Jeśli wszyscy konkurenci mają w swej ofercie crossovery, to nie sposób zbyt długo przechodzić obok takiego stanu rzeczy obojętnie. Citroën uzupełnia więc paletę modeli z serii C4 autem, które wnosi powiew świeżości do segmentu samochodów kompaktowych. Cactus kusi interesującą stylistyką i nowymi rozwiązaniami technicznymi.

Pierwsze z nowatorskich rozwiązań technicznych można dostrzec przed zajęciem miejsca za kierownicą. Na zewnętrznych częściach drzwi zamontowano bowiem panele o nazwie Airbump.

Wykonane z tworzywa sztucznego kapsuły są wypełnione powietrzem i pełnią dwie funkcje – stanowią mocny akcent podkreślający styl Cactusa, a przede wszystkim chronią przed uszkodzeniami lakieru i wgnieceniami blach drzwi w ciasnych lukach parkingowych.

C4 Cactus to również pierwszy na świecie samochód, w którym poduszka powietrzna dla pasażera z przodu została zamontowana w powierzchni dachu. Dzięki temu zyskano na miejscu z przodu i pojemności schowka.

Konstruktorzy konsekwentnie postanowili zredukować masę auta. Zabieg się udał i C4 Cactus jest o 200 kg lżejsze od porównywalnego hatchbacka. Oszczędności przyniosło zastosowanie lekkiej płyty podłogowej, jak i rezygnacja z rozwiązań, które są standardem w tej klasie aut. W żadnej wersji Cactusa nie znajdziecie więc dzielonej tylnej kanapy ani opuszczanych szyb w tylnych drzwiach.

Oszczędności na wadze widać nawet w układzie spryskiwacza. Przeniesienie dysz na pióro wycieraczki pozwoliło ograniczyć zużycie płynu, dzięki czemu zmniejszono zbiorniczek na niego. Masa spadła o kolejne 1,5 kg.

Choć wygląd francuskiego kompaktu sugeruje, że auto ma napędzane obie osie, to jednak na próżno szukać w nim tego rozwiązania. Niewielu klientów go potrzebuje, a dodatkowe mechanizmy podnoszą masę. Obniżoną wagę Cactusa czuje się podczas jazdy.

Auto komfortowo amortyzuje i nawet z najsłabszym silnikiem benzynowym wydaje się subiektywnie dynamiczniejsze, niż obiecuje to producent. Najlepiej jeździ z mocnym, 100-konnym dieslem. Z tym napędem okazuje się też najoszczędniejsze. Deklarowane przez producenta 3,4 l/100 km jest nieosiągalne, ale średnia nieco powyżej 4 l/100 km i tak jest bardzo dobra.

Podsumowanie

Ascetycznie i jednocześnie interesująco wystylizowany kompakt z nowatorskimi rozwiązaniami, które sprawdzają się w codziennej eksploatacji. Konsekwentna walka o obniżenie masy samochodu zaprocentowała satysfakcjonującym zmniejszeniem średniego zużycia paliwa.