- Najwięcej czasu w trybie EV udaje się podróżować w mieście, przy niskich prędkościach — wtedy w środku jest przyjemnie cicho
- Francuska hybryda okazuje się oszczędna — w dużym ruchu miejskim komputer pokładowy wskazywał 5,5-6 l/100 km
- Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony
Mowa o pełnej hybrydzie (wcześniej była jeszcze plug-in, w ofercie znajdują się również tzw. miękkie hybrydy), którą Renault nazywa E-Tech 145 full hybrid. Jest ona teraz dostępna w specjalnej wersji E-Tech engineered z kompletnym wyposażeniem, dwukolorowym nadwoziem oraz ze złotymi elementami ozdobnymi (duża galeria zdjęć testowanego egzemplarza znajduje się na końcu tekstu).
Jeśli chodzi o wspomniany napęd hybrydowy, to dostaniesz go też w pokrewnych modelach marki Renault, czyli w Clio i Arkanie, a także w Nissanie Juke, Mitsubishi ASX oraz nowej Dacii Duster. Maksymalna moc układu wynosi 145 KM, a składa się on z następujących elementów: wolnossącego, czterocylindrowego silnika benzynowego 1.6, mocniejszego silnika elektrycznego i drugiego pomocniczego (rozrusznik i generator prądu) oraz niedużego akumulatora o pojemności 1,2 kWh.
Renault Captur E-Tech full hybrid – cicho lub głośno
Auto może jechać na energii elektrycznej, na benzynie lub na obu silnikach jednocześnie. Oczywiście najwięcej czasu w trybie EV udaje się podróżować w mieście, przy niskich prędkościach, ale ogólnie Captur E-Tech full hybrid robi to dość często. Wtedy w kabinie jest przyjemnie cicho.
Całkiem często włącza się też silnik spalinowy (czasami niespodziewanie), bo musi przecież ładować akumulator. Wtedy pracuje na wyższych obrotach, przez co w środku robi się dość głośno. I tak w kółko. Warto wybrać tryb "B", by auto samo zwalniało po odjęciu gazu i skuteczniej odzyskiwało energię.
Skrzynia biegów Multi-mode nie jest standardowa, bo to przekładnia kłowa — obsługuje cztery biegi w napędzie spalinowym i dwa przy elektrycznym (nie ma sprzęgła i synchronizatorów). Podczas jazdy trudno poznać, że to nietypowa konstrukcja.
Renault Captur E-Tech full hybrid – wizyta na stacji paliw nie psuje humoru
Po co to wszystko? Celem była jak najoszczędniejsza eksploatacja. Benzyniak pracuje w korzystnych dla siebie warunkach, a za napęd w znacznym stopniu odpowiada elektryk, przynajmniej gdy nie wykorzystujemy pełnych osiągów.
Widać, że to działa, ponieważ zużycie paliwa faktycznie jest niskie. W dużym ruchu miejskim komputer pokładowy wskazywał 5,5-6 l/100 km. W mocno sprzyjających warunkach udało mi się zejść nawet do 4 litrów. Poza miastem (nie na autostradzie) również jest oszczędnie: 5-6 litrów na "setkę".
Samochód nie jest nadzwyczaj dynamiczny, ale nie jest też powolny – przyspieszenie od zera do 100 km/h wynosi 10,8 s. Pozostałe wersje silnikowe są szybsze, ale nie będą miały tak małego apetytu na benzynę. Szczególnie przy miejskich prędkościach Capturem E-Tech jeździ się bardzo przyjemnie. Dzięki wsparciu prądu autem sprawnie startuje się i włącza do ruchu.
Renault Captur E-Tech full hybrid – moim zdaniem
Jeśli szukasz auta głównie do miasta, to Captur w pełnej hybrydzie będzie dobrym wyborem. Nie trzeba go ładować, a zużywa mało benzyny. Poza tym to bardzo fajny SUV/crossover segmentu B, który ładnie wygląda, jest przyzwoicie wykończony i nie ma żadnych braków w wyposażeniu. Na minus znacznie mniejszy bagażnik niż w pozostałych wersjach: 305-340 l zamiast 422-536 l (tylna kanapa jest przesuwana). Cena jest wysoka jak na auto tej klasy (powyżej 130 tys. zł), choć na tle podobnie skonfigurowanych modeli konkurencji nie jest wygórowana.
Renault Captur E-Tech full hybrid E-Tech engineered — dane techniczne
Silnik | benzynowy/R4/16 + 2 elektr. |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Łączna moc układu hybr. | 145 KM |
Maks. moment obrotowy | 205 Nm |
Skrzynia biegów/napęd | automatyczna/na przednie koła |
0-100 km/h | 10,6 s |
Prędkość maks. | 170 km/h |
Średnie spalanie (WLTP) | 4,8 l/100 km |
Długość/szerokość/wusokość/rozstaw osi | 4227/1797/1576 mm |
Rozstaw osi/prześwit | 2639 mm/174 mm |
Pojemność bagażnika | 305-340-1149 l |
Masa własna/ładowność | 1363 kg/533 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 48 l |
Cena od/cena egz. test. | 120 800 zł/131 800 zł |