Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.374.494.291.97
Średnio4.604.744.492.11
Najdrożej4.994.994.992.27

Czy etykiety na oponach kłamią?

8 gru 16 18:15

Etykiety na nowych oponach miały pomóc kierowcom wybierać najlepsze ogumienie. Pomogły... niektórym producentom, a zwłaszcza tym, którzy oferują towar z niższej półki

Udostępnij
0
Skomentuj
Test opon ekologicznych Test opon ekologicznych Foto: Auto Bild

Czy kupilibyście za 450 zł oponę zimową, na której napisano, że w kwestii hamowania zasługuje tylko na czwórkę, a do tego powoduje wzrost zużycia paliwa (ocena umieszczona na fabrycznej naklejce to odpowiednik szkolnej trójki)? Zaraz obok macie alternatywę w postaci opon po zaledwie 200 zł, które oszczędzają paliwo i hamują tak samo. Wybór raczej oczywisty: wybralibyście opony tańsze i – według unijnej naklejki na bieżniku –lepsze. Błąd!

Pojawia się bowiem zasadniczy problem: deklaracje producentów obowiązkowo umieszczane na wszystkich nowych oponach, jakie widzicie w sklepach (to naklejki podobne do tych, które towarzyszą pralkom czy lodówkom), wcale nie mówią, która opona lepsza, a jedynie robią ludziom wodę z mózgu. Konkretnie: zawierają deklarację producenta w zakresie trzech wybranych parametrów opony; nawet jeśli deklaracja nie jest naciągana, to i tak nie mówi, czy opona jest dobra.

Na haczyk dał się złapać jeden z naszych czytelników, który pierwotnie zamierzał do prawie nowego auta kupić opony klasy premium, jednak handlowiec w sklepie doradził mu, aby wstrzymał się jeden dzień: Jutro rzucą takie dobre opony znanego w Polsce od dziesięcioleci producenta, które mają „B” tam, gdzie te dwa razy droższe gumy mają „E”. Ten towar schodzi jak świeże bułki, ale jak pan przyjedzie rano, to się załapie. Wprawdzie te tanie opony przegrywają w większości testów, ale przecież mają notę „B”, czyli całkiem nieźle...

Rzecz w tym, że opony mają co najmniej 10 istotnych parametrów, które decydują o tym, jak się jeździ i czy zapewniają bezpieczeństwo na odpowiednim poziomie. Ważna jest droga hamowania na śniegu, przyczepność boczna, trakcja, odporność na aquaplaning, hamowanie na suchym asfalcie, stabilność na zakrętach, oczywiście hamowanie na mokrej drodze też. Tymczasem etykiety oponowe umieszczane na zimówkach nie wspominają w ogóle o „śniegowych” właściwościach opony!

Producent, jeśli chce, by jego opona dobrze wypadała na półce w sklepie, może skupić się na oporach toczenia, hałaśliwości i na hamowaniu na mokrym asfalcie, nawet kosztem innych parametrów opony. A w przypadku opon jest właśnie tak, że „podciągnięcie” jednego parametru odbywa się kosztem pozostałych. Producenci opon z najwyższej półki oferują produkty zrównoważone pod każdym względem, a nawet poświęcają mniej istotny parametr (np. opory), by poprawić ważniejszy, np. przyczepność na śniegu. Takie gumy jednak – postawione obok tanich opon przystosowanych głównie do handlu – wcale nie wypadają dobrze. A klient, ufając (bo czemu nie?) zapewnieniom unijnej etykiety, kupuje marne gumy, a potem się ślizga.

Naszym zdaniem

Nie bez powodu opony o najlepszych osiągach mają duże opory toczenia. Dla mnie słaba nota w rubryce „opory toczenia” w powiązaniu z renomowaną marką to sygnał, że zapewne dobrze się na niej jeździ.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (28)

No photo
No photo ~yeti Użytkownik anonimowy
~yeti
No photo ~yeti Użytkownik anonimowy
do ~Laro:
No photo ~Laro Użytkownik anonimowy
9 gru 16 17:15 użytkownik ~Laro napisał
Troche w tym siedze - ktos napisal szczera prawde.
Jest jeszcze jeden myk. Nie ma dokładnie określonych warunków badania. Np opony z hamowaniem na mokrym B, mają te parametry przy wyższej temperaturze i np przy 2 stopniach mogą hamować gorzej od tych co mają C.
9 gru 16 17:43 | ocena: 100%
Liczba głosów:10
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dw Użytkownik anonimowy
~dw :
No photo ~dw Użytkownik anonimowy
Nie ma co brać na poważnie tych oznaczeń. Może być trochę w tym prawdy, ale są to firmy prywatne i ukierunkowane na zysk, ilość sprzedanej produkcji. Inaczej było w firmach państwowych. To są ciemne strony zakładów prywatnych, nie tylko oponiarskich. Po drugie trzeba jeżdzić rozważnie, nie szaleńczo, a każda opona będzie niezła. Już widzę ful łapek w dół. - hahahaha
10 gru 16 00:29 | ocena: 80%
Liczba głosów:10
80%
20%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bez ściemy Użytkownik anonimowy
~bez ściemy :
No photo ~bez ściemy Użytkownik anonimowy
Cyt. Dla mnie słaba nota w rubryce „opory toczenia” w powiązaniu z renomowaną marką to sygnał, że zapewne dobrze się na niej jeździ." Skoro nie ma pewności o pozytywnym zachowaniu opony po deklaracjach producenta to ten sygnał o zapewnieniu jest też tyle wart. :)
9 gru 16 17:56 | ocena: 87%
Liczba głosów:15
87%
13%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~budzik Użytkownik anonimowy
~budzik :
No photo ~budzik Użytkownik anonimowy
Jeżdżę na Dębicy, produkowane w Polsce, nie kupię, to że na papierze jest minimalnie, hmmm pewnie nie odczuwalne, gorsza to mnie nie interesuje, na lód nie ma dobrych , dla nieuważnych kierowców też nie!
9 gru 16 20:22 | ocena: 92%
Liczba głosów:13
92%
8%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Radzik Użytkownik anonimowy
~Radzik :
No photo ~Radzik Użytkownik anonimowy
Miałem do czynienia z wieloma markami zimówek jeśli masz auto lekkie małe typu mini, punto corsa dobrym rozwiązaniem jest Dębica dla aut cięższych większych te opony to porażka nie miłosiernie się ślizgają obecnie zakupiłem Continentala i złego słowa nie powiem o tej firmie. Dobre opony i nie raz tej zimy juz mnie nie zawiodły. Letnie posiadam Dunlopy w rozmiarach 205/55/16
9 gru 16 23:58 | ocena: 50%
Liczba głosów:10
50%
50%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Syriusz Użytkownik anonimowy
~Syriusz :
No photo ~Syriusz Użytkownik anonimowy
Zimówki mam Vredesteiny snowtracki 3, rewelacja, przy zakupie kierowałem się rozumem, natomiast letnie kupiłem, po oznaczeniach na naklejkach i opiniach z testów Dunlopy bluresponse, tragedia, miały być och i ach superciche itp.itd. Niestety nie są. Następne będą Vredesteiny, bo uważam, że to dobre opony w rozsądnej cenie. Syna namówiłem na całoroczne Qatraki i jest zadowolony !!
9 gru 16 20:02 | ocena: 50%
Liczba głosów:10
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Laro Użytkownik anonimowy
~Laro :
No photo ~Laro Użytkownik anonimowy
Troche w tym siedze - ktos napisal szczera prawde.
9 gru 16 17:15 | ocena: 88%
Liczba głosów:16
88%
13%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~4ju Użytkownik anonimowy
~4ju :
No photo ~4ju Użytkownik anonimowy
Sprzedaliśmy polskie fabryki opon które produkowały znakomite opony z polskiego kauczuku. Teraz kupujemy używane z zachodu.
9 gru 16 22:49 | ocena: 60%
Liczba głosów:15
60%
40%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~koks Użytkownik anonimowy
~koks :
No photo ~koks Użytkownik anonimowy
Najlepsza letnia na jakiej jeździłem to Yokohama S-Drive, najlepsza zimowa to Nokian WRD3 (najlepszy stosunek jakości i właściwości do ceny, no ale kto może zrobić lepszą oponę zimowa niż Finowie).
10 gru 16 02:03 | ocena: 50%
Liczba głosów:8
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
~Gość Darek :
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
Chińskie na pewno. Niemieckie pewnie też.
9 gru 16 17:36 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej