Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Fiat Croma II: duży Fiat w niskiej cenie

26 sie 17 08:45

Fiat Croma mało kosztuje, jest praktyczna, pakowna i dobrze wyposażona. Czy warto ją kupić?

Udostępnij
0
Skomentuj

Fiat nie miał nigdy szczęśliwej ręki do klasy średniej. Sytuację starał się zmienić w 2005 r., kiedy to po 9 latach przerwy zaprezentował Cromę 2. generacji. Tym razem było to połączenie kombi z vanem, co niemal z miejsca gwarantowało świetne walory użytkowe. Także cena, zaczynająca się od ok. 80 tys. zł, była dość atrakcyjna. Mimo to auto nie zawojowało rynku.

Dzisiaj, po 12 latach od prezentacji, najtańsze egzemplarze kupicie już za 10 tys. zł, a te z końca produkcji – za maks. 25 tys. zł. To bardzo atrakcyjna oferta, zwłaszcza patrząc na nią przez pryzmat wieku. A jak wypadają trwałość i koszty eksploatacji?

Fiat Croma - dobra trwałość, tanie części

Okazuje się, że całkiem nieźle – Fiat Croma powstał bowiem na płycie podłogowej Opla Vectry C, i to w odmianie wydłużonej, stosowanej w wersji kombi (rozstaw osi 2700 mm). Dzięki temu ma nie tylko dużo miejsca w kabinie (docenili to np. włoscy taksówkarze), lecz także tanie części. Koszty remontu przedniego zawieszenia nie są wysokie, podobnie jak np. wymiana tylnych wahaczy, tzw. bananów (koszt naprawy poza ASO to ok. 350 zł).

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Mechanicy z warszawskiego serwisu AJS, specjalizującego się we włoskich autach, podkreślają, że większość awarii tego modelu da się naprawić niewielkim kosztem. Do tego lista usterek nie jest długa. Oczywiście, zdarzają się drobne niedociągnięcia jakościowe (np. zaparowane reflektory – wersji przedliftingowej – do 2007 r., szybko wycierają się też kierownice), ale części używane pozwalają je niedrogo usunąć.

Gorzej przedstawia się sprawa skrzyń biegów – najgorszą opinię ma popularna przekładnia manualna GM (M32), ale i „automat” Aisin bywa kapryśny. Słyszeliśmy o Cromach, które pokonały prawie bez problemu 300 tys. km, tyle tylko, że dwa razy remontowano w nich manualną skrzynię. Wymiana oleju co ok. 60 tys. km zmniejsza ryzyko uszkodzeń łożysk (5. i 6. biegu), niestety, nie usuwa go.

Fiat rzadko jest oferowany z benzyniakami 1.8 i 2.2 – konstrukcje Opla. Spośród nich polecamy wersję 1.8, w której zdarzają się jedynie rozszczelnienia chłodnicy oleju. Motor 2.2 (wtrysk bezpośredni) miewa problemy z napinaczem łańcucha rozrządu.

Na szczęście większość aut ma pod maską diesla 1.9 (wersje 8 i 16V). To udany silnik, który głównie zmaga się z awariami typowymi dla współczesnych jednostek wysokoprężnych (m.in. „dwumasu”, zaworu EGR). Odmiana 16V (150 KM) to także przypadki urwanych klapek wirowych (mogą uszkodzić silniki). Na ten problem cierpi również diesel 2.4 R5/200 KM (droższa obsługa).

Fiat Croma II - ceny części:

Filtr oleju od 36 zł
Filtr powietrza od 34 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 180 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 450 zł
Turbosprężarka 2700 zł
Amortyzator (przód) od 240 zł
Błotnik brak
Reflektor od 590 zł
*ceny dotyczą nieoryginalnych elementów do Fiata Cromy 1.9 JTD 8V z 2007 r.; dostęp do zamienników jest bardzo dobry, poza elementami karoserii, które kupicie tylko w ASO i używane

Fiat Croma II - serwis:

Olej silnikowy* co 30 tys. km
Filtr powietrza* co 30 tys. km
Filtr pyłkowy co 30 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 120 tys. km
Filtr paliwa* co 60 tys. km
Olej w skrzyni co 60 tys. km
Napęd rozrządu** co 150 tys. km
*zalecane okresy dla diesli, w benzyniakach interwał wymiany oleju wynosi 60 tys. km; **interwały dla benzyniaka 1.8 oraz diesli 1.9 i 2.4; benzynowy silnik 2.2 z wtryskiem bezpośrednim ma łańcuch rozrządu

Fiat Croma II - dane techniczne:

Wersja 1.8 1.9 JTD
Silnik – typ/cyl./zawory benz. R4/16 t.diesel R4/8
Pojemność skokowa (cm3) 1796 1910
Moc maksymalna (KM/obr./min) 140/6300 120/4000
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 175/3800 280/2000
Skrzynia biegów man. 6 man. 6
Napęd przedni
Masa własna/ładowność (kg) od 1505/445 od 1595/445
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4756/1755/1618
Rozstaw osi (mm) 2700
Przysp. 0-100 km/h (s) 10,2 11,3
Prędkość maks. (km/h) 206 195
Spalanie (wg EU; l/100 km) 9,7/6,0/7,4 6,9/4,4/5,3

Fiat Croma naszym zdaniem: cena czyni cuda

Jako nowa Croma nie była popularna i dzisiaj, po 12 latach od debiutu, kupicie ją nawet za 10 tys. zł. Trwałość nie jest zła, jednak wiele aut przejechało już 200 tys. km i więcej – szczególnie dotyczy to wersji z udanym dieslem 1.9 JTD. Na plus: tanie części i sporo aut z polskich salonów.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej