CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.184.004.192.06
Średnio4.634.744.592.41
Najdrożej4.985.765.472.74

Co znaczy kontrolka check engine?

13 mar, 21:12
Co znaczy kontrolka check engine? Co znaczy kontrolka check engine? Foto: Auto Świat

Co robić, gdy na desce rozdzielczej naszego samochodu zapali się żółta kontrolka check engine z symbolem silnika? Przede wszystkim – nie ignorować tego! Zpalenie się kontrolki check engine to na ogół kłopoty, na szczęście nie zawsze duże

Wszystkie nowe auta sprzedawane od 2001 roku w Europie muszą być obowiązkowo wyposażone w układy samodiagnozy – elektronika sama powinna wykrywać usterki, szczególnie takie, które mogą być niebezpieczne dla pasażerów lub zagrażać środowisku. O tym, że auto ma taki układ, kierowca zwykle dowiaduje się wtedy, gdy na desce rozdzielczej zapala się kontrolka z symbolem silnika lub komunikat „check engine”. Radzimy, co wówczas robić?

Zapaliła się kontrolka, ale silnik pracuje normalnie

Do zapalenia się kontrolki check engine wystarczy, że komputer sterujący silnikiem odnotuje nieprawidłowy sygnał z jednego z czujników lub wartości zmierzone przez czujnik wykroczą poza parametry założone przez producenta. Często powodem jest to, że np. zaśniedzieje styk lub do wtyczki dostanie się odrobina wilgoci. W przypadku mniej istotnych sygnałów, np. odczytu temperatury zasysanego powietrza, sterownik przyjmuje uśrednione, bezpieczne wartości.

Silnik może wtedy pracować z pozoru normalnie, ale np. pali więcej lub nie rozwija pełnej mocy. Trzeba wówczas pojechać do warsztatu i sprawdzić, co było przyczyną zapalenia się kontrolki check engine.

Uwaga! Wiele serwisów w takiej sytuacji proponuje skasowanie błędu, czyli wyczyszczenie pamięci komputera z informacji o zarejestrowanej usterce. Kontrolka check engine wtedy oczywiście zgaśnie, ale jeśli nie usuniemy przyczyny, wkrótce zapali się znowu. W większości aut taką pseudonaprawę możemy nawet wykonać sami – najczęściej, żeby „wyczyścić” komputer, wystarczy odpiąć na kilka minut akumulator.

Kontrolka „check engine”zapaliła się, ale później zgasła

Jeśli odnotowana przez sterownik usterka nie powtarza się, to po określonym czasie lub np. po pewnej liczbie uruchomień silnika kontrolka check engine zwykle gaśnie sama, kod błędu później może też być samoczynnie wykasowany z pamięci sterownika. Przyczyny takich znikających usterek bywają błahe, m.in. zbyt niskie napięcie w instalacji podczas rozruchu na mrozie, wypadające zapłony, gdy np. silnik zamókł w czasie wizyty w myjni.

Jeżeli jednak kontrolka check engine zapala się przy normalnej jeździe, to – nawet jeśli później sama gaśnie – lepiej pojechać do warsztatu, nie czekając na to, aż kod błędu zniknie z pamięci sterownika, i podłączyć auto do komputera diagnostycznego. Uwaga! Takie objawy występują po niefachowym zamontowaniu instalacji gazowej, ale to nie powód, żeby je ignorować. Nieuczciwi gazownicy stosują często tzw. emulatory, które samoczynnie gaszą kontrolkę. Przez to kierowca może nie dowiedzieć się w porę o poważnej awarii.

Jak odświeżyć zaniedbany samochód?

Pali się „check engine”, a silnik stracił moc

Taki objaw świadczy o tym, że sterownik zakwalifikował usterkę jako poważnąi pozwala na kontynuowanie jazdy w tzw. trybie awaryjnym, przy ograniczonej mocy. W takiej sytuacji nie ma mowy o zwlekaniu z wizytą w serwisie. Czasem auto da się na jakiś czas zmusić do normalnej jazdy, np. poprzez skasowanie błędów, ale w ten sposób ryzykujemy, że usterka tylko się powiększy.

O czym najczęściej ostrzega kontrolka check engine?

  • Awaria sondy lambda: usterka powoduje niewłaściwy skład spalin, gorsze osiągi, wyższe zuźycie paliwa.Usterka katalizatora lub filtra DPF: spaliny nie są dostatecznie oczyszczane ze szkodliwych substancji.Usterka układu wtryskowego: do cylindrów trafiają niewłaściwe dawki paliwa, co zakłóca pracę silnika.Zablokowanie zaworu recyrkulacji spalin (EGR): ogranicza skuteczność układu oczyszczania spalin.Niesprawność układu zapłonowego: usterka wpływa na osiągi, niespalone paliwo może zniszczyć katalizator.

Przeczytaj również:

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (72)

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~coco jambo Użytkownik anonimowy
~coco jambo :
Brak zdjęcia ~coco jambo Użytkownik anonimowy
mechanicy z bozej łaski Kilka lat temu miałem taki przypadek w Hondzie Accordzie. Zapalała się kontrolka awarii silnika. Pojechałem do renomowanego warsztatu motoryzacyjnego i zaczęło się. Wyszło, że uległa uszkodzeniu sonda Lambda i zaproponowano mi wymianę za prawie cztery stówki. Odebrałem niby naprawiony samochód i po przejechaniu 30 km kontrolka znów się zapaliła. Pojechałem z reklamacją i po dwóch dniach się dowidziałem, że to nie ten typ sondy Lambda mi zamontowano, chociaż był rekomendowany jako pełny zamiennik. Zamontowano inny typ i historia sie powtórzyła. Gdy mi zaproponowano zmianę w komputerze pokładowym uciekłem od pseudomechaników i szczęśliwie znalazłem faceta, który na silnikach Hondy zjadł zęby. Po długich namowach dał się ubłagać i podjął się naprawy, która trwała UWAGA!!!! 15 minut. Winowajcą był czujnik temperatury współpracujący z sondą Lambda, który kosztował 23 złote plus oczywiście wymiana i diagnostyka.
3 lis 13 14:08 | ocena: 87%
Liczba głosów:8
87%
12%
     IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~dan Użytkownik anonimowy
~dan
Brak zdjęcia ~dan Użytkownik anonimowy
do ~Przemek:
Brak zdjęcia ~Przemek Użytkownik anonimowy
3 lis 13 10:19 użytkownik ~Przemek napisał:
Diodka ... a zapomniałbym. Podłączenie do "komputera" 50-100zł. W zależności. Wykasowanie błędu (zależy ile zaśpiewają). 70-90km zapala się ponownie. I co - jedziemy do pseudo-serwisu i następna kasa. I tak na okrągło "wielkie mechaniki" mogą Cię robić w
Też to przerabiałem ale stwierdziłem że usługa pt."podłączenie do komputera" powinna być wstępem do naprawy a nie pseudonaprawą polegającą na wykasowaniu kontrolki dodatkowo za taką kasę. Kupiłem sobie taki sprzęt (ODB-II) za 100zł. z oprogramowaniem, instrukcją itd. i sam sobie "podłączyłem pod komputer" swoje auto (nie jestem "samochodziarzem"), miałem czarno na białym co się dzieje z autem i po prostu u poleconego mechanika powiedziałem co ma zrobić.
Pozdrawiam.
3 lis 13 16:53 | ocena: 66%
Liczba głosów:3
66%
33%
| odpowiedzi: 1      IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Spalinowiec Użytkownik anonimowy
~Spalinowiec :
Brak zdjęcia ~Spalinowiec Użytkownik anonimowy
check? u mnie check engine pojawił się po wyjęciu kata i/lub przesunięciu odcinki na wyższe obroty. Kupiłem za parę groszy "emulator" - sondy lambda i jest cacy. Nie pali więcej a wygar jest niesamowity. Polecam też zablokowanie FGR w pozycji zamknięty. Przez to cholerstwo silnik dusi się spalinami, w teorii miało to obniżać emisję NOx, a w praktyce tylko marnuje paliwo. Nawiązując do kata, nie wiem czy wiecie, ale sonda lambda powoduje takie dozowanie mieszanki, aby utrzymywać stounek stechiometryczny 0,097-1,003. Tymczasem silnik (benzynowy, N/A) lepiej pracuje (ma wyższą moc) na nieco bogatszych mieszankach. Polecam usunięcie tego dziadostwa i zamianę na przelot, dodatkowo zmiejszają się opory w układzie wydechowym, co dodatkowo zwiększa moc.
3 lis 13 22:26 | ocena: 66%
Liczba głosów:6
33%
66%
     IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~JMK Użytkownik anonimowy
~JMK
Brak zdjęcia ~JMK Użytkownik anonimowy
do ~sandalarz:
Brak zdjęcia ~sandalarz Użytkownik anonimowy
16 mar 17:59 użytkownik ~sandalarz napisał:
Wtedy palisz na pych a nie rozrusznikiem i jest dobrze. Mialem tak w mondeo benzyna
Odlacz przewody elektryczne doprowadzajace prad do cewki /cewek zaplonowych i pal na pycha .Bedziesz mial takie same szanse na odpalenie silnika jak wedlug ciebie uruchomienie silnika na popych z nie sprawnym camshaft position sensor .Jedynym sensownym wytlumaczeniem twojej sytuacji z zapaleniem w ten sposob jest to , ze CMP byl dopiero w fazie poczatkowej usterki , a silnik i tak by zapalil , chyba ze miales slaba baterie
16 mar 23:45 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
     IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Fiat 500 1,2 Użytkownik anonimowy
~Fiat 500 1,2 :
Brak zdjęcia ~Fiat 500 1,2 Użytkownik anonimowy
kontrolka zapala sie przy 130 km/h Witam, ma ktos rozwiazanie z sytuacji w ktorej przy ok 130 km/h zapala sie kontrolka ale nie ciagle a miga. Wystarczy zwolnic i przechodzi ale to nie jest rozwiazanie z sytuacji. Ostatnio rowniez przygasa troche jakby mial za male napiecie gdy staje w korku. Gdy odpala sie chlodnica odczuwalne jest lekkie przygasniecie. Ktos cos pomoze?
8 mar 10:10 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
| odpowiedzi: 4      IP: 89.64.206.92
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~hhbhb Użytkownik anonimowy
~hhbhb :
Brak zdjęcia ~hhbhb Użytkownik anonimowy
turbina czesto zapalenie kontrolki powoduje turbina. Bierze się to stąd, że komputer zadaje turbinie określone ciśnienie doładowania a gdy turbina daje za małe doładowanie niż zadane komputer przełącza samochód w tryb awaryjny. może to oznaczać usterke turbiny, źle zregenerowaną turbine lub po prostu nieszczelność w układzie doprowadzającym powietrze do turbiny.
3 lis 13 19:17 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 1      IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~xyz Użytkownik anonimowy
~xyz :
Brak zdjęcia ~xyz Użytkownik anonimowy
żółty komunikat silnik mam peeugeot expert 2hdi to mi sie zapaliło potym jak dałem ognia na światłech,silnik zgasł,po przekręceniu kluczyków jeszcze raz zapalił, ,u mechanika okazało sie że padły wtryski nie wszystkie ale przelewają do 2200 obroty bez ognia jeżdzi i tyle ,albo nowe wtryski albo regeneracja 550 zł za szt ,czy ktoś taniej może polecić jestem z w,wawy
17 lis 13 18:58
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 89.75.98.18
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~tomco23 Użytkownik anonimowy
~tomco23
Brak zdjęcia ~tomco23 Użytkownik anonimowy
do ~hhbhb:
Brak zdjęcia ~hhbhb Użytkownik anonimowy
3 lis 13 19:17 użytkownik ~hhbhb napisał:
turbina czesto zapalenie kontrolki powoduje turbina. Bierze się to stąd, że komputer zadaje turbinie określone ciśnienie doładowania a gdy turbina daje za małe doładowanie niż zadane komputer przełącza samochód w tryb awaryjny. może to oznaczać usterke tu
piszesz takie glup...ty ze szok .Komputer zadaje obroty turbinie niby jak ,turbina jest urzadzeniem typowo mechanicznym . Predkosc obrotowa turbiny jest zalezna od masy spalin. Posrednio predkosc obrotowa turbiny moze byc sterowana poprzez zwiekszenie dawki paliwa a tym samym zwiekszenie ilosci spalin. Ale bezposrednio komputer nie steruje turbina.
3 lis 13 21:37 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
     IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Przemek Użytkownik anonimowy
~Przemek :
Brak zdjęcia ~Przemek Użytkownik anonimowy
Diodka ... a zapomniałbym. Podłączenie do "komputera" 50-100zł. W zależności. Wykasowanie błędu (zależy ile zaśpiewają). 70-90km zapala się ponownie. I co - jedziemy do pseudo-serwisu i następna kasa. I tak na okrągło "wielkie mechaniki" mogą Cię robić w buca... Żal tylko takich posiadaczy samochodów, co nie kumają nic a nic w motoryzacji.
3 lis 13 10:19 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
| odpowiedzi: 1      IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Angel Użytkownik anonimowy
~Angel :
Brak zdjęcia ~Angel Użytkownik anonimowy
Roomster 1.6 MPI Tez borykam się ze sporadycznym błędem z sondy za drugim katalizatorem. Zaświecenie błędu nie ogranicza mocy, ale denerwuje. Net milczy na temat błędu. numer błędu 008343 - post catalyst oxygen (lambda) sensor correction: BANK too rich p2097-001 upper limit.
Pomoże ktoś z tym problemem? neo_2610(malpa)op.pl
3 lis 13 12:47
Liczba głosów:0
0%
0%
| odpowiedzi: 2      IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej