- Pierwszej generacji Ford Focus 20 lat temu dokonał rewolucji na rynku kompaktowych hatchbacków wprowadzają jakościową zmianę na rynku
- Ford twierdzi, że czwarta generacja Focusa to samochód zaprojektowany od zera, z uwzględnienie opinii klientów o poprzednich modelach
- Nowy Focus będzie oferowany w aż pięciu wersjach, które będą się między sobą różnić charakterem
Wielkie słowa i wielka obietnica. Ford jednak nie boi się wyzwań, o czym może świadczyć fakt, że zrezygnował ze światowej premiery Focusa podczas marcowego salonu w Genewie i przeniósł ją na indywidualną prezentację w Londynie. Sprytne posunięcie, dzięki któremu skupił uwagę całego motoryzacyjnego świata tylko na tym modelu. Przypomnę, że pierwsza generacja Focusa pojawiła się na rynku w 1998 roku, wprowadzając prawdziwą jakościową zmianę nie tylko w gamie Forda, lecz także wśród samochodów klasy kompaktowej na rynku. Do dziś trzy generacje tego samochodu na całym świecie znalazły blisko 7 mln klientów w Europie i ponad 16 mln na całym świecie, czyniąc Focusa jednym z najpopularniejszych modeli w historii marki. Najnowsza dostępna będzie jako pięciodrzwiowy hatchback i kombi oraz na wybranych rynkach także jako sedan.
Ford Focus IV – zaprojektowany od podstaw
Ford podkreśla, że czwarta odsłona Focusa to zupełnie nowy model, zaprojektowany „od pierwszej kreski”, z uwzględnieniem opinii klientów i skoncentrowany na człowieku. Auto powstało na nowej platformie C2, charakteryzującej się wyższym poziomem bezpieczeństwa i pozwalającej na lepsze wykorzystanie przestrzeni wewnątrz samochodu bez radykalnych zmian w wymiarach nadwozia. Rozstaw osi powiększono o 5,3 cm, skracając przy okazji zwisy i nadając sylwetce bardziej dynamiczny charakter. Większy grill z dużym logo marki, diodowe reflektory z charakterystycznym układem świateł do jazdy dziennej (przypominają mi trochę kształtem odwrócony młot Thora z Volvo), do tego wydłużona maska silnika oraz przesunięte w tył i mocniej pochylone przednie słupki w akompaniamencie tylnych masywniejszych składają się na najważniejsze elementy wyróżniające nową generację kompaktu.
Uwagę zwracają również dwuczęściowe lampy tylne i umieszczona na klapie nazwa modelu wykonana z dużych satynowanych liter. Co ważne, od początku do oferty trafi pięć wersji Focusa różniących się wyraźnie charakterem: standardowe (o ile można tak powiedzieć) Trend i Titanum, sportowa ST-Line, uszlachetniona Vignale oraz po raz pierwszy w gamie – uterenowiona Active z powiększonym prześwitem, szarymi, plastikowymi osłonami nadkoli i progów drzwiowych oraz osłonami podwozia z przodu i z tyłu. Wykończenie wnętrza zależeć będzie od wybranej wersji, tak by poszczególne elementy korespondowały z jej stylem. I tak w Vignale znajdziemy m.in. skórę premium i szlachetne detale, w ST-Line włókno węglowe i czerwone przeszycia tapicerki, a w Active bardziej „surowe” materiały.
Większy rozstaw osi i nowa konstrukcja kokpitu pozwoliły na wygospodarowanie większej przestrzeni dla pasażerów. Z tyłu przybyło aż 5 cm miejsca na kolana i 6 cm szerokości na wysokości ramion. Z przodu węższa konsola środkowa daje więcej przestrzeni na nogi dal kierowcy i pasażera. Do 1354 litrów wzrosła też maksymalna pojemność bagażnika w hatchbacku i do 1653 litrów w kombi (po rozłożeniu oparć tylnych siedzeń).
Ford Focus IV – silne wsparcie
Auto może być wyposażone w cały zestaw najnowszych systemów wspomagania bezpieczeństwa i komfortu jazdy, w tym również odpowiedzialnych za autonomiczną jazdę na poziomie 2, jak również multimedialnych. Są to m.in.
- adaptacyjny tempomat (ACC) z funkcją Stop&Go;, układem rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i systemem utrzymania na pasie ruchu,
- adaptacyjne reflektory z układem doświetlania zakrętów i kierowania światłem na podstawie znaków drogowych,
- system wspomagania parkowania, zarówno równoległego, jak i prostopadłego z funkcją wspomagania wyjazdu z parkingu i ostrzegania o ruchu poprzecznym,
- szerokokątna kamera cofania 180 stopni,
- systemy aktywnego unikania zderzenia, hamowania awaryjnego, aktywnego hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów,
- system ostrzegania o kolizji czołowej,
- wyświetlacz przezierny (na poliwęglanowej, wysuwanej płytce),
- system hamowania po kolizji,
- system FordPass Connect – modem LTE, ładowarka indukcyjna oraz multimedialny SYNC-3 z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym i audio B&O; Play.
To oczywiście tylko wybrane elementy wyposażenia. Ich działanie sprawdzimy przy okazji jazd testowych na początku lipca.
Ford Focus IV – osiem silników do wyboru, zmodyfikowane zawieszenie
Paleta jednostek napędowych nowego Focusa obejmie trzycylindrowe silniki benzynowe z serii EcoBoost oraz wysokoprężne, czterocylndrowe EcoBlue i spełniające normy emisji spalin Euro 6. W pierwszym przypadku do wyboru będą motory o pojemności 1,0 l o mocy 85, 100 lub 125 KM oraz 1,5 l w wariantach 150 i 182 KM, a w drugim silniki 1.5 w wariantach 95 i 120 KM oraz 2.0/150 KM. Wszystkie seryjnie oferowane będą z 6-biegową skrzynią manualną, natomiast w benzynowe odmiany 1.0/125 KM, 1.5/150 oraz diesle 1.5/120 KM i 2.0/150 KM opcjonalnie będzie można wyposażyć w nową automatyczną, 8-biegową przekładnię, z funkcją inteligentnej zmiany przełożeń. Istotną nowością w silnikach benzynowych jest funkcja dezaktywacji jednego z trzech cylindrów, gdy silnik pracuje z małym obciążeniem i nie jest potrzebne wykorzystanie jego pełnej mocy. Ponowne włączenie/wyłączenie cylindra trwa zaledwie 14 milisekund. Co ważne, wpływa to pozytywnie na obniżenie zużycia paliwa, bez negatywnego wpływu na osiągi samochodu.
Nowy Focus dostępny będzie w wersji z zawieszeniem niezależnym, wielowahaczowym (z tyłu z długim i krótkim wahaczem SLA) lub w bazowych odmianach 1.0 EcoBoost i 1.5 EcoBlue z belką skrętną. W wersjach z zawieszeniem SLA dostępny będzie układ dynamicznej kontroli amortyzacji CCD, który ma nie tylko poprawiać bezpieczeństwo jazdy lecz także precyzję prowadzenia. Kierowca ma do dyspozycji tryby: Normal, Sport i Eco, pracy układu jednego i napędowego, różniące się parametrami pracy skrzyni biegów, przepustnicy, elektrycznego wspomagania układu kierowniczego i aktywnego tempomatu. W wersjach z CCD dodatkowo także Comfort oraz Eco-Comfort regulujące sztywność zawieszenia.
Ford Focus IV – sprzedaż startuje za chwilę
Nowy Focus wygląda rzeczywiście obiecująco i z pewnością będzie odgrywał istotną rolę w czołówce klasy kompaktowej. Ceny i specyfikacje wyposażeniowe nowego Focusa na polskim rynku poznamy jeszcze w kwietniu, a po ich publikacji dilerzy marki rozpoczną przyjmowanie zamówień na to auto. Pierwsze dostawy do klientów planowane są już na drugą połowę lipca.
Ford Focus IV - wymiary:
Długość (cm) | Szerokość (cm) | Wysokość (cm) | Szerokość na wysokości ramion (cm) | Przestrzeń z tyłu od oparcia lędźwiowego do kolan (cm) | Pojemność bagażnika (l) | |
5-drzwiowy hatchback | 437,8 | 182,5 (bez lusterek) | 145,4 | Przód: 142,1 Tył: 139,5 | 8,1 | 1354 |
Kombi | 466,8 | 182,5 (bez lusterek) | 148,1 (z relingami) | Przód: 142,1 Tył: 139,5 | 8,1 | 1653 |