CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.254.424.051.95
Średnio4.554.694.312.10
Najdrożej4.784.954.592.34

Audi A6 - duże, komfortowe i prestiżowe, ale jego utrzymanie może kosztować majątek!

3 sty, 18:14
Udostępnij
0
Skomentuj

Duże, komfortowe i prestiżowe Audi A6 kusi już ceną zakupu, ale uwaga – to auto nie jest tanie w utrzymaniu

Trzecia generacja Audi A6 mimo upływu lat wciąż kusi wygodnym i dobrze wykonanym wnętrzem – notabene znakomicie znosi próbę czasu – komfortowym zawieszeniem i rewelacyjnym prowadzeniem. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że jest to już nie najmłodszy i mocno zaawansowany technicznie samochód, dlatego wraz z upływem lat koszty jego obsługi mogą szybko rosnąć, tym bardziej że lepiej nie powierzać napraw pierwszemu lepszemu serwisowi.

Dla przykładu Audi A6 ma bardzo skuteczne hamulce, które jednak nie starczają na długo, a koszty wymiany mogą was niemile zaskoczyć. W wielu przypadkach także wciąż nie ma zamienników w rozsądnej cenie. Dlatego radzimy z ostrożnością podchodzić do okazyjnych ofert, tym bardziej że modele z pierwszych lat produkcji (2004-08) trapiło sporo problemów, a na rynku nie brakuje już mocno wyeksploatowanych i powypadkowych egzemplarzy.

Pamiętajcie, że w Niemczech Audi A6 było popularnym i intensywnie eksploatowanym autem flotowym. Przebiegi powyżej 300 tys. km to nic nadzwyczajnego, a to już jednak moment, kiedy pojawiają się kosztowne naprawy, m.in. zaawansowanego technicznie zawieszenia. W dalszym ciągu rozsądne jakościowo zestawy zamienników do wielowahaczowego zawieszenia kosztują ponad 2000 zł, a oryginalne miechy do wersji pneumatycznej – kilka tysięcy złotych za sztukę! Na szczęście w drugim przypadku można się już posiłkować częściami regenerowanymi za ok. 800 zł/szt. Mimo to Audi A6 jest warte uwagi – wystarczy wybrać odpowiedni silnik i model po modernizacji.

Jeśli Audi A6, to z dieslem

Choć w palecie Audi A6 3. generacji było aż 20 różnych wersji silnikowych, a 12 z nich stanowiły jednostki benzynowe, to i tak w ogłoszeniach królują ropniaki. Najmniejszy wśród diesli – 2.0 TDI sprzed modernizacji z 2008 r. – to jeszcze konstrukcja z pompowtryskiwaczami. Ma moc 140 KM, jest oszczędny (6-7 l/100 km), ale nie grzeszy ani kulturą pracy, ani dynamiką. Radzimy go unikać też z innych powodów – ma poważne problemy, m.in. pękające głowice, zawodny napęd pompy oleju, awarie: sterowania PD, pompy paliwa i zaworu EGR. Na dodatek często występuje w połączeniu z dość nietrwałą przekładnią bezstopniową Multitronic – wrażliwa na zaniedbania eksploatacyjne (wymiana oleju co 60 tys. km) i ostre traktowanie (styl jazdy, holowanie przyczep).

Awaryjny silnik 2.0 TDI PD przy okazji liftingu (jesień 2008 r.) zastąpiono lepszą, aczkolwiek nie idealną 2-litrówką wyposażoną we wtrysk CR (awarie pompy wysokiego ciśnienia). Mimo że jednostka występowała w kilku wariantach mocy, wciąż jest to za słaby motor do ciężkiego A6. Lepszym wyborem są turbodiesle V6. Gwarantują wyższą kulturę pracy, dobrą dynamikę, a przy tym są stosunkowo oszczędne – średnie zużycie 7,5-9 l/100 km (to mniej niż w przypadku konkurencyjnych diesli BMW). Do tego współpracują z klasycznym i trwałym „automatem” (przekładnia Tiptronic).

Diesle V6 nie są jednak bez wad. Po 200-250 tys. km, w zależności, jak serwisowano auto, pojawiają się problemy z wyciągniętym łańcuchem napędu rozrządu (zwykle napędzającym wałki rozrządu) oraz awarie klapek w kolektorze dolotowym i przepustnicy (dochodzi do ścięcia zębów kół, które z sobą współpracują), zawodzi też czujnik różnicy ciśnień (DPF). Usunięcie większości problemów nie jest tanie.

Audi A6 - ekonomia kontra trwałość

Bazowy silnik benzynowy to czterocylindrowy motor 2.0 TFSI/170 KM. Co prawda, to stosunkowo oszczędna jednostka, ale jest zbyt słaba i na dodatek ma poważną wadę konstrukcyjną (wysokie spalanie oleju i problemy z odkładaniem się nagaru w głowicy).

Najbezpieczniejszym, ale mniej ekonomicznym wyborem będzie 2.4. Choć często uszkodzeniu ulegają termostat i klapki w kolektorze ssącym, ale naprawa tego w porównaniu z wymianą kół zmiennych faz rozrządu za 1200 zł za sztukę w silnikach 2.8 (2 sztuki) i 3.2 (4 sztuki), jest stosunkowo tania. Wszystkie benzyniaki mają też problem z nietrwałymi i drogimi cewkami zapłonowymi. Szerokim łukiem radzimy omijać wersję S6 (5.2 V10) – tu koszty napraw liczy się już w dziesiątkach tysięcy złotych!

Audi A6 - zdaniem fachowca

Na rynku najczęściej są spotykane diesle V6 TDI – mają kilka słabych punktów, ale na tle innych jednostek warte uwagi. Radzę z ostrożnością podchodzić do wersji z Multitronikiem i ze względu na koszty obsługi – unikać S6 z silnikiem V10.

Audi A6 - nasza opinia

Nie oszukujmy się – tanie A6 z początku produkcji są już mocno wyeksploatowane, a to, w połączeniu z wpadkami producenta, wróży duże wydatki. Warte uwagi są droższe modele po modernizacji.

Audi A6 - dane serwisowe

Układ smarowania:

- Silniki benzynowe: serwis Long Life 5W-30 (VW 504.00). Pojemność układu: 4,5-8,1 l.

- Silniki wysokoprężne: w 2.7 i 3.0 TDI lepkość 5W-30 (VW 505.01), serwis Long Life 5W-30 niskopopiołowe. Pojemność układu: 3,8-8,2 l.

Układ rozrządu:

W jednostkach wyposażonych w paski rozrządu wymiana co 150 tys. km – wyjątkiem jest silnik 2.0 TDI PD (wymiana paska co 120 tys. km). Wszystkie silniki V6, zarówno benzynowe, jak i diesle, są wyposażone w bezobsługowe łańcuchy.

Układ chłodzenia:

- płyn niezamarzający – oznaczenie w zależności od daty produkcji auta – G12 lub G13. Audi nie przewiduje okresowej wymiany, lecz kontrolę co 30 tys. km. Gdy temp. zamarzania jest wyższa niż -25 st. C dolewa się koncentratu.

Układ hamulcowy:

- do wszystkich wersji jest zalecany płyn hamulcowy DOT 4. Wymiana co 2 lata (objętość układu 1 litr). Minimalna grubość wentylowanej tarczy hamulcowej (przód/tył) 16'': 23-28/10 mm, 17'': 28/10-20 mm, 18'': 34/20 mm.

Skrzynia biegów:

- manualna: nie przewidziano okresowej wymiany – stosowany olej przekładniowy SAE 75W-90. Automatyczna: olej przekładniowy ATF w skrzyni Multitronic lub G 060 162 A2 (skrzynia 09L), w silniku 2.7 TDI Shell M-1375.4.

Audi A6 - dane techniczne

2.0 TFSI 2.4 2.8 FSI 2.8 FSI 2.8 FSI 3.0 TFSI 3.2 FSI 4.2 4.2 FSI S6
Lata 2004-11 2004-08 2008-11 2006-08 2008-11 2008-11 2004-08 2004-06 2006-10 2006-07
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 benz. V6/24 benz. V6/24 benz. V6/24 benz. V6/24 t.benz. V6/24 benz. V6/24 benz. V8/40 benz. V8/32 benz. V10/40
Rodzaj napędu rozrządu pasek łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1984 2393 2773 2773 2773 2995 3123 4163 4163 5204
Moc maks. (KM) przy obr./min 170/5000 177/6000 190/5000 210/5500 220/5750 290/4850 255/6500 335/6600 350/6800 420/6800
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 280/1800 230/3000 280/3000 280/3000 280/3000 420/2500 330/3250 420/3500 440/3500 540/3000
Skrzynia biegów** 6M, CVT 6M, CVT 6M, CVT CVT, 6A (AWD) CVT, 6A (AWD) 6A 6M, 6A 6A 6A 6A
Prędkość maksymalna (km/h) 227 231 238 240 250 250 250 250 250 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,4 8,9 8,2 7,9 7,3 5,9 6,9 6,0 5,9 5,2
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 10,8/6,2/7,9 14,3/7,1/9,7 12,0/6,1/8,2 12,9/6,3/8,7 11,8/6,4/8,4 13,2/7,1/9,4 14,3/7,1/9,7 16,5/8,8/11,6 14,8/7,5/10,2 bd./bd./13,4

*dane dla wersji z manualną skrzynią i napędem 2WD (chyba że w standardzie przewidziano „automat” lub 4x4); **CVT – Multitronic, A – skrzynia automatyczna, M – skrzynia manualna, ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Audi A6 - dane techniczne

S6 RS6 2.0 TDI CR 2.0 TDI PD 2.0 TDI CR 2.7 TDI CR 2.7 TDI CR 3.0 TDI CR 3.0 TDI CR 3.0 TDI CR
Lata 2007-10 2008-10 2008-11 2004-08 2008-11 2004-08 2008-11 2004-06 2006-08 2008-11
Silnik – typ, liczba zaworów benz. V10/40 t.benz. V10/40 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel V6/24 t.diesel V6/24 t.diesel V6/24 t.diesel V6/24 t.diesel V6/24
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch pasek pasek pasek łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu 2 x DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 5204 4991 1968 1968 1968 2698 2698 2967 2967 2967
Moc maks. (KM) przy obr./min 435/6800 580/6250 136/4000 140/4000 170/4200 180/3300 190/3500 225/4000 233/4000 240/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 540/3000 650/1500 320/1750 320/1750 350/1750 380/1400 400/1400 450/1400 450/1400 500/1400
Skrzynia biegów** 6A 6A 6M 6M 6M, CVT 6M, 6A 6M, CVT 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A
Prędkość maksymalna (km/h) 250 250 208 210 225 227 232 240 247 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 5,2 4,5 10,3 10,3 8,9 8,9 7,9 7,3 6,9 6,6
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 18,5/9,1/12,6 20,3/10,2/13,9 7,0/4,3/5,3 8,0/4,8/6,0 7,5/4,7/5,7 9,6/5,2/6,8 8,3/5,0/6,2 11,2/6,0/7,9 11,3/6,1/8,0 8,9/5,4/6,7

*dane dla wersji z manualną skrzynią i napędem 2WD (chyba że w standardzie przewidziano „automat” lub 4x4); ** CVT – Multitronic, A – skrzynia automatyczna, M – skrzynia manualna; *** zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (45)

No photo
No photo ~G0SIX21 Użytkownik anonimowy
~G0SIX21 :
No photo ~G0SIX21 Użytkownik anonimowy
przez pewien czas chciałem kupić (2,4 benz) ale przypadkiem wpadła mi C5 HDI 163 z hydro, po lifcie w dość bogatym wyposażeniu. I chyba nie żałuję a raczej na pewno nie. Jedynie co mogę zarzucić Citroenowi to słabe wykończenie, ale przynajmniej nie myślę o nieprzewidzianych wydatkach a jeśli już to takich na poziomie Mercedesa W124, temat spalania wogóle mnie nie interesuje ale dla zainteresowanych to 5,5 z trasy PL-Bułgaria a średnia z ostatnich 10tys to 7,2. Pozdrawiam !
9 sty 13:02 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~motofun Użytkownik anonimowy
~motofun :
No photo ~motofun Użytkownik anonimowy
Przedłuż trwałość, czyli zadbaj o auto które Ci jeszcze dobrze służy. Zmniejszając tarcie o 88% w silniku, turbinie, skrzyni biegów, dyferencjale w odniesieniu do samego tylko oleju wydłużamy 2 - 4 x ich trwałość i osiągamy przyrost 7 - 9% mocy, 6,5 - 8% momentu obrotowego (średn. wynik hamowni)! Tarcie „pożera” moc, generuje ciepło i niszczy podzespoły. Dzięki technologii s x 6 0 0 0. p l która generuje powłoczkę o najniższym współczynniku tarcia ciał stałych osiągnięto 8 - 12% niższe zużycie paliwa. W zimie do rozruchu potrzeba 20% mniej prądu. Silnik zdecydowanie lżej wchodzi na obroty, a tym samym motocykl, samochód lepiej przyśpiesza i jest cichszy. Redukuje branie oleju od 50 - 90%. Stosuje się tylko raz na 80 - 130 tys. km! Nie ma jakościowych odpowiedników. W USA stosowany od 1989 roku, w Polsce od 2012 r. Toyota - Japonia (link jest na stronie) zaleca technologię sx6000wymagającym klientom a Mazda zalecała do czasu nawiązania współpracy z Fordem. W 1991r. Mazda 787 B właśnie z problematycznym silnikiem Wankla wygrała 24 godzinny wyścig Le Mans. Nie wierz „wszystkowiedzącym”, w Opiniach są telefony użytkowników, porozmawiaj, sam sprawdź.
9 sty 11:08 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dart78 Użytkownik anonimowy
~dart78 :
No photo ~dart78 Użytkownik anonimowy
Drogi w utrzymaniu jak wszystkie auta z garażu audi. Jest wygoda, prestiż, ale serwis jest wysoki w utrzymaniu i auta wcale nie są mniej awaryjne od konkurencji. Zależy co kto lubi. Audi ma za to jedną dużą zaletę, zabezpieczenie antykorozyjne. Blach może pozazdrościć każdy Japończyk i auta włoskie. Niestety i z biegiem lat i fakt nieudokumentowanej przeszłości po latach zostawia ślady na karoserii, auta powyżej 13 roku życia może już coś dotykać. Ja wolę zdecydowanie auta japońskie, może prestiż mniejszy, ale mniej ingerencji w auto, przy zadbanym egzemplarzu jeżdżę dłużej bez mechanika niż audi.
9 sty 07:58 | ocena: 68%
Liczba głosów:40
68%
33%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ehh Użytkownik anonimowy
~ehh
No photo ~ehh Użytkownik anonimowy
do ~A6C6-super:
No photo ~A6C6-super Użytkownik anonimowy
9 sty 08:16 użytkownik ~A6C6-super napisał
Jezdze A6,2.0 TDI juz 9 lat.Rok prod.2005.Nigdy mi nie pekla,ani nie osiadla glowica.Pojawil sie problem z napedem pompy oleju(zrobione na czas za nieduze pieniadze).Wymiana dwumasy i tarczy sprzegla przy przebiegu 260 tys.km.Tarcze i klocki kosztuja bana
tjaaa..na pewno przy 180 pali mniej niz 6L/100km. to ze na chwile rozpedzisz sie do tej predkosci a potem z powrotem toczyssz sie 100-120 nie znaczy ze tyle pali przy 180. zresetuj licznik spalania i pojedz kawalek te 180 i sie wstydź
9 sty 09:23 | ocena: 100%
Liczba głosów:20
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~marek Użytkownik anonimowy
~marek :
No photo ~marek Użytkownik anonimowy
Jak czytam co Państwo z Panem redaktorem na czele piszecie to się zastanawiam.... kto z wypowiadających się siedział przynajmniej raz w takim Audi??? Wcale nie jest awaryjny!!!!!!!! Jednak pod warunkiem należytej obsługi serwisowej i wymiany oleju co 15000 km!
Doskonały komfort za rozsądną, bardzo rosądną cene
9 sty 09:32 | ocena: 72%
Liczba głosów:18
72%
28%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~nn Użytkownik anonimowy
~nn :
No photo ~nn Użytkownik anonimowy
Widać, że w Polsce jest dużo biznesmenów zarabiających 2000 złotych, kupujących na kredyt 10-cio letnie, prestiżowe auta.
9 sty 08:14 | ocena: 95%
Liczba głosów:22
95%
5%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~A6C6-super Użytkownik anonimowy
~A6C6-super :
No photo ~A6C6-super Użytkownik anonimowy
Jezdze A6,2.0 TDI juz 9 lat.Rok prod.2005.Nigdy mi nie pekla,ani nie osiadla glowica.Pojawil sie problem z napedem pompy oleju(zrobione na czas za nieduze pieniadze).Wymiana dwumasy i tarczy sprzegla przy przebiegu 260 tys.km.Tarcze i klocki kosztuja banalne pieniadze.W zawieszeniu zero luzow (wymienione laczniki stabilizatora,80zl/szt.).Uklad wydechowy oryginalny bez rdzy.140 KM jest dobra moca do tego nieciezkiego auta.Spalanie bardzo niskie,srednio ponizej 6l przy predkosci 180 km/h,3 osoby na pokladzie plus bagaze na wczasy.
Zastanawiam sie nad sensem takiego artykulu i nad wiedza,a raczej jej brakiem autora o tym modelu.Naprawde uwazam ten art.za wielce nierzetelny i odeszla mi ochota na czytanie Waszych porad,a chcialem sprawdzic inf.o mercedesie GLK.
9 sty 08:16 | ocena: 56%
Liczba głosów:39
44%
56%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Maverick 76 Użytkownik anonimowy
~Maverick 76 :
No photo ~Maverick 76 Użytkownik anonimowy
Prestiżowy to jest nowy!!!
5 sty 17:19 | ocena: 97%
Liczba głosów:32
97%
3%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~czeresniak Użytkownik anonimowy
~czeresniak :
No photo ~czeresniak Użytkownik anonimowy
Od razu widac ,ze facet nie jakiegokolwiek doswiadczenia jesli chodzi o A6.Naczytal sie glupot i wypisuje tutaj te swoje rewelacje.Skrzynia multotronic sprawia klopoty ale tylko wowczas jak nie dostanie nowego oleju na czas i magnesow wylapujacych opilki.Olej w skrzyni wymieniamy co 50 tys.Wowczas nic w takiej skrzyni nie ma prawa sie popsuc.Mam obecnie Audi i poprzednio mialem jeszcze dwa auta tej marki.Na silniku bez remontu mozna zrobix 500 tys km.
9 sty 11:09 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Stary Grzyb Użytkownik anonimowy
~Stary Grzyb :
No photo ~Stary Grzyb Użytkownik anonimowy
W tej wersji benzyna 2,4 + gaz, w poprzedniej 1,8T + gaz (może zaistnieć potrzeba regeneracji turbiny). Niestety, volkswagenowskie silniki TSI/FSI to klęska (chociaż stopniowo próbuje sie usuwać ich wady), silnik diesla w ogóle nie nadaje się do samochodu osobowego, a w wysilonych wersjach z dwumasą, DPF-em, itd. nie nadają się w dwójnasób.

No i żadne serwisy "long life" - dobry syntetyk wymieniany co 10.000 km to podstawa.

9 sty 14:51 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Świat

Audi A6 - jego utrzymanie może kosztować majątek!

Duże, komfortowe i prestiżowe Audi A6 kusi już ceną zakupu, ale uwaga – to auto

nie jest tanie w utrzymaniu.

Audi A6 - duże, komfortowe i prestiżowe, ale jego utrzymanie może kosztować majątek! (slajd 1 z 9)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego