Kilkanaście lat temu Volvo zaczęło zrywać z wizerunkiem producenta wielkich kanciastych limuzyn, którym brakuje dynamiki i polotu. Do modeli z nowej linii z pewnością możemy zaliczyć S60 – śmiały design nawiązywał do debiutującego nieco wcześniej S80, większość benzyniaków miała turbosprężarkę. Bez zmian pozostawiono sumienne podejście do kwestii bezpieczeństwa pasażerów.
Jak należy wobec tego traktować S60 z dwulitrowym benzyniakiem? Ta konstrukcja – podobnie jak pozostałe – ma 5 cylindrów i doładowanie. Kadłub i głowicę wykonano z lekkich stopów. Wbrew pozorom nie była to wcale jednostka przewidziana dla miłośników świetnych osiągów – z myślą o nich przygotowano warianty 2.4/2.5T, T5 oraz 300-konne „erki”.
W mocniejszych wersjach nabywcy mogli też zdecydować się na napęd 4x4 (sprzęgło Haldex). Od 2001 r. w ofercie pojawił się diesel 2.4 R5, szwedzkiej konstrukcji (130-185 KM).
S60, podobnie jak i inne Volvo, cenione jest za ciekawy styl
Opisywana wersja 2.0 to przykład solidnego motoru do bezpiecznej jazdy (łatwe wyprzedzanie!), ale zapewniającego też oszczędność. Turbo było określane mianem „niskociśnieniowego” (Light Pressure Turbo).
Po co to wszystko? Żeby poprawić charakterystykę momentu obrotowego: maksimum 240 Nm motor oddaje w zakresie 1850-5000 obr./min(!) – wolnossące silniki tego nie potrafią. Spalanie? Cóż, można znaleźć oszczędniejsze jednostki, ale 2.0T nie wypada źle (o wiele lepiej niż 2.4T czy T5), bo podczas testu minimalnie zanotowaliśmy 7,5 l/100 km, a maksymalnie – ponad 16 l (z manualną skrzynią).
Zmierzony czas przyspieszenia do „setki” to 8,9 s. Z takimi osiągami świetnie współgra podwozie – nie można powiedzieć, że jest twarde, dopuszcza nawet wyraźne przechyły na zakrętach. Kontrola stabilności (nazwana DSTC) była opcją.
W limuzynie równie ważne jest wnętrze. S60 zbiera pochwały, za m.in. dobre wyciszenie (przynajmniej do ok. 130 km/h) i niemałą ilość miejsca na fotelach. Deska rozdzielcza ma ciekawy kształt i jest ergonomiczna. Z tyłu nie będzie już tak różowo, na pewno są obszerniejsze modele tej klasy. Dość bogate wyposażenie, ale w najstarszych S60 może nie być np. fabrycznego radia.
Inne wady? Opadająca linia dachu sprawia, że niezbyt wygodnie wsiada się do tyłu, zaś bagażnik nie zadowoli rodzin – kompaktowe sedany mają pojemniejsze kufry. Tych wad można się łatwo pozbyć – wystarczy wybrać pokrewne pod względem technicznym kombi, czyli V70.
Nasz ekspert radzi: na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
Marki premium zapewniają wyższy komfort, ale wymagają profesjonalnego serwisu – szukajcie punktów specjalizujących się w Volvo, które pomogą też w doborze części (oryginały tańsze niż w ASO).
Zakup leciwego S60 wymaga uwagi – kompleksowa naprawa automatycznej skrzyni, remont zawieszenia czy usunięcie usterek silnika mogą kosztować więcej niż auto. Największe ryzyko wiąże się ze starymi dieslami oraz „automatami”. W 2.0T z „manualem” problemem jest z kolei np. koło dwumasowe o niskiej trwałości, zawodzi też przepustnica – Magneti Marelli (poza ASO) kosztuje ok. 3000 zł, regeneracja ok. 800 zł. Zwróćcie też uwagę na działanie wszystkich elementów wyposażenia. Nadwozie nie koroduje, ale nie brakuje aut powypadkowych.
Eksploatacja: koszty, serwis, dane techniczne
Ceny części
Filtr oleju | od 30 zł |
Filtr powietrza | od 65 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 155 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 440 zł |
Zestaw rozrządu (z pompą) | od 500 zł |
Amortyz. (kpl.; przód) | od 560 zł |
Reflektor | od 425 zł |
Błotnik przedni | od 390 zł |
Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Volvo S60 2.0T/180 KM z 2007 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.
Serwis
Olej silnikowy | co 20 tys. km/rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr paliwa | co 180 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | kontrola* |
Olej w skrzyni aut. | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km/rok |
Napęd rozrządu | co 160 tys. km |
Plan obsługi do 2006 r., później okresy między przeglądami wydłużono do 30 tys. km (pasek rozrządu do 180 tys. km); *na każdym przeglądzie, wymiana w razie potrzeby
Dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.benz./R5/20 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 180/5500 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 240/1850-5000 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5 (aut. 5)/przedni |
Pojemność bagażnika (l) | 424 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1440/570 |
Rozstaw osi (mm) | 2715 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4605/1805/1430 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,8 (9,5) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 225 (215) |
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) | 12,4/6,9/9,5 (13,7/7,1/9,5) |
Nasza ocena:
Dobre auto, gdy liczą się styl i komfort. Limuzyna S60 to z pewnością propozycja godna uwagi. Ciągle zapewnia prestiż i może się podobać. Nie liczcie jednak na to, że eksploatacja będzie tania.