Fiat Croma II: duży Fiat w niskiej cenie

26 sie, 08:45
Udostępnij
0
Skomentuj

Fiat Croma mało kosztuje, jest praktyczna, pakowna i dobrze wyposażona. Czy warto ją kupić?

Fiat nie miał nigdy szczęśliwej ręki do klasy średniej. Sytuację starał się zmienić w 2005 r., kiedy to po 9 latach przerwy zaprezentował Cromę 2. generacji. Tym razem było to połączenie kombi z vanem, co niemal z miejsca gwarantowało świetne walory użytkowe. Także cena, zaczynająca się od ok. 80 tys. zł, była dość atrakcyjna. Mimo to auto nie zawojowało rynku.

Dzisiaj, po 12 latach od prezentacji, najtańsze egzemplarze kupicie już za 10 tys. zł, a te z końca produkcji – za maks. 25 tys. zł. To bardzo atrakcyjna oferta, zwłaszcza patrząc na nią przez pryzmat wieku. A jak wypadają trwałość i koszty eksploatacji?

Fiat Croma - dobra trwałość, tanie części

Okazuje się, że całkiem nieźle – Fiat Croma powstał bowiem na płycie podłogowej Opla Vectry C, i to w odmianie wydłużonej, stosowanej w wersji kombi (rozstaw osi 2700 mm). Dzięki temu ma nie tylko dużo miejsca w kabinie (docenili to np. włoscy taksówkarze), lecz także tanie części. Koszty remontu przedniego zawieszenia nie są wysokie, podobnie jak np. wymiana tylnych wahaczy, tzw. bananów (koszt naprawy poza ASO to ok. 350 zł).

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Mechanicy z warszawskiego serwisu AJS, specjalizującego się we włoskich autach, podkreślają, że większość awarii tego modelu da się naprawić niewielkim kosztem. Do tego lista usterek nie jest długa. Oczywiście, zdarzają się drobne niedociągnięcia jakościowe (np. zaparowane reflektory – wersji przedliftingowej – do 2007 r., szybko wycierają się też kierownice), ale części używane pozwalają je niedrogo usunąć.

Gorzej przedstawia się sprawa skrzyń biegów – najgorszą opinię ma popularna przekładnia manualna GM (M32), ale i „automat” Aisin bywa kapryśny. Słyszeliśmy o Cromach, które pokonały prawie bez problemu 300 tys. km, tyle tylko, że dwa razy remontowano w nich manualną skrzynię. Wymiana oleju co ok. 60 tys. km zmniejsza ryzyko uszkodzeń łożysk (5. i 6. biegu), niestety, nie usuwa go.

Fiat rzadko jest oferowany z benzyniakami 1.8 i 2.2 – konstrukcje Opla. Spośród nich polecamy wersję 1.8, w której zdarzają się jedynie rozszczelnienia chłodnicy oleju. Motor 2.2 (wtrysk bezpośredni) miewa problemy z napinaczem łańcucha rozrządu.

Na szczęście większość aut ma pod maską diesla 1.9 (wersje 8 i 16V). To udany silnik, który głównie zmaga się z awariami typowymi dla współczesnych jednostek wysokoprężnych (m.in. „dwumasu”, zaworu EGR). Odmiana 16V (150 KM) to także przypadki urwanych klapek wirowych (mogą uszkodzić silniki). Na ten problem cierpi również diesel 2.4 R5/200 KM (droższa obsługa).

Fiat Croma II - ceny części:

Filtr oleju od 36 zł
Filtr powietrza od 34 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 180 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 450 zł
Turbosprężarka 2700 zł
Amortyzator (przód) od 240 zł
Błotnik brak
Reflektor od 590 zł
*ceny dotyczą nieoryginalnych elementów do Fiata Cromy 1.9 JTD 8V z 2007 r.; dostęp do zamienników jest bardzo dobry, poza elementami karoserii, które kupicie tylko w ASO i używane

Fiat Croma II - serwis:

Olej silnikowy* co 30 tys. km
Filtr powietrza* co 30 tys. km
Filtr pyłkowy co 30 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 120 tys. km
Filtr paliwa* co 60 tys. km
Olej w skrzyni co 60 tys. km
Napęd rozrządu** co 150 tys. km
*zalecane okresy dla diesli, w benzyniakach interwał wymiany oleju wynosi 60 tys. km; **interwały dla benzyniaka 1.8 oraz diesli 1.9 i 2.4; benzynowy silnik 2.2 z wtryskiem bezpośrednim ma łańcuch rozrządu

Fiat Croma II - dane techniczne:

Wersja 1.8 1.9 JTD
Silnik – typ/cyl./zawory benz. R4/16 t.diesel R4/8
Pojemność skokowa (cm3) 1796 1910
Moc maksymalna (KM/obr./min) 140/6300 120/4000
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 175/3800 280/2000
Skrzynia biegów man. 6 man. 6
Napęd przedni
Masa własna/ładowność (kg) od 1505/445 od 1595/445
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4756/1755/1618
Rozstaw osi (mm) 2700
Przysp. 0-100 km/h (s) 10,2 11,3
Prędkość maks. (km/h) 206 195
Spalanie (wg EU; l/100 km) 9,7/6,0/7,4 6,9/4,4/5,3

Fiat Croma naszym zdaniem: cena czyni cuda

Jako nowa Croma nie była popularna i dzisiaj, po 12 latach od debiutu, kupicie ją nawet za 10 tys. zł. Trwałość nie jest zła, jednak wiele aut przejechało już 200 tys. km i więcej – szczególnie dotyczy to wersji z udanym dieslem 1.9 JTD. Na plus: tanie części i sporo aut z polskich salonów.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (27)

No photo
No photo ~Rah91 Użytkownik anonimowy
~Rah91 :
No photo ~Rah91 Użytkownik anonimowy
Model ciekawy i bardzo niedoceniany. Mój ojciec przez 7 lat jeździł Saabem 9-3 SS 2,2 TID z tym samym podwoziem i naprawdę dobra, niedroga opcja dla młodej rodziny. Miałem okazje jeździć ponad rok Cromą z 2,4 JTD i auto pomimo typowych dla Fiata z tego okresu niedomagań jakościowych we wnętrzu (toporne i łamliwe tworzywa te same od Pandy do największego dostawczaka). Wnętrze wygodne i łatwe w obsłudze, ustawny bagażnik oraz stacyjka między fotelami jak w Saabie. Jedyne co mi nie pasowało to rozbudowana dolna część deski rozdzielczej, która zabierała sporo miejsca na prawe kolano podczas jazdy.
26 sie 17:58 | ocena: 100%
Liczba głosów:6
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kamil Użytkownik anonimowy
~Kamil :
No photo ~Kamil Użytkownik anonimowy
Mam takie auto od 2013 roku. Kupiłem używane, wyprodukowane w 2005.
Samochód napędzany dieslem 1.9 o mocy 150 koni. Przejechałem nim ponad 100k km, w chwili obecnej na liczniku jest ponad 300 000 km.
Auto wozilo mnie do Niemiec, bywało w polskich górach, nad morzem i nie zawiodło ani razu.
Podane w artykule interwały wymiany oleju i filtrów są z pupy, jak po 20k km wymieniłem olej to był w stanie agonalnym, silnik już domagał się wymiany, wyświetlał komunikat że jest za mało oleju, mierzy chyba jego gestosc.
Z rzeczy które trzeba zrobić w tym aucie - klapy wirowe. Dla bezpieczenstwa, bo urwana klapa leci w silnik. W moim modelu jest kolektor aluminiowy, więc został wyjety klapy powyrywane a otwory po nich zaspawane. Przy okazji wyprogramowano egr i dpf. Egr to wieczne problemy, a to się zapieka, a to się zacina, a trzeba to wyczyścić...
A dpf usunąłem bo uważam że jest niepotrzebny, wypalanie w mieście podczas stania w korku to mistrzostwo świata, smród jak diabli.
Usunięty, puszka zaspawana.
Spalanie z klima i manualną skrzynią w trasie poniżej 6, w mieście poniżej 8.
Skrzynia każda jedna huczy, wymiana oleju nic nie da, olej nie naprawi łożysk. Skrzynia po regeneracji na allegro to koszt mniejszy niż 2k PLN. Dwumas pomimo mocy podniesionej na ponad 180 koni dzielnie się trzyma, jeszcze nie zagladalem.
Zawieszenie drogie, cena wachaczy niszczy umysł.
Ogólnie - fajne auto rodzinne za nieduże pieniądze.
27 sie 11:46 | ocena: 50%
Liczba głosów:8
50%
50%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kamil Użytkownik anonimowy
~Kamil :
No photo ~Kamil Użytkownik anonimowy
Croma to bardzo rozsadny wybór tylko gdzie dostać nie zajeżdżoną Bo to trudne
26 sie 18:53 | ocena: 100%
Liczba głosów:9
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Frog Użytkownik anonimowy
~Frog :
No photo ~Frog Użytkownik anonimowy
Miałem model z 2005. Kupiłem używaną z przebiegiem 75tyś 1,9-JTd 150KM. Sprzedałem w tym roku z przebiegiem 289tyś. W trakcie użytkowania:regeneracja turbiny za 1200zł, usunięcie DPfu i Egr za 1000zł i koniec zero awari ze skrzynią(olej nie wymieniałem). Klapy wirowe nie wpadają do silnika. Wystarczy je otworzyć i zablokować w tej pozycji i dalej jeździć. Blacha ocynk. Serwisowałem w ASO do końca za śmieszne pieniądze. Auto super, ale za mieniłem z racji wieku jaki miała. Teraz mam skodę Rapid z 2014 i nie dorasta jej do pięt.
30 sie 14:57 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~maciej Użytkownik anonimowy
~maciej :
No photo ~maciej Użytkownik anonimowy
Bardzo długo szukałem auta powiedzmy dużego. Przestrzeń dla pasażerów mnie nie interesowała raczej, bardziej duży bagażnik, wygodne siedzenie kierowcy, komfort w trasie 140 km/h i więcej. Szukałem wśród VW, Audi, Mercedes aż tankując moją starą Borę zobaczyłem Cromę 1.9 jtd 150km 2009 r. automat na sprzedaż. Z ciekawości zadzwoniłem, przyjechał właściciel, wszedłem do środka -fotele lepsze niż w Borze, wnętrze, kierownica jak na wtedy 5 letnie auto i prawie 250 tys km w stanie JAK NOWE. I powiem Wam, że na drugi dzień kupiłem ją. Jeżdżę nią już 3 lata, ja zrobiłem niemal 90 tys km czyli łącznie ma prawie 350tys km i wszystko jak to mówią GIT;-) Wnętrze się podniszczyło trochę owszem, ale mechanicznie bez zarzutu, tylko eksploatacja(głównie zawieszenie -śmiesznie tanie) w zeszłym miesiącu mały remont skrzyni za 1800 zł. TYLE przez tyle kilometrów.
29 sie 12:28 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~onet... Użytkownik anonimowy
~onet... :
No photo ~onet... Użytkownik anonimowy
"Fiat Croma mało kosztuje, jest praktyczna, pakowna i dobrze wyposażona" a zaraz potem: "Fiat Croma powstał bowiem..."

To jak? On ten Fiat czy Ona Fiat?
26 sie 16:38 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
57%
43%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
~Artur :
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
Fiat Croma jest bezpieczniejszym wyborem niż Opel Vectra C łatwiej znaleźć mniej zmęczony egzemplarz a pozatym to ciekawe auto połączenie kombi z vanem stacyjka z Saaba na środku tunelu super pomysł z silników to 1.8 bądź 1.9 JTD
27 sie 15:31 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Paulo Użytkownik anonimowy
~Paulo :
No photo ~Paulo Użytkownik anonimowy
Tzw. banan to nie wahacz tylko łącznik stabilizatora. To coś zupełnie innego i do czego innego. Wypada wiedzieć o czym się pisze jak się chce zabłysnąć specjalistyczną wiedzą...
27 sie 00:37 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~YappaMann Użytkownik anonimowy
~YappaMann :
No photo ~YappaMann Użytkownik anonimowy
Skrzynia manualna M32 to skrzynia fiatowska. Owszem, stosowana w GM Opel, ale to skrzynia fiatowska. I jest usterkowa.
29 sie 16:36 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~michal Użytkownik anonimowy
~michal :
No photo ~michal Użytkownik anonimowy
Cytuje autora "Na plus: tanie części i sporo aut z polskich salonów." Croma nie była oferowana w polskich salonach !!!
28 sie 21:29 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
20%
80%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Adam Mikuła / Newspix

Fiat Croma II (2005-10) - od 10 000 zł

Ceny poliftingowych egzemplarzy, takich jak widoczny na zdjęciu, zaczynają się od 15 tys. zł.

Fiat Croma II: duży Fiat w niskiej cenie (slajd 1 z 13)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Adam Włodarz, Krzysztof Paliński / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego