Typowe bum! Porsche nie zdążyło wyhamować i wbiło się pod Renault kombi, unosząc je do góry. W ten prosty sposób w mgnieniu oka oba pojazdy stały się samochodami powypadkowymi.
Co tak naprawdę należy jednak rozumieć pod pojęciem auta powypadkowego?
Zdaniem prawników mianem powypadkowego określa się samochód, który został uszkodzony w wyniku zdarzenia drogowego, czyli taki, w którym podczas wypadku lub kolizji doszło do uszkodzenia elementów karoserii.
Uczciwość wymaga oczywiście, by właściciel takiego pojazdu poinformował o tym fakcie potencjalnych nabywców. Gdyby Porsche tylko zawadziło o lusterko „francuza”, wtedy nie byłoby mowy o wypadku, lecz o drobnej kolizji.
Odpowiadamy na dziesięć najczęstszych pytań związanych z problemem „bezwypadkowości” i „powypadkowości”.
Nasze odpowiedzi mogą wywołać lekceważący uśmiech u tych, którzy bez zmrużenia oka zachwalają jako „bezwypadkowe” samochody, których dramatyczna przeszłość widoczna jest dla fachowca na pierwszy rzut oka. Bezkarność zapewnia im przede wszystkimpowszechna praktyka zaniżania wartości aut w umowach i na fakturach.
Nie wszyscy jednak tak postępują. Coraz więcej jest też ludzi gotowych dochodzić swoich praw przed sądem. Dlatego warto pamiętać, co znaczy słowo „bezwypadkowy”.
1 Czy szkoda parkingowa powoduje, że auto staje się powypadkowe?
Miałem małą szkodę parkingową z dość poważnymi konsekwencjami: zderzak jest porysowany i ledwie się trzyma. Czy moje auto straciło status bezwypadkowego?
- Należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Jeśli naprawa polega wyłącznie na lakierowaniu i ponownym zamocowaniu zderzaka, to auto nie jest powypadkowe. Jeśli natomiast konieczne było założenie nowego elementu, to po prostu poinformujmy nabywcę o szkodzie parkingowej.
strona 2
2 Pojazd bezwypadkowy, ale tylko według sprzedawcy
Jakie są konsekwencje niezgodnego z prawdą poinformowania, że auto jest bezwypadkowe?
- Z całą pewnością kupujący może odstąpić od umowy i żądać zwrotu pełnej zapłaconej sumy. W praktyce stosunkowo łatwo jest wyegzekwować to od sprzedawcy instytucjonalnego (np. komisu), a dużo trudniej od osoby prywatnej, szczególnie jeśli nie była ona pierwszym właścicielem auta.
3 Samochód został zarysowany wózkiem na zakupy – czy ma to jakieś znaczenie?
Chwila nieuwagi na parkingu przed supermarketem spowodowała, że wózek zrobił głęboką rysę na moim aucie. Czy o tym też powinienem poinformować nabywcę?
- W tym przypadku nie może być oczywiście mowy o wypadku, bo uszkodzenie nie miało żadnego związku z ruchem drogowym. Jednak sprzedając pojazd, lepiej poinformować o tym nabywcę, zanim zacznie podejrzewać coś gorszego. Na pewno nie zaszkodziłoby też przedstawienie rachunku za naprawę lakierniczą.
4 Pojazd bezwypadkowy, ale po kolizji?
Moje auto uczestniczyło tylko w kolizji (nikt nie odniósł żadnych obrażeń). Czy zatem jest bezwypadkowe?
- Stosowany w statystykach policyjnych podział na wypadki (są zabici lub ranni) i kolizje (nikt nie odniósł poważniejszych obrażeń) nie ma nic wspólnego z problemem bezwypadkowości auta. Jeśli samochód po kolizji wymagał poważniejszej naprawy, to znaczy, że nie jest już bezwypadkowy. Tego typu deklaracje należy traktować jako oszustwo.
5 Wymiana silnika – czy trzeba informować nabywcę?
W moim samochodzie(5 lat, przebieg 120 tys. km) trzeba było wymienić silnik. Czy powinienem o tym poinformować kupującego?
- Oczywiście, tym bardziej że nowy motor najprawdopodobniej wydatnie podniesie wartość auta. Z tego względu warto starannie przechowywać faktury oraz dokumenty potwierdzające przebieg zamontowanej jednostki napędowej.
6 Naprawa blacharska z powodu korozji blach
Auta wciąż mają problemy z korozją. Nierzadko jeszcze na gwarancji wymienia się całe elementy, np. maskę lub drzwi. Czy sprzedając taki samochód, trzeba o tym informować nabywcę?
- Naszym zdaniem nie powinno się tego ukrywać, ponieważ spostrzegawczy kupujący może przyjąć, że drzwi zostały wymienione nie z powodu korozji, lecz z powodu wypadku. Wymiana elementów, takich jak maska czy drzwi, na pewno nie obniża wartości auta.
strona 3
7 Naprawa wykonana w ASO
Naprawę powypadkową wykonałem w ASO, zgodnie z technologią producenta. Czy mogę o niej nie informować?
- Tak czy inaczej, auto było naprawiane, a co więcej – w dokumentach ASO pozostał po tym ślad. Uczciwiej i mądrzej będzie przekazać nabywcy rachunki (faktury) potwierdzające fachowe wykonanie naprawy.
8 Potrącenie zwierzęcia a stan samochodu – czy pęknięcie przedniej szyby to także wypadek?
W wyniku zderzenia z sarną pękła szyba w moim aucie. Czy jest ono nadal bezwypadkowe?
- Na pewno tak, jeśli konieczna była jedynie wymiana szyby. Jeżeli natomiast – co zdarza się dość często – uszkodzeniu uległy elementy blacharskie, to lepiej nie sprzedawać go jako bezwypadkowego, tylko mówić i pisać prawdę.
9 Naprawa nadwozia z powodu chuligaństwa
Mój samochód porysowano kluczami lub gwoździem. Cały bok musiał być polakierowany na nowo. Czy nabywca może mieć o to pretensje?
- To zależy od zakresu napraw lakierniczych oraz od tego, jak zostały wykonane. Ponowne lakierowanie bez trudu wykryje każdy kupujący, który użyje np. czujnika grubości lakieru. Lepiej więc sprawę wyjaśnić zawczasu. W wypadku, kiedy decydujemy się na lakierowanie całego boku samochodu, należy od razu przygotować się na późniejsze problemy i przechowywać np. protokół policyjny albo kopię zgłoszenia szkody w towarzystwie ubezpieczeniowym.
10 Miałem wypadek nie z własnej winy
Uczestniczyłem w kolizji nie ze swojej winy. Czy mogę liczyć na odszkodowanie z tytułu utraty wartości mojego auta?
- Stanowisko prawników jest jasne: ubezpieczyciel sprawcy musi zrekompensować nie tylko koszty naprawy, lecz także utratę wartości samochodu. Niestety – w praktyce bywa to trudne, często skutkuje dopiero droga sądowa. Zawsze należy zacząć od zdobycia opinii rzeczoznawcy.