W rzeczywistości z salonów polskich dilerów wyjechało co najmniej kilkanaście tysięcy nowych aut osobowych więcej – to tzw. reeksport do krajów sąsiednich, głównie do Niemiec.

Te samochody nie zostały jednak zarejestrowane w Polsce i w statystykach sprzedaży nie są ujmowane. Trudno też oszacować wielkość reeksportu nowych aut. Jedni szacują, że może to być nawet 10 proc. ogólnej sprzedaży (czyli byłoby to prawie 33 tys. aut w ciągu roku), inni twierdzą, że reeksport wynosi ok. 2 tys. aut miesięcznie, czyli ok. 24 tys. rocznie.

Ile spośród 327 tys. sprzedanych w 2014 roku aut osobowych kupili klienci indywidualni, a ile firmy?

Klienci indywidualni kupili 126 471 aut – udział w rynku wynosi 38,7 proc. Wzrost sprzedaży w porównaniu z 2013 rokiem wyniósł 4,3 proc. Do firm trafiło 200 748 aut – wzrost o 19 proc.

Wniosek z tych danych jest podobny jak przed rokiem – nieco ponad 1/3 rynku aut nowych należy do klientów indywidualnych, a niespełna 2/3 do firm. W przypadku firm widać też znacznie większą dynamikę zakupów.

W dalszym ciągu więc klienci indywidualni w większości przypadków szukają auta używanego, a więc taniego. Firmy są w lepszej kondycji finansowej i częściej wybierają nowe samochody.

Jakie marki i modele były najpopularniejsze w 2014 roku?

Od kilku lat na pierwszym miejscu plasuje się Skoda. I to zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i firm. Klienci indywidualni po Skodzie najchętniej wybierają modele Toyoty, Opla, VW, Kii, Renaulta, Hyundaia, Forda, Dacii i Nissana.

W firmach najpopularniejsze oprócz Skody są: VW, Toyota, Ford, Opel, Renault, Hyundai, Kia, Peugeot i Dacia.

W przypadku firm, szczególnie większych, wpływ na wybór marki ma nie tylko cena, lecz także warunki finansowania zakupu i serwisowania aut.

Jakie modele najchętniej kupowaliśmy w 2014 roku?

Na pierwszym miejscu, daleko przed konkurentami, jest Skoda Octavia. To jedyny model, którego sprzedaż w 2014 roku przekroczyła 10 tys. szt. (13 947).

Drugie miejsce zajmuje mniejsza siostra Octavii – Fabia. Sprzedano 9626 szt. Co ciekawe, Fabia była modelem schodzącym, zastąpiła ją pod koniec 2014 roku nowa wersja. Tak duże zainteresowanie kupujących świadczy o tym, że na polskim rynku podstawowym kryterium wyboru modelu auta jest jego cena.

Trzecie miejsce w rankingu popularności modeli zajmuje Ford Focus – 9321 szt.

VW Golf zajmuje czwarte miejsce - 9198 szt., a pierwszą piątkę najpopularniejszych modeli zamyka Opel Astra – 8797 szt.

Wśród klientów indywidualnych preferencje modelowe układają się inaczej – najpopularniejsze są modele małe, a więc najtańsze.

Klienci indywidualni w 2014 roku najchętniej kupowali: Opla Corsę (4264 szt.), Toyotę Yaris (3814 szt.), Toyotę Auris (3338 szt.), VW Golfa (3237 szt.) i Dacię Duster (3050 szt.).