CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.304.424.051.95
Średnio4.544.674.292.08
Najdrożej4.784.954.592.32

Renault Megane GT Grandtour 1.6 dCi | Długi dystans | Cześć 8

9 cze, 13:13
Udostępnij
0
Skomentuj

Wiele razy pisaliśmy wyjątkowych wrażeniach jakie serwuje wersja GT długodystansowego Megane. Tym razem mówimy - sprawdzam.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Renault Megane GT na tyle nas zaintrygował, że postanowiliśmy zweryfikować doznania. W tym celu sprowadziliśmy do redakcji VW Golfa Variant w najmocniejszej wersji R, który uchodzi za najlepsze sportowe kompaktowe kombi na rynku. Ma napęd na 4 koła, a pod maską silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 310 KM. Oczywiście nasz Megane to łagodniejsza wersja GT, a nie ekstremalna RS, więc ma pod maską znacznie słabszy silnik (160 KM) i na dodatek wysokoprężny. Mimo to zamierzamy sprawdzić jak na żywo wypada na tle króla segmentu.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Zabieramy zatem dwa kombi, Golfa R i Megane GT na Tor Łódź. Wiadomo przecież, że najlepiej wychwycić różnice pomiędzy samochodami, kiedy przesiadasz się bezpośrednio z jednego do drugiego. Najpierw wsuwam się kubełkowy fotel odświeżonego Golfa R.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Od razu przyciąga wzrok nowy duży centralny ekran dotykowy nawigacji Discover Pro o średnicy 9,2 cala, który wymaga dopłaty ponad 6 tys. zł. Znakomita jakość wyświetlacza, szybkość działania, mapy Googla, dostęp do internetu przyćmiewają blaskiem rozwiązania multimediów jakie oferuje Megane.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Wyższą rozdzielczość, bardziej intensywne kolory i szersze możliwości konfiguracji ma również wyświetlacz zegarów Golfa.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Szkoda tylko, że producenci obydwu marek zrezygnowali z pozostawienia tradycyjnej gałki do regulowania głośności sprzętu audio. Na pocieszenie pozostają kierownice nafaszerowane przyciskami i pokrętłami.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Volkswagen ma też lepszej jakości materiały i staranniejsze wykończenie od Renaulta. Ale w tej kategorii do Megane też nie można mieć poważnych zastrzeżeń. Renault nie odbiega od Volkswagena ergonomią wnętrza.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Ma sportową, grubą, idealnie usytuowaną kierownicę z szeroką regulacją oraz bardzo podobne do Golfa rozmieszczenie fotela względem pedałów. W tych samochodach czujesz sportowy klimat zanim jeszcze sięgniesz do przycisku Start.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Obydwa auta mają gang silnika podrasowany dźwiękiem płynącym z głośników. W Golfie R wspomaganie jest agresywniejsze i mocniej ingeruje w barwę motoru.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Przyznam się, że w Megane najczęściej wybieram tryb komfortowy. Dźwięk sportowy i tak nie jest na tyle rasowy, by zachęcać do szybkiej jazdy i tuszować fakt, że pod maską pracuje diesel, a we wnętrzu jest wtedy znacznie głośniej.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Obecna generacja Megane zdecydowanie zbliżyła się do Golfa, pod wieloma względami. Ale przecież przyjechaliśmy na tor, by porównać właściwości jezdne więc pora rozgrzać opony.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Najpierw zabieram klucze do Golfa R. Od razu włączam tryb Race i ruszam wąską ścieżką asfaltu. Bez dwóch zdań skrzynia biegów Golfa DSG jest bystrzejsza i w trybie sportowym agresywniejsza. Ma bardziej intuicyjny program, wyraźniej zaznacza zmianę biegów, również strzałami układu wydechowego i szybciej reaguje na kliknięcie łopatką.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Kolejna różnica to umieszczenie łopatek do zmiany biegów. W Golfie są niewielkie i zakotwiczone bezpośrednio do kierownicy, a w Megane do kolumny, więc pozostają nieruchome podczas skręcania.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Przy spokojnej jeździe codziennej, kiedy nie musimy odrywać rąk od kierownicy wygodniejsze są łopatki Golfa, ale kiedy trzeba mocniej kręcić większe i nieruchome łopatki Megane są bardziej intuicyjne. W tym wypadku nie ma zdecydowanego zwycięzcy.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Rodzinne kombi z literka R w nazwie potrzebuje na przyspieszenie do setki jedynie 4,8 s. Samochód skutecznie, czterem kołami odpycha się od asfaltu, pokonuje zakręty jak przyklejony i brutalnie wyrywa się z ich objęć. Czuć, że znacznie większa rolę w napędzie maja dziś tylne koła. Mimo to, w szybko pokonywanych ciasnych zakrętach zdarza się, że Golf przejawia tendencje do podsterowności.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Megane jest dużo słabszy i mniej agresywny nawet w najbardziej sportowym trybie. Ale zawieszenie robi ogromne wrażenie. Zbliżam się w zakręcie do granicy przyczepności, a kiedy zwykle kierowca traci znaczną część władzy i skazany jest na działanie siły odśrodkowej bezwładności, eksperymentalnie dociągam kierownice. Niesamowite, ale Megane GT posłusznie zacieśnia zakręt.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Przednie koła mają już mały zapas przyczepności i do gry wchodzi tylna skrętna oś (4Control), która błyskawicznie reaguje zarzucając tyłem, a Megane posłusznie naprowadza przód w zadanym kierunku. Nie czuję, że prowadzę samochód z napędem na przednie koła. Nie czuję też, że siedzę za kierownicą kombi. Rozwiązanie zdecydowanie poprawia zwinność samochodu, łatwiej też wychodzi się takim samochodem z opresji i łatwiej odzyskać stabilność. Nie myliśmy się. Megane prowadzi się rewelacyjnie, a sytuacjach skrajnych przewyższa Golfa zwinnością.

Układ 4Control Renault foruje w modelach GT od lat, wyprzedzając konkurencję. Żaden inny samochód kompaktowy nie oferuje dziś takiego systemu. Tymczasem cztery koła skrętne na dobre zadomawiają się w samochodach Premium. BMW, Lexus, Porsche, Ferrari, Lamborghini wprowadziły niedawno rozwiązanie, które w latach 80. i 90. promowały japońskie marki jak Nissan, Mitsubishi, czy Toyota. Ale trzeba przyznać, że dopiero teraz dzięki zaawansowanej elektronice system czterech skrętnych kół działa naturalnie i kierowca nie ma już tego nieprzyjemnego wrażenia sztuczności podczas pokonywania zakrętów.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Do znakomitego układu jezdnego Megane GT świetnie pasuje również układ kierowniczy. Pracuje z przyjemnym hydraulicznym oporem, który daje poczucie stabilności i jest precyzyjny, ale nie nerwowy. Golf ma nieznacznie bardziej komunikatywny układ kierowniczy, ale podczas szybkiej jazdy po torze pojawia się nieprzyjemna, nieco za duża, siła na kierownicy.

W Renault wszystko działa znakomicie mimo faktu, że przecież mamy podobnie jak Golfie do czynienia z układem wspomaganym elektrycznie. Renault Megane GT mimo, że ma napęd na przednie koła charakterystyką pracy zawieszenia, układu kierowniczego i zestrojeniem pedałów bardzo przypomina BMW z pakietem M. To nam się podoba.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Porównanie utwierdziło nas w przekonaniu o świetności układu jednego naszego Megane. Znaczek GT na samochodach Renault przeszedł nobilitację. Dotyk inżynierów pracujących z dziale RenaultSport dziś już jest gwarancją precyzyjnie zestrojonego układu jezdnego.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Renault Megane GT nie tylko nie został rozgromiony przez Golfa R, ale w niektórych kategoriach jak układ kierowniczy i zwinność nawet pokonał króla sportowych kompaktów.

Po takim wyniku porównania nie możemy doczekać się momentu kiedy wsiądziemy za kierownicę Megane w wersji RS, która została pokazana, jeszcze w zakamuflowanej formie, tuż przed niedawnym wyścigiem F1 w Monte Carlo i niedługo zadebiutuje w salonach.

Na liczniku naszego długodystansowego Renault Megane GT pojawiło się już 12 tys. km, ale poza nieco startymi oponami po spotkaniu z Golfem nie zauważyliśmy żadnych niedomagań.

DANE TECHNICZNE

VW Golf R Variant

Silnik: 1984 cm3, R4, turbo benz., napęd 4x4, 310 KM, 380 Nm, 7,2, l/100 km, 0-100 km/h: 4,8 s, 250 km/h

Cena od 171 390 zł

Megane GT Grandtour 1.6 dCi

Silnik: 1598 cm3, R4, turbo diesel., napęd na przód, 160 KM, 380 Nm, 4,7 l/100 km, 0-100 km/h: 8,9 s, 214 km/h

Cena od 115 900 zł

Przebieg 12 130 km

Średnie spalanie testowe: 7,3 l/100 km

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Renault Megane GT vs. VW Golf R

Wiele razy pisaliśmy wyjątkowych wrażeniach jakie serwuje wersja GT długodystansowego Megane. Tym razem mówimy - sprawdzam.

Renault Megane GT Grandtour 1.6 dCi | Długi dystans | Cześć 8 (slajd 1 z 20)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego