Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Spokojnie, to tylko zabawa! Porównanie: Fiesta, Mini, Ibiza i Swift z mocnymi benzyniakami

23 cze, 09:17

136 KM w niewielkim aucie to sporo, ale 150 KM to jeszcze więcej. Do boju stają dziś mali kulturyści. Czy nowość od Suzuki dzielnie stawi czoła rywalom i trafi do klasyki gatunku? Już za moment przekonasz się, że:

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Suzuki jest filigranowym sportowcem, przy nim rywale mają nadwagę
  • Seat jako jedyne auto w stawce wygodnie pomieści cztery dorosłe osoby
  • Mocny na papierze silnik Forda w praktyce gdzieś gubi część mocy

Małe auta, mnóstwo wrażeń – moglibyśmy pisać o nich długo. Bardzo długo. Tyle że gazeta (materiał ukazał się w papierowym wydaniu Audo Świata) nie jest z gumy, musimy więc zwięźle formułować myśli mimo ryku silników, pisku opon i imponujących prędkości na łukach.

Generalnie chodzi tu o małe samochody z dość mocnymi silnikami, ale jednak jeszcze dość rozsądnymi. Czyli moc do 150 koni i 5 drzwi. W kolejności alfabetycznej występują: Ford Fiesta, od zawsze polecany przez znawców zwinnych aut i noszący znak jakości „Made in Germany”, czyli zrobiony w kolońskiej dzielnicy Niehl. Wielokrotnie nagradzany jednolitrowy silnik trzycylindrowy ma aż 140 koni mechanicznych.

Mini Cooper też ma 3 cylindry, ale pojemność 1,5 l i moc 136 KM. Seat Ibiza w tym towarzystwie najbardziej imponuje danymi: 4 cylindry, 1,5 l pojemności, 150 koni. Ach, no tak, jest jeszcze nasz kanarkowy przyjaciel: Suzuki Swift Sport – 1,4-litrowy czterocylindrowiec ze 140 dzikimi końmi, które już wierzgają kopytami. Czekając na jazdę Swiftem, zacieraliśmy ręce: niewielkie wymiary i ultraniska masa zapowiadały nietuzinkowe wrażenia. Ale najpierw...

Zachowajmy spokój. Wytrzymajmy!

Wsiądźmy i popatrzmy. Zacznijmy od największego: Seat Ibiza ma 4,06 m długości, tyle, co kiedyś Golf 3. generacji. „Hiszpańskie Polo” go przypomina. Ma dość miejsca dla czwórki dorosłych, największy bagażnik w teście (355 l). Wnęka, niestety, jest wykończona dość tandetną wykładziną filcową, która wygląda trochę tak, jakby wychował się na niej cały miot szczeniaków.

Nie zrozumcie nas jednak źle: Ibiza jest ze wszystkich zgromadzonych tu aut największym i najbardziej dojrzałym. Fiesta ma o 2 centymetry mniej i mierzy 4,04 m. Ciaśniej skrojony bagażnik mieści 292 l, a na tylnej kanapie odprężą się raczej tylko dzieci. Miejsce pracy kierowcy jest za to świetne, choć nieprzesadnie przestronne na tle Seata.

Suzuki waży tylko 979 kg, o prawie 300 mniej niż MINI. Trudno w to uwierzyć!

Ekran umieszczono niemal na wysokości wzroku, pozycja za kierownicą pasuje, półka bagażnika mieści się pod podłogą, gdy jej nie używamy (jak w MINI). Fotele, niestety, za słabo podpierają ciało po bokach, a pokrętło do regulacji oparcia jest za małe i zbyt słabo wyprofilowane.

Trzecie w rankingu długości MINI mierzy 3,98 m. Pod względem pojemności bagażnik też zasługuje tylko na brąz: 278 litrów. Na tylnej kanapie siedzi się w ciasnocie, przez małe drzwi trudno się wsiada i wysiada. W kabinie cieszy jednak porządna jakość materiałów i tego można też oczekiwać od auta, które po doposażeniu kosztuje...

Sami zobaczycie!

Suzuki za to ma „wszystko” w cenie, bo wyposażenie standardowe jest niezłe, natomiast praktycznie niczego nie da się dokupić – prosta, jasna sytuacja. System multimedialny z nawigacją także nie wymaga dopłaty, natomiast nie sprawia on wrażenia przemyślanego rozwiązania.

Głośność na przykład reguluje się mało wygodnym, dotykowym „suwakiem” – w takim nerwowym samochodzie to nie takie łatwe! Z rzeczy, które jeszcze nam się nie podobają: prędkościomierz ma szarą czcionkę na szarym tle, taka estetyka nie sprzyja czytelności. We wnętrzu wszystko jest z plastiku, który pewnie wykorzystuje się też do produkcji zabawek. Bagażnik ma głęboki próg i jest wykończony plastikiem, który łatwo się rysuje... Długo jeszcze będziemy tak marudzić?

Nie. Dodajemy gazu!

Na (niemieckiej) autostradzie przy prędkości 210 km/h czujesz się trochę, jakbyś siedział okrakiem na rakiecie, która zaraz oderwie się od ziemi. Suzuki waży tylko 979 kg, o prawie 300 mniej niż MINI. Trudno w to uwierzyć!

Przy wysokich prędkościach ufasz sportowemu Swiftowi na zasadzie dżentelmeńskiej umowy, chociaż intuicja mówi ci co innego. Za to na krętej bocznej drodze czujesz się jak w zdziczałym Oplu Kadetcie GSI z lat 80. „Suzi” jest lekkie w prowadzeniu, zwinne, wesołe!

Seat w tym towarzystwie to jedyne wygodne auto dla czterech dorosłych osób.

Pewnie, że zawieszenie jest sztywne, Swift informuje o każdej nierówności, którą napotka. Mechanizm zmiany biegów haczy podczas szybkich zmian przełożeń. Potem jednak wciskasz gaz i słyszysz ten ryk z dwóch końcówek wydechu. I chcesz więcej, cieszysz się jak dziecko!

Resztę można szybko opowiedzieć. Mini? Czujesz, że waży aż 1,3 tony. Nie jeździ już jak gokart, czemu winna jest też nowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Prosiliśmy BMW o „manual”, a dostaliśmy niezdecydowany i irytujący mechanizm. Poza tym:

Tyle kasy za tak mały samochód to szaleństwo!

I tym sposobem walkę o pierwsze miejsce rozgrywają między sobą tak naprawdę dwaj starzy znajomi: Seat Ibiza z czterema i Ford Fiesta z trzema „garami”. Mimo że stawiamy na sportowe emocje, to trzeba to jeszcze raz podkreślić:

Seat w tym towarzystwie to jedyne wygodne auto dla czterech dorosłych osób. Kabina plus bagażnik oferują możliwości przewozowe na poziomie niektórych kompaktów. Wybaczcie nam to niesportowe wtrącenie, ale Ibiza jest pod tym względem naprawdę wyjątkowa.

Ma też dobry i oszczędny napęd. Co prawda, poniżej 2 tys. obrotów jej 1,5-litrowy silnik jest lekko śnięty, ale po pierwsze, kto jeździ na takich obrotach zwinnym małym GTI, a po drugie – potem do akcji wkracza turbo i cieszysz się morzem momentu obrotowego, dobrze wyprofilowanymi fotelami oraz zawieszeniem o sportowej charakterystyce, ale z wystarczającym marginesem komfortu.

O wygranej typa z Kolonii miały zadecydować jego twarde, dobre cechy. Pierwsza: z miejsca kochamy świetnie zestrojone zawieszenie Fiesty. Ma sztywną charakterystykę, co w połączeniu z bezpośrednim układem kierowniczym czyni z niej dobre narzędzie. Druga: Fordem da się jeździć oszczędnie.

6,2 l/100 km zużył średnio na naszej trasie pomiarowej. Jednak prawie 10 sekund do „setki” to za dużo, żeby tutaj wygrać. Niestety, najgroźniejszy kontrkandydat do złota okazał się nie do przejścia. Tak czy inaczej: dziękujemy za tyle szaleństwa!

A teraz - pora na wyniki pomiarów drogowych, wymiary kabin, dane producentów i specyfikacje. Tutaj liczy się każdy szczegół!

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

Seat Ford Suzuki Mini
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,8 s 3,0 s 3,5 s 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s 9,7 s 8,3 s 8,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 13,0 s 14,8 s 12,2 s 14,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,8 s 5,3 s 3,8 s 4,7 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 5,6 s 6,5 s 5,1 s 6,5 s
Masa rzeczywista/ładowność 1179/441 kg 1166/484 kg 979/466 kg 1276/434 kg
Rozdział masy (przód/tył) 62/38 proc. 61/39 proc. 64/36 proc. 61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,9/11,0 m 10,8/10,7 m 11,0/11,0 m 11,2/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,4 m 36,0 m 36,5 m 35,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 36,0 m 35,1 m 35,6 m 35,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 60 dB (A) 61 dB (A) 60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 66 dB (A) 68 dB (A) 67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 70 dB (A) 70 dB (A) 73 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 6,3 l/100 km 6,2 l/100 km 6,3 l/100 km 6,8 l/100 km
Zasięg 630 km 665 km 585 km 585 km

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

Seat Ibiza Ford Fiesta Suzuki Swift Mini Cooper
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1170 1130 1115 1180
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1440 1390 1425 1380
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1015 1000 1020 1010
Zakres regulacji fotela (mm) 220 230 215 230
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 745 690 675 675
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1415 1360 1380 1340
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 950 920 925 945
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 355 350 335 340

*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy od pedału hamulca o metr do tyłu, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - dane katalogowe (nieoceniane, za wyjątkiem pojemności bagażników):

Ibiza Fiesta Swift Cooper
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 t.benz./R3/12 t.benz./R4/16 t.benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./pasek wtrysk bezp./pasek wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1498 998 1373 1499
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/5000 140/6000 140/5500 136/4400
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 250/1500 180/1500 230/2500 220 (overboost: 230)/1250
Prędkość maksymalna (km/h) 215 202 210 207
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa dwusprzęgłowa, 7-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 355-1165 292-1093 265-947 278-941
Pojemność zbiornika paliwa (l) 40 42 37 40
Marka i model opon testowanego auta Dunlop Sport Maxx RT2 Michelin Pilot Sport 4 Continental Sport Contact 5 Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta 215/40 R 18 205/45 R 17 195/45 R 17 205/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)/norma czystości spalin 112/Euro 6b 116/Euro 6d-Temp 125/Euro 6d-Temp 110/Euro 6c
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1200/590 870/800 -/- -/-

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - specyfikacje i ceny opcji (oceniane):

Ibiza Fiesta Swift Cooper
Wersja 1.5 TSI EVO FR 1.0 EcoBoost ST-Line 1.4 BoosterJet Sport 1.5 Cooper Chili
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne S S S S
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LED S/999 zł (pakiet) S/2350 zł S/S S/S
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/999 zł (pakiet) S/1600 zł S/S N/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/1129 zł (pakiet) S/250 zł S/S S/882 zł
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne 1129 zł (pakiet) 600 zł (pakiet) N 662 zł
System multimedialny/nawigacja S/2590 zł S/1580 zł S/S S/3529 zł
Bluetooth/złącze USB/dostęp bez kluczyka S/S/1314 zł S/S/1000 zł S/S/S S/S/1279 zł
Elektrycznie ster. szyby przód/tył/lusterka S/613 zł/S S/800 zł/S S/S/S S/S/S
Czujnik deszczu/zmierzchu 1129 zł (pakiet, za obie opcje) 600 zł (pakiet)/S N/S S/S
Podgrzewane fotele przednie/kierownica 1533 zł/N 600/600 zł S/N 1279 zł/N
Kierownica wielofunkcyjna S S S S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/920 zł 400/2000 zł (pakiet) S/N S/1764 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania 2299 zł za trzy opcje 450 zł/N/1150 zł (zaw. czujniki) N/N/S 3485 zł t+p, pakiet/1500 zł
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/N 2000 (pakiet)/1500 zł S/N 3602 zł (pakiet)/N
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych N/N S/2000 zł (pakiet) S/N N/3602 zł (pakiet)
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący S/N 2000 zł (pakiet)/N N/N N/3485 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2352/1752 zł (18-calowe) 2000 zł/S (17-calowe) 2090 zł/S (17-calowe) S/S (17-calowe)

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane):

Ibiza Fiesta Swift Cooper
Cena podstawowa 70 000 zł 63 270 zł 79 900 zł 119 660 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat 2 lata 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 20 tys. km według wskazań komputera
Cena po doposażeniu 83 149 zł 75 200 zł 79 900 zł 137 642 zł**

Cena po doposażeniu to cena punktowana - brakujące elementy listy opcji dodajemy do ceny wyjściowej samochodów. **cena MINI obejmuje automatyczną dwusprzęgłową skrzynię biegów za 7940 zł.

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - punkty i klasyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt. Seat Ford Suzuki Mini
Przestronność z przodu 40 33 28 28 31
Przestronność z tyłu 30 25 21 20 20
Pojemność bagażnika 25 15 12 12 12
Ładowność 15 10 11 11 10
Widoczność 20 15 15 14 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 25 24 28
Ergonomia obsługi 20 17 16 15 16
Jakość wykończenia 20 16 16 14 17
Suma punktów 200 158 144 138 148
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Seat Ford Suzuki Mini
Przyspieszenie 25 23 19 22 21
Elastyczność 25 24 20 25 21
Poziom hałasu 15 11 11 8 10
Skrzynia biegów 15 13 13 12 14
Zachowanie na drodze 30 27 28 28 26
Komfort jazdy 30 24 23 22 23
Układ kierowniczy 15 14 14 12 13
Średnica zawracania 5 3 4 3 2
Skuteczność hamulców 40 36 36 34 37
Suma punktów 200 175 168 166 167
Koszty Maks. pkt. Seat Ford Suzuki Mini
Cena po doposażeniu 50 32 34 33 15
Zużycie paliwa 30 16 16 16 14
Wyposażenie – komfort 40 19 19 13 19
Wyposażenie – bezp. 30 15 18 16 15
Ubezpieczenia 10 5 5 5 2
Gwarancja 15 14 8 10 8
Przeglądy 10 10 10 7 7
Suma punktów 185 111 110 100 80
Wynik końcowy 585 444 422 404 395
Miejsce w teście  1. 2. 3. 4.

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nieoceniana):

Foto: Auto Świat

Mini spaliło w teście prawie o połowę więcej paliwa, niż deklaruje producent. Na szczęście nowy cykl pomiarowy jest już tuż-tuż i mamy nadzieję, że takie rozbieżności się skończą, czytaj: spalanie katalogowe wyraźnie wzrośnie. Najuczciwiej wypada relacja spalania katalogowego i testowego w przypadku Suzuki Swifta.

Ford Fiesta, Mini Cooper, Seat Ibiza i Suzuki Swift - podsumowanie:

Kto jest przegranym tego porównania? Mamy takich dwóch. Ford – bo jego litrowy silnik pali tyle, co półtoralitrowy motor Seata. Jest to niedorzeczne i stawia pod znakiem zapytania sens trzycylindrowych minisilników. Suzuki – ponieważ mimo ultralekkiego nadwozia nie udało mu się skutecznie utrzeć nosa rywalom.

Swift powinien zmiażdżyć konkurencję, bo Ibiza waży o 200 kg więcej, a Cooper – o 300 kg. To gigantyczna różnica jak na tak małe samochody! Ford tnie zakręty jak brzytwa, a Seat jest po prostu genialny.

Macie inne zdanie? Zapraszamy do komentowania!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej