CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.704.904.682.39
Średnio4.965.134.912.52
Najdrożej5.895.765.762.86

Co znaczy kontrolka check engine?

13 mar, 21:12
Co znaczy kontrolka check engine? Co znaczy kontrolka check engine? Foto: Auto Świat

Co robić, gdy na desce rozdzielczej naszego samochodu zapali się żółta kontrolka check engine z symbolem silnika? Przede wszystkim – nie ignorować tego! Zpalenie się kontrolki check engine to na ogół kłopoty, na szczęście nie zawsze duże

Wszystkie nowe auta sprzedawane od 2001 roku w Europie muszą być obowiązkowo wyposażone w układy samodiagnozy – elektronika sama powinna wykrywać usterki, szczególnie takie, które mogą być niebezpieczne dla pasażerów lub zagrażać środowisku. O tym, że auto ma taki układ, kierowca zwykle dowiaduje się wtedy, gdy na desce rozdzielczej zapala się kontrolka z symbolem silnika lub komunikat „check engine”. Radzimy, co wówczas robić?

Zapaliła się kontrolka, ale silnik pracuje normalnie

Do zapalenia się kontrolki check engine wystarczy, że komputer sterujący silnikiem odnotuje nieprawidłowy sygnał z jednego z czujników lub wartości zmierzone przez czujnik wykroczą poza parametry założone przez producenta. Często powodem jest to, że np. zaśniedzieje styk lub do wtyczki dostanie się odrobina wilgoci. W przypadku mniej istotnych sygnałów, np. odczytu temperatury zasysanego powietrza, sterownik przyjmuje uśrednione, bezpieczne wartości.

Silnik może wtedy pracować z pozoru normalnie, ale np. pali więcej lub nie rozwija pełnej mocy. Trzeba wówczas pojechać do warsztatu i sprawdzić, co było przyczyną zapalenia się kontrolki check engine.

Uwaga! Wiele serwisów w takiej sytuacji proponuje skasowanie błędu, czyli wyczyszczenie pamięci komputera z informacji o zarejestrowanej usterce. Kontrolka check engine wtedy oczywiście zgaśnie, ale jeśli nie usuniemy przyczyny, wkrótce zapali się znowu. W większości aut taką pseudonaprawę możemy nawet wykonać sami – najczęściej, żeby „wyczyścić” komputer, wystarczy odpiąć na kilka minut akumulator.

Kontrolka „check engine”zapaliła się, ale później zgasła

Jeśli odnotowana przez sterownik usterka nie powtarza się, to po określonym czasie lub np. po pewnej liczbie uruchomień silnika kontrolka check engine zwykle gaśnie sama, kod błędu później może też być samoczynnie wykasowany z pamięci sterownika. Przyczyny takich znikających usterek bywają błahe, m.in. zbyt niskie napięcie w instalacji podczas rozruchu na mrozie, wypadające zapłony, gdy np. silnik zamókł w czasie wizyty w myjni.

Jeżeli jednak kontrolka check engine zapala się przy normalnej jeździe, to – nawet jeśli później sama gaśnie – lepiej pojechać do warsztatu, nie czekając na to, aż kod błędu zniknie z pamięci sterownika, i podłączyć auto do komputera diagnostycznego. Uwaga! Takie objawy występują po niefachowym zamontowaniu instalacji gazowej, ale to nie powód, żeby je ignorować. Nieuczciwi gazownicy stosują często tzw. emulatory, które samoczynnie gaszą kontrolkę. Przez to kierowca może nie dowiedzieć się w porę o poważnej awarii.

Jak odświeżyć zaniedbany samochód?

Pali się „check engine”, a silnik stracił moc

Taki objaw świadczy o tym, że sterownik zakwalifikował usterkę jako poważnąi pozwala na kontynuowanie jazdy w tzw. trybie awaryjnym, przy ograniczonej mocy. W takiej sytuacji nie ma mowy o zwlekaniu z wizytą w serwisie. Czasem auto da się na jakiś czas zmusić do normalnej jazdy, np. poprzez skasowanie błędów, ale w ten sposób ryzykujemy, że usterka tylko się powiększy.

O czym najczęściej ostrzega kontrolka check engine?

  • Awaria sondy lambda: usterka powoduje niewłaściwy skład spalin, gorsze osiągi, wyższe zuźycie paliwa.Usterka katalizatora lub filtra DPF: spaliny nie są dostatecznie oczyszczane ze szkodliwych substancji.Usterka układu wtryskowego: do cylindrów trafiają niewłaściwe dawki paliwa, co zakłóca pracę silnika.Zablokowanie zaworu recyrkulacji spalin (EGR): ogranicza skuteczność układu oczyszczania spalin.Niesprawność układu zapłonowego: usterka wpływa na osiągi, niespalone paliwo może zniszczyć katalizator.

Przeczytaj również:

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (72)

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~coco jambo Użytkownik anonimowy
~coco jambo :
Brak zdjęcia ~coco jambo Użytkownik anonimowy
mechanicy z bozej łaski Kilka lat temu miałem taki przypadek w Hondzie Accordzie. Zapalała się kontrolka awarii silnika. Pojechałem do renomowanego warsztatu motoryzacyjnego i zaczęło się. Wyszło, że uległa uszkodzeniu sonda Lambda i zaproponowano mi wymianę za prawie cztery stówki. Odebrałem niby naprawiony samochód i po przejechaniu 30 km kontrolka znów się zapaliła. Pojechałem z reklamacją i po dwóch dniach się dowidziałem, że to nie ten typ sondy Lambda mi zamontowano, chociaż był rekomendowany jako pełny zamiennik. Zamontowano inny typ i historia sie powtórzyła. Gdy mi zaproponowano zmianę w komputerze pokładowym uciekłem od pseudomechaników i szczęśliwie znalazłem faceta, który na silnikach Hondy zjadł zęby. Po długich namowach dał się ubłagać i podjął się naprawy, która trwała UWAGA!!!! 15 minut. Winowajcą był czujnik temperatury współpracujący z sondą Lambda, który kosztował 23 złote plus oczywiście wymiana i diagnostyka.
3 lis 13 14:08 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
16%
     IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Spalinowiec Użytkownik anonimowy
~Spalinowiec :
Brak zdjęcia ~Spalinowiec Użytkownik anonimowy
check? u mnie check engine pojawił się po wyjęciu kata i/lub przesunięciu odcinki na wyższe obroty. Kupiłem za parę groszy "emulator" - sondy lambda i jest cacy. Nie pali więcej a wygar jest niesamowity. Polecam też zablokowanie FGR w pozycji zamknięty. Przez to cholerstwo silnik dusi się spalinami, w teorii miało to obniżać emisję NOx, a w praktyce tylko marnuje paliwo. Nawiązując do kata, nie wiem czy wiecie, ale sonda lambda powoduje takie dozowanie mieszanki, aby utrzymywać stounek stechiometryczny 0,097-1,003. Tymczasem silnik (benzynowy, N/A) lepiej pracuje (ma wyższą moc) na nieco bogatszych mieszankach. Polecam usunięcie tego dziadostwa i zamianę na przelot, dodatkowo zmiejszają się opory w układzie wydechowym, co dodatkowo zwiększa moc.
3 lis 13 22:26 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
20%
80%
     IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~PanNoOne Użytkownik anonimowy
~PanNoOne :
Brak zdjęcia ~PanNoOne Użytkownik anonimowy
Check engine Po ok. 150.000 km zaświeciła mi się w dwuletnim aurisie, była ciągle serwisowana w ASO toyoty w Lublinie, za każdym razem mówili do mnie - czy oprócz tego że się świeci to czy coś się dzieje? Mówiłem że czasem tylko nie może zapalić za pierwszym razem - z reguły na ciepłym silniku. Powiedzieli że centralną jednostkę trzeba by wymienić (5000 zł) ale jak się nic nie dzieje to olać. Wymieniono mi ją na nową w firmie - oddawałem ją jako 4-latkę ze stanem 275.000 i na zmianę świecącą i nieświecącą kontrolką chceck engine.
3 lis 13 16:11
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~dan Użytkownik anonimowy
~dan
Brak zdjęcia ~dan Użytkownik anonimowy
do ~Przemek:
Brak zdjęcia ~Przemek Użytkownik anonimowy
3 lis 13 10:19 użytkownik ~Przemek napisał:
Diodka ... a zapomniałbym. Podłączenie do "komputera" 50-100zł. W zależności. Wykasowanie błędu (zależy ile zaśpiewają). 70-90km zapala się ponownie. I co - jedziemy do pseudo-serwisu i następna kasa. I tak na okrągło "wielkie mechaniki" mogą Cię robić w
Też to przerabiałem ale stwierdziłem że usługa pt."podłączenie do komputera" powinna być wstępem do naprawy a nie pseudonaprawą polegającą na wykasowaniu kontrolki dodatkowo za taką kasę. Kupiłem sobie taki sprzęt (ODB-II) za 100zł. z oprogramowaniem, instrukcją itd. i sam sobie "podłączyłem pod komputer" swoje auto (nie jestem "samochodziarzem"), miałem czarno na białym co się dzieje z autem i po prostu u poleconego mechanika powiedziałem co ma zrobić.
Pozdrawiam.
3 lis 13 16:53 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
| odpowiedzi: 1      IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~HENRY Użytkownik anonimowy
~HENRY :
Brak zdjęcia ~HENRY Użytkownik anonimowy
Toyota Avensis 2.0 TD prod.1998 Często zapalała mi się ta kontrolka szczególnie zimą ale nie tylko.Po zapaleniu tej kontrolki silnik pracował tylko do 1000obrotów/min.Po ponownym uruchomieniu wszystko wracało do normy.Serwis Toyoty nie bardzo chciał się zagłębić w ten problem.Dopiero wizyta u elektronika w Mińsku Mazowieckim wybawiała mnie z tego kłopotu.Potencjometr pedału przyspieszenia był temu winien.Od wymiany potencjometru kontrolka więcej się nie zapala.
3 lis 13 19:04
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Zuza Użytkownik anonimowy
~Zuza :
Brak zdjęcia ~Zuza Użytkownik anonimowy
Laguna w Lagunie ten błąd wyskakiwał mi z powodu złego paliwa-nie ważne na jakiej stacji się tankowało,wystarczyło że jakiś paprok w paliwie przeleciał przez czujnik i już błąd wyskakiwał. Auto nie traciło mocy, nic się z nim nie działo, po przeczyszczeniu i przedmuchaniu czujnika problem pojawiał się rzadziej. Skasowanie błędu było chwilowe bo znowu coś przeleciało i gotowe na desce pali się na czerwono. W serwisie sprawdzali i stwierdzili że wszystko OK
3 lis 13 07:45 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
     IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~JMK Użytkownik anonimowy
~JMK
Brak zdjęcia ~JMK Użytkownik anonimowy
do ~sandalarz:
Brak zdjęcia ~sandalarz Użytkownik anonimowy
16 mar 17:59 użytkownik ~sandalarz napisał:
Wtedy palisz na pych a nie rozrusznikiem i jest dobrze. Mialem tak w mondeo benzyna
Odlacz przewody elektryczne doprowadzajace prad do cewki /cewek zaplonowych i pal na pycha .Bedziesz mial takie same szanse na odpalenie silnika jak wedlug ciebie uruchomienie silnika na popych z nie sprawnym camshaft position sensor .Jedynym sensownym wytlumaczeniem twojej sytuacji z zapaleniem w ten sposob jest to , ze CMP byl dopiero w fazie poczatkowej usterki , a silnik i tak by zapalil , chyba ze miales slaba baterie
16 mar 23:45 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
     IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~dj_ Użytkownik anonimowy
~dj_ :
Brak zdjęcia ~dj_ Użytkownik anonimowy
U mnie pojawia sie co roku po pierwszych przymrozkach i od grudnia gaśnie. Cztery lata minęły, a ASO nie znajduje przyczyny ("może szczur przegryzł przewody" i sprawdzili). Zwykle jeżdżę na 95 Orlenu, pomaga wtedy zatankowanie w innej stacji lub 98. Od grudnia leję po staremu i jest spokój do listopada następnego roku. W tym roku lampka zapaliła się w październiku, ale zgasła kiedy przymrozki ustąpiły. Za dużo tej elektroniki.
3 lis 13 21:58
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Fiat 500 1,2 Użytkownik anonimowy
~Fiat 500 1,2 :
Brak zdjęcia ~Fiat 500 1,2 Użytkownik anonimowy
kontrolka zapala sie przy 130 km/h Witam, ma ktos rozwiazanie z sytuacji w ktorej przy ok 130 km/h zapala sie kontrolka ale nie ciagle a miga. Wystarczy zwolnic i przechodzi ale to nie jest rozwiazanie z sytuacji. Ostatnio rowniez przygasa troche jakby mial za male napiecie gdy staje w korku. Gdy odpala sie chlodnica odczuwalne jest lekkie przygasniecie. Ktos cos pomoze?
8 mar 10:10 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
| odpowiedzi: 4      IP: 89.64.206.92
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~hhbhb Użytkownik anonimowy
~hhbhb :
Brak zdjęcia ~hhbhb Użytkownik anonimowy
turbina czesto zapalenie kontrolki powoduje turbina. Bierze się to stąd, że komputer zadaje turbinie określone ciśnienie doładowania a gdy turbina daje za małe doładowanie niż zadane komputer przełącza samochód w tryb awaryjny. może to oznaczać usterke turbiny, źle zregenerowaną turbine lub po prostu nieszczelność w układzie doprowadzającym powietrze do turbiny.
3 lis 13 19:17 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 1      IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej