Napędzanie alternatora lub wspomaganie układu kierowniczego to przykłady wykorzystania paska wielorowkowego - dwóch części połączonych gumą, mających na celu tłumienie drgań. W niektórych przypadkach wał korbowy powoduje ich zwiększenie, a co za tym idzie, potrzebne są dodatkowe rozwiązania umożliwiające opanowanie występujących sił. W takim wypadku w konstrukcjach stosuje się koło pasowe, które wyposażone jest w dodatkowy tłumik drgań. Na rynku można spotkać ich dwa różne rodzaje, zależne od używanego rodzaju paliwa. Do silników benzynowych stosuje się typ otwarty, a do silników Diesla - zamknięty.

Jak działa koło pasowe?

Silnik podczas swojej pracy powoduje naprzemienne zapłony poszczególnych cylindrów. Prowadzi to do rozpędzania wału korbowego w bardzo krótkim czasie oraz jednoczesnym spowalnianiu go podczas kompresji, następującej przed zapłonem następnego cylindra. Taka zmienność intensywności oddziaływania na wał korbowy powoduje, że powierzchnia elementu oraz innych okolicznych części narażona jest na duże obciążenia i drgania. Jeżeli będą one zbyt intensywne, doprowadzić to może do ich uszkodzenia lub nawet zerwania. Dlatego istotne jest stłumienie powstających przeciążeń. Najbardziej popularnym sposobem jest stosowanie koła pasowego, jako przeciwwagi dla wału korbowego.

Koło pasowe - oznaki awarii

W przypadku tej części, pierwszych objawów uszkodzeń jest dosyć sporo, ale niekoniecznie będą się one rzucały w oczy. Do problemów, które można zauważyć, oglądając koło pasowe, są między innymi zużyte krawędzie paska. Będzie to spowodowane poruszaniem się pierścienia zewnętrznego, które doprowadzi do nierówności styków między poszczególnymi częściami współpracującymi z kołem pasowym. Innym przykładem będzie odkrycie luzów na połączeniu wpustowym z wałem korbowym oraz oderwanie kawałka lub pęknięcie całej korby.

Niepokojące są również: odczuwanie dziwnych wibracji silnika, które nie są oznaczane jako błąd przez żadne kontrolki i nieregularna praca na biegu jałowym, wynikająca z nadaktywności części tłumiącej. W wyniku nieodpowiedniej pracy koła pasowego, wibracje nie będą pochłaniane, a przekazywane dalej, co w pierwszej kolejności doprowadzić może do uszkodzenia poszczególnych części skrzyni biegów. Naszą uwagę na występujący problem powinien zwrócić również pisk, wydobywający się spod maski, który nie daje się zniwelować poprzez poprawienie napięcia paska. Podobnym, słyszalnym, objawem będzie trzepotanie w ramieniu napinacza, które spowodowane jest awarią tłumienia drgań i przenoszeniem wibracji na napinacz

Wymiana koła pasowego

Koło pasowe to część, która nie musi być wymieniana zbyt często, jeżeli tylko dobrze działa. Zaleca się kontrolowanie jego stanu technicznego po przejechaniu 60 000 kilometrów. Dobrą okazją jest również każdorazowa wymiana paska wielorowkowego. W zależności od marki i modelu auta, poziomu skomplikowania czynności i lokalizacji podzespołów, które wymagają naprawy, cena usługi może się różnić w poszczególnych warsztatach samochodowych. Najniższa to około 50 zł, a średnia wynosi dwa razy więcej, czyli około 100 zł. Do usługi należy doliczyć wartość części - ta waha się od 40 do nawet 160 zł.

Podczas wymiany koła pasowego, należy pamiętać, aby nie wykorzystywać ponownie starych śrub. Większość tych elementów montowana jest na śrubach jednorazowych, które są odkształcalne. Istotne jest również dostosowanie odpowiedniego momentu dokręcania - nie może być ani zbyt duży, ani zbyt mały. Podczas zakładania koła pasowego warto zwrócić uwagę na jego elementy tłumiące. Zdarzają się podróbki części, które posiadają jedynie gumową obrączkę na zewnątrz, ale pozbawione są wewnętrznej nakładki.