Za mało wiatru!

Auto Świat
Na nowych oponach można bezpiecznie jeździć przez kilka lat i co najmniej kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Warunek: musimy dbać o opony na bieżąco, pilnować ciśnienia i zapewnić im działanie w przyjaznym środowisku. Dla oszczędności i własnego bezpieczeństwa warto pamiętać o kilku zasadach. Ciśnienie w kołach sprawdzajmy raz w miesiącu. W tym czasie spada ono z reguły o 0,1-0,2 bara. Napompowanie kół azotem (7-12 zł za jedno koło) powoduje, że prawidłowe ciśnienie w kole utrzymuje się dłużej. Jeśli ciągniemy przyczepę, ciśnienie w tylnych kołach zwiększamy o 0,4 bara w stosunku do wartości wyjściowej. Zamiast np. 2,6 bara pompujemy 3,0 bary. Pamiętajmy o nakrętce na wentyl. Chroni ona przed uszkodzeniem i zapewnia szczelność. Koło zapasowe należy napompować do wyższego ciśnienia niż koła na aucie. Wystarczy 2,5 bara.W razie przebicia opony trzeba ją fachowo naprawić. Sprej może być tylko środkiem doraźnym. Kontrolujmy geometrię zawieszenia. Nieprawidłowa geometria powoduje zniszczenie opon! Sprawdzajmy amortyzatory. Zużyte powodują nierówne zdzieranie opon, tzw. ząbkowanie. Sprawdzajmy stan opon. Uszkodzenie mechaniczne ujawnia się dopiero po jakimś czasie od wjechania np. w dziurę. Minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. Maksymalny czas użytkowania opony to 10 lat od daty produkcji.Ponad 70 proc. aut ma źle napompowane koła! W 2006 roku "ciśnieniobus" firmy Michelin przebadał 2356 polskich aut pod kątem prawidłowego ciśnienia w kołach. Opony większości aut były źle napompowane! Mapka prezentowana obok pokazuje, jaki procent aut przebadanych w poszczególnych województwach miało źle napompowane koła. Skąd się to bierze? Powietrze pod ciśnieniem wydostaje się z koła przez zaworki, przenika przez gumę (szczególnie starą i sparciałą), czasami uchodzi z powodu nieszczelności na styku opony i obręczy. Wystarczy niewielka nierówność obręczy - którą da się wprawdzie wyważyć, ale nie sposób jej dobrze uszczelnić - aby powietrze uciekało szybciej niż zwykle. Auto ze zbyt niskim ciśnieniem gorzej hamuje i prowadzi się mniej precyzyjnie. Im większa prędkość, tym większe ryzyko, że niedopompowana opona pęknie podczas jazdy. Niskie ciśnienie powoduje też szybkie zużycie bieżnika i podatność kół na uszkodzenia - np. podczas wjeżdżania na krawężnik czy jazdy po nierównej nawierzchni.Ładne, czarne błyszczące Większość specjalistów radzi: preparaty konserwujące do opon chronią je przed szkodliwym działaniem słońca, soli, brudu, itp. Jeśli co jakiś czas zabezpieczymy opony pianką lub płynem konserwującym, zewnętrzna część opony nie będzie miała tendencji do pękania ze starości. Ważne: tego rodzaju preparatów pod żadnym pozorem nie wolno nanosić na bieżnik! Na takich oponach auto przez co najmniej kilkaset metrów będzie ślizgać się jak na lodzie, o skutecznym hamowaniu nie ma w ogóle mowy! Opona potraktowana środkiem do gumy w zależności od rodzaju preparatu błyszczy się, wygląda na mokrą, jest po prostu bardziej czarna lub matowa - to rzecz gustu. Większości preparatów nie należy nanosić na koła, gdy auto stoi w pełnym słońcu - efektem będzie nienaturalny, połyskliwy wygląd opon.Za mało - źle!Przyczynami spadku ciśnienia mogą być znaczące spadki temperatury, niewielkie uszkodzenia, przebicia wewnętrznej warstwy uszczelniającej opony, zły stan felgi, a także uszkodzenia wentyla lub wkładki zaworowej. Nawet w zupełnie sprawnym kole ubywa 0,5 bara w ciągu roku. Tylko w oponach najwyższej klasy ciśnienie spada o ok. 30 proc. wolniej. Ciśnienie spada wolniej (3-4 razy) także wtedy, gdy koła są napompowane azotem. Azot nie zapobiega jednak spadkom ciśnienia wynikającym z uszkodzeń koła. Nie zwalnia więc kierowcy z obowiązku regularnej kontroli ciśnienia. Konsekwencje jazdy na obniżonym ciśnieniu to m.in. nadmierne rozgrzewanie się opon, zbyt duże ich ugięcie, przedwczesne zużycie (przy ciśnieniu o 30 proc. niższym od zalecanego zużycie postępuje dwa razy szybciej), pogorszenie przyczepności, wzrost spalania, a nawet pęknięcie opony podczas jazdy.Indeksy masy... Najpopularniejsze indeksy prędkości oznaczają, że dopuszczalna prędkość pojazdu wyposażonego w takie opony wynosi: Q - 160 km/h, S - 180 km/h, T - 190 km/h, H - 210 km/h, V - 240 km/h, W - 270 km/h, Y - 300 km/h.

Katalog Samochodów Auto Świat