W każdym segmencie do oceny przedstawiliśmy po 5 aut. Kandydatów mogłoby być znacznie więcej, jednak podstawą do selekcji były wyniki Narodowego Auto Testu i częstotliwość występowania w nim poszczególnych modeli. Listę 35 kandydatów przedstawiliśmy naszym jurorom, dając im 2 tygodnie na wystawienie ocen.Jurorami w plebiscycie byli najlepsi fachowcy w swojej branży. Każdy jurorów miał za zadanie ocenić auta z punktu widzenia swojej specjalności.InterCars (dystrybutor części zamiennych) - Szymon Getka. Ocena kosztów eksploatacji z punktu widzenia dostępności i cen części zamiennych.Otomoto (portal ogłoszeniowy) - Grzegorz Dąbkowski. Popularność na rynku wtórnym (ogłoszenia internetowe i prasowe).Samar (Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego) - Wojciech Drzewiecki. Popularność wśród aut sprowadzanych z zagranicy.EurotaxGlass's (wydawca cenników aut używanych). Ocena z punktu widzenia utraty wartości.Bosch - Robert Dzierżanowski. Ocena pod względem łatwości napraw serwisowych.Dekra (rzeczoznawstwo) - Mariusz Mankiewicz. Ocena aut używanych pod kątem niezawodności."Auto Świat" - redaktor naczelny Stanisław Sewastianowicz. Praktyczność i użyteczność oraz popularność poszczególnych modeli wśród Czytelników.
W pierwszym etapie naszego konkursu każdy z jurorów miał za zadanie przyznać ocenianym 35 modelom od 1 do 6 punktów. Jedynka to ocena najsłabsza, szóstka - najlepsza. Suma zebranych punktów zdecydowała, który model zajął 1., 2., 3., 4. lub 5. miejsce w swojej klasie. W segmencie aut małych A jurorzy najwyżej ocenili Toyotę Yaris. W gronie aut klasy B faworytem okazała się Skoda Fabia I. Natomiast wśród kompaktów Ford Focus Io 1 pkt wyprzedził Toyotę Corollę 9. generacji. W klasie średniej zdecydowanym zwycięzcą okazał się VW Passat B5. W klasie wyższej z dużą przewagą nad konkurentami wygrało Audi A6. W segmencie aut terenowych klasą dla samej siebie okazała się Toyota RAV4. W vanach jury najwięcej punktów przyznało Renault Scénicowi.Najlepszym z najlepszych okazał się Ford Focus IPodczas spotkania w redakcji "Auto Świata" jurorzy - po 2-godzinnej dyskusji - zdecydowali, że na tytuł używanego auta roku najbardziej zasługuje Ford Focus I. Oto ich opinie o zwycięskim aucieSAMAR - WOJCIECH DRZEWIECKI: Focus był dla Forda przełomowym modelem, jest w nim nowa jakość, nowa stylistyka. Można go śmiało polecić osobom szukającym dobrego auta używanego. Radziłbym tylko sprawdzić zawieszenie i czy karoseria nie ma korozji.BOSCH - ROBERT DZIERŻANOWSKI: Focus jest autem bardzo popularnym zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i we flotach. Jego zalety to: duży bagażnik i obszerne wnętrze. Używany Focus jest chętnie kupowanym autem, nie ma problemów z jego odsprzedażą. W raportach usterkowości TÜV zajmuje wysoką lokatę - jako auto niesprawiające problemów. EUROTAX - PIOTR PACZUSKI: Focus to model dobrze "trzymający cenę", utrata jego wartości jest powolna. Konkurenci z tego samego segmentu znacznie szybciej tanieją. Dla porównania - 10-letni Focus kosztuje 14 200 złotych, a Renault Mégane w tym samym wieku już tylko 10 200 złotych. DEKRA - MARIUSZ MANKIEWICZ: Wskaźnik niezawodności Focusa wynosi 72 proc. Spośród ocenianych konkurentów w segmencie lepsza od niego - nieznacznie - jest tylko Toyota Corolla 9. generacji, której wskaźnik niezawodności wynosi 75 proc. Można zatem stwierdzić, że Focus jest w swojej klasie jednym z najbardziej niezawodnych samochodów. Potwierdzają to opinie mechaników. Po kilku latach eksploatacji Focus jest nadal w bardzo dobrym stanie technicznym. Godne zainteresowania są również auta poflotowe - ale pod jednym warunkiem muszą być bezwypadkowe.OTOMOTO - GRZEGORZ DĄBKOWSKI: Focus uplasował się w pierwszej piątce pod względem częstotliwości występowania w ogłoszeniach. Oferta jest bardzo bogata, łatwo wybrać dobry model i w rozsądnej cenie.INTERCARS - SZYMON GETKA: Ceny części do Focusa są przystępne, a oferta bogata - także zamienników. Naprawy, w tym blacharskie, nie są kosztowne.
Więcej o wyborze auta roku przeczytasz w 14 numerze Auto Świata - kioskach od 31 marca.