Mercedes-Benz ze swoim crossoverem R nie doczekał się większego sukcesu, wbrew temu również BMW marzy o swoim przestronnym samochodzie turystycznym. Wielkobryłowe samochody przez długie lata były dla bawarskiej marki zapowiedziane, jednak ani nowy model nie będzie typowym przedstawicielem tej klasy. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że sfotografowany prototyp to duży van, ale tak naprawdę będzie to raczej nietypowo zaprojektowana mieszanka. Celem marketingowym jest zaoferowanie samochodu, który będzie zgodny z koncepcją funkcjonalnej przestrzeni (Raumfunktionales Konzept, RFK) i będzie większy od kombi serii 5, ale zarazem bardziej sportowy od Mercedesa klasy R.

Pierwotnym zamiarem było zaoferować dwa sportowe vany – V3 jako alternatywę kombi 3 touring i V5 jako alternatywę 5 touring. Jak się jednak wydaje sportowe MPV serii 3 nie mogłoby zaoferować tyle przestrzeni, ile projektanci BMW wyobrażają sobie pod skrótem RFK. Pod koniec roku 2008 lub w przeciągu roku 2009 zaprezentuje się więc van z rekordowym rozstawem osi (ok. 3 m), ale o wysokości zaledwie 1,55 m z płynnie opadającym dachem przechodzącym na tylną szybę, podobnie jak w nowym SAV BMW X6. BMW Progressive Activity Sedan ma być spokrewnione z następną generacją BMW serii 5 (na rynku od końca roku 2009), zaoferuje jednak więcej miejsca, w szczególności dla czterech podróżnych. Piąte siedzenie będzie raczej awaryjne. Za fotelami powinien powstać ok. 600-litrowy bagażnik, a po złożeniu drugiego rzędu foteli przestrzeń bagażowa zwiększy się do 1700 l.

Zaprojektowanie atrakcyjnego samochodu takiego formatu jest trudne. U BMW wykorzystają wszystkie sztuczki jak nowy model optycznie zmniejszyć i nadać mu sportowy charakter. Udanym rozwiązaniem mogłoby być zamontowanie ekstremalnie dużych kół, w seryjnym wyposażeniu najprawdopodobniej 18-calowych, a za dopłatą nawet 21-calowych. Tradycyjne nerki mają być bardziej stonowane, a aerodynamika wbrew pokaźnym gabarytom będzie się cechowała efektownym współczynnikiem oporu powietrza cx=0,31.

Gama silnikowa zbliżona będzie do oferty serii 5. Do dyspozycji najprawdopodobniej będą jednostki 3,0i (190 kW/258 KM), 3,0Si (225 kW/306 KM), 2,5d (150 kW/204 KM), 3,0d (180 kW/245 KM) oraz 3,5d (220 kW/299 KM). Oprócz podstawowych jednostek wysokoprężnych i benzynowych wszystkie silniki będzie można kombinować także z napędem na obie osie XDrive. Kod 4,4Si (300 kW/408 KM) będzie ukrywał doładowany 8-cylindrowy silnik o pojemności 4,4 l. Samochód nie pojawi się natomiast z 8-cylindrowymi jednostkami wysokoprężnymi ani w wersji M. Skrzynie biegów będą wyłącznie automatyczne, zamiast standardowego 6-biegowego automatu wybrać będzie można 2-sprzęgłową przekładnię.

Planowana roczna produkcja ma wynieść 50-70 tys. egzemplarzy, a głównym rynkiem zbytu będzie USA.

Źródło: Lehmann Photo Syndication