Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jak dobrać wycieraczki do auta i dlaczego tak rzadko je wymieniamy?

Dobra widoczność to podstawa bezpieczeństwa, dlatego wycieraczkom warto poświęcić choćby minimum uwagi. Odwdzięczą się skutecznością i trwałością.

Udostępnij
0
Skomentuj
Jak dobrać wycieraczki do auta i dlaczego tak rzadko je wymieniamy? Jak dobrać wycieraczki do auta i dlaczego tak rzadko je wymieniamy? Foto: Auto Świat

Zacznijmy może od drugiej części tematu: dlaczego za rzadko wymieniamy wycieraczki? Dlatego, że z jednej strony nie zdajemy sobie sprawy z ich wpływu na bezpieczeństwo jazdy, a z drugiej – wycieraczki nie psują się (poza drastycznymi przypadkami) z minuty na minutę, tylko zużywają powoli. Do takiego powolnego procesu oko kierowcy łatwo się przyzwyczaja. A jak już przywykniemy to mażących po szybie wycieraczek to uznajemy, że tak ma być i jeździmy dalej.

Jak sprawdzić, czy już czas wymienić wycieraczki?

Test jest bardzo prosty. Warto go wykonać na postoju, podczas niewielkiego deszczu, aby móc skupić sto procent uwagi na szybie, a nie na drodze. Taka okazja zdarza się choćby na każdym postoju przed czerwonym światłem, kiedy pada nieduży deszcz. Po uruchomieniu wycieraczek szyba powinna zostawać sucha tuż za przesuwającą się gumką wycieraczki, a dopiero kilka centymetrów za nią powinny pojawiać się ślady świeżych kropli deszczu.

Jeżeli szyba nigdy nie jest sucha, bo zostaje na niej film wodny, który rozprasza światło i rozmywa ostrość widzenia, wycieraczki należy jak najszybciej wymienić. I nie ma znaczenia, czy są to wycieraczki dopiero co zamontowane, albo kupione miesiąc temu, czy takie, które z powodzeniem pracowały rok lub dwa. Jakie jest ryzyko, jeżeli będziemy jeździć dalej, nie wymieniając zużytych lub tandetnych wycieraczek?

Film wodny na szybie nie pozwala na osiągnięcie pełnej ostrości widzenia. W zależności od grubości tego filmu i regularności jego powierzchni, widoczność może być zła, albo bardzo zła. To pogorszenie ostrości widzenia może zadecydować o tym, czy z daleka rozpoznamy pojedyncze światło jako lampkę nocną w oknie przydrożnego domu, czy jako reflektor oczekującego przy głównej drodze motoroweru.

Najgorzej będzie w nocy, bo wtedy o zauważeniu np. pieszych ubranych w ciemne ubrania decyduje każdy czynnik, mający wpływ na widoczność. Innymi słowy, są sytuacje, kiedy takich pieszych ledwo widać mimo dobrych świateł i czystej szyby. Minimalne pogorszenie widoczności i możemy nie być w stanie zareagować z odpowiednim wyprzedzeniem.

W ten sposób szybko zniszczysz gumy

Jeżeli to kogoś nie przekonuje, to przyjrzyjmy się, kiedy wycieraczki najbardziej się zużywają – gdyby pracowały stale w opisanych poniżej warunkach, zużyłyby się bardzo szybko. Wrogiem zachowania szczelności między gumą wycieraczki a szybą jest tarcie i chropowata powierzchnia lub każdy materiał „ścierny”. Dlatego kiedy używacie wycieraczek do przemycia brudnej szyby, nie żałujcie płynu do spryskiwacza. Wycieraczki wyjątkowo źle znoszą tarcie gumy po suchej, zapiaszczonej szybie samochodu. Ścierają się wtedy bardzo szybko i nierównomiernie.

Drugą okolicznością, bardzo mocno przyspieszającą konieczność wymiany wycieraczek, jest skrobanie nimi po szronie lub lodzie, który osadził się na szybie w zimie. A już maksymalnym wyzwaniem jest odklejanie przymarzniętych gum wycieraczek od oblodzonej szyby, np. za pomocą skrobaczki, nawet jeżeli robimy to bardzo delikatnie.

Wycieraczki Wycieraczki Foto: Hella

Zauważyliście, jaki jest tutaj największy problem? Taki, że wszystkie wymienione okoliczności to trudy życia znane wycieraczkom niemal każdego samochodu, chyba że ktoś w deszcz nie jeździ samochodem. Każdemu zdarza się włączyć wycieraczki przy zaschniętym na szybie błocie, zanim jeszcze spryskiwacz wystarczająco zwilży osadzony piasek. Kiedy w zimie auto nie jest dostatecznie rozgrzane, a na szybie osadza się szron, to przecież nie usiądziemy na masce prowadzonego przez siebie samochodu, żeby odskrobywać szybę podczas jazdy. A żeby wycieraczki w ogóle działały, to w mrozy trzeba je przecież jakoś odkleić od zamarzniętej szyby.

Wniosek może być tylko jeden: nawet rok jazdy przy niewielkim przebiegu to dla wycieraczek nie lada wyzwanie, uzasadniające ich zużycie. Wiek wycieraczek nie ma żadnego znaczenia, liczy się tylko to, jak skutecznie czyszczą szybę. Jeżeli szyba za pracującą wycieraczką nie jest sucha – wycieraczka kwalifikuje się do wymiany. Oczywiście wymieniamy obie wycieraczki (jeżeli auto ma dwie) jednocześnie.

Nowe wycieraczki wybierz uważnie

Skoro już mamy uzasadnienie do pilnowania stanu wycieraczek naszego samochodu, to czas skupić się na doborze właściwych zamienników. A to wcale nie jest takie proste, bo nawet niewielka różnica w wymiarach i geometrii wycieraczek może spowodować, że albo w ogóle nie dadzą się zamontować, albo nie będą w stanie dokładnie oczyścić szyby. Na co zwracać uwagę?

Najłatwiejsza do zweryfikowania jest odpowiednia długość wycieraczek. Powinna być dokładnie taka sama, jak fabrycznych wycieraczek naszego auta. Krótsze wycieraczki będą oczyszczały mniejsze pole na szybie, a dłuższe mogą zahaczyć jedna o drugą albo wychodzić poza obręb przedniej szyby. Poza tym dłuższa guma wycieraczki będzie dociskana do szyby tą samą sprężyną, co krótsza fabryczna wycieraczka i w ten sposób nacisk na każdy centymetr gumy będzie mniejszy.

Trudniej jest naocznie stwierdzić kompatybilność konstrukcji stelaża. Stelaż zamiennika potrafi mieć konstrukcję niezbyt przypominającą oryginał, więc aby go zweryfikować, warto zwrócić uwagę na wysokość (odległość uchwytu z zatrzaskiem do gumki wycieraczki leżącej na szybie i lekko dociśniętej, w pozycji parkowania) stelaża oraz położenie uchwytu z zatrzaskiem względem długości pióra.

Bardzo ważny jest sam uchwyt z zatrzaskiem, zwykle jest to plastikowa część, a zamienniki wycieraczek dostarczane są z kilkoma różnymi zatrzaskami, aby pasowały do wielu modeli samochodów. Tutaj bywa różnie – pełna weryfikacja wymaga odpakowania nowych wycieraczek i próby zamontowania ich w samochodzie. W tanich produktach zdarza się, że stary, czyli teoretycznie zużyty, zatrzask fabryczny lepiej pasuje i pracuje, niż ten nowy. W najtańszych zamiennikach wycieraczek nowy zatrzask często w ogóle nie daje się zamontować. Po zamontowaniu wycieraczki trzeba koniecznie sprawdzić, czy jej uchwyt ma skuteczne zabezpieczenie przed zsunięciem się z ramienia.

I kolejna jedna rzecz – spoiler. Jeżeli wycieraczka fabryczna po stronie kierowcy go miała, to zamiennik też musi mieć spoiler. Inaczej podczas jazdy poza miastem (istotna jest tu prędkość jazdy) wycieraczka będzie odrywana od szyby przez wiatr, może wtedy poruszać się skokami, hałasować i zostawiać nieoczyszczone fragmenty.

Wiele typów wycieraczek

W przypadku gdy nasze auto od nowości ma fabryczne wycieraczki bezstelażowe, możemy kupić takie same zamienniki. I tylko wtedy – zamiana wycieraczek ze stelażem na modne „gumki” bez stelaża nie jest zbyt roztropnym pomysłem: po krótkim okresie zachwytu (naprawdę krótkim – czasem wystarczy nawet tydzień) zwykle okazuje się, że końcówki gumy wycieraczki bez stelaża zaczynają „mazać” po szybie podczas deszczu. Wycieraczka to zbyt istotny z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy element auta, żeby przy ich zakupie kierować się wyglądem, albo „tuningować” auto, zakładając modne, ale nieprzewidziane przez producenta auta wycieraczki. Chociaż…

Od niedawna dostępne są tzw. wycieraczki hybrydowe. Zapewne najłatwiej byłoby napisać, że łączą one zalety wycieraczek bez stelaża (atrakcyjny wygląd) i ze stelażem (bardziej równomierny docisk). Ale najistotniejsze jest to, że wycieraczki hybrydowe dobrze dają sobie radę po zamontowaniu w samochodach, które wyjechały z fabryki z wycieraczkami z pełnym stelażem. Po prostu wycieraczki hybrydowe, integrujące nowy system docisku, wyjątkowo skutecznie dociskają gumy do szyby o kompleksowych krzywiznach, które wymagają od wycieraczki ciągłej zmiany kształtu w miarę poruszania się po szybie.

Naszym zdaniem

Wszelkie elementy samochodu, mające wpływ na widoczność, a tym samym na bezpieczeństwo jazdy, nie są odpowiednim polem do oszczędzania pieniędzy. Akurat wycieraczki to nie jest koło dwumasowe ani komplet 18-calowych opon do SUV-a, w przypadku których wybór najtańszej marki zapewnia konkretne, pokaźne oszczędności. Nie musimy ich też kupować co tydzień ani co miesiąc, chociaż te najtańsze potrafią już w stanie nowym nadawać się do wyrzucenia. Dlatego warto wybrać wycieraczki marki, do której mamy zaufanie, a potem regularnie je wymieniać, nie marnując czasu na poszukiwanie kolejnych najtańszych producentów na zasadzie „może ten wreszcie się sprawdzi”.

Materiał powstał we współpracy z marką Hella, producentem wycieraczek www.wycieraczkihella.pl i żarówek www.zarowkihella.pl.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej