CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.484.353.961.66
Średnio4.394.584.201.84
Najdrożej4.694.894.592.12

Smart Forfour - jaka jest cena oryginalności?

24 maja, 09:10
Udostępnij
0
Skomentuj

Nietypowe auta zazwyczaj są drogie w utrzymaniu. Sprawdziliśmy, czy tak samo jest w przypadku Smarta Forfoura.

Pierwsza próba stworzenia większego Smarta nie do końca się udała i Forfoura I produkowano tylko w latach 2004-06 (2. generację wprowadzono w 2014 r.). Nazwę należy tłumaczyć: „dla czworga”, ale czteroosobowa jest tylko 1/4 aut oferowanych w Polsce, reszta ma pięć miejsc.

Forfour I powstawał w holenderskich zakładach Mitsubishi (NedCar) wspólnie z Coltem VI, z którym dzieli ok. 40 proc. elementów. Tym, co odróżnia Smarta, jest nadwozie, w którym do metalowego szkieletu przykręcono plastikowe elementy (mniej kłopotów z korozją). Mają one wysokie ceny w ASO, ale bez trudu znajdziecie używane części (np. przedni błotnik kupicie za ok. 400 zł).

Ceny zakupu nie są wysokie

Na rynku wtórnym egzemplarzy Forfoura jest o około 3/4 mniej niż popularnego Fortwo, a ceny wahają się od 7 do 14 tys. zł (nowy Forfour był drogi – od 50 do 80 tys. zł). Wyżej wyceniane są jedynie wersje 1.5 turbo (177 KM), firmowane przez Brabusa, które spotyka się rzadko.

Auto Świat Expert

Nie kupuj kota w worku. Pomożemy Ci sprawdzić samochód przed zakupem.

Jak na auto segmentu B Smart ma przyzwoite wyposażenie (4 airbagi, ESP, klimatyzacja i elektr. sterowane przednie szyby). Pochwalić trzeba także ilość miejsca na tylnych siedzeniach po maksymalnym przesunięciu kanapy do tyłu (ma ona też regulację oparcia).

Gorzej wypada jakość wnętrza – opada mechanizm podnoszenia fotela kierowcy, wyciera się kierownica, uszkadzają się kratki nawiewów. Zastrzeżenia są zgłaszane do komfortu podróżowania – Smart ma zbyt sztywne zawieszenie, choć jego wytrzymałość jest wysoka, a koszt naprawy taki, jak w Colcie VI.

Silniki benzynowe opracowano wspólnie z Mitsubishi (jedynie wspomniana jednostka 1.5 turbo to konstrukcja stricte japońska), ale mechanicy z serwisu Smartwarszawa.pl mają do nich niewiele zastrzeżeń. Często szwankuje w nich przepustnica (zwykle pomaga czyszczenie i kalibracja, jeśli jednak trzeba ją wymienić, to kosztuje to 1,7 tys. zł).

To auto trudno pomylić z jakimkolwiek innym. To auto trudno pomylić z jakimkolwiek innym. Foto: Robert Magdziak / Auto Świat

W ogłoszeniach dominuje wersja R3 1.1/75 KM, wystarczająca do napędu tego ważącego nieco ponad tonę modelu, jeśli jednak macie możliwość wyboru, lepiej sięgnijcie po silnik R4 1.3/95 KM, który pali niewiele więcej, a lepiej się z nim jeździ.

Trzycylindrowy diesel 1.5 (konstrukcja Mercedesa) o mocy 68 lub 95 KM to nieco bardziej ryzykowna opcja (wyraźnie droższy osprzęt). Do tego wersje z dieslem mają awaryjny kompresor klimatyzacji (problem rzadziej dotyczy benzyniaków; brak zamiennika). Z dużą ostrożnością trzeba podchodzić do zautomatyzowanej skrzyni biegów, która jest powolna i awaryjna.

Smart Forfour I - ceny części*

Filtr oleju od 19 zł
Filtr powietrza od 35 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 110 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 280 zł
Łożysko koła przód (z piastą) od 335 zł
Amortyzator (przód) od 400 zł
Błotnik (ASO Mercedes) 690 zł
Reflektor 760 zł
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Smarta Forfoura 1.3 z 2005 r.

Smart Forfour I - serwis*

Olej silnikowy** co 20 tys. km
Filtr powietrza co 40 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 5 lat
Świece zapłonowe co 40 tys. km
Olej w skrzyni bez okres. wym.
Napęd rozrządu*** łańcuch
*zalecane interwały w ASO dla Smarta Forfoura z silnikiem benzynowym; **w dieslach 1.5 interwał co 25 tys. km; ***bez okresowej wymiany; poza 1.5 turbo, w którym wymiana paska jest wymagana co 150 tys. km

Smart Forfour I - dane techniczne

Dane techniczne 1.1 1.3
Silnik – typ/cyl./zawory benz. R3/12 benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1124 1332
Moc maks. (KM/obr./min) 75/6000 95/6000
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 100/3500 125/4000
Skrzynia biegów 5b man. lub 6b zautomat.
Napęd przedni
Masa własna/ładowność (kg) od 970/485
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 3752/1684/1420
Rozstaw osi (mm) 2500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,4 10,8
Prędkość maks. (km/h) 165 180
Spalanie (wg EU; l/100 km) 7,0/4,6/5,5 7,4/4,8/5,8

Naszym zdaniem: raczej dość przeciętny

Forfour nie jest pozbawiony wad, a do tego ceny części do niego nie należą do najniższych. Na szczęście typowe awarie w większości przypadków nie są drogie do usunięcia. Nie polecamy zautomatyzowanych skrzyń biegów, ostrożnie trzeba też podchodzić do silników Diesla.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 33/2017 już w sprzedaży a w nim - Nowości Audi – Q6 i e-tron oraz nowe generacje A1, A3 i A4; McLaren 570S Spider – pierwsza jazda superkabrioletem; Dacia Dokker, Hyundai i40 kombi, Mercedes klasy E kombi, Renault Grend Scenic, Seat Ibiza, Skoda Kodiaq, VW Golf Variant i VW Tiguan – porównanie możliwości aut obciążonych wakacyjnym bagażem; Cisza w kabinie – wygłuszanie auta: jak, gdzie i ile kosztuje; Z drugiej ręki: Skoda Octavia I (1996-2010); Top 5: pikapy za 30-40 tys. zł. Zapraszamy do lektury
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (57)

No photo
No photo ~edek Użytkownik anonimowy
~edek :
No photo ~edek Użytkownik anonimowy
moje koleżanka mówiła że wadą tego samochodu jest to, że fotele z przodu nie rozkładają się, nie wierzyłem, sprawdziłem i faktycznie, oparcie można odchylić ale żeby położyć to nie. Po dziś dzień zastanawiam się w jakich okolicznościach to odkryła
4 cze 19:18 | ocena: 92%
Liczba głosów:63
92%
8%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zgred Użytkownik anonimowy
~Zgred
No photo ~Zgred Użytkownik anonimowy
do ~Taka prawda:
No photo ~Taka prawda Użytkownik anonimowy
24 maja 13:44 użytkownik ~Taka prawda napisał
Miałem wersję 1,5 109KM i kosztowała prawie 90tyśPLN (dokładnie 86 koła - mam fakturę z salonu Mercedesa) - FULL opcja z panoramą i audio które samo kosztowało prawie 8 tyś PLN itp więc niech autor nie pisze bredni, że kosztował od 60 do 80 tysięcy. Niska
WOW, zrobiłeś 55 tys km i nic się z silnikiem nie stało ? A co się miało przy takim przebiegu stać z prostym benzynowym silnikiem ? Faktycznie pancerna konstrukcja ;)))
12 cze 10:59 | ocena: 100%
Liczba głosów:17
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zgred Użytkownik anonimowy
~Zgred :
No photo ~Zgred Użytkownik anonimowy
O ile dwuosobowy Smart miał i ma jakiś sens bo wypełniał i wypełnia lukę w rynku, o tyle ta wersja jest bez sensu bo na rynku jest masa bardziej udanych, łagodniejszych i tańszych aut tej wielkości o podobnych lub lepszych parametrach.
12 cze 11:00 | ocena: 75%
Liczba głosów:16
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Taka prawda Użytkownik anonimowy
~Taka prawda :
No photo ~Taka prawda Użytkownik anonimowy
Miałem wersję 1,5 109KM i kosztowała prawie 90tyśPLN (dokładnie 86 koła - mam fakturę z salonu Mercedesa) - FULL opcja z panoramą i audio które samo kosztowało prawie 8 tyś PLN itp więc niech autor nie pisze bredni, że kosztował od 60 do 80 tysięcy. Niska waga więc te 109KM dawało radę, jakość materiałów w środku bardzo dobra, spasowanie również. Z wad - nienawidziłem ułożenia środkowego tunelu bo jak mi wpadł telefon między fotel a tunel to chyba tylko chińskie małe rączki były w stanie to wyjąć. Silnik pancerny - sprzedałem auto ojcu szwagierki (gość ma 80 lat), który zalał zamiast paliwa 5 litrów płynu do spryskiwaczy jak mu się waha skończyła po czym kręcił go chyba ze 20 min. Zalałem paliwo, odpalił ze strzała bez czyszczenia czegokolwiek. Ogólnie zrobiłem tym autem 55 tyś km przez 3 lata i nigdy nie robiłem nic przy silniku, ale zacząłem nim jeździć jak miał 42 tyś km nalatane... Ogólnie sam nowego bym na pewno nie kupił, sprzedałem bo brakowało mi mocy i kupiłem Audi A3 200KM - to w końcu jedzie jak trzeba ;)
24 maja 13:44 | ocena: 67%
Liczba głosów:36
33%
67%
| odpowiedzi: 8
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kupapan Użytkownik anonimowy
~kupapan :
No photo ~kupapan Użytkownik anonimowy
Jeśli mówimy o jeździe konserwą, to wolę jeżdzić Cienkim niż tą plastikową jednorazówką. Nadmieniając ,fiat cinquecento dobrze utrzymany pomimo że ma 20 lat potrafi kosztować nawet i 4 kPLN. Już nie mówiąc o stanie kolekcjonerskim.
12 cze 09:48 | ocena: 69%
Liczba głosów:16
69%
31%
| odpowiedzi: 4
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mmm Użytkownik anonimowy
~Mmm :
No photo ~Mmm Użytkownik anonimowy
Fajny samochod do jazdy na co dzień. Ludzie piszący komentarze nawet w nim nie siedzieli. Dostępność części normalna, awaryjność niższa od przeciętniej i dobry stosunku ceny do wieku i wyposażenia!
25 maja 10:40 | ocena: 75%
Liczba głosów:12
75%
25%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~hahahaha Użytkownik anonimowy
~hahahaha
No photo ~hahahaha Użytkownik anonimowy
do ~Kicked:
No photo ~Kicked Użytkownik anonimowy
24 maja 10:12 użytkownik ~Kicked napisał
Do niczego. Mialem go przez 5 lat. Kazda wymiana zarowki to koszmar. Elektryka wariuje. Zeby wymienic swiece, trzeba wyjmowac silnik. Jeden plus to taki, ze ma plastikowe panele, wiec nie bedzie poobijany na parkingach. Trzech machanikow zaczelo odmawiac
Buahahaha o czym ty pier$%^lisz człowieku??? Wyjmować silnik żeby świece zmienić??? Ładnie Cię ktoś w CH. zrobił hahahaha!
24 maja 13:37 | ocena: 81%
Liczba głosów:21
81%
19%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~multi Użytkownik anonimowy
~multi :
No photo ~multi Użytkownik anonimowy
nie lubię takich wynalazków, wolę swoją sprawdzoną yariskę. i części do niej mam tańsze z delph i pali niewiele, ciasna trochę ale własna.
9 cze 15:19 | ocena: 76%
Liczba głosów:25
76%
24%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kicked Użytkownik anonimowy
~Kicked :
No photo ~Kicked Użytkownik anonimowy
Do niczego. Mialem go przez 5 lat. Kazda wymiana zarowki to koszmar. Elektryka wariuje. Zeby wymienic swiece, trzeba wyjmowac silnik. Jeden plus to taki, ze ma plastikowe panele, wiec nie bedzie poobijany na parkingach. Trzech machanikow zaczelo odmawiac mi przegladow I napraw przez utrudniony dostep do czesci.
24 maja 10:12 | ocena: 60%
Liczba głosów:25
40%
60%
| odpowiedzi: 5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~... Użytkownik anonimowy
~... :
No photo ~... Użytkownik anonimowy
Smart... Największa pomyłka motoryzacyjna ostatnich 20 lat :P
24 maja 21:53 | ocena: 62%
Liczba głosów:29
62%
38%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Robert Magdziak / Auto Świat

Smart Forfour (2004-06) - od 7000 zł

Smart Forfour wciąż wygląda nietuzinkowo, ale jego cena już nie odstrasza.

Smart Forfour - jaka jest cena oryginalności? (slajd 1 z 11)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Robert Magdziak / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Robert Magdziak / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Robert Magdziak / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Robert Magdziak / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Robert Magdziak / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Robert Magdziak / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego