CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.294.624.191.95
Średnio4.604.794.462.13
Najdrożej4.944.994.922.38

Jak odmłodzić auto? Polerowanie różnych powierzchni w samochodzie

10 lis 15 17:26
Udostępnij
0
Skomentuj

Matowy lakier można wygładzić i nabłyszczyć, szkłom reflektorów da się przywrócić przejrzystość, łatwo też odmłodzić tylne lampy. W ten sposób zaniedbanemu autu można przywrócić świeży wygląd

Czy wiesz, jak wyglądał twój samochód, zanim go kupiłeś? Czasem lepiej nie wiedzieć! Handlarze za pomocą prostych i powszechnie dostępnych środków potrafią wizualnie odmłodzić bardzo zaniedbany samochód tak skutecznie, że ślady wieloletnich zaniedbań dla przeciętnego nabywcy stają się niezauważalne.

Oczywiście, wypolerowanie auta i przywrócenie mu atrakcyjnego wyglądu to nie przestępstwo, co jakiś czas warto to zrobić, nawet jeśli nie myślimy o sprzedaży pojazdu. Zadbanym samochodem jeździ się o wiele przyjemniej.

Przywracanie karoserii ładnego wyglądu, choć nie cofa ogólnego zużycia, podwyższa wartość samochodu nawet o 20-30 proc. Tymczasem minimalne środki chemiczne potrzebne do takiej metamorfozy to koszt zaledwie ok. 100 zł. Podstawowe narzędzie – polerka obrotowa z regulacją prędkości obrotowej – to wydatek ok. 150 zł.

Jeśli chodzi o chemię, to musimy zaopatrzyć się w pastę polerską. Uwaga: w sklepach jest wiele tanich past do lakieru oferowanych w małych tubkach, opisanych jako „pasta lekkościerna”, które nadają się wyłącznie do użytku ręcznego. Są zbyt ostre do polerowania lakieru za pomocą polerki mechanicznej – łatwo można za ich pomocą „przebić się” do podkładu – wówczs usterkę naprawić może już tylko lakiernik.

Najlepiej kupić więc specjalną, nawet amatorską pastę do polerowania mechanicznego. Do ostatecznego wygładzenia powierzchni można wykorzystać tzw. mleczko polerskie, którym polerujemy na wysokich obrotach i z minimalnym naciskiem. Wcześniej – podstawowe polerowanie przy użyciu pasty polerskiej – wykonujemy na wolnych obrotach, dociskając tarczę polerską mocniej do lakieru.

Profesjonaliści używają past o różnej gradacji – zaczynając od preparatu ścinającego lakier szybko, ale pozostawiającego powierzchnię o dużej chropowatości, stopniowo zmieniając pastę na taką, która ścina mniej materiału, ale lepiej go wygładza. Gładki lakier o wiele wolniej się brudzi niż chropowaty, łatwiej go też umyć.

Uwaga: głębokie polerowanie współczesne cienkie lakiery znoszą raz, najwyżej dwa razy – potem już zwyczajnie nie ma materiału, który można by bezpiecznie usunąć. Przed polerowaniem warto za pomocą miernika ocenić grubość lakieru na naszym aucie. Delikatne, powierzchniowe wygładzanie malowanych elementów karoserii można jednak wykonać wielokrotnie.

Decydując się na samodzielne wypolerowanie samochodu, pamiętajmy, że jeśli nie mamy dużej wprawy, lepiej jest używać delikatnych środków ściernych i działać z mniejszą skutecznością i powoli, ale bezpiecznie. Nawet w komisach samochodowych można czasem spotkać auta, które mają na lakierze charakterystyczne „hologramy” – ślady po mocnym polerowaniu lub polerowaniu mechanicznym przy użyciu pasty polerskiej, która się do tego nie nadaje.

Trzeba też mieć świadomość, że nie każdy element da się wypolerować mechanicznie – zawsze znajdą się na karoserii miejsca gorzej dostępne, które trzeba oczyścić i wypolerować ręcznie. To zajmuje mnóstwo czasu i pochłania wiele energii. Równie pracochłonne jest oczyszczenie karoserii ze śladów pasty, która dostaje się w szpary i zakamarki, psując końcowy efekt. Jeśli chodzi o polerowanie całego nadwozia bez użycia maszyny polerskiej, to można to robić bardzo wiele razy i jest to całkowicie bezpieczne. Niestety, efekt takich działań nie będzie znaczący – polerowanie ręczne jest bardzo mało wydajne.

Wielki Poradnik Motoryzacyjny Auto Świata

Do sprzedaży trafił najnowszy poradnik motoryzacyjny tygodnika Auto Świat. Na 148 stronach znajdziemy niezbędne informacje związane z kupnem i sprzedażą pojazdów oraz ich utrzymaniem w odpowiednim stanie.

Poza lakierem w samochodzie można polerować również: plastikowe klosze reflektorów i lamp, a także elementy szklane, w tym szybę czołową. Szkło jest jednak bardzo twarde i niechętnie poddaje się polerowaniu, łatwo je natomiast uszkodzić.

Polerowanie szyb to czynność, którą należy powierzyć fachowcom i tylko w sytuacji, gdy z jakichś względów nie opłaca się wymiana szyby na nową. Przyczyną są wysokie koszty takiej usługi: szybę w całości pokrytą mikrozarysowaniami poleruje się nawet kilka godzin, a za każdą godzinę pracy fachowca trzeba zapłacić co najmniej kilkadziesiąt zł. Uwaga: niewprawna ręka może wyżłobić w szkle zagłębienia, które zniszczą optykę szyby, a ponadto spowodują, że w czasie deszczu wycieraczka nie będzie równo zbierać wody z całej jej powierzchni.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (22)

No photo
No photo ~ja jedyny Użytkownik anonimowy
~ja jedyny :
No photo ~ja jedyny Użytkownik anonimowy
Bzdury piszecie! Dzięki wam ludzie poniszczą sobie lakier. Polerowanie nie jest takie proste. Przede wszystkim nie tak szykuje się lakier do polerowania. Chwalicie się, że robicie kopię TVN Turbo Kamera o nieuczciwych ASO itp. Zróbcie program o swoich poradach.
15 lis 15 21:54 | ocena: 100%
Liczba głosów:18
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~casari Użytkownik anonimowy
~casari :
No photo ~casari Użytkownik anonimowy
Należy dodać jeszcze parę słów o tym, że należy podczas polerowania używać odpowiednich gąbek polerskich - dobre systemy to 3M czy Farecla oraz, że przy polerowaniu gąbka musi być zwilżona wodą tak samo jak powierzchnia polerowana. Jeśli nie robiliście tego nigdy to nie testujcie na swoim aucie tylko na aucie teściowej :)
16 lis 15 07:43 | ocena: 91%
Liczba głosów:11
91%
9%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~niestacmnienaautobus Użytkownik anonimowy
~niestacmnienaautobus
No photo ~niestacmnienaautobus Użytkownik anonimowy
do ~szeryf:
No photo ~szeryf Użytkownik anonimowy
12 lis 15 15:31 użytkownik ~szeryf napisał
haha, dlatego szukając autka pojechałem po lini niezmniejszeniego oporu i zakupiłem Felicie 1.3 troszke mlodszą ode mnie za całe 2 500, jeździ-jeździ :D były też lanoski i punciaki dla takich pragramtyków;)
Kupiłem Corsę B z 1999r. w jakimś czeskim komisie w Piasecznie - łączny koszt przejechania jednego kilometra, wliczając koszt kupna, wszystkie serwisy, kupno opon, ubezpieczenia, przy założeniu odsprzedaży auta za 5 lat, wychodzi mi 0,44 zł/km. To tak tanio, że bilet kwartalny na autobus wychodzi drożej, bo tracę 50 minut życia dziennie - do pracy mam 10km.
12 lis 15 15:44 | ocena: 78%
Liczba głosów:9
78%
22%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~qmisx Użytkownik anonimowy
~qmisx :
No photo ~qmisx Użytkownik anonimowy
Co dobre dla samolotu, nie może być złe dla samochodu! Lakier zabezpieczony powłoka sx6000Rokpołysk wytrzymuje 50 myć mechanicznych (szczotki). Maska, zderzak zabezpieczone 5-6 warstwami Rokpołysku praktycznie całkowicie zabezpiecza przed odpryskami, ponadto tworząc szczelną powłokę zapobiega starzeniu się lakieru, nie matowieje bo nie pęka. Produkt otrzymał certyfikat Bombardier'a - kanadyjski producent samolotów pasażerskich (oszczędność 5% paliwa). Felgi polerowane na wysoki połysk wyglądają po całym sezonie jak nowe, ponieważ sx6000Rokpołysk zapobiega wtapianiu się gorącego pyłu hamulcowego s x 6 0 0 0. p l Nałożenie paru warstw daje efekt głębokiego połysku. Nie stosuje się agresywnych środków myjących, wystarczy gąbka i tylko płyn np. do mycia naczyń. Ok.4-5 lat temu na wystawie samochodowej w Frankfurcie nad Menem Mini-Morris swoim połyskiem lakieru wprawiał zwiedzających w zdumienie, przy nim lakiery innych samochodów wyglądały jakby stare i matowe! Rokpołysk jest prosty w zastosowaniu i bardzo wydajny. Natomiast sx6000Antyoksydant stosuje się w celu odświeżenia lakieru, usuwa chemicznie tylko „tlenki lakieru”. Super efekty w zabezpieczaniu kasków motocyklowych, okien, kabin prysznicowych, mebli ogrodowych i wszelkiego rodzaju wyrobów plastikowych.
16 lis 15 11:49 | ocena: 50%
Liczba głosów:8
50%
50%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jj Użytkownik anonimowy
~jj :
No photo ~jj Użytkownik anonimowy
uwielbiam takie głupoty czytać bo wiem że po takich "artykułach" znowu zarobię więcej jako lakiernik.
Tak trzymać Auto Bild, piszcie dalej takie bzdury hahhahahah
16 lis 15 11:16 | ocena: 89%
Liczba głosów:9
89%
11%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~aaaaaaannnnnnnnn Użytkownik anonimowy
~aaaaaaannnnnnnnn :
No photo ~aaaaaaannnnnnnnn Użytkownik anonimowy
dzisiejsze lakiery to jakiś totalny syf jak kiełbasa--jak w 1985r pozostawiłem klar na patyku do mieszania to na drugi dzień był jak szkło nawet rozpuszczalnik nitro go nie ruszył ten dzisiejszy z najwyższej półki zmyjesz jeszcze po tygodniu----kto nie polerował auta mechanicznie niech tego nie robi bo poprzeciera lakier--takie polerowanie jest dobre na jeden raz bo ścierasz lakier i jest go mniej najlepiej dbać na bierząco--po takim czyszczeniu komisowym środki chemiczne sie utleniają i po dwóch tygodniach auto wraca do starego wyglądu---jak ktoś ma pytania odpisze i doradze
16 lis 15 10:45 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~~~ Użytkownik anonimowy
~~~
No photo ~~~ Użytkownik anonimowy
do ~ja jedyny:
No photo ~ja jedyny Użytkownik anonimowy
15 lis 15 21:54 użytkownik ~ja jedyny napisał
Bzdury piszecie! Dzięki wam ludzie poniszczą sobie lakier. Polerowanie nie jest takie proste. Przede wszystkim nie tak szykuje się lakier do polerowania. Chwalicie się, że robicie kopię TVN Turbo Kamera o nieuczciwych ASO itp. Zróbcie program o swoich por
Dokładnie tak. Też myślałem, że polerowanie to postryk i zrobione, ale jak weźmiesz polerkę do reki i nawet niskościerną pastę do swirli to "łatwość" pryska. Trochę się nauczyłem na starym fordzie, którego jakiś rok temu sprzedałem, ale na nowych moich autach nawet nie próbuję załączać polerki. Najlepsze rozwiązanie to jeżeli ma się zniszczony lakier dać auto na polerkę i regenerację lakieru do profesjonalnego serwisu i od razu po tym już samodzielnie nakładać dobry wosk, plus dobry szampon (dobry szampon tzn nie taki z marketu za 15 czy 20 zł/litr a dobry wosk to nie Turttle za 45 zł z marketu).
16 lis 15 08:39 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~pietr Użytkownik anonimowy
~pietr :
No photo ~pietr Użytkownik anonimowy
Dla ciebie to przedmiot dla innych pasja :) powiedz osobie ktora wydala na 100 letnie auto kilka milionow i wstawila je pod kocyk w garazu :) przeciez to tylko przedmiot. Ja wole wsiasc do czystego auta a nie jezdzic zlomem z ktorego brud zbiera sie szpachla bo i tak nie widac czy jest porysowany
12 lis 15 14:06 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
57%
43%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tu... . Użytkownik anonimowy
~tu... . :
No photo ~tu... . Użytkownik anonimowy
nigdy czegoś podobnego na swoim aucie bym nie zrobił. Takie szlifowanie lakieru prowadzi do zmniejszenia grubości powłoki lakierniczej co prowadzi to pojawiania się korozji na karoserii gdyż lakier jak wszystko jest higroskopijny. Poza tym nie zniósł bym efektu FROTERKI na samochodzie - wygląda to fatalnie. Tylko ręczna praca daje pozytywny efekt zarówno przy odmładzaniu lakieru jak i nadaniu mu połysku a froterka to pójscie na łatwiznę.
16 lis 15 08:59 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~marcin Użytkownik anonimowy
~marcin :
No photo ~marcin Użytkownik anonimowy
I po co to wszystko??? Przecież to po prostu samochód - pieprzony przedmiot, niech jezdzi zarysowany, nie szkoda wam życia na takie bzdety????
10 lis 15 22:17 | ocena: 52%
Liczba głosów:21
48%
52%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Świat

Jak odmłodzić auto? Polerowanie różnych powierzchni w samochodzie

Matowy lakier można wygładzić i nabłyszczyć, szkłom reflektorów da się przywrócić przejrzystość, łatwo też odmłodzić tylne lampy. W ten sposób zaniedbanemu autu można przywrócić świeży wygląd.

Jak odmłodzić auto? Polerowanie różnych powierzchni w samochodzie (slajd 1 z 26)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego