Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupe - porównanie SUV-ów w stylu coupe

4 paź, 16:10

Z jednej strony groźnie wyglądają, z drugiej – chcą urzekać linią w stylu coupé. Audi Q8 wyzywa na pojedynek Mercedesa GLE Coupé. Pod ich maskami: mocne diesle.

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Q8 to jeszcze gorąca nowość Audi, GLE Coupe ma już swoje lata
  • Czy w związku z tym flagowe Audi jest zdecydowanie lepsze?

Spójrzcie na „grymas twarzy” nowego SUV-a Audi: nie wygląda, jakby chciał się z kimkolwiek zaprzyjaźnić, a już na pewno nie z głównym rywalem od Mercedesa. Q8 bazuje na „Q7-ce”, natomiast GLE Coupé – tak naprawdę na produkowanej od 2011 r. klasie M. Ich nadwozia wzorują się na linii coupé, ale większym wyzwaniem dla stylistów było „ukrycie” gabarytów. I rzeczywiście – póki Q8 i GLE stoją z dala od innych aut, można się nabrać na ich „zgrabność”.

To jednak pozory. Mercedes ma 4,9 m długości, stoi na 21-calowych kołach (z tyłu opony o szerokości aż 315 mm) i waży 2385 kg. Audi jest jeszcze większe, choć lżejsze: nadwozie ma 4,99 m długości, opony są w rozmiarze 285/40 R 22, a masa wynosi 2301 kg. Jest się czym licytować.

Trzeba jednak przyznać, że z ogromnego formatu Audi wynikają też wymierne korzyści dla pasażerów – kabina jest naprawdę przestronna. Różnicę względem Mercedesa czuć szczególnie z tyłu. Wsiadając do Q8, nie trzeba schylać głowy, a kanapa jest wygodna. Opadająca linia dachu w Mercedesie nie tylko zabiera miejsce nad głowami, lecz także ogranicza widok.

Audi Q8 uruchamia swój silnik niemal niezauważalnie przez alternator-rozrusznik. Inżynierowie zastosowali tu aktywne poduszki silnika i adaptacyjny tłumik drgań skrętnych, żeby ograniczyć ewentualne wibracje przechodzące do kabiny już u ich źródła. Efekt szczególnie dobrze czuć na biegu jałowym: podczas gdy w Q8 panują cisza i spokój, w Mercedesie odczuwa się delikatne drżenie jednostki OM 642. Ten silnik ma już swoje lata, ale wcale nie jest zły. Turbodoładowane V6 zostało dobrze wyciszone i w przeciwieństwie do Q8 praktycznie nie wpada w klekoczącą częstotliwość dźwięku. W Audi ten niezbyt przyjemny odgłos spalania oleju napędowego słyszeliśmy też w nowym A6 z tym samym silnikiem. Podobnie niegodna auta tej klasy jest zwłoka w reakcji na gaz. Pojedyncza turbina w Q8 za długo buduje ciśnienie i później niż w GLE szczytuje tu też moment obrotowy. Ośmiostopniowej skrzyni biegów nie udaje się zatuszować tej niedoskonałości, wręcz pogarsza sprawę: bywa niezdecydowana i nerwowo redukuje biegi. Bardziej harmonijnie pracuje przekładnia 9G Tronic w Mercedesie. Dzięki niej GLE płynniej rusza i jest w każdej sytuacji przytomniejsze.

Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupe - wyniki testu

Audi Mercedes
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,1 s 2,4 s
0-100 km/h 6,1 s 7,5 s
0-130/0-160 km/h 10,1/16,0 s 12,6/20,2 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,4 s (aut.) 4,0 s (aut.)
80-120 km/h 4,5 s (aut.) 5,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2301/589 kg 2385/515 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc. 55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 12,1/12,3 m 12,0/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 32,2 m 35,8 m
ze 100 km/h (gorące) 32,9 m 35,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A) 55 dB (A)
przy 100 km/h 62 dB (A) 63 dB (A)
przy 130 km/h 65 dB (A) 67 dB (A)
Spalanie testowe 7,9 l/100 km 9,3 l/100 km
Zasięg 1075 km 1000 km

Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupe - dane producentów

Audi Mercedes
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/V6/24 diesel, turbo/V6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/łańcuch common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2967 2987
Moc maksymalna (KM/obr./min) 286/3500 258/3400
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 600/2250 620/1600
Prędkość maksymalna (km/h) 245 226
Skrzynia biegów automatyczna, 8b automatyczna, 9b
Napęd 4.10.2004 4.10.2004
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 605-1755 650-1720
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) 85/24 93/31,8
Marka i model opon testowanego auta Continental SportContact 6 Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta 285/40 R 22 275/45 R 21 | 315/40 R 21
Emisja CO2 (g/km)/norma czystości spalin 179/Euro 6d-TEMP 205/Euro 6c
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 3500/750 3500/750

W dynamicznych dyscyplinach sytuacja znów się odwraca na korzyść Audi. Q8 w sprincie odjeżdża GLE, ale prawdziwego szoku doświadczamy w teście hamowania. Po rozgrzaniu tarcz Mercedes zatrzymuje się z prędkości 100 km/h już po 35 metrach. Świetnie jak na tak ciężki samochód. Ale wynik Audi jest jeszcze lepszy: 32,9 m! Kiedy wbija się z całą siłą pedał hamulca, ma się wrażenie, jakby otwierał się spadochron.

Foto: Auto Świat

By zachęcić kierowcę do oszczędnej jazdy, elektronika potrafi wywoływać lekkie stuknięcia na pedale przyspieszenia (tę funkcję można też wyłączyć). To sygnał, żeby kierowca odpuścił gaz, dzięki czemu auto będzie mogło pokonać krótki odcinek drogi z... wyłączonym silnikiem. Umożliwia to układ miękkiej hybrydy z 48-woltową instalacją (działa w zakresie prędkości 55-160 km/h). Efekt: Q8 zużyło w teście o 1,4 l/100 km mniej od GLE.

Foto: Auto Świat

Jeśli jednak bardziej niż na ekonomikę spalania stawiamy na najwyższy komfort, naklejka na słupku B w Audi radzi... obniżyć ciśnienie w oponach o 0,3 bara. Wówczas ogromne i ciężkie koła faktycznie spokojniej pokonują poprzeczne nierówności asfaltu. Adaptacyjne zawieszenie Audi imponuje dużym skokiem i większymi rezerwami niż Mercedes. GLE porusza się sztywniej, nadwozie mocniej chybocze się na wszystkie strony. To, że SUV z gwiazdą na masce jest starszą konstrukcją, czuć także podczas nagłego omijania przeszkody. Sztywniejący układ kierowniczy i ostro ingerujące ESP zniechęcają do gwałtownych manewrów. Q8 to inna liga: dzięki skrętnej tylnej osi nagłe zmiany kierunku jazdy nie robią na nim wrażenia. Ten system poprawia też zwrotność podczas manewrowania, ale w tej dyscyplinie GLE już tak łatwo się nie daje – w końcu mała średnica zawracania to tradycja w Mercedesach.

Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupe - gwarancja i ceny

gwarancja/ceny Audi Mercedes
Cena wyjściowa 369 000,00 zł 339 500,00 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 46,1 proc. 44,7 proc.
Gwarancja perforacyjna 12 lat 30 lat
Gwarancja mechaniczna 3 lata 2 lata
Przeglądy wg wskazań lub co 2 lata co 25 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu 474 280 zł 408 572 zł

Do klasycznych wartości „gwiazdy” zaliczylibyśmy także komfortowe fotele – GLE było wyposażone w bazowe, ale wygodne siedzenia. Musimy jednak też przyznać, że te w Audi, wymagające oczywiście słonej dopłaty, jeszcze lepiej podpierają ciało kierowcy. Mimo bezramkowych szyb Q8 otrzymuje także topowe noty za bardzo dobre wyciszenie kabiny. Widać, że nadgodziny inżynierów w tunelu aerodynamicznym nie poszły na marne. Audi niemal we wszystkich kategoriach okazuje się lepsze od Mercedesa, który niebawem doczeka się następcy. Ale musimy też zaznaczyć, że szczególnie pod względem napędu Q8 pozwala sobie, niestety, na niedociągnięcia, które w segmencie premium nie powinny mieć miejsca. Mercedes już dziś potrafi to lepiej.

Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupe - punktacja

Nadwozie Maks. pkt. Audi Mercedes
Przestronność z przodu 40 37 33
Przestronność z tyłu 30 25 22
Pojemność bagażnika 25 20 21
Ładowność 15 14 13
Widoczność 20 13 9
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 24
Ergonomia obsługi 20 14 16
Jakość wykończenia 20 18 18
Suma punktów 200 169 156
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Audi Mercedes
Przyspieszenie 25 24 21
Elastyczność 25 25 23
Poziom hałasu 15 15 14
Skrzynia biegów 15 14 15
Zachowanie na drodze 30 27 25
Komfort jazdy 30 24 23
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 2 3
Skuteczność hamulców 40 38 32
Suma punktów 200 183 169
Koszty Maks. pkt. Audi Mercedes
Cena po doposażeniu 50 9 16
Utrata wartości 15 10 11
Zużycie paliwa 30 15 14
Wyposażenie – komfort 40 26 25
Wyp. – bezpieczeństwo 30 18 18
Ubezpieczenia 10 2 3
Gwarancja 15 10 9
Przeglądy 10 7 8
Suma punktów 200 103 108
Wynik końcowy 600 455 433
Miejsce w teście  1. 2.

Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupe - naszym zdaniem

Audi pokonało Mercedesa bez problemu, ale tak na dobrą sprawę ten test odkrył też kilka słabych stron nowego Q8. Audi powinno się przede wszystkim pochylić nad zgraniem układu napędowego. Mimo gorszych osiągów akurat współpraca na linii silnik-skrzynia biegów w Mercedesie jest lepsza. A gdy pojawi się nowy model, Mercedes na pewno jej nie pogorszy. I to wówczas może pogrążyć Q8...

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej