Często słyszy się narzekania, że nowoczesne samochody nie mają wystarczająco oszczędnych silników. Jednak poniższe zestawienie pokazuje, że nie jest z tym aż tak źle, bo w wielu autach średnie spalanie potrafi być niższe niż 5 l/100 km. Oczywiście, są w dalszym ciągu pojazdy, których przeciętne zapotrzebowanie na paliwo przekracza 10 l/100 km.
Jednak dotyczy to przede wszystkim aut z mocnymi silnikami i z bogatym wyposażeniem zwiększającym komfort i bezpieczeństwo, a tym samym ich masa okazuje się wysoka. Zwycięzcy i przegrani są wyłaniani w ramach jednej klasy, ale przedstawiamy też najlepszy i najgorszy samochód całego zestawienia.
Jak mierzymy spalanie? Podczas testu nie chodzi nam o zużycie paliwa sprawdzane przez producentów na stanowiskach pomiarowych, ale o rzeczywiste spalanie w warunkach drogowych. Każdy samochód pokonuje tę samą trasę o długości 155 km, na którą składają się odcinki na autostradzie, drogach lokalnych oraz w mieście. Na tej podstawie uzyskujemy średnie zapotrzebowanie na paliwo. Przed testem i po nim samochód zostaje zatankowany pod korek.
A co Wy o tym sądzicie? To, że mocny sportowy Mercedes SL 65 AMG pali znacznie więcej niż nastawiona na oszczędzanie Fiesta z silnikiem Diesla, nie dziwi. Zaskoczeniem może być natomiast względnie niskie spalanie dużego pikapa VW Amaroka. Z kolei na minus zaliczyliśmy spalanie Smarta Fortwo Brabusa – średnie zużycie 6,5 l/100 km w tak małym aucie to zbyt dużo.
A co Wy sądzicie o wynikach naszego rankingu? Czy to zestawienie może być pomocne np. przy wyborze samochodu?