Duża wybór czeka też w gamie silnikowej, bo potencjalny nabywca może przebierać wśród 20 wersji benzynowych i diesla. W gamie znajdziecie wersje wolnossące i z doładowaniem, odmiany R4 i R6, o mocach od 105 do 360 KM. Od jakiegoś czasu widać tendencję typową dla całego rynku w Polsce, czyli spadek zainteresowania egzemplarzami z silnikami Diesla. W ogłoszeniach prym wiodą samochody z motorami benzynowymi, których liczba to około 2 tys. egzemplarzy. Diesli jest o około połowę mniej, ale to wciąż całkiem sporo. Poniżej prezentujemy, którymi silnikami w E46 warto się zainteresować, a które należy omijać szeroki łukiem.
BMW serii 3 - duży wybór benzyniaków
Jeśli BMW serii 3 to najlepiej z benzyniakiem i to R6! Jednostki sześciocylindrowe wydają się być najlepszy wyborem w tym aucie. Zarówno silnik M52 (2.0, 2.5 i 2.8), jaki i M54 (2.2, 2.5 i 3.0) mają dość dobrą opinię. W ich przypadku wiele zależy jednak od tego, jak je traktowano i czy nie oszczędzano na serwisie. Niestety coraz trudniej to zweryfikować, a wstępne oględziny przed zakupem nie pozwalają zwykle na ocenę tego, czy silnik spala nadmierne ilości oleju, ciężko także zwykle ocenić, czy nie ma kłopotów z głowicą.
Z tego powodu nie polecamy najtańszych BMW E46 i radzimy szukać raczej tych po klubowiczach i pasjonatach marki i modelu, bo to zwiększa szansę na dobry samochód, choć nie gwarantuje w 100 procentach sukcesu w zakupie. To oznacza, że wybierać będziecie wśród pojazdów za minimum 15 tys. zł. Oczywiście nawet, gdy kupicie auto z motorem w dobrym stanie należy liczyć się z kłopotami z systemem zmiennych faz rozrządu (na szczęście naprawa nie jest już ekstremalnie droga), w nowszych silnikach uszkodzone mogą być także dość drogie wtryskiwacze. Uważniej przyjrzeć trzeba się także układowi chłodzenia.
Nieco taniej da się kupić czterocylindrowe benzyniaki, bo za około 10 tys. zł można już znaleźć interesujący egzemplarz. Którą „R4-kę” wybrać? W starszym silniku M43 (1.9) dochodzi do obrócenia panewek, do tego użytkownicy zwracają uwagę, że jest to motor dość paliwożerny. Typowym problemem tej jednostki napędowej jest również uszkodzony silniczek krokowy – da się to poznać po nierównej pracy na biegu jałowym.
Nowsze motory serii N42 oraz N46 (pojemności 1.8 i 2.0) wydają się być lepszym wyborem, ale mają czasem problem z napinaczem łańcucha rozrządu. Na szczęście jest to silnik bezkolizyjny i nawet, gdy łańcuch przeskoczy o ząb, lub gdy się zerwie nie ma możliwości, aby zawory spotkały się z tłokami i trwale uszkodziły jednostkę napędową.
BMW serii 3 silniki benzynowe | N46 (2.0) | M54 (2.2) | M54 (2.5) | M52 (2.8) | M54 (3.0) |
Lata | 2005-07 | 1998-2000 | 2000-07 | 1998-2000 | 2000-07 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R6/24 | benz. R6/24 | benz. R6/24 | benz. R6/24 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 | 2494 | 2494 | 2793 | 2979 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 150/6200 | 170/5500 | 192/6000 | 193/5500 | 231/5900 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 200/3600 | 245/3500 | 245/3500 | 280/3500 | 300/3500 |
Skrzynia biegów | 5M, 5A | 5M, 5A | 5M, 5A, SMG | 5M, 5A | 5M, 6M, 5A, SMG |
Prędkość maksymalna (km/h) | 219 | 233 | 240 | 242 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,2 | 8 | 7,1 | 7 | 6,5 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 10,5/5,8/7,4 | 12,7/6,9/9,0 | 12,8/6,9/9,1 | 12,5/7,0/9,0 | 12,8/6,9/9,1 |
Czy warto kupić BMW serii 3 z silnikiem Diesla?
W przypadku diesli w BMW E46, tak samo jak w silnikach benzynowych wybierać można między jednostkami cztero- i sześciocylindrowymi. Ryzyko drogich awarii jest jednak spore, bo diesle ze swej natury mają droższy osprzęt, do tego zwykle kupuje się je po to by dużo nimi jeździć, przebiegi osiągane przez tego typu jednostki są więc dużo wyższe niż w wersjach benzynowych. Najbardziej bezpieczną opcją wydaje się silnik M47 (2.0/116 lub 150 KM) w starszej wersji wyposażonej w pompę wtryskową VP44, której regeneracja nie jest szczególnie droga (1,5-2 tys. zł).
Nowsza jednostka ma już wtrysk Common Rail i dodatkowe literku TU w nazwie (moce: 116 oraz 150 KM). To oszczędny silnik o wysokiej kulturze pracy, ale trzeba się w jego przypadku liczyć z wymianą wtryskiwaczy po większym przebiegu (a większość egzemplarzy ma już sporo tysięcy kilometrów za sobą). Dobra wiadomość jest taka, że da się je regenerować, za ok. 500-1000 zł za sztukę, ale biorąc pod uwagę wartość pojazdu jest to już spory wydatek.
Warto mieć świadomość, że w pewnej partii silników 2.0 z wtryskiem CR pękały wały. Do tego dochodzi ryzyko uszkodzenia turbosprężarki oraz klapki w kolektorze dolotowym, które mogą się dostać do silnika trwale go niszcząc. Większość egzemplarzy ma już usunięte wadliwe klapki.
Ten sam problem dotyczy też sześciocylindrowej jednostki z wtryskiem M57 (2.9/184 KM oraz 3.0/204 KM), podobnie zresztą jak i wtryskiwaczy. W tym silniku zdarza się także uszkodzone Koło pasowe. Silnik M57 wyraźnie więcej pali (średnio w mieście nawet 10-11 l ON na 100 km), a w przypadku awarii koszty mogą być większe. Z drugiej strony to bardzo udany i polecany motor, jeśli więc znajdziecie niezajechane i przede wszystkim serwisowane BMW z tym sześciocylindrowym dieslem warto się nim zainteresować.
BMW serii 3 silniki Diesla | M47 (2.0) | M47 (2.0) | M47 (2.0) | M57 (2.9) | M57 (3.0) | |
Lata | 2003-05 | 1998-2001 | 2001-06 | 1999-2003 | 2003-06 | |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R6/24 | t.diesel R6/24 | |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 | 1951 | 1995 | 2926 | 2993 | |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 116/4000 | 136/4000 | 150/400 | 184/4000 | 204/4000 | |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 280/1750 | 280/1750 | 330/2000 | 390/1750 | 410/1500 | |
Skrzynia biegów** | 5M, 5A | 5M, 5A | 6M, 6A | 5M, 5A | 6M, 5A | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 204 | 207 | 221 | 227 | 242 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,6 | 9,9 | 8,8 | 7,8 | 7,2 | |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 7,6/4,5/5,6 | 7,4/4,7/5,7 | 7,9/4,5/5,8 | 9,2/5,3/6,7 | 9,1/5,2/6,6 |
Więcej informacji na temat używanego BMW serii 3 (E46) znajdziecie w numerze 46 z 13 listopada 2017 r.