Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Używany Nissan Qashqai - na razie psują się tylko drobiazgi

16 sty, 11:58

Od kompaktowego crossovera wymaga się i funkcjonalności, i niskich kosztów eksploatacji – czyli oszczędnych silników, niewielkiego poziomu usterek oraz trwałości. Czy 2. generacja Nissana Qashqaia spełnia te założenia?

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Nowoczesne silniki i sporo elektroniki to znaki rozpoznawcze Qashqaia II. Auto kusi też przyjemnym wyglądem
  • Przed zakupem warto odwiedzić ASO – przy okazji można sprawdzić, czy w danym egzemplarzu wykonano przewidziane akcje naprawcze
  • Komfort jazdy jest uzależniony od rozmiaru kół – jeśli macie „dziewiętnastki”, może trochę trząść, ale ogólnie nie jest źle

Można śmiało powiedzieć, że to właśnie Nissan z modelem Qashqai zapoczątkował modę na crossovery – trochę to SUV, trochę model kompaktowy. Pierwsza generacja zasłużyła na dobrą opinię. Co prawda, pojawiło się sporo usterek, m.in. w zawieszeniu, ale wiele z nich usunięto w ramach akcji naprawczych. Wezwania do serwisów zdarzają się również w przypadku Qashqaia 2. generacji, ale częściej niż podwozia dotyczą one elektroniki oraz elementów wykończenia.

Zanim jednak zajmiemy się usterkami, sprawdźmy, czy w ogóle warto interesować się crossoverem Nissana. Najtańsze Qashqaie kosztują niemało, bo ponad 50 tys. zł i nie jest to z pewnością kwota, która pozwoli na swobodny wybór – na to potrzeba co najmniej 55-60 tys. zł. To wynik sporego zainteresowania kierowców, wpływającego na niską utratę wartości, a także dość młodego wieku. Jeszcze do niedawna większość samochodów była na gwarancji (poza 3-letnią sporo użytkowników wykupywało rozszerzoną do 5 lat lub 150 tys. km). Nie brakuje jednak egzemplarzy, które straciły ochronę ze względu na spory przebieg (pod 200 tys. km) czy naprawy wykonane poza ASO.

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Pod względem funkcjonalności auto zbiera niezłe opinie. Ma wygodne fotele (szczególnie po modernizacji), łatwo można spotkać egzemplarze z naprawdę dobrym wyposażeniem z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Do minusów zaliczamy niezbyt obszerne wnętrze – samochód jest wygodny i większość rodzin zaakceptuje go bez kłopotu, ale z drugiej strony łatwo o auta mające podobne gabaryty, które oferują nieco więcej miejsca na kanapie (na nogi i nad głowami, szczególnie przy panoramicznym dachu) oraz bardziej pojemny bagażnik.

Nissan Qashqai - na który silnik postawić?

Paletę otwiera francuski benzyniak 1.2/115 KM. Doładowana jednostka z wtryskiem bezpośrednim spisuje się nieźle, ale tylko jako podstawowy napęd. Potrzebuje około 7,5-8 l/100 km w mieście i nieco więcej w warunkach autostradowych. Trzeba jednak liczyć się z kilkoma przypadłościami. Najważniejszą jest podwyższone zużycie oleju, z czym autoryzowane serwisy próbują walczyć głównie poprzez modernizację oprogramowania (często skutecznie!) – przeczytacie o nich również w galerii. Inne kłopoty (fakt, że sporadyczne) to gwiżdżące turbiny i drobne wycieki oleju (np. w okolicy miski olejowej czy pokrywy rozrządu).

Najkorzystniej wypada 163-konny benzyniak 1.6 (generalnie to najlepszy wybór w tym modelu!), ale jest go na rynku mniej niż 1.2. Bardziej dynamiczne auto (zmierzony czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h – 9,5 s) daje sporo przyjemności z jazdy. Średnie zużycie paliwa to ledwie 7,0 l/100 km (!). Jedyny problem (też niezbyt częsty) to usterki sond lambda – wymieniane w ramach akcji naprawczej. Benzyniak 2.0 (w Europie tylko w Rosji) na naszym rynku w ogóle nie występuje (także w imporcie prywatnym).

Ciekawym wyborem mogą też być diesle. Oczywiście, po przebiegu 150-200 tys. km wzrasta ryzyko napraw osprzętu, ale na razie nie jest to problemem. Starszy motor 1.5 ma nieco gorszą kulturę pracy i dynamikę, za to 1.6 okazuje się żywiołowy i zapewnia dobrą elastyczność. Spalanie również zadowala – średnio to 5,7 l/100 km. Nasz rozmówca z warszawskiego serwisu Nissana Japan Motors podkreśla też, że silniki korzystają z trwałych i bezproblemowych łańcuchów rozrządu – pasek znajdziemy tylko w 1.5 dCi.

Wszystkie silniki w standardzie mają trwałą skrzynię 6-biegową, ale (w 1.2 i 1.6 dCi) spotkacie też przekładnie bezstopniowe. Skrzynie CVT czasem potrafią zaskoczyć „własnym życiem” – szarpią i pracują w chaotyczny sposób. Pomaga zmiana oprogramowania (sprawdźcie, czy nie obowiązuje na to akcja serwisowa). Pamiętajcie też, że skrzynia ta w trudnych warunkach eksploatacji co 90 tys. km wymaga zmiany oleju (7,5 l).

Nissan Qashqai - aktualizacje i poprawki

Oprócz wcześniej wymienionych akcji serwisowych musimy także wspomnieć o kilku innych. Jedną z ważniejszych okazuje się montaż dodatkowego wspornika tylnego nadkola – teoretycznie (na szczęście nie znamy przypadku, żeby do tego doszło) może przetrzeć się przewód hamulcowy. Inne drobiazgi poprawiane w serwisach to np. kierunkowskazy w lusterkach, które czasem przestają działać, ale tylko wtedy, gdy… włączone jest ogrzewanie tylnej szyby. Trzeba też było poprawiać czujniki parkowania (zdarza się, że pokazują, co... chcą) oraz mocowanie haka holowniczego. O problemach z systemem hamowania piszemy w galerii, ale zastrzeżenia do działania mieliśmy również wobec systemu rozpoznawania znaków drogowych czy też ostrzegania przed zmianą pasa ruchu.

Nie zapominajmy jednak o istotnych zaletach: zawieszenie jest o niebo trwalsze niż w poprzedniku, nie ma praktycznie żadnych kłopotów z korozją. Z czasem na pewno poprawi się także dostępność części zamiennych.

Nissan Qashqai - dane techniczne:

Dane techniczne* 1.2 DIG-T 1.6 DIG-T 1.5 dCi 1.6 dCi
Lata od 2013 r. od 2015 r. od 2013 r. od 2013 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.diesel R4/8 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch pasek łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC OHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1197 1618 1461 1598
Moc maks. (KM) przy obr./min 115/4500** 163/5600 110/4000 130/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 190/2000** 240/2000-4000 260/1750-2500 320/1750
Skrzynia biegów*** 6M, CVT 6M 6M 6M, CVT
Prędkość maksymalna (km/h) 185 200 182 190
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,9 9,1 12,4 9,9
Spalanie (wg EU; l/100 km) 6,9/4,9/5,6 7,4/4,8/5,8 4,2/3,6/3,8 5,2/3,9/4,4
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **dla wersji CVT: 115/5200 i 165/1750; ***M – skrzynia manualna, CVT – bezstopniowa
Orientacyjne ceny używanych Qashqaiów II z podstawowym wyposażeniem
2013 49 800 50 900 55 000
2014 54 200 56 400 60 900
2015 59 600 63 900 64 700 69 900
2016 64 600 69 600 72 900 78 700
2017 68 900 74 500 77 600 85 800

Nissan Qashqai - koszty serwisu:

Materiały eksploatacyjne benzynowe* diesle*
Olej silnikowy 5,6 (5,2) l, 5W-40 (5W-30) 4,7 (6,6) l, 5W-30
Olej w skrzyni manualnej 2,0 l, 75W-80 2,0 (1,7) l, 75W-80 (75W-85)
Układ chłodzenia 6,4-7,8 (8,7) l 6,3 (7,3-7,9) l
Płyn hamulcowy ok. 0,7 l, DOT 4 ok. 0,7 l, DOT 4
Napęd rozrządu łańcuch pasek (łańcuch)
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy co 20 tys. km lub co rok co 30 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km co 30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km co 60 tys. km
Płyn hamulcowy co 40 tys. km lub co 2 lata co 60 tys. km lub co 2 lata
Napęd rozrządu bez wymiany 1.5: co 160 tys. km lub co 5 lat
*dane dla benzyniaka 1.2 (w nawiasie 1.6) i diesla 1.5 (w nawiasie 1.6)

Nissan Qashqai - ceny części:

Ceny zamienników benzynowe* diesle*
Filtr oleju/powietrza od 34/38 zł od 35/38 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 110/420 zł od 110/420 zł
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 1120/540 zł od 1120/540 zł
Łożysko koła przednie/tylne (kpl.) od 380/500 zł od 380/500 zł
Sprzęgło (komplet) od 910 zł (bez koła dwumas.) od 910 zł (bez koła dwumas.)
Napęd rozrządu (kpl.) brak od 640 zł (zestaw z pompą)
Reflektor/błotnik (przód) od 370/300 zł (używane) od 370/300 zł (używane)
*dane dla benzyniaka 1.2 i diesla 1.5

Nissan Qashqai II - nasza opinia:

Crossover Nissana u większości użytkowników budzi pozytywne opinie – to wynik udanej konstrukcji nadwozia oraz dobrych osiągów. Ogólna trwałość auta zadowala, ale Qashqai zaskakuje długą listą drobnych usterek.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej