Nowa Panda nie sprzedaje się już tak dobrze jakie kiedyś. Zastanawialiśmy się, czy przypadkiem Polacy nie obrazili się na Fiata za to, że rozpoczął produkcję nowego modelu we Włoszech, a nie w Tychach. A może to rywale podnieśli poprzeczkę i wytwarzają teraz lepsze samochody? By rozwiać nasze wątpliwości, postanowiliśmy porównać Fiata Pandę z nowością segmentu A – Hyundaiem i10.
Dwa zupełnie odmienne źródła napędu
Oba auta napędzane są silnikami o zbliżonych mocach, ale zupełnie innych konstrukcjach. Panda ma dwucylindrowy doładowany motor 0.9 Twinair (w 2011 roku Engine of the Year) o mocy 85 KM. Napęd i10 to 87-konny wolnossący benzyniak 1.2 ze zmiennymi fazami rozrządu.
Które oferuje więcej miejsca?
Obydwa auta oferują typową dla segmentu A ilość miejsca, choć nieco więcej jest go w Hyundaiu. Większy o ponad 8 cm rozstaw osi sprawił, że w i10 wygospodarowano więcej przestrzeni nie tylko dla pasażerów, lecz także na bagaż (o 27 l). Z kolei w Pandzie trzeba docenić wyższą pozycję za kierownicą – ułatwia zajmowanie miejsca (ważne dla osób starszych) i zapewnia lepszą widoczność do przodu.
Zmiany konstrukcyjne w zawieszeniu Hyundai'a korzystnie wpłynęły na właściwości jezdne. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a zawieszenie ma duży margines bezpieczeństwa. Panda mimo wyższego nadwozia Panda jest stabilna zarówno na zakrętach, jak i w przypadku jazdy na wprost. W manewrach na parkingu z pomocą może przyjść tryb City.
Podsumowanie
Różnice między autami pod względem przestronności, osiągów, prowadzenia i kosztów nie są duże. To nie jest wybór między dobrym lub złym autem a klasycznym i awangardowym. W przypadku Pandy polecam jednak zakup 4-cylindrowej wersji benzynowej 1.2, bo jest tańsza i przyjemniejsza dla ucha.
Plusy Pandy:
- dynamiczny i elastyczny silnik
- wygodnie umieszczona skrzynia biegów
- łatwe wsiadanie (wysoko umieszczone siedzisko)
- wspomaganie Dualdrive (City)
- oryginalna stylistyka nadwozia i wnętrza
- dobre prowadzenie
Minusy Pandy:
- mniej przestronne wnętrze
- skromniejszy bagażnik,
- nieprzyjemny dźwięk silnika
- wibracje zimnego silnika na wolnych obrotaach
- uboższe wyposażenie
Osiągi fabryczne | Panda 0.9 TwinAir Lounge | Hyundai i10 1.2 MPI Premium |
0-100 km/h | 11,2 s | 12,3 |
Średnie zużycie paliwa | 4,2 l/100 km | 4,9 l/100 km |
Cena | 46 100 zł | 47 900 zł |
Plusy i10:
- przestronniejsze wnętrze
- większy bagażnik
- łatwiejsza obsługa (bardziej czytelny kokpit)
- bogatsze wyposażenie seryjne
- dobre prowadzenie
- dynamiczny i cichy silnik
- niższe zużycie paliwa
- 5-letnia gwarancja
Minusy i10:
- gorsze przyspieszenie
- mniejszy teoretyczny zasięg
- większa częstotliwość przeglądów
WIĘCEJ NA TEMAT PORÓWNANIA FIAT PANDA KONTRA HYUNDAI I10 W NAJBLIŻSZYM NUMERZE “AUTO ŚWIAT”