam skonstruowaną umowę wynajmu.
11 gru 17 11:54 | ocena: 63%
Liczba głosów:8
63%
38%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
~Gość Darek
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
do ~Pl:
No photo ~Pl Użytkownik anonimowy
11 gru 17 12:25 użytkownik ~Pl napisał
A ostatnio czytałem że na suchej nawierzchni nie ma znaczenia głębokość bieżnika tylko na mojrej
Najwidoczniej dobrze czytałeś bo w tych testach wyszło że na suchej mniejszy bieżnik lepiej się sprawuje niż większy. Jakoś oponiarze o tym nawet się nie zająkną!!!
11 gru 17 13:10 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej