Głównym elementem nowej wersji ESP® jest wyjątkowo wydajna pompa powrotna, która wytwarza ciśnienie nie tylko szybko, ale też prawie bezwibracyjnie. Obecne układy stabilizacji toru jazdy wykorzystują dwa elementy tłoczące, w ESP® 9 jest zintegrowanych w sumie sześć tłoków, które gwarantują bardzo szybki i równomierny wzrost ciśnienia – zarówno przy wysokich, jak i niskich ciśnieniach.
System może szybko i efektywnie reagować, nie dopuszczając do sytuacji krytycznych, ale także łagodnie interweniować, co jest pożądane w funkcjach takich jak automatyczne hamowanie na suchej nawierzchni czy też układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC z funkcją Stop&Go. Pomocne są tutaj dwa dodatkowe czujniki ciśnienia umieszczone w agregacie hydraulicznym. Ze względu na spokojną pracę pompy mniej drgań jest przenoszonych na karoserię, co praktycznie eliminuje powstawanie odgłosów i drgań na pedale hamulca.
Układ ESP® 9 premium jest mniejszy i o około 800 g lżejszy od poprzedniej wersji. Ma cechować się także większą żywotnością.
Bosch jako pierwszy producent wprowadził do produkcji seryjnej elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy i od tamtej pory stale go rozwija. - Wersja podstawowa ESP® 9 oferuje kompleksową ochronę w sytuacjach krytycznych.- Wersja ESP® 9 plus umożliwia dodatkowo realizację szeregu popularnych funkcji wspomagających: od układu wspomagania jazdy na wzniesieniach Hill Hold Control aż do układu adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC (Adaptive Cruise Control) z funkcją Stop&Go. - Wersja ESP® 9 premium oferuje w zasadzie wszystkie możliwe układy wspomagania: asystent pasa ruchu, asystent hamowania awaryjnego, inteligentny tempomat, ale także funkcje poprawiające bezpieczeństwo i komfort jazdy, jak np. indywidualny dla każdego z kół rozkład momentu obrotowego, tzw. Torque Vectoring i wiele innych.
O rodzaju funkcji i zakresie ingerencji lub wspomagania decydują producenci samochodów, nadając określonym markom i modelom indywidualny charakter.