Muzeum nazwane „La macchina del tempo"(Wehikuł czasu) to serce prawdziwego „centrum marki".

Muzeum oferuje do dyspozycji gości księgarnię, kawiarnię, centrum dokumentacji, tor do jazd próbnych, pomieszczenia, w których odbywają się różne wydarzenia, salon pokazowy samochodów: idealne połączenie pomiędzy przeszłością, teraźniejszością i przyszłością.

Będzie można je zwiedzać codziennie, oprócz wtorku, w godzinach 10:00-18:00, a w czwartki dodatkowo aż do godziny 22:00 (www.museoalfaromeo.com).

W Muzeum znajdują się najważniejsze egzemplarze z historycznej kolekcji Alfy Romeo, tworzonej od początków lat sześćdziesiątych. Muzeum zostało otwarte w 1976 roku i można je było zwiedzać po wcześniejszym dokonaniu rezerwacji. Po zakończeniu produkcji w Arese i związanej z tym utracie kierowniczej funkcji Centrum, w 2009 roku Muzeum zostało zamknięte.

W ramach planu globalnego rozwoju Alfy Romeo, Muzeum w Arese - miejsce będące symbolem historii firmy - zostało wybrane, jako centralny punkt dla wielkiego powrotu marki.

W 2013 roku poproszono architekta Benedetto Camerana o wykonanie nowego projektu łączącego cele przewidziane w planie z zachowaniem i ochroną zabytkowego budynku. Prace ruszyły latem 2014 roku i w niecałe dwanaście miesięcy udało się zakończyć remont całego kompleksu wykonany przez FCA Partecipazioni.

Nowy projekt architektoniczny zmienia funkcje głównego budynku, dostosowując go do nowych działalności i ułatwiając zwiedzanie. Kluczowym elementem projektu jest czerwona konstrukcja przebiegająca przez cały kompleks: od zadaszenia nad wejściem dla zwiedzających, przez hall, aż po początek trasy zwiedzania, gdzie dominują nowoczesne schody ruchome. Ten ostatni element architektoniczny, dobrze widoczny z autostrady i wyróżniający się kolorem „czerwony Alfa" jest symbolem odrodzenia Muzeum: nowoczesnym znakiem, harmonijnie wbudowanym w architekturę lat 70., który odzwierciedla połączenie między historią a współczesnością.

Wyposażenie Muzeum podkreśla charakterystyczne elementy zapisane w DNA Alfy Romeo, przedstawione za pomocą sugestywnej instalacji świetlnej przechodzącej pionowo wzdłuż budynku: światło, słowa i wyróżniające się stylem detale, które powolnym ruchem spiralnym opadają w dół, symbolizując ciągłość stylistyczną i spójność technologiczną.

Wzdłuż trasy zwiedzania można podziwiać 69 modeli marki, które miały największy wpływ nie tylko na rozwój marki, ale również na historię motoryzacji. Począwszy od pierwszego modelu A.L.F.A., 24 HP, po legendarnych zwycięzców rajdu Mille Miglia, takich jak model 6C 1750 Gran Sport prowadzony przez Tazio Nuvolariego, od 8C z lekkimi nadwoziami Touring po „Alfettę" 159, która wygrała Mistrzostwa Świata Formuły 1 w 1951 roku, prowadzona przez Juana Manuela Fangio; od Giulietty, kultowego samochodu lat 50., po model 33 TT 12.

Kwintesencja marki jest ujęta w trzech elementach: Oś czasu, która odzwierciedla ciągłość produkcji, Piękno, które łączy styl i design, Prędkość, będącą syntezą technologii i lekkości. Każdemu elementowi odpowiada jedno piętro w Muzeum.

Oś czasu zajmuje całe pierwsze piętro, prezentując 19 najbardziej znaczących samochodów w rozwoju marki, a każdemu towarzyszy multimedialny panel informatyczny. Wystawę uzupełnia „interaktywna pamięć", czyli stanowisko smart-tech, z którego zwiedzający mogą wejść do interaktywnego systemu, gdzie można uzyskać więcej informacji na temat historii modeli. Instalacja zatytułowana „Quelli dell'Alfa Romeo" (Twórcy Alfy Romeo) opowiada o powstaniu legendy, przez ponad 100 lat, dzięki pracy tysięcy ludzi, którzy przyczynili się do wzrostu firmy: od robotników po mechaników, od testujących samochody po projektantów, od inżynierów po pracowników biurowych.

Druga część trasy przebiega pod hasłem Piękno i zajmuje cały parter, oferując różne strefy tematyczne. Kompozycja charakteryzuje się dynamicznymi i płynnymi liniami, przywołującymi na myśl słynne włoskie firmy karoseryjne: od „I maestri dello stile" (Mistrzowie stylu) łączące 9 znakomitych przykładów designu z każdej epoki, po „La scuola italiana" (Włoska szkoła), gdzie prezentowane są samochody wykonane w latach 30. i 40. z lekkim nadwoziem Touring pod marką Superleggera (w tłumaczeniu Superlekka).  W centrum trasy „Alfa Romeo nel cinema" (Filmowa kariera Alfy Romeo). Następnie strefa zatytułowana „Il Fenomeno Giulietta" (Fenomen Giulietty) oraz „Giulia: disegnata dal vento" (Giulia: zaprojektowana przez wiatr), prezentująca modele towarzyszące boomowi gospodarczemu oraz gustom mieszkańców Półwyspu Apenińskiego w latach 50. i 60. ubiegłego wieku.

Trzecia część zajmująca cały poziom „-1"  jest dedykowana Prędkości. To najbardziej emocjonująca strefa, gdzie miłośnicy marki mogą podziwiać bohaterów wielkich zwycięstw spod znaku Alfy Romeo: od „Nasce la leggenda" (Narodziny legendy), niesamowity projekt multimedialny łączący gwiazdy imponujących rajdów i wyścigów w okresie międzywojennym, aż po debiut w wyścigach F1, i „Projekt 33" oraz „Le corse nel DNA" (Wyścigi zapisane w DNA).

Następnie zwiedzający wchodzą do „Tempio delle vittorie" (Świątynia zwycięstw), pomieszczenia, w którym różnorodność obrazów, dźwięków i filmów opowiada o 10 największych zwycięstwach w historii Alfy Romeo. Podróż po krainie mitu kończy się olśniewającym i ludycznym finałem: „bolle emozionali" (emocjonujące bąbelki), gdzie, poprzez filmy w wirtualnej rzeczywistości 360° możemy poznawać świat Alfa Romeo, a w zaciemnionym pokoju, zwiedzając, usiadłszy siedząc wygodnie na interaktywnym fotelu, może obejrzeć filmy w 4D poświęcone legendarnym sukcesom Alfy.