Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Audi A6 - duże, komfortowe i prestiżowe, ale jego utrzymanie może kosztować majątek!

3 sty 17 18:14

Duże, komfortowe i prestiżowe Audi A6 kusi już ceną zakupu, ale uwaga – to auto nie jest tanie w utrzymaniu

Udostępnij
0
Skomentuj

Trzecia generacja Audi A6 mimo upływu lat wciąż kusi wygodnym i dobrze wykonanym wnętrzem – notabene znakomicie znosi próbę czasu – komfortowym zawieszeniem i rewelacyjnym prowadzeniem. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że jest to już nie najmłodszy i mocno zaawansowany technicznie samochód, dlatego wraz z upływem lat koszty jego obsługi mogą szybko rosnąć, tym bardziej że lepiej nie powierzać napraw pierwszemu lepszemu serwisowi.

Dla przykładu Audi A6 ma bardzo skuteczne hamulce, które jednak nie starczają na długo, a koszty wymiany mogą was niemile zaskoczyć. W wielu przypadkach także wciąż nie ma zamienników w rozsądnej cenie. Dlatego radzimy z ostrożnością podchodzić do okazyjnych ofert, tym bardziej że modele z pierwszych lat produkcji (2004-08) trapiło sporo problemów, a na rynku nie brakuje już mocno wyeksploatowanych i powypadkowych egzemplarzy.

Pamiętajcie, że w Niemczech Audi A6 było popularnym i intensywnie eksploatowanym autem flotowym. Przebiegi powyżej 300 tys. km to nic nadzwyczajnego, a to już jednak moment, kiedy pojawiają się kosztowne naprawy, m.in. zaawansowanego technicznie zawieszenia. W dalszym ciągu rozsądne jakościowo zestawy zamienników do wielowahaczowego zawieszenia kosztują ponad 2000 zł, a oryginalne miechy do wersji pneumatycznej – kilka tysięcy złotych za sztukę! Na szczęście w drugim przypadku można się już posiłkować częściami regenerowanymi za ok. 800 zł/szt. Mimo to Audi A6 jest warte uwagi – wystarczy wybrać odpowiedni silnik i model po modernizacji.

Jeśli Audi A6, to z dieslem

Choć w palecie Audi A6 3. generacji było aż 20 różnych wersji silnikowych, a 12 z nich stanowiły jednostki benzynowe, to i tak w ogłoszeniach królują ropniaki. Najmniejszy wśród diesli – 2.0 TDI sprzed modernizacji z 2008 r. – to jeszcze konstrukcja z pompowtryskiwaczami. Ma moc 140 KM, jest oszczędny (6-7 l/100 km), ale nie grzeszy ani kulturą pracy, ani dynamiką. Radzimy go unikać też z innych powodów – ma poważne problemy, m.in. pękające głowice, zawodny napęd pompy oleju, awarie: sterowania PD, pompy paliwa i zaworu EGR. Na dodatek często występuje w połączeniu z dość nietrwałą przekładnią bezstopniową Multitronic – wrażliwa na zaniedbania eksploatacyjne (wymiana oleju co 60 tys. km) i ostre traktowanie (styl jazdy, holowanie przyczep).

Awaryjny silnik 2.0 TDI PD przy okazji liftingu (jesień 2008 r.) zastąpiono lepszą, aczkolwiek nie idealną 2-litrówką wyposażoną we wtrysk CR (awarie pompy wysokiego ciśnienia). Mimo że jednostka występowała w kilku wariantach mocy, wciąż jest to za słaby motor do ciężkiego A6. Lepszym wyborem są turbodiesle V6. Gwarantują wyższą kulturę pracy, dobrą dynamikę, a przy tym są stosunkowo oszczędne – średnie zużycie 7,5-9 l/100 km (to mniej niż w przypadku konkurencyjnych diesli BMW). Do tego współpracują z klasycznym i trwałym „automatem” (przekładnia Tiptronic).

Diesle V6 nie są jednak bez wad. Po 200-250 tys. km, w zależności, jak serwisowano auto, pojawiają się problemy z wyciągniętym łańcuchem napędu rozrządu (zwykle napędzającym wałki rozrządu) oraz awarie klapek w kolektorze dolotowym i przepustnicy (dochodzi do ścięcia zębów kół, które z sobą współpracują), zawodzi też czujnik różnicy ciśnień (DPF). Usunięcie większości problemów nie jest tanie.

Audi A6 - ekonomia kontra trwałość

Bazowy silnik benzynowy to czterocylindrowy motor 2.0 TFSI/170 KM. Co prawda, to stosunkowo oszczędna jednostka, ale jest zbyt słaba i na dodatek ma poważną wadę konstrukcyjną (wysokie spalanie oleju i problemy z odkładaniem się nagaru w głowicy).

Najbezpieczniejszym, ale mniej ekonomicznym wyborem będzie 2.4. Choć często uszkodzeniu ulegają termostat i klapki w kolektorze ssącym, ale naprawa tego w porównaniu z wymianą kół zmiennych faz rozrządu za 1200 zł za sztukę w silnikach 2.8 (2 sztuki) i 3.2 (4 sztuki), jest stosunkowo tania. Wszystkie benzyniaki mają też problem z nietrwałymi i drogimi cewkami zapłonowymi. Szerokim łukiem radzimy omijać wersję S6 (5.2 V10) – tu koszty napraw liczy się już w dziesiątkach tysięcy złotych!

Audi A6 - zdaniem fachowca

Na rynku najczęściej są spotykane diesle V6 TDI – mają kilka słabych punktów, ale na tle innych jednostek warte uwagi. Radzę z ostrożnością podchodzić do wersji z Multitronikiem i ze względu na koszty obsługi – unikać S6 z silnikiem V10.

Audi A6 - nasza opinia

Nie oszukujmy się – tanie A6 z początku produkcji są już mocno wyeksploatowane, a to, w połączeniu z wpadkami producenta, wróży duże wydatki. Warte uwagi są droższe modele po modernizacji.

Audi A6 - dane serwisowe

Układ smarowania:

- Silniki benzynowe: serwis Long Life 5W-30 (VW 504.00). Pojemność układu: 4,5-8,1 l.

- Silniki wysokoprężne: w 2.7 i 3.0 TDI lepkość 5W-30 (VW 505.01), serwis Long Life 5W-30 niskopopiołowe. Pojemność układu: 3,8-8,2 l.

Układ rozrządu:

W jednostkach wyposażonych w paski rozrządu wymiana co 150 tys. km – wyjątkiem jest silnik 2.0 TDI PD (wymiana paska co 120 tys. km). Wszystkie silniki V6, zarówno benzynowe, jak i diesle, są wyposażone w bezobsługowe łańcuchy.

Układ chłodzenia:

- płyn niezamarzający – oznaczenie w zależności od daty produkcji auta – G12 lub G13. Audi nie przewiduje okresowej wymiany, lecz kontrolę co 30 tys. km. Gdy temp. zamarzania jest wyższa niż -25 st. C dolewa się koncentratu.

Układ hamulcowy:

- do wszystkich wersji jest zalecany płyn hamulcowy DOT 4. Wymiana co 2 lata (objętość układu 1 litr). Minimalna grubość wentylowanej tarczy hamulcowej (przód/tył) 16'': 23-28/10 mm, 17'': 28/10-20 mm, 18'': 34/20 mm.

Skrzynia biegów:

- manualna: nie przewidziano okresowej wymiany – stosowany olej przekładniowy SAE 75W-90. Automatyczna: olej przekładniowy ATF w skrzyni Multitronic lub G 060 162 A2 (skrzynia 09L), w silniku 2.7 TDI Shell M-1375.4.

Audi A6 - dane techniczne

2.0 TFSI 2.4 2.8 FSI 2.8 FSI 2.8 FSI 3.0 TFSI 3.2 FSI 4.2 4.2 FSI S6
Lata 2004-11 2004-08 2008-11 2006-08 2008-11 2008-11 2004-08 2004-06 2006-10 2006-07
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 benz. V6/24 benz. V6/24 benz. V6/24 benz. V6/24 t.benz. V6/24 benz. V6/24 benz. V8/40 benz. V8/32 benz. V10/40
Rodzaj napędu rozrządu pasek łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1984 2393 2773 2773 2773 2995 3123 4163 4163 5204
Moc maks. (KM) przy obr./min 170/5000 177/6000 190/5000 210/5500 220/5750 290/4850 255/6500 335/6600 350/6800 420/6800
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 280/1800 230/3000 280/3000 280/3000 280/3000 420/2500 330/3250 420/3500 440/3500 540/3000
Skrzynia biegów** 6M, CVT 6M, CVT 6M, CVT CVT, 6A (AWD) CVT, 6A (AWD) 6A 6M, 6A 6A 6A 6A
Prędkość maksymalna (km/h) 227 231 238 240 250 250 250 250 250 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,4 8,9 8,2 7,9 7,3 5,9 6,9 6,0 5,9 5,2
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 10,8/6,2/7,9 14,3/7,1/9,7 12,0/6,1/8,2 12,9/6,3/8,7 11,8/6,4/8,4 13,2/7,1/9,4 14,3/7,1/9,7 16,5/8,8/11,6 14,8/7,5/10,2 bd./bd./13,4

*dane dla wersji z manualną skrzynią i napędem 2WD (chyba że w standardzie przewidziano „automat” lub 4x4); **CVT – Multitronic, A – skrzynia automatyczna, M – skrzynia manualna, ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Audi A6 - dane techniczne

S6 RS6 2.0 TDI CR 2.0 TDI PD 2.0 TDI CR 2.7 TDI CR 2.7 TDI CR 3.0 TDI CR 3.0 TDI CR 3.0 TDI CR
Lata 2007-10 2008-10 2008-11 2004-08 2008-11 2004-08 2008-11 2004-06 2006-08 2008-11
Silnik – typ, liczba zaworów benz. V10/40 t.benz. V10/40 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel V6/24 t.diesel V6/24 t.diesel V6/24 t.diesel V6/24 t.diesel V6/24
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch pasek pasek pasek łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu 2 x DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 5204 4991 1968 1968 1968 2698 2698 2967 2967 2967
Moc maks. (KM) przy obr./min 435/6800 580/6250 136/4000 140/4000 170/4200 180/3300 190/3500 225/4000 233/4000 240/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 540/3000 650/1500 320/1750 320/1750 350/1750 380/1400 400/1400 450/1400 450/1400 500/1400
Skrzynia biegów** 6A 6A 6M 6M 6M, CVT 6M, 6A 6M, CVT 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A
Prędkość maksymalna (km/h) 250 250 208 210 225 227 232 240 247 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 5,2 4,5 10,3 10,3 8,9 8,9 7,9 7,3 6,9 6,6
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 18,5/9,1/12,6 20,3/10,2/13,9 7,0/4,3/5,3 8,0/4,8/6,0 7,5/4,7/5,7 9,6/5,2/6,8 8,3/5,0/6,2 11,2/6,0/7,9 11,3/6,1/8,0 8,9/5,4/6,7

*dane dla wersji z manualną skrzynią i napędem 2WD (chyba że w standardzie przewidziano „automat” lub 4x4); ** CVT – Multitronic, A – skrzynia automatyczna, M – skrzynia manualna; *** zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Audi A6 - duże, komfortowe i prestiżowe, ale jego utrzymanie może kosztować majątek! (slajd 1 z 9)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego