CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.004.704.231.95
Średnio4.664.854.472.10
Najdrożej5.094.994.892.45

Peugeot 308 1.2 PureTech - Na każdą okazję

5 wrz 16 12:35
Udostępnij
0
Skomentuj

Długodystansowy Peugeot 308 w niespełna 6 miesięcy przejechał 35 tys. km – odwiedził wiele ciekawych miejsc w Europie. Do końcowego przebiegu 100 tys. km jeszcze daleko, ale mamy pomysł, by przyspieszyć test.

Świnoujście, Białystok, Ustka, Sarbinowo k. Mielna, Sztutowo na Mierzei Wiślanej, Kotlina Kłodzka, Poznań, a także Paryż, Rawenna i Aheloy (Bułgaria) – to tylko niektóre z miejsc odwiedzonych przez Peugeota 308, samochód, którego test rozpoczęliśmy w połowie marca bieżącego roku. Większość dystansu (35 tys. km), jaki w tym czasie pokonał testowy pojazd, osiągnęliśmy przy okazji wakacyjnych podróży, ale były także wyjazdy, w trakcie których realizowaliśmy materiały do „Auto Świata”. W samochodzie znajdowało się zazwyczaj czworo pasażerów i komplet walizek lub dwie osoby i sprzęt fotograficzno-filmowy. W pełni obciążony pojazd poruszał się zarówno na płaskich jak stół autostradach, krętych górskich serpentynach, jak i na wyboistych drogach lokalnych, a nawet torze wyścigowym. Taki wachlarz możliwości wykorzystania testowego Peugeota 308 potwierdził tylko uniwersalne przeznaczenie kompaktowego hatchbacka. Ale po kolei...

Jedną z pierwszych tras, którą pokonaliśmy za kierownicą „308-ki” ze 130-konnym benzyniakiem, był wyjazd z Warszawy do Świnoujścia. W pełni obciążony pojazd (troje dorosłych, dwójka dzieci, bagażnik zapakowany pod dach) pozytywnie zaskoczył na autostradzie. Przede wszystkim dynamiką, gdyż mimo zaledwie 1,2-litrowej pojemności i trzycylindrowej konstrukcji silnika sprawnie rozpędzał się do przepisowych 140 km/h. Podczas podróży z tą prędkością we wnętrzu było zaskakująco cicho, stabilność prowadzenia i odporność na wiatr boczny okazały się wręcz wzorowe. Miło zaskoczyła nas także wizyta na stacji paliw, gdyż przepisowa jazda autostradą mocno obciążonym autem zakończyła się spalaniem 6,4 l/100 km.

Peugeot 308 1.2 PureTech - w górach nie tracił tchu

Na płaskiej autostradzie było wzorowo, byliśmy ciekawi, jak kompakt Peugeota z downsizingowym motorem poradzi sobie w górach. I w tym przypadku 308 wypadło przyzwoicie, bowiem podczas długich podjazdów nie trzeba było zbyt często redukować biegu. Także strome zjazdy ze wzniesień nie powodowały przegrzewania się hamulców, i to mimo pełnego obciążenia pojazdu. Odporność na fading potwierdziły zresztą nasze próby hamowania na płaskim, gdyż po rozgrzaniu układu wręcz skracała się droga hamowania (patrz tabela). Wróćmy jednak jeszcze na chwilę do jazdy w górach. Testujący zwrócili uwagę na to, że skuteczność hamowania silnikiem w przypadku trzycylindrowego benzyniaka 1.2 jest niska (za małe opory). Z kolei mocniejsze wciskanie pedału gazu podczas podjazdów kończyło się dość gwałtownym wzrostem spalania (nawet 10 l/100 km). W górach zauważyliśmy ponadto niezbyt miłe zachowanie się tylnej osi auta. Gdy na szybko pokonywanych łukach zdarzały się nierówności, tył zaczynał uciekać, a za kierownicą robiło się nerwowo. Na szczęście w porę z pomocą przychodziło ESP.

Peugeot 308 1.2 Pure Tech Peugeot 308 1.2 Pure Tech Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Jeśli mowa o ekstremalnych sytuacjach, to mieliśmy okazję wypróbować 308 na torze „Poznań”. Choć 130-konnej wersji kompaktu daleko do wariantu GTi (270 KM), to jednak pokonywanie łuków czy rozpędzanie się na prostych też sprawiało frajdę. Duża w tym zasługa układu kierowniczego, który cechuje się dobrą precyzją.

Peugeot 308 1.2 PureTech - multimedia robiły psikusy

W trasach użytkownicy Peugeota chwalili wygodę foteli i komfort resorowania. Niestety, większość z nich była niezadowolona z i-Cockpitu, gdyż po znalezieniu wygodnej pozycji fotela okazywało się, że kierownica ogranicza widoczność zegarów. Ponadto kilkakrotnie pojawiły się kłopoty z systemem multimedialnym, ponieważ niespodziewanie podczas jazdy potrafił się zawiesić (np. nie było głosu). Zdarzały się także problemy z jego działaniem wówczas, gdy wnętrze było nagrzane. Układ odzyskiwał sprawność dopiero po kilku minutach pracy klimatyzacji. Awarie zdarzały się także mimo zmiany oprogramowania.

Peugeot 308 1.2 PureTech - pierwszy przegląd

Na początku lipca przy przebiegu 23 270 km wraz z testowym Peugeotem odwiedziliśmy serwis, żeby zrobić przegląd (koszt: 825 zł). Nie wykazał on żadnych niesprawności auta, wymieniono jedynie filtr oleju i olej silnikowy. Ze względu na to, że zdecydowaną większość przebiegu pojazd pokonał w trasach, nie było konieczności wymiany klocków hamulcowych (zużycie: przód 30 proc., tył 20 proc.). Przy okazji wgrano nowe oprogramowanie do zestawu multimedialnego.

Peugeot 308 1.2 PureTech - non stop przez 25 tys. km

Dotychczas poza usterkami multimediów w aucie nie odnotowaliśmy innych problemów. Ani razu nie była konieczna dolewka oleju do silnika. Teraz przed „308-ką” kolejne trudne zadanie. Żeby ocenić niezawodność „308-ki” oraz w krótszym czasie osiągnąć przebieg 100 tys. km, jesienią przeprowadzimy próbę jazdy non stop na dystansie 25 tys. km. Kilku kierowców 50-krotnie pokona, zgodnie z przepisami, odcinek Warszawa–Toruń–Warszawa (500 km), zatrzymując się jedynie na tankowanie. Próbą, jaką poddamy Peugeota, chcemy upamiętnić rekord Fiata 125p z 1973 r. na dystansie 25 tys. km

Peugeot 308 1.2 PureTech Style - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12
Pojemnośc skokowa 1199 cm3
Moc maksymalna 130 KM/5500 obr./min.
Maks. moment. obrotowy 230 Nm/1750 obr./min.
Prędkość maksymlana 207 km/h
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s
Elastyczność 80-120 km/h 12,1 s (6. bieg)
Skrzynia biegów/napęd ręczna 6b/przedni
Średnie spalanie testowe 6,3 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa 53 l
Pojemność bagażnika 398-1206 l
Długość/szerokość, wysokość 4253/1804/1457 mm
Rozstaw osi 2620 mm
Opony testowanego egz. 205/55 R16
Masa własna/ładowność 1228/522 kg
Średnica zawracania 10,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 37,8/27,2 m
Cena podst. testowanej wersji 77 600 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy okresowe co 25 tys. km/rok
Cena testowanego egzemplarza 84 450 zł

Peugeot 308 1.2 PureTech - to nam się podoba

Świetne prowadzenie, wysoki komfort jazdy, dynamika, dobrze wyciszone wnętrze, brak wibracji 3-cylindrowego silnika, wygodne fotele, pojemny bagażnik, rozsądna cena, dobre wyposażenie.

Peugeot 308 1.2 PureTech - to nam się nie podoba

Niekiedy ograniczona czytelność zegarów, obsługa ekranu dotykowego, niestabilne zachowanie tylnej osi na nierównościach w łuku, słaba skuteczność hamowania silnikiem.

Peugeot 308 1.2 PureTech - nasza ocena: pozytywne wrażenie

Dalekie trasy dobrze wpływają na trwałość auta, co potwierdza choćby wynik pomiaru zużycia hamulców czy też brak jakichkolwiek usterek mechanicznych w trakcie dotychczas przejechanego dystansu. Przy okazji długie wojaże pozwalają kierowcy dobrze poznać samochód. Także i w tym przypadku większość testujących jest miło zaskoczona trzycylindrowym kompaktem Peugeota.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 14/2017 już w sprzedaży, a w nim: przyszłe modele BMW serii 3 i 4; pierwsze jazdy Kią Picanto, VW Golfem R i Fordem Kugą; porównanie limuzyn klasy wyższej; testy Porsche Macan Turbo i Citroena C-Elysee po liftingu; wiosenne czyszczenie samochodu; kupujemy auto używane - jak czytać ogłoszenia?; raport - nauka odpowiedzialnej jazdy; Skoda Octavia III z drugiej ręki; dodatek Motocykle i skutery.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (12)

No photo
No photo ~pacar Użytkownik anonimowy
~pacar :
No photo ~pacar Użytkownik anonimowy
Jestem za Peugeotem! Porównajcie go do króla polskich dróg -VW i Audi. Te samochody są nijakie, tak samo wyglądają, maja nudne wnętrze, okropne silniki... Peugeot to samochód dla kogoś kto sie chce wyróżnić z tłumu a nie być szarym pudełkiem na drodze :-)

PS. Ja jeżdżę Renault 0.9 tCe i w miescie bajka się spisuje - spalanie 6-7 L dynamika zadowalająca, na trasie za to gorzej, bo przy 150 km/h spalanie 11 L a w środku jak w kosiarce. No ale na trasy mamy Chryslera V6 :-)
6 wrz 16 08:33 | ocena: 79%
Liczba głosów:14
79%
21%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
~bart
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
do ~tp:
No photo ~tp Użytkownik anonimowy
5 wrz 16 21:55 użytkownik ~tp napisał
"słaba skuteczność hamowania silnikiem" - czy dobrze rozumiem, że krytykowane jest pozbycie się zbędnych tarć?
Tym razem pudło. Zjawisko "hamowanie silnikiem" wykorzystuje przede wszystkim pojemność skokową i związany z nią obieg (bądź jego brak) gazów wew. cylindrów. Stąd czym większa pojemność, tym skuteczniejsze wytrącanie prędkości. prędkości.
5 wrz 16 23:14 | ocena: 75%
Liczba głosów:8
75%
25%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~interwon Użytkownik anonimowy
~interwon
No photo ~interwon Użytkownik anonimowy
do ~bart:
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
5 wrz 16 23:14 użytkownik ~bart napisał
Tym razem pudło. Zjawisko "hamowanie silnikiem" wykorzystuje przede wszystkim pojemność skokową i związany z nią obieg (bądź jego brak) gazów wew. cylindrów. Stąd czym większa pojemność, tym skuteczniejsze wytrącanie prędkości. prędkości.
A ten obieg gazów, wg Ciebie, to nie są opory? A co to jest? Hm, może ten obieg gazów napędza? A może ... anihiluje? Tp ma rację, ogólnie rzecz biorąc - im mniejsze opory silnika, tym słabsze hamowanie silnikiem. A to, z czego te opory wynikają, to inna sprawa, i składa się na to nie tylko opór gazów jak piszesz, choć w znacznym stopniu tak. Bart, ale powiedz jeszcze, że najoszczędniejsze jest ściągnięcie nogi z gazu niezależnie od warunków? Kiedy tak powiesz, poczytaj sobie o żeglowaniu w Porsche, to może się dowiesz, że jazda na luzie nadal jest najoszczędzniejsza o ile nie musimy się zatrzymywać i dotykać hamulca.
6 wrz 16 19:57 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tp Użytkownik anonimowy
~tp :
No photo ~tp Użytkownik anonimowy
"słaba skuteczność hamowania silnikiem" - czy dobrze rozumiem, że krytykowane jest pozbycie się zbędnych tarć?
5 wrz 16 21:55 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Roland Użytkownik anonimowy
~Roland :
No photo ~Roland Użytkownik anonimowy
Jezdzilem 308 w wypozyczalniach i prawie kazda w okolicach 100 tys miala tyl, ktory myszkowal na nierownosciach na prostej drodze.. dosyc nieprzyjemne i nieokojace uczucie.
6 wrz 16 10:21 | ocena: 56%
Liczba głosów:9
44%
56%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gigi Użytkownik anonimowy
~gigi :
No photo ~gigi Użytkownik anonimowy
do ~bart: w takim razie wytlumacz mi prosze dlaczego jak mailem daewoo tico 0.8 to hamowalo silnikiem bardzo mocno a teraz jak mam mazde 6 2.0 benzyne to nie hamuje prawie wcale?
6 wrz 16 04:53 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zorro Użytkownik anonimowy
~zorro
No photo ~zorro Użytkownik anonimowy
do ~pacar:
No photo ~pacar Użytkownik anonimowy
6 wrz 16 08:33 użytkownik ~pacar napisał
Jestem za Peugeotem! Porównajcie go do króla polskich dróg -VW i Audi. Te samochody są nijakie, tak samo wyglądają, maja nudne wnętrze, okropne silniki... Peugeot to samochód dla kogoś kto sie chce wyróżnić z tłumu a nie być szarym pudełkiem na drodze :-)
Za podobne pln mogłeś sprawić sobie fiestę 1.0 EB. Raczej byś nie narzekał ani na spalanie ani na dynamikę...
6 wrz 16 12:16 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Marcel Użytkownik anonimowy
~Marcel :
No photo ~Marcel Użytkownik anonimowy
Teraz przekładanie za vag-a nie robi jak to kiedyś ...teraz obecnie wszystkie auta maja podobna trwałość
6 wrz 16 22:44 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~yeti Użytkownik anonimowy
~yeti
No photo ~yeti Użytkownik anonimowy
do ~interwon:
No photo ~interwon Użytkownik anonimowy
6 wrz 16 19:57 użytkownik ~interwon napisał
A ten obieg gazów, wg Ciebie, to nie są opory? A co to jest? Hm, może ten obieg gazów napędza? A może ... anihiluje? Tp ma rację, ogólnie rzecz biorąc - im mniejsze opory silnika, tym słabsze hamowanie silnikiem. A to, z czego te opory wynikają, to inna s
Duży wpływ na siłę hamowania silnikiem ma stopień sprężania, diesle mocniej hamują niż benzyniaki. Oczywiście większy silnik=mocniejsze hamowanie ze względu na większe masy wirujące w silniku.
3 sty 09:49
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~interwon Użytkownik anonimowy
~interwon
No photo ~interwon Użytkownik anonimowy
do ~MM:
No photo ~MM Użytkownik anonimowy
5 wrz 16 23:37 użytkownik ~MM napisał
Żeby to był jakiś "porządny" samochód, to bym zaproponował, że im tych kilometrów nabiję.
Stary, to idź poczytać o porządnych samochodach. Nie trać tutaj czasu. I wszyscy będą zadowoleni.
6 wrz 16 19:59 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Peugeot 308 1.2 PureTech

Austra - na stromych podjazdach auto nie traciło tchu, a podczas zjazdów hamulce nie traciły skuteczności (mimo słabego hamowania silnikiem).

Peugeot 308 1.2 PureTech - Na każdą okazję (slajd 1 z 11)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego