CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej5.115.145.052.26
Średnio5.305.435.292.54
Najdrożej5.996.195.992.99

Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania

12 mar, 17:36

Po pierwszej części testu ( Największy test opon letnich: szukamy superopony ) wiemy już, których opon należy unikać. Tym razem szukamy najlepszych z najlepszych. Sprawdzamy, co potrafią poszczególne modele i na jak długo mogą nam wystarczyć

Pierwsza część testu, którą opublikowaliśmy przed tygodniem, służyła oddzieleniu ziaren od plew. Teraz możemy już zająć się tylko oponami, które mają szanse na zwycięstwo. W grze pozostało 15 opon letnich w rozmiarze 205/55 R 16 spośród 50 modeli, które wzięły udział w castingu – reszta nie przeszła do dalszych testów.

Wiemy więc już, kim są „superprzegrani”, których – niestety – nie brakowało. W przeciwieństwie do telewizyjnych programów poszukujących talentów nie chodzi nam o rozrywkę ani nawet o to, co się komu podoba. Sprawa jest znacznie poważniejsza – stawką jest bezpieczeństwo! W tej kwestii najważniejszym kryterium oceny pozostaje oczywiście możliwie krótka droga hamowania. Opony, które nie są w stanie zapewnić szybkiego zatrzymania auta, odrzuciliśmy natychmiast, niezależnie od tego, jak się nazywają, jak wyglądają i co obiecują ich sprzedawcy.

Szczególnie krótkie, za to burzliwe okazały się gościnne występy produktów z Chin. Sunny, Wanli, Infinity oraz Chengsan to nazwy, które warto zapamiętać, jednak tylko po to, by w żadnym wypadku nie dać się na produkty tych marek namówić sprzedawcom. Są to bowiem opony tanie, ale zarazem śmiertelnie niebezpieczne. W niektórych przypadkach stwierdziliśmy wydłużenie drogi hamowania samochodu nawet o 15 metrów! To więcej niż trzy długości samochodu, a więc dystans, który na drodze może zdecydować o życiu lub śmierci.

Co z piętnastką, która gra dalej? Nie ma już mowy o wpadkach przy hamowaniu, ale nie wszystkie modele można polecić w równym stopniu.Na krętych odcinkach doskonale spisały się opony Bridgestone Turanza ER300 oraz Toyo Proxes CF1. Na mokrej nawierzchni świetnie wypadł Hankook Kinergy eco. Szkoda tylko, że w tym przypadku radość z dobrych osiągów trwała krótko, bo w teście zużycia bieżnika na dystansie 10 tys. km model ten wylądował na przedostatnim miejscu.

O tym, jak trwałe mogą być opony, świadczą wyniki Michelina Energy Savera. Choć należą one do najdroższych w zakupie, to i tak w kategorii „koszty” wypadły doskonale – nie tylko pomagają oszczędzać paliwo, ale też bardzo powoli się zużywają. Gdyby jeszcze spisywały się trochę lepiej na mokrej nawierzchni...

Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania

Prowadzenie - W tej dyscyplinie w równym stopniu chodzi o prędkość, czasy okrążeń oraz o przyjemność z jazdy. Testowy Volkswagen Golfnajszybciej pokonał tor na oponach Bridgestone ER300 Ecopia. To zasługa doskonałego prowadzenia bocznego, wyważenia oraz kierowalności. W tej części testu porównywalne wyniki osiągnęły tylko opony Hankook oraz Toyo.

Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania

Hamowanie - Krótkie drogi hamowania pozwalają wyjść bez szwanku z niebezpiecznych sytuacji. Na suchej nawierzchni najlepiej spisywały się opony marek Michelin oraz Continental. Syron i Toyo zamykają stawkę.

Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania

Hałaśliwość zewnętrzna -W kwestii emisji hałasu różnice pomiędzy poszczególnymi oponami okazały się minimalne. Jedynie Pirelli Cinturato P7 hałasuje nieco głośniej od konkurentów. Najcichszą oponą w teście okazał się Goodyear EfficientGrip.

Komfort Jazdy - Volkswagen Golf uchodzi za auto komfortowe w swojej klasie,szczególnie jeśli ma obręcze o średnicy 16 cali. Najprzyjemniej jeździło się nam na oponach Goodyear oraz Uniroyal. Odczuwalnie mniej kofortowe okazało się koreańskie ogumienie marki Syron.

Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania

Koszty/trwałość -Przy zakupie opon nie należy kierować się wyłącznie ceną, bo tak naprawdę mówi ona niewiele o rzeczywistych kosztach eksploatacji. Zestawiliśmy ceny z trwałością opon – okazuje się, że wydając dość dużo na zakup, można później jeszcze więcej zaoszczędzić!

Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania

Aquaplaning - Szerokie kanały odprowadzające wodę spod bieżnika gwarantują niską podatność na aquaplaning. Na mokrej nawierzchni najlepiej sprawdzają się z reguły bieżniki kierunkowe o kostkach ułożonych w kształcie litery V, takie jak np. w oponach Vredestein Sportrac 3. Również Hankook i Uniroyal doskonale wypadły w tej konkurencji.

Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania

Aquaplaning na łukach - Podczas pokonywania zakrętów na zalanej wodą nawierzchni doskonale sprawdzają się opony Uniroyal – w końcu nawet w nazwie mają „RainExpert” (ang. ekspert od deszczu). Opony Toyo nadają się głównie na suche drogi.

Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania

Prowadzenie -Najlepsza przyczepność na mokrym, bezbłędne zachowanie na łukach – opona Hankook Kinergy eco może służyć za wzór do naśladowania. Podobne wyniki osiągnął Continental PremiumContact2. Słaby występ Goodyeara.

Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania

Jazda po okręgu - Podczas jazdy po okręgu na mokrej nawierzchni liczy się jak nalepsza przyczepność. Najkrótsze czasy okrążeńudało się uzyskać na oponach Hankook i Continental. Goodyeary sprawiają, że trzeba zdjąć nogę z gazu.

Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania

Hamowanie - W tej dyscyplinie – o dziwo – wygrała opona z tzw. średniej półki: Fulda Carat Progresso. Analizując wyniki, warto pamiętać o tym, że w przypadku najgorszych w eliminacjach opon (Chengsan) droga hamowania wyniosła aż 61,5 m!

Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania

Trwałość - Na podstawie wyników uzyskanych na dystansie 10 tys. km obliczyliśmy trwałość opon. Przebiegi podczas normalnej eksploatacji mogą być zupełnie inne – tu chodzi tylko o porównanie poszczególnych modeli.

Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania

Opory toczenia - Ponieważ pomiary oporów toczenia wykonywane są przy stałej prędkości, z oponą ustawioną idealnie prostopadle do rolki, nie da się na ich podstawie precyzyjnie określić, jaki jest wpływ konkretnej opony na zużycie paliwa.

Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania

Zużycie paliwa - Oszczędny charakter Volkswagena Golfa 1.6 TDI najlepiej podkreślały opony Goodyear, Pirelli oraz Michelin. Kolejność wyników jest zbliżona (ale wcale nie identyczna!), jak w przypadku laboratoryjnych pomiarów oporów toczenia.

PODSUMOWANIE - Znaleźliśmy zwycięzcę, a nawet dwóch! Superoponami letnimi roku 2011 zostają Pirelli Cinturato P7 oraz Vredestein Sportrac 3. Oba modele przekonują do siebie wysokim poziomem bezpieczeństwa w każdych warunkach jazdy, a jednocześnie zaskakują niskimi kosztami eksploatacji. O tym, że opona, za którą trzeba zapłacić naprawdę dużo, może okazać się najtańszym rozwiązaniem, świadczy wynik modelu Michelin Energy Saver. Najlepszymi właściwościami dynamicznymi mogą się pochwalić opony Continental i Hankook.

Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania Test opon letnich: oto zwycięzcy naszego wielkiego porównania

Przeczytaj również:

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (15)

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~afa Użytkownik anonimowy
~afa :
Brak zdjęcia ~afa Użytkownik anonimowy
jakies jaja nie test opon co to jest
4 mar 07:24 | ocena: 100%
Liczba głosów:6
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~informator Użytkownik anonimowy
~informator :
Brak zdjęcia ~informator Użytkownik anonimowy
wyniki Panowie,
Trwałość (waga 35%) i cena do trwałość(również 35%) jak ktoś się dobrze zastanowi to dwa razy ta sama wartość i przez to takie sobie wyniki waszego testu.
Wyszło przez to, że najlepiej prowadzące się opony dostały dwa razy MINUSA za tą samą wadę (ścieralność), a przez to gorszą notę całościową.
Normalne jest, że jak opona ma wadę ścieralność to jest to wada związana z częstszym zakupem (cena), przez co ta wartość wyszła nie 35% a 70% bo przy porównywalnych cenach oceniacie 2 razy to samo ....
8 mar 13 13:06 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~BOSS Użytkownik anonimowy
~BOSS :
Brak zdjęcia ~BOSS Użytkownik anonimowy
No to teraz mam dylemat. Co No to teraz mam dylemat. Co do właściwości, która mnie najbardziej interesowała, ten test podważa test ADACa. Szukam dobrej opony, ale bardzo zależy mi na tym, żeby była CICHA. Wg ADACa taką oponą jest Pirelli Cinturato P7, natomiast tutaj: "... Pirelli Cinturato P7 hałasuje nieco głośniej od konkurentów.". Dalej jest napisane: "Najcichszą oponą w teście okazał się Goodyear EfficientGrip", a w testach ADACa była to jedna z głośniejszych opon! Chciałem właśnie zmienić Goodyeara na Pirelli z uwagi na emisję hałasu, ale zwątpiłem.
14 maja 12 14:17
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~BOSS Użytkownik anonimowy
~BOSS :
Brak zdjęcia ~BOSS Użytkownik anonimowy
No to teraz mam dylemat. Co No to teraz mam dylemat. Co do właściwości, która mnie najbardziej interesowała, ten test podważa test ADACa. Szukam dobrej opony, ale bardzo zależy mi na tym, żeby była CICHA. Wg ADACa taką oponą jest Pirelli Cinturato P7, natomiast tutaj: "... Pirelli Cinturato P7 hałasuje nieco głośniej od konkurentów.". Dalej jest napisane: "Najcichszą oponą w teście okazał się Goodyear EfficientGrip", a w testach ADACa była to jedna z głośniejszych opon! Chciałem właśnie zmienić Goodyeara na Pirelli z uwagi na emisję hałasu, ale zwątpiłem.
14 maja 12 14:17
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~lemmur Użytkownik anonimowy
~lemmur :
Brak zdjęcia ~lemmur Użytkownik anonimowy
jeżeli chodzi o opony jeżeli chodzi o opony michelin energy saver, kupiłem w rozmiarze 195/65r15 91h i jeśli chodzi o spalanie to spadło z 5,5-5,6 na oponach good year nct5 do 4,7-4,8 przy zbliżonym charakterze jazdy(a nawet na michelinach jeżdziłem troche agresywniej)
Przy wchodzeniu w zakręt przy 120km auto troche pływa i ma się wrażenie jakby opona zaraz miała odkleić się od felgi. Nierówności tłumi perfekcyjnie, trochę szumi, no i jeszcze po odjęciu nogi z gazu auto nie chce zwalniać tak jak przy nct5(trzeba się nauczyć jazdy od nowa:) Z czystym sumieniem polecam tą oponę, Brat jeździ na pirelkach cinturato p7 i też nie narzeka, bridgestony są popularne. Trzeba uważać na goodyear efficientgrip, kolega skusił się niższymi oporami toczenia od michelinów i teraz ma problem, dwie opony biją i je eklamuje, Goodyear raczkuje dopiero w dziedzinie ekologii i jeszcze pare lat trzeba poczekać na dobry, wolny od wad produkt
17 kwi 11 12:43
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Jakub_Łódź Użytkownik anonimowy
~Jakub_Łódź :
Brak zdjęcia ~Jakub_Łódź Użytkownik anonimowy
To samo co rok temu Nowy sezon się zbliża i nie ma nowości na rynku? Są? Więc w jakim celu kopiujecie test w ubiegłego roku?
Co do opon to Cinturato P7 są rzeczywiście bardzo dobre i szczerze je polecam. Poprzednim kompletem w moim aucie były Michelin Energy Saver - opony, które uważam za niebezpieczne podczas opadów deszczu. Dodatkowo mają zbyt miękkie krawędzie boczne i w ostrym zakręcie auto robi co chce (zawieszenie auta twarde, a układ kierowniczy wysoce precyzyjny).
8 mar 13 17:23 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Kamil Peterek Użytkownik anonimowy
~Kamil Peterek :
Brak zdjęcia ~Kamil Peterek Użytkownik anonimowy
Sezonu letniego na opony nie będzie? Podobno zimowa aura tak pomieszała szyki, że po raz pierwszy od wielu już lat sezonu letniego na opony może nie być. Tak jak to w zwyczaju było - najpierw rolnicy i motocykliści marcowi, potem zwykli kierowcy kupowali opony, tak teraz sezon jeszcze nie wystartował, choć rok temu już był bliżej końca. Odbija się to na sprzedawcach opon. Moto Mar z Bydgoszczy - obniżki. Oponeeo - to samo. Inni tak samo. Pytanie czy tak będzie.
29 mar 13 12:07 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~zbyty Użytkownik anonimowy
~zbyty :
Brak zdjęcia ~zbyty Użytkownik anonimowy
W Auto Bild Magazin No 09 jest tegoroczny test opon W Auto Bild Magazin No 09 jest tegoroczny test opon letnich 195/65 R15. Panowie z Auto Świat wiadomo, że sami testu nie przeprowadzicie to wystarczy przetłumaczyć.... a nie publikować nieaktualny test zeszłoroczny. żenada.
11 mar 13 13:27
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~carcade Użytkownik anonimowy
~carcade :
Brak zdjęcia ~carcade Użytkownik anonimowy
Tu podają ze droga hamowania Tu podają ze droga hamowania continental sport contact2 wynosi 37.5m , natomiast w innym artykule tej samej witryny droga hamowania 36,6 prawie metr się skraca
, link do artykułu : http://www.auto-swiat.pl
2 lis 12 20:55
Liczba głosów:0
0%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~kardek Użytkownik anonimowy
~kardek :
Brak zdjęcia ~kardek Użytkownik anonimowy
stare... to są stare odgrzane kotlety z tym testem... w tym roku wyszło już wiele nowych opon zarówno od Continentala jak i od Dunlop oraz od innych...

dlatego darowali by sobie test opon z zeszłego roku.. ://
8 mar 13 11:56 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej